(BGA) BoardGameArena - Sint-Petersburg

Bord- en kaartspellen voor op je PC & apps voor je smartphone

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

(BGA) BoardGameArena - Sint-Petersburg

Bericht door Kire »

Eén van mijn lievelingsspellen op BGA is Sint-Petersburg. Het echte bordspel stond al jaren in mijn kast stof te vangen. Sinds enkele weken is het nu beschikbaar op BGA. Weliswaar nog in een Beta-versie (dit wil zeggen dat er misschien nog enkele foutjes kunnen inzitten), maar het speelt wel net zoals het echte bordspel. Ik heb er nu een tiental potjes opzitten en ben het spel nog helemaal niet beu gespeeld.

Als gevolg van mijn digitale spelervaring is gisteren ook de echte versie na 10 jaar nog eens op tafel beland. Voor mijn zonen was het een zeer mooie ontdekking. Ze hadden onmiddellijk de regels te pakken en deden al snel mee voor de overwinning.

Gezien het enthousiasme van zowel mijn vrouw als mijn zonen, vermoed ik dat dit spel binnenkort weer op tafel zal komen.

Ik vraag me af of het beschikbaar stellen van digitale spellen, zoals Sint-Petersburg op BGA, de verkoop van het echte spel een boost geeft of net het omgekeerde effect heeft: "Als je het digitaal kan spelen, waarom zou je het dan nog kopen?". Wat denken jullie?

Ik ben geneigd voor de eerste optie te gaan. De spellen die ik leuk vind op BGA, zou ik graag ook mijn spellenkast hebben om met vrienden en familie te spelen.
Kevin
Hazelnoot Ridder

Re: (BGA) BoardGameArena - Sint-Petersburg

Bericht door Kevin »

Voor mij komt de online ervaring nog niet in de verste verte in de buurt van 'het echte werk'. Ik heb slechts enkele keren online gespeeld, uit noodzaak tijdens de lockdown, maar zodra het kan en mag speel ik liever met tastbaar materiaal aan een echte tafel. Ik zal dus nooit zeggen "ach, laat dat spel maar staan in de winkelrekken, die vind ik online ook".

Ik zou eerder een spel aanschaffen, omdat ik er een leuke kennismaking mee had online. Maar eerlijkheidshalve heb ik online enkel spellen gespeeld die ik reeds kende of in bezit heb, dus ik kan niet uit ervaring spreken.

Wellicht werkt het in de twee richtingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Voor mij precies hetzelfde, online speelt veel minder fijn. Zeker het leren van nieuwe spellen vind ik online minder prettig. Maar tijdens de lockdown was het wel fijn om nog te kunnen spelen met vrienden, dus daarom ben ik toch blij dat het bestaat.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Als je een spel op het oog hebt dat op BGA staat kun je het wel uitproberen.

Een nieuw spel met vrienden via BGA spele vind ik lastig. Iedereen moet dan de regels lezen want op afstand de regels uitleggen is erg lastig.
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

Ik merk zeker in mijn omgeving dat veel mensen die gebruik maken van BGA (of maakten tijdens de lockdown),weer veel oudere titels gaan spelen. Ook op tafel nu. Het laat toch weer even een lichtje schijnen op de kwaliteit die er nog steeds is....
Zo hebben mensen in mijn omgeving Russian Railroads, Terra Mystica en Puerto Rico weer ondekt.. Of zelfs Incan Gold en 6 Nimmt. Zelfs zover, dat ze het hebben aangeschaft na online play. Het kan elkaar dus zeker beinvloeden....
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Ik speel veel online. Ook ik speel liever irl maar dat is minder vaak mogelijk dan ik zou willen spelen. Dus maak ik gebruik van bga, yucata en brettspielwelt. En meer dan eens koop ik een spel dat ik eerst online heb geleerd. Sterker nog, bij voorkeur koop ik een spel pas nadat ik het of irl of online gespeeld heb. Spellen die ik bezit omdat ik ze online leuk vond:
Geven en Nemen
Penny Press
Pantheon
Clever
Dobbel zo clever
Hawaii
Notre Dame
Roll for the Galaxy
En vast nog wel meer dan deze. Maar die hierboven allemaal eerst online gespeeld en dan pas aangeschaft of geruild.
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

