Saboteur de uitbreiding: vraagje over blauwe & groene deuren

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ganz
PIONier

Saboteur de uitbreiding: vraagje over blauwe & groene deuren

Bericht door Ganz »

Hoi een vraagje over de rollen en dan met name die niet blauw/groene dwerg:

ik begrijp uit de handleiding als een Chef / Saboteur bent dan mag je gewoon achter een groen/blauwe deur verder bouwen.

Verder mag een blauwe dwerg wel/niet verder bouwen achter een groen deur (en andersom)
Dit kan 2 redenen hebben 1) de speler zit te slapen en helpt onbedoeld zijn tegenstander 2) je legt een blokkerende route of om weg aan.

ik ben zeer benieuwd :)

Labels:
De Spellenreporter
Condottiërre

Re: Saboteur de uitbreidin: vraagje over blauwe en groene de

Bericht door De Spellenreporter »

Ik mis de vraag even?

Een blauwe speler kan best achter een groene deur bouwen als het nog vroeg in het spel is, en je misschien een andere speler wil laten geloven dat je in team groen zit :)
Ganz
PIONier

Re: Saboteur de uitbreidin: vraagje over blauwe en groene de

Bericht door Ganz »

Het was niet zo zeer een vraag maar een stelling, maar de vraag is.
Volgens mij mag elke rol achter een rode/groene deur verder bouwen richting goud, klopt dat ?

toelichting we zaten in een situatie dat er op het veld zowel een blauwe deur als een groen deur lag (2 paden) daar plaatste ik een bouwkaart achter. toen kreeg ik de vraag mag dat wel met jou rol enz enz al praatende ben je je eigen rol aan het verklappen aan de rest.

Uiteraard geldt de kleur van de deur wel als er een pad ligt naar het goud, dan krijgt alleen die kleur (en de Chef en profiteur) de punten...... is mijn mening .
De Spellenreporter
Condottiërre

Re: Saboteur de uitbreiding: vraagje over blauwe & groene de

Bericht door De Spellenreporter »

Hmz, spelregels er even bijgepakt:
Een gang met een groene of blauwe deur is alleen toegankelijk voor het team van de betreffende kleur...

Je zou zeggen dat als een gang niet toegankelijk is je er dus ook niet zou kunnen bouwen...

Maar op Boardgamegeek staat de vraag ook en daar is het antwoord dat de kleur van de deur pas van toepassing wordt als de schat is bereikt en tussendoor dus iedereen er aan kan mee bouwen.

Ook op te maken uit de winconditie:
Een team wint ook als één van de dwergen van het andere team de verbinding met de schat tot stand brengt :)
Ganz
PIONier

Re: Saboteur de uitbreiding: vraagje over blauwe & groene de

Bericht door Ganz »

bedankt voor je reactie, ik dacht dus ook dat het zo zat zoals jij hier schetst.