Leren spellen te ontwerpen

Spellen ontwerpen, verfraaien en opbergen (zip locks, sleeves, een eigen spel ontwerpen)

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Akahige
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。

Bericht door Akahige »

Hoi!

Ik heb wel eens in het verleden een aantal spellen ontwikkeld. Meestal waren dat kaartspellen (want weinig productiekosten) en ging ik uit van een origineel idee in combinatie met spelmechanieken van spellen die ik tof vond. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dat idee. Die spellen zijn nooit echt verder gekomen dan een prototype, soms een pitch bij 999 games of bij vrienden. Ik ben dankzij mijn ADD erg creatief, maar diezelfde ADD zorgt er ook voor ik heel snel weer interesse in een project verlies (maar dat is verder een verhaal voor een andere keer).

Wat ik me nu afvraag is niet zozeer hoe het proces voor spelontwerp loopt, maar hoe je de theorie over spelontwerp je eigen kunt maken. Ik ben namelijk bang dat ik dat mis. Ik heb dankzij bordspelverenigingen, mijn vriendenkring en bijklussen als 999 games-demonstrator op zich wel een redelijke kennis van wat voor soorten bordspellen er zoal voor handen zijn. Maar ik ben verder qua kennis een echte alfa en weet bijvoorbeeld nauwelijks iets af van programmeren, wat een vaardigheid is waarvan ik vermoed dat die heel erg van pas komt bij (board) game design.

Als ik zelf een spelconcept uitwerk, is dat eigenlijk altijd gebaseerd op dingen die ik eerder heb gespeeld en vervolgens herinterpreteer, gecombineerd met spelsessies met het prototype om te zien wat wel en wat niet werkt. Maar omdat ik geen theoretische kennis denk te hebben, ben ik bang dat ik teveel bezig ben met het wiel opnieuw uitvinden.

Dus, spellen ontwerpen. Hoe en waar leer je dat?
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Goeie post; ik lees met veel interesse mee en hoop dat succesvolle spellenmakers mee gaan praten.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Re: Leren spellen te ontwerpen

Bericht door Erwin »

Gooi eens een lijntje uit naar deze gast: http://www.gezinsbode.nl/nieuws/71383/a ... n-spellen/
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Contacteer:

Bericht door warjan »

Laat 'deze gast' dan ook maar even reageren :D

Ik geef les aan studenten in game design sinds 2 jaar. Daar heb ik geen opleiding in gehad, maar zelf van alles aan bronnen opgezocht en verslonden. Het goede nieuws is namelijk: er is heel veel te vinden! Plus het kost weinig (50 euro is niet niks voor een goed boek, maar een stuk goedkoper dan een opleiding). Of het is zelfs gratis. Veel is in het Engels.

Naar andere spellen kijken, wat je al doet, is nuttig. Maar als je gepubliceerd wilt worden, dan zul je ook wat moeten toevoegen aan wat er allemaal al in de markt is (en dat is veel).

Zelf ervaar ik de volgende 2 aspecten als heel nuttig:
1. Blijf spellen maken en ook testen. Test ook veel met anderen en spellen van anderen waar het kan. Dat is echt super nuttig om zelf scherper en bewuster te worden van wat werkt en wat niet. Ik weet niet of Groningen ver weg voor je is, wees in ieder geval welkom bij de speltestavonden (spellenmaakgilde.net). Er zijn elders in het land ook spelmakers die samen komen om te testen (Utrecht, Tilburg, Aalsmeer, ...)

Het helpt om een kerngroep te hebben om je eerste versies mee te spelen: spelers die kritisch zijn, een mening hebben en dat leuk vinden. (DANK testers!)

2. Wees als een spons en neem game design theorie tot je. Hieronder wat bronnen:

Boek: The art of game design, door Jesse Schell (o.a. te koop bij bol.com)
Deze wordt door vele spellenmakers getipt. Leest vlot en geeft meerdere perspectieven om je concept mee te bekijken.

Podcast: ideaal als je niet van lezen houdt, of terwijl je reist/huishouden doet. Er zijn er meerdere die gaan over spellen en de industrie, ook zeker nuttig (the dice tower, het ludieke gezelschap, on board games). En Ludology gaat specifiek over spellen maken. Ze hebben al 150 episodes, met veel interessant onderwerpen en toffe gasten: http://www.ludology.libsyn.com

Social Media: er zijn diverse twitter accounts en Facebook groepen waar gesproken wordt over game design. Ik deel op twitter @spelmaakgilde nuttige zaken en Cardboard Edison is op twitter (en website) waar veel nuttige online artikelen worden genoemd!

Er is meer. Maar dit zijn de eerste die ik zou tippen. Wat vindt je ervan?
Anderen nog tips?

Het is meestal een lang traject om tot publicatie te komen, dus vermaak jezelf met elke stap!

Nog wat specifieker naar jou: Als het hebben van een lange adem een extra grote uitdaging voor je is, dan zou je misschien iemand kunnen vinden om samen mee te werken en voor gezamenlijke publicatie te gaan. Dus iemand die daar juist goed in is. Een half spel uitgegeven krijgen is meer dan nul...
arjanvanhouwelingen.com
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Hoi,

Ikzelf ben een paar maanden geleden voor begonnen met het maken van mijn eerste echte spel en dus ook begonnen met serieus kennis op doen op dit vlak.

Op het creatieve vlak zit ik altijd wel vol met ideeen en ik ben wel een echte beta (Scrum Master / Software Engineer van beroep). Moet alleen zeggen dat ik niet weet of beta zijn echt een groot voordeel is... al komt het analytische in me wel goed van pas inderdaad :)

Mijn kennis ben ik niet gaan opdoen bij anderen persoonlijk en in delen van het creatieve proces vond ik het eigenlijk wel lekker dat ik geen kennis had. Wel ben ik online heel veel (en echt heel veel) gaan lezen. Er zijn twee blogs die me erg hebben geholpen (Jamey Stegmaier en James Mathe). Verder ben ik heel veel filmpjes op YouTube gaan kijken... Er zijn er best veel waar spel mechanismen uitgelegd worden. En uiteraard gewoon veel tijd doorgebracht op BoardGameGeek en hier (ik zeg niet veel, maar ik geloof dat ik geen post gemist heb de afgelopen maanden :)). BoardGameGeek heeft trouwens gewoon lijsten met spel mechanismen en voorbeelden... misschien niet de meest interessante leesvoer, maar je leert er wel van :)

Wat dat betreft bevinden we ons wel in een heerlijk open branche. Spellenontwerpers zijn bereid om al hun geheimen met je te delen en je alles te vertelen wat je wilt weten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer moeite heb met mijn spellengroep enthousiast te houden voor tests dan kennis te vergaren... (tijd om meer testers te zoeken :P).

Terwijl ik deze wil posten zie ik dat er een ander goed bericht is gepost :) Ik voeg de mijne hierbij ook toe. Wat ik er nog even aan toe wil voegen is dat je ook altijd, als je vragen hebt, ze hier kan posten. Je merkt al meteen dat ook hier genoeg mensen zijn die bereid zijn hun kennis met je te delen. In ieder geval alvast succes en plezier gewenst in het opdoen van deze kennis.
Afbeelding
Akahige
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。

Bericht door Akahige »

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!
warjan schreef: Laat 'deze gast' dan ook maar even reageren :D
Heh, de directe aanleiding voor deze post was het artikel over jou op gezinsbode.nl. Helaas is Groningen mij net iets te ver om zomaar op en neer te gaan (Almere hier). Ik ga het echter in de gaten houden!
Naar andere spellen kijken, wat je al doet, is nuttig. Maar als je gepubliceerd wilt worden, dan zul je ook wat moeten toevoegen aan wat er allemaal al in de markt is (en dat is veel).
Ik ben het absoluut met je eens dat een nieuw product op de markt zich moet onderscheiden van wat er nu al voor handen is. Ik heb bijvoorbeeld weinig interesse in het creëren van een worker placementspel met een middeleeuwse setting, gezien deze combinatie van mechaniek en thema al tot in den treure is herhaald. Ik ben echter ook van mening dat er eigenlijk niet echt zoiets bestaat als een compleet nieuwe uitvinding. Alles wat nieuw en innovatief is, is eigenlijk een evolutie van een concept dat al langer bestaat. Dominion is naar mijn mening een briljant spel dat het genre deck building games op de kaart heeft gezet, maar zelfs bij Dominion kun je lijntjes trekken naar oudere spelconcepten zoals TCG's. En dat is niet erg. Nieuwe dingen ontstaan doordat je oude dingen op originele manieren toepast.

Qua tip 1 ben ik eigenlijk al goed op weg. Ik speel veel, heb een hele kritische vriendenkring aan bordspelspelers en heb lijntjes lopen naar mensen binnen 999 Games. Ik heb zelfs een goede vriend die al met succes met Kickstarter heeft gewerkt en met wie ik al heb gebrainstormd over een toegankelijk filler-kaartspelletje voor haar eigen productiebedrijf.

Tip 2 daarentegen! Dat zijn nou echt de dingen waarvan ik nu denk dat ik ze mis. Ik ga zeker dat boek van Jesse Schell checken, waarvoor mijn dank.
Fabrice
Spelauteur
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

Hé, Ik weet niet goed of je spellen kunt leren ontwerpen. Er zijn wel allerhande zaken waarmee je rekening moet houden, maar echt een techniek aanleren om spellen te ontwerpen, dat weet ik zo nog niet. Als die er zou zijn, dan zou je in principe aan de lopende band spellen kunnen ontwikkelen.
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

fabbe1 schreef: Hé, Ik weet niet goed of je spellen kunt leren ontwerpen. Er zijn wel allerhande zaken waarmee je rekening moet houden, maar echt een techniek aanleren om spellen te ontwerpen, dat weet ik zo nog niet. Als die er zou zijn, dan zou je in principe aan de lopende band spellen kunnen ontwikkelen.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je technieken van spelontwerp kunt leren, maar het kan vast geen kwaad om tevens creatief talent te hebben. :wink:

En gezien de belabberde spelregels die de meeste spelontwerpers plegen af te leveren, pleit ik ook nog voor een mix van taalgevoel en didactische vaardigheden. Maar dit is meer een pet peeve. :lol:

Trouwens..... zit Knizia niet aan de lopende band spellen te ontwikkelen?
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Yep, goed punt Erwin. Spelregels schrijven is weer een vak apart. Ben ik nog een hoop in aan het leren. :roll:

En over 'lopende band werk': er is kennis en er zijn technieken, maar creatief werk is nooit routine. Dus aan de lopende band? Niet gedachteloos productiewerk. Wel sneller en efficiënter (Knizia heeft niet voor niks 400+ spellen uitgegeven gekregen).

Attitude is overigens nog belangrijker, dit filmpje 'Fail Faster' illustreert het mooi (geldt ook voor analoge spellen): https://www.youtube.com/watch?v=rDjrOaoHz9s
Dat echt in de praktijk brengen is makkelijker gezegd dan gedaan :)
arjanvanhouwelingen.com
Fabrice
Spelauteur
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

Erwin schreef:
fabbe1 schreef: Hé, Ik weet niet goed of je spellen kunt leren ontwerpen. Er zijn wel allerhande zaken waarmee je rekening moet houden, maar echt een techniek aanleren om spellen te ontwerpen, dat weet ik zo nog niet. Als die er zou zijn, dan zou je in principe aan de lopende band spellen kunnen ontwikkelen.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je technieken van spelontwerp kunt leren, maar het kan vast geen kwaad om tevens creatief talent te hebben. :wink:

En gezien de belabberde spelregels die de meeste spelontwerpers plegen af te leveren, pleit ik ook nog voor een mix van taalgevoel en didactische vaardigheden. Maar dit is meer een pet peeve. :lol:

Trouwens..... zit Knizia niet aan de lopende band spellen te ontwikkelen?
Misschien is Knizia wel een creatief genie? Hoewel niet alles van zijn hand is om van te smullen. De drijfveer die aan de oorsprong ligt van de ontwikkeling van een spel, vind ik ook belangrijk. Een combinatie waarbij het spelen van een spel aanvoelt als een reflectie van de bezieling waarmee de auteur het heeft ontworpen, scoort bij mij rake punten. Dat gevoel heb ik bij Knizia niet altijd. Wat het schrijven van spelregels betreft, zet ik mijn joker in 8)
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

fabbe1 schreef: Een combinatie waarbij het spelen van een spel aanvoelt als een reflectie van de bezieling waarmee de auteur het heeft ontworpen, scoort bij mij rake punten. Dat gevoel heb ik bij Knizia niet altijd. Wat het schrijven van spelregels betreft, zet ik mijn joker in 8)
Bravo!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

warjan schreef: Boek: The art of game design, door Jesse Schell (o.a. te koop bij bol.com)
Deze wordt door vele spellenmakers getipt. Leest vlot en geeft meerdere perspectieven om je concept mee te bekijken.
Bedankt voor de tip. Heb net de introductie besnuffeld. De man heeft heeft veel ervaring, vliegt de materie op meerdere manieren aan en heeft een zeer prettige schrijfstijl. Dat belooft veel leesplezier en wie weet leert deze ouwe knar ook nog iets.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Ik verbeter je tikfout wel even: je bedoelt vast "deze ouwe twonky"

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Erwin schreef:
warjan schreef: Boek: The art of game design, door Jesse Schell (o.a. te koop bij bol.com)
Bedankt voor de tip. Heb net de introductie besnuffeld. De man heeft heeft veel ervaring, vliegt de materie op meerdere manieren aan en heeft een zeer prettige schrijfstijl. Dat belooft veel leesplezier en wie weet leert deze ouwe knar ook nog iets.
You're welcome! :thumbup:

Ik zal eens een artikel een dezer dagen schrijven over wat boeken/bronnen die ik zou aanraden en waarom...
arjanvanhouwelingen.com
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

warjan schreef: ...

Ik zal eens een artikel een dezer dagen schrijven over wat boeken/bronnen die ik zou aanraden en waarom...
Elke tip is welkom voor ons beginnende ontwerpers. Dank.

Darnaast: bijna vakantie en heerlijk de tijd om ff lekker te lezen :)
Afbeelding
Plaats reactie