liefde_is schreef: Ik speel veel online. Ook ik speel liever irl maar dat is minder vaak mogelijk dan ik zou willen spelen. Dus maak ik gebruik van bga, yucata en brettspielwelt. En meer dan eens koop ik een spel dat ik eerst online heb geleerd. Sterker nog, bij voorkeur koop ik een spel pas nadat ik het of irl of online gespeeld heb. Spellen die ik bezit omdat ik ze online leuk vond:
Geven en Nemen
Penny Press
Pantheon
Clever
Dobbel zo clever
Hawaii
Notre Dame
Roll for the Galaxy
En vast nog wel meer dan deze. Maar die hierboven allemaal eerst online gespeeld en dan pas aangeschaft of geruild.
Welk van deze 3 sites bevalt je het beste en waarom?
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Boardgame-arena is voor real-time spelen het beste. Werkt zeer intuitief en een groot aanbod aan spellen en spelers.

Brettspielwelt werkt na het downloaden van de client ook goed maar is lastiger te bedienen. Ook het vinden van spelers is moeilijker dan bij BGA.

Yucata is het beste voor turn-based. Je speelt je beurten wanneer het jou uitkomt en hebt 30 dagen voordat het spel afgebroken wordt.

Mijn keuze voor waar ik speel hangt af van de tijd die ik heb en welk spel ik wil spelen. Bij yucata speel ik alles door elkaar (ivm turnbased en dus speel je telkens een beurt van de spellen die open staan). Naar brettspielwelt ga ik voor de dobbelspellen (clever, dizzle, geven en nemen) en verder speel ik vooral op boardgame-arena.
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

liefde_is schreef: Boardgame-arena is voor real-time spelen het beste. Werkt zeer intuitief en een groot aanbod aan spellen en spelers.

Brettspielwelt werkt na het downloaden van de client ook goed maar is lastiger te bedienen. Ook het vinden van spelers is moeilijker dan bij BGA.

Yucata is het beste voor turn-based. Je speelt je beurten wanneer het jou uitkomt en hebt 30 dagen voordat het spel afgebroken wordt.

Mijn keuze voor waar ik speel hangt af van de tijd die ik heb en welk spel ik wil spelen. Bij yucata speel ik alles door elkaar (ivm turnbased en dus speel je telkens een beurt van de spellen die open staan). Naar brettspielwelt ga ik voor de dobbelspellen (clever, dizzle, geven en nemen) en verder speel ik vooral op boardgame-arena.
Duidelijk. bedankt!
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Ha, ik heb deze ook al lang ongespeeld in de kast staan en kijk ook uit om het op bga te spelen.

Ik heb wel ervaren dat als een spel online uitkomt het voor mij wel een push kan zijn om het fysiek aan te schaffen.

Al zijn er ook wel spellen die gewoon beter online spelen dan tabletop. Through the Ages is daarvan een mooi voorbeeld.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Blijft ondanks zijn leeftijd een goed spel. De uitbreidong is ook leuk voor de markt. De andere modules boeien iets minder.
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Edwin84 schreef: Blijft ondanks zijn leeftijd een goed spel. De uitbreidong is ook leuk voor de markt. De andere modules boeien iets minder.
Ik vind de 'correctie' van de prijs van o.a. de sterrenwacht en de tsaar wel de moeite in de uitbreiding. Ook het gebouw dat je toelaat een reeds afgelegde kaart te kopen geeft het spel een heel andere wending. Ik hoop dat de uitbreidingen ook op BGA zullen verschijnen!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Kire schreef:
Edwin84 schreef: Blijft ondanks zijn leeftijd een goed spel. De uitbreidong is ook leuk voor de markt. De andere modules boeien iets minder.
Ik vind de 'correctie' van de prijs van o.a. de sterrenwacht en de tsaar wel de moeite in de uitbreiding. Ook het gebouw dat je toelaat een reeds afgelegde kaart te kopen geeft het spel een heel andere wending. Ik hoop dat de uitbreidingen ook op BGA zullen verschijnen!
Die zijn zeker wel goed. Was ik alweer vergeten. Haf het meer over de andere modules.
Plaats reactie