Eerste indrukken spellenspektakel ?

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

gamegrocer
PIONier

Eerste indrukken spellenspektakel ?

Bericht door gamegrocer »

Gamers en non-gamers,

wie van jullie heeft de beurs vandaag (vrijdag) bezocht ?
Wat is je algemene indruk ? Volk ? Standjes ? Aanbod spellen ? Koopjes ?

Heb mijn verkenners gestuurd en die hebben telefonisch gemeld dat de beurs kleiner is dan vorig jaar en dat enkele verwachte spellen niet tijdig klaar zijn. De prijzen, behalve de gekende 999spellen aan dumpprijzen (denk aan Afrika, Magelaen, Attila,...) zijn er niet echt scherper dan anders. De tweedehands zou ook al niet vet zijn (13,- voor een gespeelde "Edel, Stein & Reich" - Alea)... Ik weet het, ik klink pessimistisch, maar ik vrees eerder realistisch :?

goed, ik lees de reacties wel

alvast bedankt :wink:

Labels:
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Voor de mensen die zo thuiskomen;
Heeft er iemand Kolonisten van Catan 3D gezien?
En zag hij er een beetje mooi uit? :P
gamegrocer
PIONier

Bericht door gamegrocer »

Catan 3D is heel mooi, maar zo ook het prijskaartje... tja er zijn dan ook slechts 500 exemplaren voor België en Nederland.

Tip : Kijk eens op Ebay Deutschland, ik heb al duitstalige versies zien veilen voor 170,- exclusief verzending weliswaar.

:wink:
kolonist

Bericht door kolonist »

Ik wil m eerst morgen ff zien... :P

En wie weet wordt hij op het spsp ook wel met korting verkocht. 8)

Is er trouwens nog steeds nietmand terug met reacties?
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Iedereen zit zijn/haar nieuwe spellen te spelen. :P
kolonist

Bericht door kolonist »

Zit wat in natuurlijk.

En ze gaan daarna allemaal vroeg slapen voor de nieuwe dag morgen.

Of er was gewoon niemand gegaan vandaag. :shock:

lol
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Duiker »

ik ga zondag... :P
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Ik heb vandaag nog maar weinig kunnen zien van de beurs, heb de hele dag gedemo-d.

3D catan ziet er idd zeer goed uit, staat bij Schellens speelgoed naast de kassa.

Morgen nog een dag en dan wat van de beurs zelf meepikken.

Ik had het vandaag wel wat drukker verwacht...
delia
Party Animal

Bericht door delia »

Hoi,

we zijn vandaag met de kinderen gegaan. Ideaal!
Lekker rustig, toch wat koopjes gescoord:
Niagara nieuw 15 euro
Viva el re 10
80 Tage um die Welt 15
Alle drie bij een duitse winkel.

Totaal ca 30 spellen gekocht...

Delia
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

korte impressie van de eerste dag

Bericht door Kire »

Hi, Ik ben net terug van een namiddagje Eindhoven. Het was een zeer leuke dag waar we in tegenstelling tot andere jaren veel gespeeld en weinig gekocht hebben.

Wat me het meeste opviel was dat er nogal weining volk was. Je kon de hele dag door zonder problemen een tafel vinden om nieuwe spellen te proberen en daar hebben we dan ook goed gebruik van gemaakt: Bij Phalanx: Go West, Het pinguinspel en Mesopotamie. Bij Ravensburger: That's life!, Bij Hodin(?) Geistertreppe + uitbreiding en op andere plaatsen ook nog Rat Hot (?) (Queen Games) en Foute Vrienden van 2F en dan ook nog iets met een spel in een sok (socks in the city) van G. Cornet die het spel zelf uitlegde. Alle gespeelde spellen bevielen ons goed tot zeer goed.

In tegenstelling tot vorig jaar was kopen was dit jaar er niet echt bij. Enkel Caylus (€29.95) en voor mijn zoontje de Hazelnootridders (€7). De koopjes waren voor mij niet echt interessant: ofwel had ik ze al ofwel nog steeds te duur naar mijn zin.

