Wat heb je gekocht in Essen? Spiel 2005
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wat heb je gekocht in Essen? Spiel 2005
De eerste dag van Spiel 2005 in Essen zit erop.
Traditioneel willen een aantal beursbezoekers hun pas veroverde buit kenbaar maken aan de rest van de spellenwereld. Hou je niet in.
Laat ons weten wat je gekocht hebt. En (als je partner niet meeleest) hoeveel/weinig je ervoor betaald hebt.
Traditioneel willen een aantal beursbezoekers hun pas veroverde buit kenbaar maken aan de rest van de spellenwereld. Hou je niet in.
Laat ons weten wat je gekocht hebt. En (als je partner niet meeleest) hoeveel/weinig je ervoor betaald hebt.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Dit jaar ben ik voor het eerst twee dagen op Spiel (ipv een) en dat bevalt erg goed. Het is veel relaxter omdat je meer tijd hebt om rond te kijken en spellen te proberen. En nog een voordeel, je kan het sjouwwerk over twee dagen verdelen.
De buit van dag 1:
Uitbreiding Funkenschlag 7.50
Carcassonne overzee iets van 11
Ur 10
Punct en Tamsk 45 (met gratis t-shirt)
Durch die Wuste 13
Maulwerf Compagnie 8 euro
Niagara 21 euro
Atta ants uitbreiding 2 voor 5
Verder drie spellen gespeeld, namelijk punct (leuk, al lijkt het erop dat de startspeler een groot voordeel heeft, maar ik verwacht dat we het nog moeten leren net als de andere giphjes), h2olland (ik verwachtte een reclamespel en het bleek een echt spel te zijn, ziet er super uit en is nog leuk ook) en aloha (ook leuk).
Ben benieuwd wat me vandaag te wachten staat.........
De buit van dag 1:
Uitbreiding Funkenschlag 7.50
Carcassonne overzee iets van 11
Ur 10
Punct en Tamsk 45 (met gratis t-shirt)
Durch die Wuste 13
Maulwerf Compagnie 8 euro
Niagara 21 euro
Atta ants uitbreiding 2 voor 5
Verder drie spellen gespeeld, namelijk punct (leuk, al lijkt het erop dat de startspeler een groot voordeel heeft, maar ik verwacht dat we het nog moeten leren net als de andere giphjes), h2olland (ik verwachtte een reclamespel en het bleek een echt spel te zijn, ziet er super uit en is nog leuk ook) en aloha (ook leuk).
Ben benieuwd wat me vandaag te wachten staat.........
-
BenNevis
- Veenboer
Ben gisteren geweest (en daar blijft het ook bij). Veel gezien, veel minder geprobeerd en nog veel minder gekocht.
-Indonesia, 60, Duur, maar ik denk dat het het wel waard is. Nadeel is de 3-4 uur die het vergt, wat er waarschijnlijk voor zorgt dat ik dit maar zeer zelden speel
-Freya's Folly, 30, Leuk thema, vrij makkelijk spel waarbij je een hoop mogelijkheden hebt, maar slechts een beperkt aantal acties (goh, waar hebben we dat meer gezien)
-Lucca Citta, 8, kaartspel voor tussendoor
-Badaboom, 8, geweldig thema (dwergen moeten bommen onschadelijk maken), met de juiste groep mensen lijkt het me wel wat.
-A fistful of cards (Bang!), 3, nieuwe uitbreiding was ik wel aan toe
Verder leken Siena en Caylus me ook zeer interessant, maar ben er helaas niet aan toe gekomen om ze te spelen.
-Indonesia, 60, Duur, maar ik denk dat het het wel waard is. Nadeel is de 3-4 uur die het vergt, wat er waarschijnlijk voor zorgt dat ik dit maar zeer zelden speel
-Freya's Folly, 30, Leuk thema, vrij makkelijk spel waarbij je een hoop mogelijkheden hebt, maar slechts een beperkt aantal acties (goh, waar hebben we dat meer gezien)
-Lucca Citta, 8, kaartspel voor tussendoor
-Badaboom, 8, geweldig thema (dwergen moeten bommen onschadelijk maken), met de juiste groep mensen lijkt het me wel wat.
