Stoom: spoorwegtegels leggen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

The.pinguin
Uno

Stoom: spoorwegtegels leggen

Bericht door The.pinguin »

Ik heb een regelvraag over stoom waar dat ik nergens geen duidelijk antwoord op vind.

Als je een spoorweg tegel aanlegt moet die steeds langst alle zijden passen (zoals bij carcasonne)

Nu is het ook mogelijk om een spoorlijn te maken die een andere spoorlijn kruist. Maar hoe is het dan mogelijk om een tegel te leggen die op een graskant van een ander tegel uitkomt zodat ik later de spoorwegtegel kan wisselen om een kruispunt te maken. Want als je deze tegel legt past die namelijk niet aan alle kanten.

Ik ga nog op zoek gaan naar een aantal fotootjes om dit duidelijker te maken.

Labels:
Joris Bos
PIONier

Re: Stoom: spoorwegtegels leggen

Bericht door Joris Bos »

Volgens mij staat het nergens in de regels dat je verplicht bent op alle andere tegels aan te sluiten. (a la Carcassonne) Zo zou je namelijk andere spelers bijna niet kunnen blokkeren. Dit is in mijn optiek juist een van de leuke kanten van het spel; de race naar een stad :)

Je kunt dus tegen de graskant aanbouwen van een het spoor van een andere speler. (Zie ook de FAQ op het forum van BoardGameGeek.com)

Al je tegenstander vervolgens 'over' jouw spoor wil bouwen, moet hij het kruispunt bouwen, immers, je mag nooit andermans spoor bijbouwen.