Railroad Tycoon Boardgame

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Catannl
PIONier
Persoonlijke Ondertitel: Veni - Vici - Colui

Railroad Tycoon Boardgame

Bericht door Catannl »

Zondag liep ik het SpSp binnen en zag 'm op een tafel staan: het Railroad Tycoon Boardgame

Het was de laatste van 6 (?) speciaal voor SpSp ingevlogen dozen. Als enthousiaste fan van het computerspel, heb ik 'm maar meteen gekocht. Heel trots liep ik dus over het SpSp... :D

Ik heb 'm nu al een dag in huis, maar nog niet gespeeld.. :(
Natuurlijk wel alvast gekeken, want wat zit er allemaal in een doos die wel 3 kg lijkt te wegen?

Een bord, bestaande uit 3 losse delen... uitgelegd bemeet het spelbord 114 bij 91 cm !!! Dat wordt een grote tafel kopen.
Verder een set kaarten, aandelen, geld en een zak met treintjes in verschillende kleuren. Een zak met gebouwtjes, puur voor decoratie vermeld de handleiding.. ok, ze hebben wel een nut, maar de vorm/aanwezigheid van de verschillende gebouwen voegt niets extra's toe aan het spel. Het hadden net zo goed gewoon fiches kunnen zijn, maar dit oogt beter. Verder nog een zak met gekleurde blokjes (blijken goederen te zijn) en een stoffen zakje.

Het doel van het spel is om de meeste punten te halen. Het bouwen van de spoorwegen heeft iets weg van Stephensons Rocket, je legt hetzelfde soort spoorwegstukken op hexagons (zeshoeken), alleen kan je hier wel elkaar kruisen. Integenstelling tot S.R. bouwt ieder zijn/haar eigen spoorweg.
Punten scoor je bijvoorbeeld door goederen te vervoeren en af te leveren. Daarnaast heeft iedere een Tycoonkaart, met daarop het karakter dat je speelt (doet verder niets toe in het spel) en een speciale opdracht die je geheim houdt tot het eind van het spel en die je extra bonuspunten oplevert.
Je begint het spel zonder geld, dus zal je in je eerste beurt(en) aandelen moeten uitgeven. Dit is ook gelijk een valsstrik; veel aandelen uitgeven levert veel geld op, maar je zal ook veel dividend moeten gaan betalen en aandelen gelden aan het eind van het spel als minpunten.

Ik hoop snel het spel te spelen.... dus later meer.
Veni, vidi, colui

Labels:
snowfalcon
Jakkiebak!

Bericht door snowfalcon »

Het was een geweldig pc spel!

Was RRT een beetje betaalbaar of heb je er Civilization-achtige bedragen voor moeten betalen?
I'm learning to fly, but I ain't got wings, coming down is the hardest thing
BigFurryMonster
Meeple

Bericht door BigFurryMonster »

En vooral: is het binnen redelijke tijd te spelen? De originele Civ (het bordspel dus, waar mogelijk het computerspel weer op gebaseerd is (waar vervolgens weer een ander bordspel op gebaseerd is)) duurde ca. 12 uur met 8 redelijk ervaren spelers.
Catannl
PIONier

Bericht door Catannl »

snowfalcon schreef:Het was een geweldig pc spel!

Was RRT een beetje betaalbaar of heb je er Civilization-achtige bedragen voor moeten betalen?

Het IS nog steeds een geweldig pc spel hoor, vind ik tenminste :D

Eh.. redelijk betaalbaar :S... 50 euri.. maar dat had ik er wel voor over .. :D
Veni, vidi, colui
marc.degroot
Joker

Bericht door marc.degroot »

Voor eenieder die het zich hier afvraagt, in de loop van volgende week zal het spel in de winkels in NL liggen :D
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

marc.degroot schreef:Voor eenieder die het zich hier afvraagt, in de loop van volgende week zal het spel in de winkels in NL liggen :D
Mooi, dan heeft iedereen voldoende tijd om een nieuwe - extra brede - eettafel te kopen. :-)
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Erwin schreef:
marc.degroot schreef:Voor eenieder die het zich hier afvraagt, in de loop van volgende week zal het spel in de winkels in NL liggen :D
Mooi, dan heeft iedereen voldoende tijd om een nieuwe - extra brede - eettafel te kopen. :-)
Een goedkopere oplossing is ook mogelijk: een doos kliklaminaat halen bij de plaatselijke doe-het-zelf-winkel. Zo aan elkaar gezet en na het spelen ook weer uit elkaar te halen... :D
De Struikrover
Hazelnoot Ridder

Bericht door De Struikrover »

Die heb ik dus gemist! :( Dat betekent dat ik zo vlak na het SPSP weer opnieuw geld moet uitgeven! :cry:
Misschien wacht ik in ieder geval tot ik mijn andere spellen gespeeld heb. :wink: Bedankt voor de uitleg: we horen het wel als je het gespeeld hebt.
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

BigFurryMonster schreef:En vooral: is het binnen redelijke tijd te spelen? De originele Civ (het bordspel dus, waar mogelijk het computerspel weer op gebaseerd is (waar vervolgens weer een ander bordspel op gebaseerd is)) duurde ca. 12 uur met 8 redelijk ervaren spelers.
Het RRT-bordspel is een bewerking van Age of Steam, een schitterend treinenspel van Martin Wallace. AoS duurt meestal een uur of twee. Ik kan me niet voorstellen dat Eagle Games deze speelduur fors heeft verlengd.

Meer info: http://www.spellink.nl/index.php?spel_id=631
Catannl
PIONier

Bericht door Catannl »

Erwin schreef:Het RRT-bordspel is een bewerking van Age of Steam, een schitterend treinenspel van Martin Wallace. AoS duurt meestal een uur of twee. Ik kan me niet voorstellen dat Eagle Games deze speelduur fors heeft verlengd.
De spelduur staat op de doos vermeld als 120 minuten, wat dat betreft Erwin heb je het goed.
We hebben nu de eenvoudige versie met z'n tweeën gespeeld en dat duurde op zich niet zo lang.. ben vergeten te klokken.
De eenvoudige versie houdt in dat je nog geen gebruik maakt van de Tycoon- en actiekaarten. Is inderdaad vrij eenvoudig :D

Later meer...
Veni, vidi, colui