-A fistful of cards (Bang!), 3, nieuwe uitbreiding was ik wel aan toe
Verder leken Siena en Caylus me ook zeer interessant, maar ben er helaas niet aan toe gekomen om ze te spelen.
-
snowfalcon
- Jakkiebak!
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Op de tweede en helaas al weer laatste dag heb ik nog eens 6 spellen gekocht:
Zug um zug europa 22
Euphraat en Tigris kaartspel 12
Ache opti mix 12
Gang of four 10
Drachenreiter 27
Pico 1
Op de beurs zelf heb ik skyline gespeeld (erg leuk spel) en dicke luft in die gruft (memorievariant met vampiers, leuk voor een keer, maar voor gezinnen zeer geschikt).
Thuis heb ik inmiddels de nieuwe carcassonne gedaan en die is erg leuk. Ondanks de bekende carcassonne-ingrediënten is het toch heel anders dan de vorige carcassonne-edities. Liefhebbers van Carcassonne kunnen dit spel dus gerust kopen, het is de moeite waard!
Zug um zug europa 22
Euphraat en Tigris kaartspel 12
Ache opti mix 12
Gang of four 10
Drachenreiter 27
Pico 1
Op de beurs zelf heb ik skyline gespeeld (erg leuk spel) en dicke luft in die gruft (memorievariant met vampiers, leuk voor een keer, maar voor gezinnen zeer geschikt).
Thuis heb ik inmiddels de nieuwe carcassonne gedaan en die is erg leuk. Ondanks de bekende carcassonne-ingrediënten is het toch heel anders dan de vorige carcassonne-edities. Liefhebbers van Carcassonne kunnen dit spel dus gerust kopen, het is de moeite waard!
-
Musti
- Regenmaker
Bij mij was de oogst overvloedig dit jaar
Voor de kids
- Heckmeck am Bratwurmeck (6 euro)
- Halli Galli (5 euro)
- Pitch car (Carabande) (30 euro)
En nog een paar spellen die ze op het einde van de herfst krijgen op een mooie morgen.
Voor mijn vrouw
- Evo (14 euro)
- Puerto Rico uitbreiding (gratis)
Voor mezelf
- Cosmic Encounter (gratis)
- Esmerald (9 euro)
- Lost valley (10 euro)
- Wings of War (7 euro)
- Age of Steam uitbreiding (Maan/ Frankrijk) 036 van 180 (25 euro)
Voor iedereen
- Wildlife (10 euro)
- Santiago (9 euro)
- Nicaragua (Iguazu) (18 euro)
- Dschunke (8 euro)
- Einfach Genial (21 euro)
- Durch die Wuste (15 euro)
- Cafe international (Kaartspel editie) (5 euro)
- Razzia! (5 euro)
- Alles im Eimer (6 euro)
- Elfenkoning (5 euro)
- Tichu (5 euro)
- Das Riff (5 euro)
- Quo Vadis (10 euro)
- Im Schatten des Kaisers
- Palazzo (10 euro)
- Oltre Mare
- Funkenschlag/ power grid uitbreiding (Frankrijk en Italie) (7,5 euro)
- Formula De Circuits 6 (Imola en Kyalami) (10 euro)
- Bang! Fistfull of cards
- Niacaragua uitbreiding (Diamanten Joe) (0,5 euro)
- Pecunia non olet (12 euro)
- Don (1,5 euro)
- Rivier uitbreiding op Kolonisten (gratis)
We hebben twee monsteraankopen gedaan met de spellenclub die ons 10% en 15% korting hebben opgeleverd. Deze korting is in de meeste prijzen verwerkt.
En dat had ik nog willen kopen
- Eufraat en Tigris kaartenspel
- Big Kini
- Shear Panic
- Revolt in Rom
Maar ik denk wel dat ik nog even toekom met deze spellen
Voor de kids
- Heckmeck am Bratwurmeck (6 euro)
- Halli Galli (5 euro)
- Pitch car (Carabande) (30 euro)
En nog een paar spellen die ze op het einde van de herfst krijgen op een mooie morgen.