Catan 3D werd op vele plaatsen verkocht voor prijzen tussen de € 265 en € 300 en bovendien kreeg je er soms nog wat 999 spellen bovenop. Niet echt my cup of tea.

Echte nieuwigheden heb ik niet gezien behalve dan de kleine Catanuitbreidingen.

In elk geval voor herhaling vatbaar volgend jaar (als ze in Eindhoven blijven tenminste ;-) )

Groeten,

Kire
P8r
Meeple

Bericht door P8r »

Vandaag (vrijdag) geweest van 12:00 tot 17:30. De hal is ruimer opgezet dan voorgaande jaren. Niet die hele hoge 'muren' die de 999 stands in vieren deelden. Geeft wat meer overzicht. Er is meer speelruimte dan vorig jaar, mijns inziens erg positief. Geen Hans Klok, geen grote oppervlakte aan videospelletjes, geen handlezen, tarot lezen of horoscoop trekken: geen verspilling van speelruimte dus. Er lijken wat minder verkopers te zijn, maar dat kan een verkeerde indruk zijn.

Wat wel te begrijpen is, maar mij niet echt beviel, is dat je voor het presentje dit jaar vijf spellen bij 999 moest spelen: ChiZo Rizing, Clout Fantasy, Amazonas, Iguazu en een kinderspel (in mijn geval Fjords :wink: ). Op zich niet verkeerd, maar ChiZo Rising spreekt toch een heel ander publiek aan dan Amazonas, Iguazu wordt thuis al enige tijd gespeeld. Ik had liever gezien dat we vijf willekeurige spellen die in de 999/Phalanx stands gedemo'ed werden konden spelen. Stiekem gaat er best veel tijd in zitten, en er is zoveel moois te spelen op de beurs.

Naast de genoemde vijf spellen ook het Euphraat en Tigris kaartspel gespeeld en Mesopotamië. In ieder geval Caylus en Pünct opgepikt. Zondag nog een keer terug om nog wat andere interessante spellen te spelen en wellicht kopen.
noira
Meeple

Bericht door noira »

weinig volk, dus goed te doen om wat spelletjes uit te proberen.
ik hoop dat de rivier 2 de moeite is, want je verliest uiteindelijk veel tijd met het spelen van spellen waar je mss niet zo in geïnteresseerd bent, terwijl je die tijd wel nuttiger kan gebruiken.
chizo rising wilden we uiteindelijk toch al proberen net als amazone, maar die 3 andere spellen waren niet echt de moeite vond ik.
ik denk niet dat er op zondag veel riviers zullen uitgedeeld worden, of je gaat niet veel andere spellen te zien krijgen..

mesopotamië was een aangename verrassing en hebben we dan ook maar meteen meegenomen voor verdere "testing" ;)
that's live was wel een leuke tussenspelletje, zeker leuk om na een avond spelen nog snel op tafel te leggen.
eufraat en tigris kaartspel, leek me maar een zwak aftreksel van het bordspel.

en dan plots de melding "het is 17.45.." aaaaahhhh al zo laat?

koopjes waren er niet echt. een 2e-hands elfenland zien staan voor dezelfde prijs van een nieuwe??????
"als je voor .. euro kocht krijg je een lotje waarmee je ... kunt winnen".. geef mij dan maar een vaststaande korting.

uiteindelijke opbrengst:
- mesopotamië voor 28 (ofzo)
- carca uitbreiding, fee-draak: 13 euro
- machia uitbreiding 2e- hands voor 6.5 (de oude karakterkaarten ontbreken wel)
- de rivier 2

het had wat meer mogen zijn!
Noira
snowfalcon
Jakkiebak!

Bericht door snowfalcon »

Ik ben ook op vrijdag geweest samen met mijn vrouw.

