Welk spel wordt de topper van Spiel 2016?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
yvof
- Professor Pimpel
Welk spel wordt de topper van Spiel 2016?
Hallo allemaal,
Welk spel wordt de topper van SPIEL 2016? En welk spel heb je bovenaan je lijst staan en waarom?
Ik zelf ben er nog niet uit en kijk nog flink rond. Ik neem maar een paar games terug naar huis, mede omdat mijn kast nog uitpuilt van de ongespeelde games mede omdat ik te weinig speel helaas.
Welk spel wordt de topper van SPIEL 2016? En welk spel heb je bovenaan je lijst staan en waarom?
Ik zelf ben er nog niet uit en kijk nog flink rond. Ik neem maar een paar games terug naar huis, mede omdat mijn kast nog uitpuilt van de ongespeelde games mede omdat ik te weinig speel helaas.
Labels:
-
larsje86
- Hazelnoot Ridder
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Welk spel wordt de topper van Spiel 2016?
Niet dat ik ga maar mijn inschatting (en persoonlijke noot)
- Key to the City - London
Deze heb ik zelf ook wel interesse in, Richard Breese, Key, London, city building, worker placement, ziet er goed uit. Ik denk voor velen de topper van Spiel.
- First Martians: Adventures on the Red Planet
Opvolger van Robinson Crusoe, dat is 1 van mijn favoriete spellen, maar door het thema spreekt deze me absoluut niet aan, maar dat is persoonlijk. Dit wordt ook een hit (gegarandeerd)
- Great Western Trail
Pfister, goede uitgever(s), ziet er goed uit, maar ik zou iets meer info willen hebben om hem aan te schaffen, maar dat komt vast na Spiel wel:) Denk dat dit ook een top spel wordt.
Dan nog wat (denk ik) mindere of onzekere spellen:
- The Colonists
nieuwe designer, goede uitgever, hij heeft naar goede spellen gekeken om dit te maken, maar even afwachten wat het wordt.
- Colony
lijkt mij wel leuk, engine building met dobbelstenen, en een stad bouwen klinkt als Dominion met een thema, maar meningen zijn nog niet SUPER positief.
- Terraforming Mars
was al op Gencon, helemaal niet mijn ding denk ik, maar wordt goed gehypt dus dat zal wel overslaan naar Spiel
- The Arrival
Tja Martin Wallace niet te lastig, zal wel een oke spel zijn, maar het kan mij nog niet helemaal overtuigen na het lezen van de regels.
- Fields of Green
HEEL goed lopende kickstarter, klinkt mij niet als iets nieuws in de oren, maar misschien heb ik het mis, aan de populariteit te merken heb ik het mis. Maar hype of echt goed wie zal t zeggen?
- Guilds of London,
moet ik nog eens goed naar kijken, maar een outsider wat mij betreft.
En nog wat nabranders zonder commentaar
- Jorvik
- Topoum
- Kingdomino
(Overseers ziet er PRACHTIG uit, maar denk dat het spel oke is niet meer dan dat.)
- Key to the City - London
Deze heb ik zelf ook wel interesse in, Richard Breese, Key, London, city building, worker placement, ziet er goed uit. Ik denk voor velen de topper van Spiel.
- First Martians: Adventures on the Red Planet
Opvolger van Robinson Crusoe, dat is 1 van mijn favoriete spellen, maar door het thema spreekt deze me absoluut niet aan, maar dat is persoonlijk. Dit wordt ook een hit (gegarandeerd)
- Great Western Trail
Pfister, goede uitgever(s), ziet er goed uit, maar ik zou iets meer info willen hebben om hem aan te schaffen, maar dat komt vast na Spiel wel:) Denk dat dit ook een top spel wordt.
Dan nog wat (denk ik) mindere of onzekere spellen:
- The Colonists
nieuwe designer, goede uitgever, hij heeft naar goede spellen gekeken om dit te maken, maar even afwachten wat het wordt.
- Colony
lijkt mij wel leuk, engine building met dobbelstenen, en een stad bouwen klinkt als Dominion met een thema, maar meningen zijn nog niet SUPER positief.