Voor mijn vrouw
- Evo (14 euro)
- Puerto Rico uitbreiding (gratis)
Voor mezelf
- Cosmic Encounter (gratis)
- Esmerald (9 euro)
- Lost valley (10 euro)
- Wings of War (7 euro)
- Age of Steam uitbreiding (Maan/ Frankrijk) 036 van 180 (25 euro)
Voor iedereen
- Wildlife (10 euro)
- Santiago (9 euro)
- Nicaragua (Iguazu) (18 euro)
- Dschunke (8 euro)
- Einfach Genial (21 euro)
- Durch die Wuste (15 euro)
- Cafe international (Kaartspel editie) (5 euro)
- Razzia! (5 euro)
- Alles im Eimer (6 euro)
- Elfenkoning (5 euro)
- Tichu (5 euro)
- Das Riff (5 euro)
- Quo Vadis (10 euro)
- Im Schatten des Kaisers
- Palazzo (10 euro)
- Oltre Mare
- Funkenschlag/ power grid uitbreiding (Frankrijk en Italie) (7,5 euro)
- Formula De Circuits 6 (Imola en Kyalami) (10 euro)
- Bang! Fistfull of cards
- Niacaragua uitbreiding (Diamanten Joe) (0,5 euro)
- Pecunia non olet (12 euro)
- Don (1,5 euro)
- Rivier uitbreiding op Kolonisten (gratis)
We hebben twee monsteraankopen gedaan met de spellenclub die ons 10% en 15% korting hebben opgeleverd. Deze korting is in de meeste prijzen verwerkt.
En dat had ik nog willen kopen
- Eufraat en Tigris kaartenspel
- Big Kini
- Shear Panic
- Revolt in Rom
Maar ik denk wel dat ik nog even toekom met deze spellen
Laatst gewijzigd door Musti op za 15 okt 2005, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
We worden niet te oud om te spelen. We worden wel oud omdat we niet spelen.
-
unborn chikken voice
- Grote Dienaar
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Wat heb je gekocht in Essen?
Vrijdag Spiel 2005 bezocht.
Omwille van een steeds nijpender tekort aan stapelplaats heb ik me beperkt tot volgende spellen:
Der grosse Fluss / Catan (0,00)
Ereignisse auf Catan + Im Zeichen des Sechsecks / Catan (5,00)
(de kaartset stond op diverse plaatsen aangekondigd tegen 1,50; maar je kon ze op Spiel slechts krijgen door aankoop van het boek)
(kaartjes en rivierscenario zitten -samen met wat andere extra's- ook in de scenario-box die in pakket met de Duitse jubileumeditie te koop is)
Bang! / daVinci (8,00)
High Noon / daVinci (1,90)
Dodge City / daVinci (8,00)
A fistfull of cards / daVinci (3,00)
Abenteuer Menschheit / Kosmos (10,00)
6Nimmt! Jubiläumsedition / Amigo (5,00)
(gekocht o.w.v. de bon voor 6Nimmt! Plus; maar deze was door een drukfout nog niet beschikbaar)
Power Grid / Rio Grande Games (27,50)
Fische, Fluppen, Frikadellen / 2F-Spiele (24,00)
Er blijft nog budget en plaats beschikbaar voor het Spellenspektakel!
That's all folks!
Omwille van een steeds nijpender tekort aan stapelplaats heb ik me beperkt tot volgende spellen:
Der grosse Fluss / Catan (0,00)
Ereignisse auf Catan + Im Zeichen des Sechsecks / Catan (5,00)
(de kaartset stond op diverse plaatsen aangekondigd tegen 1,50; maar je kon ze op Spiel slechts krijgen door aankoop van het boek)
(kaartjes en rivierscenario zitten -samen met wat andere extra's- ook in de scenario-box die in pakket met de Duitse jubileumeditie te koop is)
Bang! / daVinci (8,00)
High Noon / daVinci (1,90)
Dodge City / daVinci (8,00)
A fistfull of cards / daVinci (3,00)
Abenteuer Menschheit / Kosmos (10,00)
6Nimmt! Jubiläumsedition / Amigo (5,00)
(gekocht o.w.v. de bon voor 6Nimmt! Plus; maar deze was door een drukfout nog niet beschikbaar)
Power Grid / Rio Grande Games (27,50)
Fische, Fluppen, Frikadellen / 2F-Spiele (24,00)
That's all folks!
