Het was de laatste van 6 (?) speciaal voor SpSp ingevlogen dozen. Als enthousiaste fan van het computerspel, heb ik 'm maar meteen gekocht. Heel trots liep ik dus over het SpSp...
Ik heb 'm nu al een dag in huis, maar nog niet gespeeld..
Natuurlijk wel alvast gekeken, want wat zit er allemaal in een doos die wel 3 kg lijkt te wegen?
Een bord, bestaande uit 3 losse delen... uitgelegd bemeet het spelbord 114 bij 91 cm !!! Dat wordt een grote tafel kopen.
Verder een set kaarten, aandelen, geld en een zak met treintjes in verschillende kleuren. Een zak met gebouwtjes, puur voor decoratie vermeld de handleiding.. ok, ze hebben wel een nut, maar de vorm/aanwezigheid van de verschillende gebouwen voegt niets extra's toe aan het spel. Het hadden net zo goed gewoon fiches kunnen zijn, maar dit oogt beter. Verder nog een zak met gekleurde blokjes (blijken goederen te zijn) en een stoffen zakje.
Het doel van het spel is om de meeste punten te halen. Het bouwen van de spoorwegen heeft iets weg van Stephensons Rocket, je legt hetzelfde soort spoorwegstukken op hexagons (zeshoeken), alleen kan je hier wel elkaar kruisen. Integenstelling tot S.R. bouwt ieder zijn/haar eigen spoorweg.
Punten scoor je bijvoorbeeld door goederen te vervoeren en af te leveren. Daarnaast heeft iedere een Tycoonkaart, met daarop het karakter dat je speelt (doet verder niets toe in het spel) en een speciale opdracht die je geheim houdt tot het eind van het spel en die je extra bonuspunten oplevert.
Je begint het spel zonder geld, dus zal je in je eerste beurt(en) aandelen moeten uitgeven. Dit is ook gelijk een valsstrik; veel aandelen uitgeven levert veel geld op, maar je zal ook veel dividend moeten gaan betalen en aandelen gelden aan het eind van het spel als minpunten.
Ik hoop snel het spel te spelen.... dus later meer.