- Terraforming Mars
was al op Gencon, helemaal niet mijn ding denk ik, maar wordt goed gehypt dus dat zal wel overslaan naar Spiel
- The Arrival
Tja Martin Wallace niet te lastig, zal wel een oke spel zijn, maar het kan mij nog niet helemaal overtuigen na het lezen van de regels.
- Fields of Green
HEEL goed lopende kickstarter, klinkt mij niet als iets nieuws in de oren, maar misschien heb ik het mis, aan de populariteit te merken heb ik het mis. Maar hype of echt goed wie zal t zeggen?
- Guilds of London,
moet ik nog eens goed naar kijken, maar een outsider wat mij betreft.
En nog wat nabranders zonder commentaar
- Jorvik
- Topoum
- Kingdomino
(Overseers ziet er PRACHTIG uit, maar denk dat het spel oke is niet meer dan dat.)

-
cab
- Burgemeester
Van de mensen die de tool van Tabletop Together gebruiken is dit de top tien van wat bij de meesten op hun wensenlijst staat:
1. A Feast for Odin 353
2. Terraforming Mars 342
3. Great Western Trail 304
4. Inis 274
5. Guilds of London 251
6. The Oracle of Delphi 240
7. Codenames: Pictures 236
8. Fields of Green 234
9. Key to the City – London 230
10. The Colonists 222
Odin wacht ik op de NL versie van White Goblin Games.
Uit de top 10 staan verder Inis, Fields of Green en Key to the City - London op mijn lijstje.
1. A Feast for Odin 353
2. Terraforming Mars 342
3. Great Western Trail 304
4. Inis 274
5. Guilds of London 251
6. The Oracle of Delphi 240
7. Codenames: Pictures 236
8. Fields of Green 234
9. Key to the City – London 230
10. The Colonists 222
Odin wacht ik op de NL versie van White Goblin Games.
Uit de top 10 staan verder Inis, Fields of Green en Key to the City - London op mijn lijstje.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Meer info: http://bordspeler.nl/2016/06/05/bochum-de-derde/larsje86 schreef: - Great Western Trail
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Ik ben nog niet heel diep in de Spiel preview gedoken, dus ik ga vast nog wel wat verrassingen tegenkomen. Momenteel staat Terraforming Mars bovenaan op mijn interesse-lijstje, en daarin ben ik blijkbaar niet alleen.
Als ik op basis van wat ik nu weet een inschatting zou moeten maken van wat er aan het einde van Spiel het meest "hot" is op spellenfora, dan zou ik veel spellen uit het lijstje van cab opnoemen - ik denk dat het wel één van die tien gaat worden. Maar misschien duikt er nog iets op wat nog niet aangekondigd is of nog weinig aandacht heeft gekregen.
Als ik op basis van wat ik nu weet een inschatting zou moeten maken van wat er aan het einde van Spiel het meest "hot" is op spellenfora, dan zou ik veel spellen uit het lijstje van cab opnoemen - ik denk dat het wel één van die tien gaat worden. Maar misschien duikt er nog iets op wat nog niet aangekondigd is of nog weinig aandacht heeft gekregen.
-
larsje86
- Hazelnoot Ridder
waarvoor dank!Erwin schreef:Meer info: http://bordspeler.nl/2016/06/05/bochum-de-derde/larsje86 schreef: - Great Western Trail

-
woozle
- Stamhoofd
First Martians zal nog niet verkrijgbaar zijn. In de laatste podcast zei Ignacy dat er nog meer getest moest worden. Het wordt iets voor 2017.

-
Dirk_M
- Party Animal
Ik kijk zelf heel erg uit naar Guilds of London (je kan hem pre-orderen als je zeker wil zijn van een exemplaar. De voorraad Engelse exemplaren is maar 300 ).
En ik ben benieuwd naar Round House van Taiwanese Board Game Design, van de ontwerper van Burano (ook te pre-orderen. Verschepen is duur dus ze nemen een beperkte hoeveelheid mee) en Lorenzo the Magnificent van Cranio Creations met wat ontwerpers die hun sporen hebben verdiend met o.a. Tzolk'in, Marco Polo, Grand Budapest Hotel etc.
A feats for Odin en Terraforming Mars gaan denk ik wel de toppers worden volgens de ranglijsten.
En ik ben benieuwd naar Round House van Taiwanese Board Game Design, van de ontwerper van Burano (ook te pre-orderen. Verschepen is duur dus ze nemen een beperkte hoeveelheid mee) en Lorenzo the Magnificent van Cranio Creations met wat ontwerpers die hun sporen hebben verdiend met o.a. Tzolk'in, Marco Polo, Grand Budapest Hotel etc.
A feats for Odin en Terraforming Mars gaan denk ik wel de toppers worden volgens de ranglijsten.
-
MeepleMaker
- Garnaal
Grand Austria is datDirk_M schreef:... met o.a. Tzolk'in, Marco Polo, Grand Budapest Hotel etc.
Jammer dat er nog niet echt veel info is over Lorenzo The Magnificient - kijk ik ook heel erg naar uit, maar hij staat zelfs nog niet op de SPIEL 2016 Preview...
Toch moeilijk te voorspellen welke de topper gaat worden - A Feast for Odin lijkt me dan toch net iets te complex om de grote hit te worden - voorlopig gok ik eerder op Great Western Trail en de uitbreiding op 7 Wonders: Duel
-
Dirk_M
- Party Animal
LOL. De film is ook een aanraderKASSEI schreef:Grand Austria is datDirk_M schreef:... met o.a. Tzolk'in, Marco Polo, Grand Budapest Hotel etc.
-
cab
- Burgemeester
En de top 10 uitbreidingen:
1. 7 Wonders: Duel – Pantheon 438
2. Orléans: Handel & Intrige 171
3. T.I.M.E Stories: Expedition: Endurance 170
4. Russian Railroads: American Railroads 152
5. Deutscher Spiele-Preis 2016 Goodie Box 136
6. Celestia: A Little Help 126
7. Targi: Die Erweiterung 119
8. Cacao: Big Market & Golden Temple 110
9. Alchemists: King's Golem 102
10. Cacao Chocolatl: New Storage Spaces 102
Voor de hele top 25 ff een account aanmaken en gelijk je eigen Spiel lijstje creëren.
http://www.tabletoptogether.com/essen-spiel
1. 7 Wonders: Duel – Pantheon 438
2. Orléans: Handel & Intrige 171
3. T.I.M.E Stories: Expedition: Endurance 170
4. Russian Railroads: American Railroads 152
5. Deutscher Spiele-Preis 2016 Goodie Box 136
6. Celestia: A Little Help 126
7. Targi: Die Erweiterung 119
8. Cacao: Big Market & Golden Temple 110
9. Alchemists: King's Golem 102
10. Cacao Chocolatl: New Storage Spaces 102
Voor de hele top 25 ff een account aanmaken en gelijk je eigen Spiel lijstje creëren.
http://www.tabletoptogether.com/essen-spiel
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik ben niet meer zo van de uitbreidingen, maar bij een paar van die titels begint het toch te jeuken.cab schreef:En de top 10 uitbreidingen:
-
kattaklop
- Garnaal
Wat de top 10 van de andere is weet ik niet maar dit is voorlopigde mijne.
1:Scythe
2:Terraforming Mars
3:London Dread
4:Virus
5:The Last Friday
6:Age Of Thieves
7:Revenge Of The Dictators
8:Pixie Queen
9:HitZ Road
10:Mea Culpa
Ik hoop dat Cry Havoc en Clank! ook nog te spelen en of te kopen valt.
Ik heb een lijst van 30 spellen gemaakt die direct mijn aandacht trokken.
Een paar Belgische titels en voor de rest zullen we wel zien.
De popularyteit van Fields Of Green snap ik niet omdat dit mij een droog spel lijkt.
1:Scythe
2:Terraforming Mars
3:London Dread
4:Virus
5:The Last Friday
6:Age Of Thieves
7:Revenge Of The Dictators
8:Pixie Queen
9:HitZ Road
10:Mea Culpa
Ik hoop dat Cry Havoc en Clank! ook nog te spelen en of te kopen valt.
Ik heb een lijst van 30 spellen gemaakt die direct mijn aandacht trokken.
Een paar Belgische titels en voor de rest zullen we wel zien.
De popularyteit van Fields Of Green snap ik niet omdat dit mij een droog spel lijkt.

-
Nivatra
- Professor Pimpel
Waar ik naar uit kijk deze editie: (niet in specifieke volgorde)
- first martians: adventures red planet(demo)
- Guilds of London
- Pandemic Iberia
- Fields of green
- the mask of Anubis
- Unicornus knights
- Kingdomino
- flick 'm up: Red rock tomahawk
- colt Express: marshal and prisoners
- dixit: revelations
-
yvof
- Professor Pimpel
Leuk om van iedereen te zien wat op het verlanglijstje staat en heb hier ook leuke spellen uitgehaald. Het nadeel is dat de keuze hierdoor alleen maar moeilijker wordt
Scythe, Terraforming Mars en mogelijk Great Western Trail zullen waarschijnlijk de toppers worden maar welke ik aan ga schaffen heb ik nog geen idee.
Shortlist
-A Feast for Odin, ga kijken of hij de moeite waard is maar koop hem liever in het nederlands.
-The Oracle of Delphi, ziet er gewoon wel leuk uit
-The colonist, lijkt me wel leuk alleen de arts vind ik wat minder
-Scythe, ziet er super goed uit, maar even kijken of dit niet overhypt is
-The great western trail, jammer dat de rules nog niet online staan maar deze lijkt me echt leuk.
-First Martians: Adventures on the Red Planet, iedereen heeft het hier over dus maar even kijken wat het is. Hij is nog niet op Spiel maar mogelijk wel een prototype of iets dergelijks
Key to the City - London, Even kijken wat ik er van vind op Spiel. De arts zijn niet helemaal mijn ding maar toch even in de peiling houden.
Dan zijn er nog een paar basis games welke wat ouder zijn maar wel een plaatstje verdienen in mijn kast wanneer ze te koop zijn op Spiel:
-7 wonders duel, lovende recensies
-Flick em up basis spel, zag hem in het lijstje van Nivatra staan en lijkt me wel leuk om met het gezin te spelen.
-Colt express basis spel, lijkt me nog steeds leuk
-Orleans Invasion, extra solo game scenarios
- Orleans Fan Kit, lijkt me wel een toegevoegde waarde
Keuzes, keuzes, keuzes, wordt een lastige Spiel dit jaar!!!!!
Scythe, Terraforming Mars en mogelijk Great Western Trail zullen waarschijnlijk de toppers worden maar welke ik aan ga schaffen heb ik nog geen idee.
Shortlist
-A Feast for Odin, ga kijken of hij de moeite waard is maar koop hem liever in het nederlands.
-The Oracle of Delphi, ziet er gewoon wel leuk uit
-The colonist, lijkt me wel leuk alleen de arts vind ik wat minder
-Scythe, ziet er super goed uit, maar even kijken of dit niet overhypt is
-The great western trail, jammer dat de rules nog niet online staan maar deze lijkt me echt leuk.
-First Martians: Adventures on the Red Planet, iedereen heeft het hier over dus maar even kijken wat het is. Hij is nog niet op Spiel maar mogelijk wel een prototype of iets dergelijks
Key to the City - London, Even kijken wat ik er van vind op Spiel. De arts zijn niet helemaal mijn ding maar toch even in de peiling houden.
Dan zijn er nog een paar basis games welke wat ouder zijn maar wel een plaatstje verdienen in mijn kast wanneer ze te koop zijn op Spiel:
-7 wonders duel, lovende recensies
-Flick em up basis spel, zag hem in het lijstje van Nivatra staan en lijkt me wel leuk om met het gezin te spelen.
-Colt express basis spel, lijkt me nog steeds leuk
-Orleans Invasion, extra solo game scenarios
- Orleans Fan Kit, lijkt me wel een toegevoegde waarde
Keuzes, keuzes, keuzes, wordt een lastige Spiel dit jaar!!!!!