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Re: Wat heb je gekocht in Essen?
Hoezo over? Tegen die tijd heb je toch weer je volgende salaris gehad? Ik vind het super dat het spellenspektakel en spiel niet uit hetzelfde salaris gefinancierd moeten worden!Bart schreef:
-
snowfalcon
- Jakkiebak!
Re: Wat heb je gekocht in Essen?
Inderdaad en daarom heb ik hem laten liggen, zo ben ik dan weer wel.Bart schreef:Ereignisse auf Catan + Im Zeichen des Sechsecks / Catan (5,00)
Bij de balie zeiden ze dat die prijs (1,50) alleen gold als je hem kocht via catanshop online...jammer dan.
I'm learning to fly, but I ain't got wings, coming down is the hardest thing
-
Earthshaker
- Grote Dienaar
Laat de dwergen het niet horenBenNevis schreef:-Badaboom, 8, geweldig thema (dwergen moeten bommen onschadelijk maken),
Ik heb 'm ook gekocht (samen met Spank the Monkey"
Het gaat om Goblins welke met hun bag of tricks ervoor moeten zorgen dat ze hun baas de necromancer de werking van bommen kunnen uitleggen. En welke manier is beter dan de bom te demonteren tot dat 'ie afgaat.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Een lollig thema, maar inhoudelijk niet interessant. Er gaat een stapeltje kaarten rond (bom & mechanismen), er worden mechanismekaartjes verwijderd en allerlei actiekaartjes uitgespeeld en uiteindelijk staat de bom op scherp. Dan verdient degene met de beste actiekaartjes (lees: meeste mazzel) de meeste winstpunten en begint het feest opnieuw. Ik vind het per saldo een onnozel geluksspelletje en heb het daarom niet gekocht.Earthshaker schreef:Het gaat om Goblins welke met hun bag of tricks ervoor moeten zorgen dat ze hun baas de necromancer de werking van bommen kunnen uitleggen. En welke manier is beter dan de bom te demonteren tot dat 'ie afgaat.
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
@ Musti: bedankt voor de enorme lijst met spellen. Ik heb hem net aan mijn vrouw laten zien met de mededeling dat het dus toch altijd erger kan! Dat had ze niet verwacht en nu mag ik het bankpasje dit jaar wel mee naar het SPSP!

Dat klinkt goed! Ik heb al een groep met mensen op het oog! Dat wordt zeker badaboom: bommen of niet!Badaboom, 8, geweldig thema (dwergen moeten bommen onschadelijk maken), met de juiste groep mensen lijkt het me wel wat.
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
-
Enrico
- Caballero
Ben net teruggekomen van 5 (!) dagen Spiel (inclusief Persdag...). Gelukkig heb ik me nog een beetje kunnen beheersen. Daarbij is het handig als je redelijk kort na Spiel jarig bent en je vrienden daar ook rondlopen
Enkele aankopen:
- New England (die had ik nog niet, 10)
- Funkenschlag uitbreiding (7,50)
- Een mooie houten Catan-opbergbox voor het bordspel inclusief uibredingen (30)
- Caylus (inderdaad dé hit van Spiel, 30)
- Big Kini + uitbreiding (de andere hit van Spiel, 27+8 )
- Kreta (15)
- Rail Road Dice 2 (blijft erg leuk en origineel, 30)
- Diamant (lekker simpel, 15)
Verder nog een aantal niet gekocht, maar wel tips voor de komende tijd:
- Timbuchtu (Queen)
- Hacienda (Hans im Gluck)
- Aloha (Cwali)
- enz enz enz
Tenslotte viel het me (weer) op dat het voor de fabrikanten steeds moeilijker blijkt om de afgesproken leverdatum na te komen, want wederom bleek dat er een aantal spellen niet op tijd leverbaar waren.