Eigenlijk heb ik het nog nooit zo rustig gezien. Dat plus het idee dat er minder stands waren gaf een aardig overzicht.

Eerst begonnen we met een potje Amazonas. Na anderhalf uur spelen erachter gekomen dat het spel aardig is voor 1-3 keer spelen maar dat het daarna toch wel saai wordt. Het spel speelt te zeer in op het individu en er is weinig interactie met de andere spelers. (overigens werd het spel wel goed uitgelegd door Jeroen) Wel leuk dat we nog gefilmd werden.

Toen hoorden we dat we nog 4 spellen moesten spelen voor de gratis carcassonne uitbreiding. Toch wel een belachelijke actie, je gaat toch niet 5 uur spellen spelen (waarvan de helft door het genre niet je ding is) van 1 uitgever. Dus geen uitbreiding voor ons dit jaar.

Na wat rond gelopen te hebben gekeken, kwamen we Jhon (voormalig moderator 999 forum en veel meer) en consorte tegen, waarmee we elk jaar een praatje maken.

Een rondje door de zaal gaf de volgende indruk:
- Bij de ontembare stad was het druk net als bij de stand van aedriaanse.
- De stand van Trivial Pursuit was aan het strooien met gratis dvd uitbreidingen.
- Er waren weer minder 2e handsstands dan vorig jaar (met nog steeds te hoge prijzen).
- De Schellens-stand was weer lekker centraal gelegen en hadden een zeer ruim assortiment. Ook nog even staan praten.

Vervolgens wilden we E&T het kaartspel wel eens spelen, we hadden het spel namelijk in Essen gehaald maar nog niet gespeeld. Samen met een, naar later bleek, spellenbedenker hebben we toch een goeie indruk gekregen van het spel. Ik vond het leuk.
Er kwam wel nog een aardige situatie voor: We kregen een intern conflict doordat een aanvaller haar steen plaatste op een blauw/rood scheepskaartje. De vraag was of dit kaartje al als 1 rood aanvalskaartje gold of niet. Helaas boden de spelregels geen uitkomst.

Na het spel was het alweer 4 uur en niks gekocht.

We gingen bij de Ravensburger stand eens kijken of palazzo beviel. Helaas was daarbij hetzelfde oordeel, aardig maar een 3-keer-spelen-max spel. Na een korte uitleg van Louis XIV, die helaas niet gedemo-ed werd, ook maar besloten deze te laten liggen.

Met al het geld nog in de beurs rond half 6 weggegaan en Eindhoven stad ingelopen om alsnog lichter te worden tijdens het shoppen.

Dat was het weer voor dit jaar, trots dat ik niks heb gekocht.

ps. was er dit jaar nu een rookverbod, want over de gehele beurs werd er toch hier een daar gerookt?
I'm learning to fly, but I ain't got wings, coming down is the hardest thing
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Hi, ook net terug van Eindhoven.
Inderdaad een stuk rustiger in vergelijk met voorgaande jaren. Wel prettig om dan de spellen uitgelegd te krijgen. Doordat Spiel nog in mijn hoofd zat komen ongewild toch vergelijkingen. Niet eerlijk misschien maar toch. Wat ik dan het meest mis is dat de nieuwe uitgave hier niet te zien zijn; Elasund, Shear Panic, Antike. Deze spellen zijn nog niet op de markt in Nederland maar het m.i. een mooi podium om de mensen er aan te laten ruiken. Caylus is nu ook nog niet in het nederkands maar werd al volop gepresenteerd ( en goed ook!)
Kregen we vorig jaar nog een spel extra bij bestedingen van ... euro nu kreeg je loten. Weet niet of daar mensen op zitten te wachten.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Boes schreef:Caylus is nu ook nog niet in het nederkands maar werd al volop gepresenteerd ( en goed ook!)
Caylus heeft toch geen tekst? Alleen de spelregels? En die zouden wel in het Nederlands geleverd worden.