Scrabble XL

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Scrabble XL

Bericht door Fabrice »

Scrabble full option.

Scrabble wordt wereldwijd door ongeveer 50 uitgevers aan de man gebracht. Er bestaan intussen iets meer dan 50 varianten. Scrabble XL, dat verdeeld wordt door Megableu, is de jongste telg van de familie.

Foto: Bol.com

Scrabble werd in 1938 door Alfred Mosher Butts bedacht. Hij turfde de New York Times naar het voorkomen van de letters van het alfabet en baseerde daar zijn kruiswoordachtige letterzetter op.
Het duurde 10 jaar voor Scrabble op de markt kwam. Alfred overleed in 1993. Een vermelding van de ontwerper op de speldoos zou een mooi eerbetoon zijn maar is blijkbaar nog altijd niet aan de orde.

Scrabble rolde meer dan 100 miljoen keer over de toonbank. Wat ik van het concept vind, doet dus eigenlijk niet meer ter zake. Ik beperk me tot de extraatjes.
Scrabble XL is scrabble met drie extra opties: grote letterblokjes, verhoogde hoeken zodat de blokjes niet verschuiven en een bord dat beweegt.

Het staat buiten kijf dat alle opties de spelbeleving verbeteren. De grotere letters liggen aangenaam in de hand en bieden iets meer overzicht.
De verhoogde hoeken bieden een comfortabel plaatsje waarin de letters vastgezet kunnen worden. De letters blijven flink op hun plaats zitten en zijn achteraf makkelijk te verwijderen.
Het draaiend bord vergemakkelijkt het zoeken naar mogelijkheden. Wij deden de test en ontdekten dat we sneller combinaties zien als we rechtop kunnen lezen.

Als u van Scrabble houdt of als uw exemplaar aan vervanging toe is en als u van wat extra comfort houdt, moet u Scrabble XL overwegen.

• Megableu (2021)
  • Auteur: Alfred Mosher Butts
  • 2 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: €50

Labels: