Nieuwe uitgever The Gamefantry start met 4 spellen

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Nieuwe uitgever The Gamefantry start met 4 spellen

Bericht door SvAtje »

The Gamefantry

The Gamefantry is een nieuwe uitgever van toegankelijke bord- en kaartspellen voor kinderen en volwassenen van voornamelijk Nederlandse spelauteurs. De komende maanden verschijnen een viertal spellen.

Afritoria

Half oktober verschijnt het kaartspel Afritoria. In dit spel trachten wilde dieren een plekje te veroveren in de Afrikaanse wildparken. Grote dieren kunnen de kleine dieren verjagen, maar de kleine dieren zijn meer punten waard. En dan kunnen ook nog jachtopzieners en stropers de verhoudingen ruw verstoren.

Het spel is ontworpen door Matthijs Vertegaal en de illustraties zijn aan de hand van Erik Jan Sijtsma.
  • Spelers: 2-4 personen
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar

Royals & Riots

In dit kaartspel, dat half oktober verschijnt, is de koning de baas. Er heerst echter armoede en het volk dreigt in opstand te komen. Alleen de prinsen kunnen deze opstand trachten te voorkomen. En dan heb je ook nog een dief en een beul die kunnen toeslaan. De karakters in het spel reageren op elkaar, waardoor ieder spel verrassende wendingen kent.

Het spel is ontworpen door Niek van den Brink en Timon Sluis en de illustraties zijn aan de hand van Cas Boesten.
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar

Chameleon

In dit vermakelijke dobbelspel gaan de verkleurende kameleons de strijd aan om te zien wie de beste jager is in de verschillende jachtgebieden. Ze moeten echter oppassen om niet verschalkt te worden door de overvliegende arenden. Ook dit spel verschijnt in oktober.

Het spel is ontworpen door Matthijs Vertegaal en de illustraties zijn zijn verzorgd door De Spelmakerij.
  • Leeftijd: vanaf 7 jaar

Battles & Builders

Eind november verschijnt het bordspel Battles & Builders, waarin wereldrijken met elkaar wedijveren om de heerschappij. Steden worden belegerd, maar tegelijkertijd worden er ook imposante bouwwerken gebouwd. In elke ronde ga je fiches - waarop legers en bouwers afgebeeld staan - inzetten. Je voorraad fiches is echter beperkt en het spel heeft 8 ronden. Dus hoe beter je je tegenstanders kunt inschatten, des te meer kans op de heerschappij.

Het spel is ontworpen door Niek van den Brink en Timon Sluis en de illustraties zijn zijn verzorgd door Jonathan van Deelen en de box door Sander van Laar.
  • Leeftijd: vanaf 9 jaar
Website uitgever:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Nieuwe uitgever The Gamefantry start met 4 spellen

Bericht door Pura Vida »

Leuk, maar ik snap werkelijk helemaal niets van al dat Engels. Nederlandse makers, top, spellen bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar, mooi, ehh... en dan met Engelse namen aankomen? Royals & Riots. Battles & Builders. Chameleon. Of hebben ze bij Gamefantry (what's in a name) een select gezelschap van expat kids op het oog?
Afbeelding
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

De art spreekt me helemaal niet aan en lijkt bezonder goedkoop en statig.
De uitleg is vaag en wekt absoluut mijn intresse niet.
Als je bedenkt dat je moet opboksen tegen duizende spellen die uitkomen en er dan nog eens mooier uitzien? Succes zou ik zeggen.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Pura Vida schreef: Leuk, maar ik snap werkelijk helemaal niets van al dat Engels. Nederlandse makers, top, spellen bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar, mooi, ehh... en dan met Engelse namen aankomen? Royals & Riots. Battles & Builders. Chameleon. Of hebben ze bij Gamefantry (what's in a name) een select gezelschap van expat kids op het oog?

Waar lees jij dat de spellen van deze uitgever zijn bedoeld voor kinderen?

