Welk spel? 2 spelers - complexer

Tweepersoonsspellen en spellen met twee

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Tess
Meeple

Welk spel? 2 spelers - complexer

Bericht door Tess »

Hallo iedereen,

Ik weet het, weer een topic over welk 2 speler spel, maar mijn vraag is vrij specifiek.
Wij spelen nu toch al enkele jaren spelletjes, dus het mag gerust iets van een zwaarder niveau zijn.
De meeste courant aangeraden twee speler spellen hebben we reeds of hebben we toch al een keer gespeeld. Ik denk hierbij aan patchwork, 7 wonders : duel, carcassonne, dominion, agricola all creatures big and small,... Er is zeker niks mis met deze spellen maar... Enkele weken geleden kochten wij Dungeon Petz. Dit vinden wij schitterend. Het onderscheidt zich van onze andere spellen in die zin dat het iets ingewikkelder in mekaar zit ( al valt dat reuze mee eens je door de regels bent), langer duurt en dat het een "echt" bordspel is met veel attributen. Dat laatste kan stom klinken maar wij vinden dat eigenlijk heel gezellig om mee te prullen :).

Sedert we dit spel hebben komt er quasi niks anders meer op tafel en dat smaakt naar meer! In de categorie "echte bordspellen" is het echter moeilijk om uit te pluizen of ze ook leuk zijn met 2. Wij spelen namelijk zo goed als uitsluitend met 2. Dungeon Petz is dit in mijn ogen zeker wel! (Overigens bedoel ik met "echt bordspel" dus gewoon: een bord :P , veel attribuutjes, langere speelduur en wat ingewikkelder, niks denigrerend naar de andere spellen!)

Dus, kunnen jullie ons iets aanraden wat:
- een langere speelduur heeft: 1,5uur of meer
- een leuk thema heeft ( wat is voor ons niet leuk: realitische oorlogsspellen of zo de tekenstijl van puerto rico / wel leuk: fantasy, ruimte achtige dingen,...)
- liefst niet cooperatief maar ook niet geheel uitgesloten ( wij hebben verboden eiland en ghost stories, waren we snel beu..)
- mag al wat ingewikkelder zijn
- het mag een worker placement zijn, maar hoeft niet
- er mag directe interactie inzitten
- goed herspeelbaar

Om idee te geven wat ons verder niet bevalt: small world(teveel chaos), het dorp ( droog en saai)

Alvast bedankt om te willen meedenken!
Laatst gewijzigd door Bart op di 28 feb 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangevuld

Labels:
Spellenwijs.nl
Party Animal
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Welk spel? 2 spelers

Bericht door Spellenwijs.nl »

Hmm... Een wat complexer 2 speler spel... dan vind je misschien Stronghold wel leuk.

Met dit spel verdedigt de ene speler een kasteel.
De andere speler valt aan met o.a. trollen, orks en goblins.

Beide spelers hebben voordelen en nadelen. De nieuwste versie is naar mijn mening beter gebalanceerd en daarmee leuker.

Het is wel een lange zit (langer dan 1,5 uur), maar het is een verfrissend, complexer spel voor 2 spelers.

Misschien dat Caverna (lijkt op Agricola) nog een optie is, maar dat duurt ook langer en ken je misschien al wel.

Targi ken je denk ik ook al wel.

Succes!

Succes!
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Neem dan zeker eens een kijkje naar Trickerion, hieronder een linkje naar een Rahdo runthrough, als je deze bekijkt weet je ineens of het iets is voor jou.
Thema zit prachtig verwerkt in het spel (magie), het ziet er goed uit en eens je in het spel zit zijn alle acties logisch. Serieus strategisch spel waarbij je toch wel het één en ander hebt om over na te denken !!

https://boardgamegeek.com/video/62132/t ... s-illusion
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Fields of Arle is speciefiek voor één of twee spelers en past geheel in de beschrijving denk ik.
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Louis & Clark. Cool thema, mooie artwork, complex spel en anderhalf uur ben je wel bezig.
Als je drie uur niet te veel vind dan is Through the ages ook erg goed met twee.
Misschien suburbia als je een complexe carcasonne variant zoekt?
Recent gespeeld:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Zelf nooit gespeeld maar het zal vast niet voor niets hoog op plaats 3 staan op bgg. Twilight Struggle. Uiteraard is dit wel een heel stevige titel want het spel duurt 3 uur.
Afbeelding
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Grand Austria Hotel
+1 Lewis&Clark
+1 Trickerion (incl Dark Alley)
Gebruiker 6854

Bericht door Gebruiker 6854 »

Mage Wars misschien? Het is speciaal voor twee spelers... In het begin duurt het wel langer dan 1,5 uur meestal.

Caverna dat bovengenoemd wordt, vind ik ook super leuk met zijn tweeën, maar ik dacht omdat jullie Puerto Rico niet leuk vinden, dat misschien ook niet aan zal slaan. Als jullie dat wel leuk vinden, dan zijn er ook nog Agricola en Het Dorp, die hetzelfde gevoel hebben...
Glippu
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: PIZZA KNIFE . NL
Contacteer:

Bericht door Glippu »

Sentinels of the Multiverse,
Card based, co-operatief in een comicwereld samen als superhelden een schurk verslaan.
Erg pittig wel, maar thematisch erg goed.

Ascension
Deckbuilding game, fantasy stijl, pure competitie maar relatief weinig interactie.
Veel verschillende versies en uitbreidingen, dus al hij bevalt kun je hier nog jaren mee vooruit.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Helaas moet ik je teleurstellen. Dungeon Petz is as good as it's going to get :wink: :D
Nog altijd één van m'n favoriete spellen en inderdaad heeeeerlijk thematisch.

Verder sluit ik me aan bij:
- Lewis & Clark
- Grand Austria Hotel

En verder ook:
- Great Western Trail
- K2 (+ uitbreiding Broad Peak)
- Imperial Settlers
Afbeelding
RonaldJ
Meeple

Bericht door RonaldJ »

Misschien is Civilization (van FFG) iets voor jullie.
Misschien dat het thema jullie wat minder aanspreekt, maar aan de overige criteria wordt zeker voldaan!
dinozaurplanet
Jakkiebak!

Bericht door dinozaurplanet »

Als Star Wars in de smaak valt kan ik Star Wars: Rebellion niet genoeg aanbevelen. 2 speler spel, een groot bord, veel poppetjes/vliegtuigjes/kaartjes/tokens/etc, erg thematisch (je leeft je er echt helemaal in), en je bent er wel even mee zoet.
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Voor het zwaardere werk qua 2 pers spelen, zijn dit dan wel geen bordspellen maar wel echte toppers:

Spelduur 20min - 1 uur (maar zeer hoge herspeelbaarheid... je doet zo 3 potjes, en ben je evengoed 1,5 uur aan t spellen)

- Android Netrunner
- Star Realms (deze is wel minder zwaar)
- Strife (ik vind deze persoonlijk echt geweldig)

En als bordspel voor langere spelduur kijk ook eens naar:
- BattleLore 2nd Ed
Afbeelding
Reucht
Sojaboon

Bericht door Reucht »

Zoals eerder gezegd: Fields of Arle of In Friesche Velden. Expert Agricola zonder downtime, duurt een kleine 2u en speelt enorm vlot. Easy to learn, hard to master.

Als alternatief 1960 The Making of a President, moeilijk te vinden, maar absurd cool spel. De presidentsverkiezing tussen Kennedy en Nixon, mano a mano.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Reucht schreef: Zoals eerder gezegd: Fields of Arle of In Friesche Velden. Expert Agricola zonder downtime, duurt een kleine 2u en speelt enorm vlot. Easy to learn, hard to master.

Als alternatief 1960 The Making of a President, moeilijk te vinden, maar absurd cool spel. De presidentsverkiezing tussen Kennedy en Nixon, mano a mano.
1960 staat op het P500 programma dus komt er weer aan ...

https://www.gmtgames.com/s-2-p500.aspx
Plaats reactie