Ook wordt het bijna standaard om iets extra's bij de spellen te geven. Bij één spel kregen we er zelfs een T-shirt bij!
Nog iets opvallends: Sheer Panic was zo geliefd dat het al op woensdag (voor de beurs voor het publiek begon dus...) uitverkocht was. Het is overigens ook wel een leuk spelletje...
Enkele aankopen:
- New England (die had ik nog niet, 10)
- Funkenschlag uitbreiding (7,50)
- Een mooie houten Catan-opbergbox voor het bordspel inclusief uibredingen (30)
- Caylus (inderdaad dé hit van Spiel, 30)
- Big Kini + uitbreiding (de andere hit van Spiel, 27+8 )
- Kreta (15)
- Rail Road Dice 2 (blijft erg leuk en origineel, 30)
- Diamant (lekker simpel, 15)
Verder nog een aantal niet gekocht, maar wel tips voor de komende tijd:
- Timbuchtu (Queen)
- Hacienda (Hans im Gluck)
- Aloha (Cwali)
- enz enz enz
Tenslotte viel het me (weer) op dat het voor de fabrikanten steeds moeilijker blijkt om de afgesproken leverdatum na te komen, want wederom bleek dat er een aantal spellen niet op tijd leverbaar waren.
Ook wordt het bijna standaard om iets extra's bij de spellen te geven. Bij één spel kregen we er zelfs een T-shirt bij!
Nog iets opvallends: Sheer Panic was zo geliefd dat het al op woensdag (voor de beurs voor het publiek begon dus...) uitverkocht was. Het is overigens ook wel een leuk spelletje...
-
P8r
- Meeple
Uitbreiding voor Ys (Ys+) (E10,=),
Uitbreiding voor Mystery of the Abbey (The Pilgrims Chronicles) (E2,=),
Uitbreiding voor Funkenschlag (Frankrijk en Italië) (E7,50),
Wyatt Earp (E5,=),
China Moon (E5,=),
Lost Valley (E10,=)
en 5 rode en 5 blauwe dobbelstenene in plaats van de witte dobbelstenen van War of the Ring (E7,50)
Totaal E47,=, maar zou meer geweest zijn als de terrain packs voor Memoir '44 niet al uitverkocht waren (op vrijdagmiddag). Van Ticket to Ride Europe en Shadows over Camelot hoop ik dat Hodin de NL versie op het spellenspektakel beschikbaar heeft (geen idee of ze überhaupt van plan zijn een NL versie te maken trouwens). Pünct wil ik ook nog op SpSp kopen.
Van een paar Queen games ben ik benieuwd of ze met NL regels worden geleverd, dus daar heb ik ook nog even mee gewacht.
Als er een beursaanbieding komt voor Battles of the Third Age (uitbreiding voor War of the Ring) dan bestel ik die waarschijnlijk ook (ook al duurt het dan nog een maand of drie voordat die geleverd wordt)
Peter
Uitbreiding voor Mystery of the Abbey (The Pilgrims Chronicles) (E2,=),
Uitbreiding voor Funkenschlag (Frankrijk en Italië) (E7,50),
Wyatt Earp (E5,=),
China Moon (E5,=),
Lost Valley (E10,=)
en 5 rode en 5 blauwe dobbelstenene in plaats van de witte dobbelstenen van War of the Ring (E7,50)
Totaal E47,=, maar zou meer geweest zijn als de terrain packs voor Memoir '44 niet al uitverkocht waren (op vrijdagmiddag). Van Ticket to Ride Europe en Shadows over Camelot hoop ik dat Hodin de NL versie op het spellenspektakel beschikbaar heeft (geen idee of ze überhaupt van plan zijn een NL versie te maken trouwens). Pünct wil ik ook nog op SpSp kopen.
Van een paar Queen games ben ik benieuwd of ze met NL regels worden geleverd, dus daar heb ik ook nog even mee gewacht.
Als er een beursaanbieding komt voor Battles of the Third Age (uitbreiding voor War of the Ring) dan bestel ik die waarschijnlijk ook (ook al duurt het dan nog een maand of drie voordat die geleverd wordt)
Peter