Everdell

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Everdell

Bericht door Fabrice »

Prachtig aan de buitenkant, maar wat zit binnenin?

Everdell is voor zover ik weet James A. Wilson zijn eerste ontwerp. Binnenkort verschijnt ook Flourish, wat hij samen met zijn vrouw (vermoed ik) bedacht. Blijkbaar voelt hij zich thuis in de fleurige, sprookjesachtige, imaginaire wereld. Leuk en sfeervol draagt hij hoog in het vaandel. Dubbel fijn als dat ook een fantastisch spel oplevert.

Foto: Henk Rolleman

Everdell wordt gespeeld over vier seizoenen. In uw beurt kiest u één van drie opties. Zet een arbeider op het speelbord en voer de actie uit, speel een kaart of bereidt u voor op het volgende seizoen.
Het speelbord toont verschillende locaties waar grondstoffen en/of kaarten te verkrijgen zijn. Een aantal locaties dikken uw score aan als u aan de voorwaarden voldoet. Locaties kunnen exclusief of open zijn.

Kaarten tonen ofwel een boswezen ofwel een gebouw. Deze kunt u toevoegen aan uw stad. De aangegeven kosten moet u natuurlijk betalen. Leuk is dat sommige boswezens gratis uw stad binnentrekken als u de juiste gebouwen bezit. Een aantal gebouwen gelden als extra locaties waar arbeiders naartoe gestuurd kunnen worden.

Als uw arbeiders allen aan het werk zijn en u geen kaarten meer wilt of kunt kopen, moet het volgende seizoen voorbereid worden. De arbeiders keren terug naar de stad en afhankelijk van het seizoen ontvangt u een extra beloning in de vorm van extra arbeiders en kaarten. In de lente en de zomer worden ook alle productiegebouwen geactiveerd.

Het spel eindigt als alle spelers het vierde seizoen hebben afgewerkt. Omdat het spel asynchroon verloopt, gebeurt het vaak dat er wel wat verschil zit op het aantal beurten. Dat is normaal.
Spelers scoren punten voor boswezens en gebouwen, puntenfiches, welvaartskaarten, gebeurtenissen waaraan ze voldaan hebben en reizen (wat eigenlijk zo’n beetje de pasactie is op het eind van het spel).

Het spel bevat ook een solo variant

Foto: Henk Rolleman

Everdell is een traktaat voor de ogen. Dit spel ziet er werkelijk fantastisch uit! Alles is tot in de détails uitgewerkt wat de adviesprijs van 65€ rechtvaardigt.
Wel merk ik dat mijn exemplaar van de Evertree na 4 keer assembleren al wat slijtage vertoont. Misschien was ik wat onvoorzichtig.

Everdell bevat geen moeilijke spelregels en kan daardoor vlot verlopen. Kan, want bij de start is er wel wat informatie te verwerken – 5 tot 8 handkaarten, acht open kaarten, 4 unieke actielocaties en gebeurtenissen - waardoor de aanvangsfase wat moeizamer verloopt. Hoe vlot een spelletje Everdell echt verloopt is naar mijn mening volledig afhankelijk van de spelers. Wie telkens alle mogelijkheden overloopt, zet een rem op de vooruitgang en dat heeft een spel als Everdell niet nodig.

Everdell bevat heel wat leuke mogelijkheden en combinaties. In een stad is plaats voor 15 kaarten en telkens ervaar ik dat als te weinig. U moet dus keuzes maken. De verschillende gebouwen en boswezens maken verschillende strategieën mogelijk en dat is altijd een meerwaarde. Mijn strategie om bij de start vooral in productiegebouwen te investeren, zorgt er waarschijnlijk voor dat mijn stad iets te vlug vol ligt.
Het asynchrone aspect had ik nog nooit eerder ervaren. Het zorgt er voor dat het speelbord nooit echt leeggemaakt wordt wat de manier van denken wel wat verandert en dat juich ik toe.

Everdell bevat naast 128 boskaarten ook 16 gebeurteniskaarten en biedt daarmee wel wat variatie. Toch heb ik op één of andere manier het gevoel dat mijn spelletjes vaak op dezelfde manier verlopen. Ik ben er dus nog niet uit wat ik hierover na bijvoorbeeld 20 keer spelen zou denken. Ik laat het nu in het midden omdat – wat ik ook al op het forum las – mijn groep natuurlijk ook telkens uit dezelfde spelers bestaat.

De Evertree oogt heel mooi, maar ik vind hem wel onhandig. De gebeurteniskaartjes die op het eerste verdiep gelegd worden, zijn niet voor alle spelers leesbaar. De boskaarten worden als het ware tussen de stam gelegd waardoor kaarten trekken wat stuntelig verloopt. Er valt wel eens een arbeider uit de boom als wij spelen. Goed, dat is makkelijk op te lossen door de kaarten naast het spelbord te leggen.

Everdell is een lust voor het oog en bevat een heel leuk spelmechanisme. Ik kocht hem puur op het zicht maar was ook aangenaam verrast door het spelmechanisme. Mijn zoon en ik houden allebei van opbouwen en combinaties maken. Mijn vrouw en dochter raken wel eens het overzicht kwijt. Ik hoef u niet te vertellen wie van ons het meest van Everdell geniet.

• White Goblin Games (2020)
  • Auteurs: James A. Wilson
  • Artwork: Andrew Bosley, Cody Jones, Dann May
  • 1-4 spelers vanaf 12 jaar
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: €65
Bijlagen
pic5810619.jpg
pic5810414.jpg

Labels:
Geerius
Party Animal

Re: Everdell

Bericht door Geerius »

Deze recensie is bij WGG ook opgevallen. Op de sociale media en ook op de website hebben we een quote gebruikt uit deze recensie. Netjes met bronvermelding trouwens!
Afbeelding
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Geerius schreef: Deze recensie is bij WGG ook opgevallen. Op de sociale media en ook op de website hebben we een quote gebruikt uit deze recensie. Netjes met bronvermelding trouwens!
Dat doen ze aan de lopende band (vaak met relatief oppervlakkige fanboypraat). Het doet me deugd dat ze de kwalitatief goede recensies van BSM ook uitlichten. Welverdiend voor jullie prima recensenten.
Fabrice
Spelauteur
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

Erwin schreef:
Geerius schreef: Deze recensie is bij WGG ook opgevallen. Op de sociale media en ook op de website hebben we een quote gebruikt uit deze recensie. Netjes met bronvermelding trouwens!
Dat doen ze aan de lopende band (vaak met relatief oppervlakkige fanboypraat). Het doet me deugd dat ze de kwalitatief goede recensies van BSM ook uitlichten. Welverdiend voor jullie prima recensenten.
Wel bedankt. Ik merk trouwens dat soms heel creatief - zonder een steen te werpen naar één bepaalde uitgever - omgesprongen wordt met Quotes.
U weet vast wat ik daarmee bedoel. :wink:
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Fabrice schreef:
Erwin schreef:
Wel bedankt. Ik merk trouwens dat soms heel creatief - zonder een steen te werpen naar één bepaalde uitgever - omgesprongen wordt met Quotes.
U weet vast wat ik daarmee bedoel. :wink:
Eén zin uit een recensie citeren is een zeer eenvoudige manier om wat extra aandacht te krijgen op sociale media. Maar eigenlijk is die manier van werken zo oud als de straat. Je moet maar eens de achterflap van romans bekijken. Daar doen ze het net zo...
Plaats reactie