Agricola - Ambachten en kleine investeringen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Linke Loe
- Uno
Agricola - Ambachten en kleine investeringen
In Agricola begint iedere speler met 7 ambachtkaarten en 7 kaarten kleine investering. De rest van de kaarten gaat als een dichte stapel naast het speelbord. Ik kan echter nergens in de spelregels vinden of de spelers het met die 14 kaarten het hele spel moet doen, of dat de kaarten weer aangevuld moeten worden, zodra er een gespeeld is. Voor het speelgenot is het leuker dat je het met die kaarten moet doen, maar kan iemand hier helderheid in verschaffen?
Labels:
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Tommeke
- Meeple
- Persoonlijke Ondertitel: Narreke
Re: Agricola - Ambachten en kleine investeringen
Wij beginnen meestal met 10 kaarten van elk, waarvan je er 7 mag houden. Zo kun je iets strategischer spelen.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
He ja, alsof die leesclub aan het begin al niet lang genoeg duurt!
-
Tommeke
- Meeple
- Persoonlijke Ondertitel: Narreke
Met ervaren spelers gaat het sneller natuurlijk.
-
timodelange
- PIONier
Ik stuit met dit spel altijd op het feit dat je van alles wat moet verzamelen. Ook kom ik nooit toe aan grote investeringen omdat de kosten niet afwegen tegen de andere zaken waar je ook rekening mee moet houden. Hierdoor vind ik dat het spel altijd een beetje hetzelfde verloopt? Heeft iemand een goede tip.
Groet
Groet
-
SIR Louis
- Veenboer
probeer leuke combo's te bekomen door het handig uitspelen van je ambachten en kleine investeringskaarten. Begin ook tijdig aan gezinsuitbreiding waardoor je meer keuzes krijgt.
en nog een tip bouw 2 grote weides waardoor je niet zoveel open grond meer hebt.
en nog een tip bouw 2 grote weides waardoor je niet zoveel open grond meer hebt.
-
Mistharfare
- Website beheerder
Er is trouwens wel een kaart om weer opnieuw 7 kleine investeringen te krijgen.
De kaart waar ik het over heb ik Bezem (oftewel Broom) van het K-Deck.
De solo game waarbij de hoogste score door een combinatie kaarten gehaald moet worden bevat altijd de bezem als kleine investering.
Momenteel staat de teller aan punten volgens mij op 212 punten voor een solo game. Klik op de link om te zien hoe ze dit gedaan hebben!
De kaart waar ik het over heb ik Bezem (oftewel Broom) van het K-Deck.
De solo game waarbij de hoogste score door een combinatie kaarten gehaald moet worden bevat altijd de bezem als kleine investering.
Momenteel staat de teller aan punten volgens mij op 212 punten voor een solo game. Klik op de link om te zien hoe ze dit gedaan hebben!
Laatst gewijzigd door Mistharfare op zo 07 nov 2010, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Mistharfare
- Website beheerder
Ook worden in de solo games 7 beroepen en 14 kleine investeringen uitgespeeld! 
Heel wat anders dan bij een meerspeler potje van Agricola.
Heel wat anders dan bij een meerspeler potje van Agricola.
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Ik speel de laatste tijd liever de familieversie. Die is beter uitgebalanceerd en je kunt dan ook eerder aan steen komen. Met de kleine investeringen en ambachten kan soms een oneerlijk voordeel ontstaan. Een vriend van mij mocht eens heel goedkoop hekken bouwen én alle diersoorten in één weide zetten. Conclusie: geen ongebruikte erfvelden en een maximale score voor dieren en dus veel voedsel (als je een oven hebt). Daar valt haast niet van te winnen...
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
ongebruikte erfvelden zijn toch bijna nooit aanwezig bij de eindtelling?
Bij ons (4p met kaarten) zijn bijna alle erfvelden gebruikt.
En ik ben het met een vorige schrijver eens, meer dan 3-4 van elk gebruik je toch niet.
Dus in elke set van 2x7 moet wel iets bruikbaars zitten.
Ik vind dat je het spel te kort doet door de familie versie te blijven spelen.
JeVo
Bij ons (4p met kaarten) zijn bijna alle erfvelden gebruikt.
En ik ben het met een vorige schrijver eens, meer dan 3-4 van elk gebruik je toch niet.
Dus in elke set van 2x7 moet wel iets bruikbaars zitten.
Ik vind dat je het spel te kort doet door de familie versie te blijven spelen.
JeVo
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Dierik
- Erelid
Je ziet maar weer eens dat smaken verschillenJeVo schreef:Ik vind dat je het spel te kort doet door de familie versie te blijven spelen.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik vind de familieversie van Agricola een geweldig spel en blijf deze graag spelen.Dierik schreef:Je ziet maar weer eens dat smaken verschillenJeVo schreef:Ik vind dat je het spel te kort doet door de familie versie te blijven spelen.. Ik speel ook met veel plezier de familieversie. Dat gedoe met al die kaarten en de daaraan gekoppelde willekeur hoeft van mij ook niet zo.
-
interceptor
- Uitgever
eigenlijk is Agricola maar een matig spel, als ik er zo over nadenk.
Leuk om te doen daar niet van.
Maar strategie is niet echt aanwezig er is maar een beperkte manier om het spel te winnen.
Gezin snel uitbreiden zorgen dat je, heel je bord bestaat uit afgebakende weiden.
Grote investeringen leveren te weinig punten op, ten opzichte van de minpunten die je ontvangt ten kosten van dat je niet heel je land hebt afgebakend met een hek. Thematisch ook zwak, een grote investering zou meer winst moeten opleveren anders zaten we heden ten dagen nog steeds te boeren als in Agricola...
Conclusie:
Je hebt een spel met weet ik hoeveel kaarten die leuk zijn om te spelen, maar die eigenlijk te weinig op brengen om de winst mee binnen te halen.
Ach misschien moet ik het vaker spelen om te kijken of dit echt zo is...wat ik hier beweer...
Leuk om te doen daar niet van.
Maar strategie is niet echt aanwezig er is maar een beperkte manier om het spel te winnen.
Gezin snel uitbreiden zorgen dat je, heel je bord bestaat uit afgebakende weiden.
Grote investeringen leveren te weinig punten op, ten opzichte van de minpunten die je ontvangt ten kosten van dat je niet heel je land hebt afgebakend met een hek. Thematisch ook zwak, een grote investering zou meer winst moeten opleveren anders zaten we heden ten dagen nog steeds te boeren als in Agricola...
Conclusie:
Je hebt een spel met weet ik hoeveel kaarten die leuk zijn om te spelen, maar die eigenlijk te weinig op brengen om de winst mee binnen te halen.
Ach misschien moet ik het vaker spelen om te kijken of dit echt zo is...wat ik hier beweer...