Mandala Stones

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Mandala Stones

Bericht door Fabrice »

Stenen brengen geluk.

Stenen kunnen geluk, voorspoed, geld, of bescherming brengen, vooral als u ze in een mandala legt. Of u daar wel of niet in gelooft, laat ik aan u over. Sinds wij Mandala Stones in huis gehaald hebben, reden we onze auto in de prak, werd ingebroken, werd ik omver gereden en verloor mijn vrouw haar werk. Leuke steentjes zeg! Als dat maar geen slecht voorteken is.

Bij de start van het spel worden 96 stenen in stapels van 4 op het centrale spelbord gelegd. Daartussenin worden 4 artiesten geplaatst. Naast het centrale bord wordt ook nog een mandalabord gelegd.
Elke speler ontvangt een eigen bord met scorespoor en 5 scorevelden mandalatorens.
In een beurt, moet u ofwel stenen kiezen ofwel punten scoren.

Om stenen te kiezen wordt één van de artiesten verplaatst. Daarna verzamelt u alle aangrenzende stenen die niet aan andere artiesten grenzen maar wel hetzelfde patroon tonen als de artiest die verplaatst werd. De stenen worden in wijzerzin verzameld en in een torentje op een vrij scoreveld van het eigen spelbord gelegd.

Scoren doet u door de bovenste stenen van de torens op uw eigen spelbord op het centrale mandalabord te leggen. Het is niet verplicht om dat voor alle torens te doen maar elke verwijderde steen is 1 punt waard.
U vraagt zich ongetwijfeld af waarom u dat niet voor alle torens zou doen? Het antwoord is eenvoudig, er is namelijk nog een tweede manier om punten te verzamelen. Kies een kleur dat op minstens twee torens bovenaan ligt. Leg deze stenen op het mandalabord en scoor de torens volgens het scoreveld waarop ze staan.

Tussendoor kunnen ook op het mandalabord punten worden verdiend. Namelijk door een puntenveld met een steen te bedekken.
Het spel eindigt als een speler geen van beide acties kan uitvoeren of indien er een steen op het laatste veld van het mandalabord wordt gelegd. Bij de start van het spel ontvangt elke speler ook twee opdrachten. Daarvan kunnen ze er nu maximaal 1 scoren. De speler die het meeste punten heeft behaald, wint het spel.

Staren naar de speldoos van Mandala Stones doet pijn aan de ogen. Ook de patronen op de stenen zijn nogal druk en soms heb ik moeite om de twee types te onderscheiden. Gelukkig zijn de 4 kleuren wel duidelijk uit elkaar te halen en zijn de spelregels goed geschreven en eenvoudig. De kwaliteit van de stenen is vergelijkbaar met die van Azul, de speelbordjes zijn wat dunnetjes. Ik ben niet echt fan van hoe het spel er in zijn geheel uitziet.

Het spelmechanisme is eenvoudig maar het veranderlijke spelbord zet een rem op het speeltempo. Omdat de stenen elkaar bedekken zijn de patronen niet zichtbaar en ook de plaats waar de artiesten worden gezet, heeft een grote invloed op de keuzemogelijkheden. Zeker in een spel met 3 of 4 spelers is het weinig zinvol om lang vooraf een zet te bedenken. Mandala Stones moet in het hier en nu worden gespeeld.

De scoremogelijkheden zorgen voor variatie. Eén toren levert punten op naargelang het aantal verschillende torenhoogtes op het spelersbord, een andere doet hetzelfde met verschillend gekleurde stenen in de toren en de bij de overige drie torens is de huidige hoogte van de toren belangrijk.

In de praktijk komen die mogelijkheden wat minder uit de verf. De reden daarvoor zoek ik in het selectiemechanisme dat niet sterk genoeg is. Om torens te scoren wordt naar de kleuren gekeken. Er zijn 4 kleuren en twee verschillende patronen. Vanaf het ogenblik dat er één toren op het spelersbord staat is in principe de kleurvolgorde van de andere torens ook bepaald.
Er wordt wel een aantal keer ‘kleur-gescoord’ zoals dat heet maar nog vaker wordt gescoord door de bovenste stenen te verwijderen. Dit wordt versterkt door de extra punten op het mandalabord. Die moet u echt zo vaak mogelijk meepikken. Dit heeft als gevolg dat de nadruk tijdens het spel op het verzamelen van zoveel mogelijk stenen ligt en dat vind ik wat jammer.

De bonuskaarten zijn 6 tot 8 punten waard. 8 punten als u op het einde van het spel net 1 steen op het spelersbord liggen hebt bijvoorbeeld. Of, 7 punten als u minimaal 3 rode stenen overhoudt. U krijgt er twee en mag er maximaal 1 scoren. Dat lukt de meeste spelers wel waardoor die bonuskaarten eigenlijk overbodig zijn.

Mandala Stones komt het best uit de verf bij twee spelers. Bij meer dan twee spelers komt het niet uit de kast en dat verrast me wel een beetje want na het lezen van de spelregels was ik wel enthousiast. Mandala Stones wordt vaak vergeleken met Azul. Ik vermoed dat als wij 10 keer moeten kiezen, de keuze in 8 van de 10 gevallen naar Azul gaat.

• White Goblin Games (2021)
  • Auteur: Filip Glowacz
  • Artwork: Zbigniew Umgelter
  • 2 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 45 minuten
  • Adviesprijs: €40
Bijlagen
Mandalastonesspelmateriaal.jpg
mandalastonesdoos.png
(148.91 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie