Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik ben altijd een beetje terughoudend als het gaat om het kopen van uitbreidingen van spellen. Vaak vind ik een spel in zijn eerste 'zuiverste' vorm het beste. Maar ik zie het natuurlijk ook andersom. Dat een spel pas echt leuk wordt met uitbreidingen. Of nog erger... dat er zonder uitbreiding zelfs niets aan is.
Ik kwam hierop omdat ik overweeg om 2 spellen te kopen: Five Tribes en Hero Realms. Van beide spellen zijn meerdere uitbreidingen. En dan slaat de twijfel toe... Moet ik er wel of niet gelijk uitbreidingen bij aanschaffen? Als ik het spel niet leuk vind zijn die extra uitbreidingen toch ook zonde van mijn geld. En als ik ze er niet gelijk bij koop: Misschien had ik die spellen wel meteen 'kei leuk' gevonden als ik die uitbreidingen wel had gehad.
dilemma's, dilemma's...
Dus ik vroeg me af... Welke spellen vinden jullie eigenlijk ALLEEN MET uitbreiding goed? (dus zonder is er niks aan)
Five Tribes kan ik sowieso aanraden met de eerste uitbreiding. Ik speel eigenlijk niet meer zonder. De 2e uitbreiding heb ik nog geen mening over. Deze wordt zaterdag opgehaald
Five Tribes is een prima spel zonder uitbreidingen. Zeker als je het de eerste paar keer speelt.
Het beste voorbeeld dat ik ken van een spel dat uitbreidingen nodig heeft, is Dominion. Dat spel wordt beter naarmate de opties groeien en dat betekent dat drie of vier expansions het spelplezier ernstig doen toenemen.
Een ander voorbeeld uit mijn collectie is de 'Inn' expansion van Village. Dat maakt het spel ook echt beter naar mijn mening.
Ik heb geen uitbreidingen van Five Tribes, maar ben wel van mening dat het basisspel gewoon een heel leuk en compleet spel is. Dat zou wat mij betreft geen uitbreiding nodig hebben. Dat een uitbreiding later een keer voor wat meer variatie zorgt kan natuurlijk altijd.
In mijn collectie is wat het dichtst bij een "noodzakelijke" uitbreiding in de buurt komt, Catan Steden & Ridders. Daar zou ik nu altijd mee spelen. Maar ook het basisspel was natuurlijk goed, en is talloze keren gespeeld.
Laatst gewijzigd door Traquan op vr 25 aug 2017, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Viticulture en Kingsburg ben ik het helemaal eens. Ik vind Mystic Vale ook wat kaal zonder uitbereiding en ik vind de Brugge uitbreiding ook wel een must.
Five Tribes heeft naar mijn mening ook zeker geen uitbreidingen nodig. Genoeg variatie in het basisspel met de Djinns, random bord lay-out en random verdeling van de meeples. Als er nu één spel is, dat echt elke keer anders speelt, is het dit wel.
Ik heb de uitbreidingen wel nog niet gespeeld, maar ze zijn zeker niet nodig om het spel leuk te maken.
Ik koop eigenlijk zelden uitbreidingen tenzij ze meer spelers toelaten. Het geld van een uitbreiding steek ik dan liever in een totaal nieuw spel, maar dat ben ik, ik houd van het ontdekken van nieuwe spellen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Ik vond dat bij Ticket to Ride Europe na een aantal keer spelen de uitbreiding wel echt noodzakelijk was, omdat iedereen anders al snel doorheeft wie welke route moet zien te behalen. Echter wil dat niet zeggen dat alleen het basis spel niet leuk is.
montagne14 schreef:
Ik vond dat bij Ticket to Ride Europe na een aantal keer spelen de uitbreiding wel echt noodzakelijk was, omdat iedereen anders al snel doorheeft wie welke route moet zien te behalen. Echter wil dat niet zeggen dat alleen het basis spel niet leuk is.
Klopt. In de standaard Amerika versie is het -volgens mij- de beste strategie om heel veel korte routes te nemen van Noord naar Zuid. Bij deze routes zitten er massa's overlappingen waardoor je heel makkelijk routes vervolledigt. Zeker wanneer de andere spelers niet dezelfde strategie volgen. Ik heb echter geen uitbreiding van TTR gekocht (wel een aantal gespeeld) omdat het spel hier te weinig op tafel komt. Enkel met nieuwe spelers durf ik de doos nog eens uit de kast trekken.
Alleen met uitbreiding goed is ook erg lastig. Op het moment dat het spel niet goed genoeg is, heb ik geen zin nog geld te besteden aan uitbreidingen. Waarom zou ik? Het is een slecht spel. Wel is het regelmatig zo dat na een x aantal potjes een uitbreiding "nodig" is voor meer variatie.
Ik koop nagenoeg nooit uitbreidingen, omdat ik het geld liever besteed aan een nieuw spel. Ik kan de aanschaf van een uitbreiding begrijpen als die meer variatie biedt nadat je het basisspel tig keer gespeeld hebt of omdat je het spel met meer spelers wilt kunnen spelen. Een uitbreiding bestempelen als een "must", omdat het basisspel niet leuk/goed genoeg... tsja, dan had die uitbreiding onderdeel moeten zijn van het basisspel en lijkt het basisspel niet "compleet". Als het basisspel uiteindelijk niet bevalt, dan verlaat die de collectie. Ik besteed dan liever geen tijd en geld aan een uitbreiding. Er zijn voldoende andere spellen