Ik heb de indruk dat ze zich richten op familiespellen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Leuk! Dan met name dat dit volledige Nederlandse producten zijn. Zowel degene die het spel heeft verzonnen als degene die de tekeningen maakt zijn Nederlands. Het lijkt er dus op dat deze uitgever wel mensen met een spelidee een kans willen geven en dat kun je van bijv. 999Games en White Goblin niet zeggen. Die kopen voornamelijk ideeën van buitenlandse uitgevers.

Ik vind deze ontwikkeling van een puur Nederlandse uitgever in iedergeval erg interessant om te volgen. Wie weet gaan uiteindelijk buitenlandse uitgevers de spelideeën bij deze Nederlandse uitgever kopen en vanuit dat oogpunt snap ik de Engelse tekst wel.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Erwin schreef:
Pura Vida schreef: Leuk, maar ik snap werkelijk helemaal niets van al dat Engels. Nederlandse makers, top, spellen bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar, mooi, ehh... en dan met Engelse namen aankomen? Royals & Riots. Battles & Builders. Chameleon. Of hebben ze bij Gamefantry (what's in a name) een select gezelschap van expat kids op het oog?

Ik dacht dat mensen van 7, 8 of 9 tot de categorie 'kinderen' horen? Of betekent 'vanaf 7 jaar' iets anders? Mijn punt was dat het tamboereren op Nederlands dit en Nederlands dat zich een beetje slecht verhoudt tot die Engelse namen. Dat snap ik dus niet. Vind het ook ergerlijk. Zeker bij kinderspellen.
Afbeelding
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Leuk!

Ben erg benieuwd naar de inhoud van de spellen. De leeftijdsgroep past in ieder geval goed in onze huidige gezinsamenstelling.
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Leeftijd hoeft niets te zeggen over de doelgroep.
Patchwork en Railroad Ink zijn allebei vanaf 8 jaar maar hebben jiet kinderen als doelgroep.

Het is meer vanaf welke leeftijd kunne kinderen het spel begrijpen.

Royals en Riots
Battles en Builders

Lijken me meer op volwassenen gericht. De artwork maakt me niet zo enthousiast maar ben wel benieuwd naar de spellen zelf.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Pura Vida schreef:
Erwin schreef:

Ik dacht dat mensen van 7, 8 of 9 tot de categorie 'kinderen' horen? Of betekent 'vanaf 7 jaar' iets anders? Mijn punt was dat het tamboereren op Nederlands dit en Nederlands dat zich een beetje slecht verhoudt tot die Engelse namen. Dat snap ik dus niet. Vind het ook ergerlijk. Zeker bij kinderspellen.
Ik snap je redenering, maar vanaf betekent wat anders dan kinderspel. De uitgever is hier op zijn website duidelijk over.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Erwin schreef:
Pura Vida schreef:
Erwin schreef:

Ik snap je redenering, maar vanaf betekent wat anders dan kinderspel. De uitgever is hier op zijn website duidelijk over.
Dat snap ik natuurlijk. Mijn vraag was alleen waarom dat Engels? Waarom niet gewoon "Bouwen en beuken" of "Ridders en rellen" als je dan per se wilt allitereren, wat van mij niet echt hoeft overigens? Zeker met kinderen die dus vanaf 7 jaar dit spel geacht worden te kunnen spelen, die hebben toch helemaal niks met dat Engels?
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Pura Vida schreef: Dat snap ik natuurlijk. Mijn vraag was alleen waarom dat Engels? Waarom niet gewoon "Bouwen en beuken" of "Ridders en rellen" als je dan per se wilt allitereren, wat van mij niet echt hoeft overigens? Zeker met kinderen die dus vanaf 7 jaar dit spel geacht worden te kunnen spelen, die hebben toch helemaal niks met dat Engels?
Geen idee wat de redenatie is achter de keuze voor Engelstalige titels, maar dat zou voor hier geen beletsel zijn. Ik heb er hier twee rondlopen van 10 en 6 en die zouden er beiden geen problemen mee hebben. Dankzij televisie en (misschien nog wel meer) YouTube komen ze op jonge leeftijd al in aanraking met de Engelse taal. Zelf in de kleuterklas zijn ze daar al mee bezig.

Uiteindelijk zijn My Little Pony, Minecraft, Paw Patrol e.d. ook Engelse namen.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: Ik vind deze ontwikkeling van een puur Nederlandse uitgever in iedergeval erg interessant om te volgen. Wie weet gaan uiteindelijk buitenlandse uitgevers de spelideeën bij deze Nederlandse uitgever kopen en vanuit dat oogpunt snap ik de Engelse tekst wel.
Goed punt. Volgens mij benadrukken ze de Nederlandse wortels, maar beweren ze nergens dat ze alleen de Nederlandse markt willen bedienen.

Als het materiaal taalneutraal is, heb je met een Engels regelboekje toegang tot de internationale markt.

Verstandig dus, die Engelse titels.
niekvandenbrink
Joker
Persoonlijke Ondertitel: The Gamefantry

Bericht door niekvandenbrink »

WTULTC schreef: Leuk! Dan met name dat dit volledige Nederlandse producten zijn. Zowel degene die het spel heeft verzonnen als degene die de tekeningen maakt zijn Nederlands. Het lijkt er dus op dat deze uitgever wel mensen met een spelidee een kans willen geven en dat kun je van bijv. 999Games en White Goblin niet zeggen. Die kopen voornamelijk ideeën van buitenlandse uitgevers.

Ik vind deze ontwikkeling van een puur Nederlandse uitgever in iedergeval erg interessant om te volgen. Wie weet gaan uiteindelijk buitenlandse uitgevers de spelideeën bij deze Nederlandse uitgever kopen en vanuit dat oogpunt snap ik de Engelse tekst wel.
The Gamefantry vind het juist interessant om in eigen land te zoeken naar leuke spelideeën. Veel uitgeverijen kiezen voor bewezen spellenmakers of voor bewezen spellen. Wij houden wel van wat uitdaging!

De keuze voor engelse titels is er inderdaad één vanwege praktische redenen: we houden de optie open dat de spellen op termijn ook in het buitenland beschikbaar komen. Een zelfde titel is dan fijn voor de herkenbaarheid.
niekvandenbrink
Joker
Persoonlijke Ondertitel: The Gamefantry

Bericht door niekvandenbrink »

Erwin schreef:
WTULTC schreef: Ik vind deze ontwikkeling van een puur Nederlandse uitgever in iedergeval erg interessant om te volgen. Wie weet gaan uiteindelijk buitenlandse uitgevers de spelideeën bij deze Nederlandse uitgever kopen en vanuit dat oogpunt snap ik de Engelse tekst wel.
Goed punt. Volgens mij benadrukken ze de Nederlandse wortels, maar beweren ze nergens dat ze alleen de Nederlandse markt willen bedienen.

Als het materiaal taalneutraal is, heb je met een Engels regelboekje toegang tot de internationale markt.

Verstandig dus, die Engelse titels.
Het spelmateriaal is inderdaad zo goed als taalonafhankelijk.
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

niekvandenbrink schreef:
WTULTC schreef: Leuk! Dan met name dat dit volledige Nederlandse producten zijn. Zowel degene die het spel heeft verzonnen als degene die de tekeningen maakt zijn Nederlands.
The Gamefantry vind het juist interessant om in eigen land te zoeken naar leuke spelideeën. Veel uitgeverijen kiezen voor bewezen spellenmakers of voor bewezen spellen. Wij houden wel van wat uitdaging!
En wat met Belgische spellenmakers die de Nederlandse taal machtig zijn? Ik heb hier ergens 'Pak me dan, als je kan' als prototype liggen. 'Catch me if You can' kan ook :wink: