Bashers- unplugged

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bashers- unplugged

Bericht door Bart »

Op de website "Bashers - kritisch over het culturele medium games" vind je heel wat recensies van pc- en consolespellen.

Sinds kort schrijft columnist Vincent de Leeuw ook regelmatig zijn ervaringen met een bordspel neer.
De terugblik van Vincent de Leeuw op Bashers schreef:Bordspellen zijn mijn roots. Als kind zat ik zelf ganzenbordvariaties in elkaar te knutselen en forceerde ik familieleden mee te spelen (terwijl de regels on-the-fly werden getweakt). Dat videogames langskwamen was dan ook vooral voor mijn familie een opluchting. Bordspellen verdwenen naar een tweede plek, maar echt uit het oog ben ik ze nooit verloren.

Dit jaar ging echter alles los met een heuse bordspellenrevival onder vrienden. Hoogspanning, Carcassonne, Katan, Red November, Caylus, Tobago, Munchkin, Finstere Flüre en zelfs Dungeons & Dragons kwamen weer boven water. Ergens zijn die spellen zelfs beter dan games. Ze zijn misschien minder op de ervaring gericht (met uitzondering van laatstgenoemde), maar de elegantie in hun regelsystemen en de manier waarop het gamedesign zo angstaanjagend dicht op het materiaal zit is prachtig. Dat ik dat alles kon delen met een hoop vrienden dit jaar was een geweldige ervaring. Dat er een nieuwe Bashers-column uit voortkwam was de kers op de taart.
Vincent schreef al een recensie over volgende spellen:
- Pandemie
- Hoogspanning
- Sla je slag(room)
- Tobago
- Red November

link: Bashers unplugged