De Titanic moet ongetwijfeld het bekendste cruiseschip allertijden zijn. Helaas heeft het onzinkbaar gewaande schip deze eer te danken aan een fatale ontmoeting met een nog minder verwoestbare ijsberg. 1522 mensen kwamen om het leven.
Droomcruise pakt het iets bescheidener aan. Op uw schip is plaats voor drie gezinnen. Aan u om die de tijd van hun leven te bezorgen.
Foto: Tom Delme
Uw luxeboot doet verschillende locaties aan. Ter plaatse worden activiteiten (sport en ontspanning, cultuur en vermaak, rust en relaxatie) en excursies (stad, natuur, strand) georganiseerd waarvoor families kunnen intekenen.
Als u erin slaagt een volledige familie op zijn wenken te bedienen (dat kan over meerdere rondes), ontvangt u naargelang de eisen en het aantal leden van de familie wat pluimen op de hoed. Bovendien kan dan een nieuwe familie inchecken.
Bij de start van een ronde wordt ingecheckt. Elke lege kajuit moet van een familie voorzien worden. Een familie bestaat uit 2 tot 6 leden en heeft interesse in 1 tot 3 activiteiten. Grote families leveren meer pluimen op. Kieskeurige families zijn lastig maar lucratief.
Een vol schip kiest het ruime sop. U bepaalt de bestemming: kies 1 van de drie mogelijke locaties en legt deze open bij het cruiseschip. Vervolgens worden activiteiten gepland. Daarvoor kiezen de spelers om beurt een duo activiteitkaarten. Iconen geven de beschikbare activiteiten weer. Familieleden die daar interesse in hebben (= dezelfde iconen bevatten), kunnen er dan naartoe.
Schepen kunnen ook uitgebreid worden met bijvoorbeeld een zwembad of cinemazaal. Eventueel kan de kapitein ingezet worden om chagrijnige families te overtuigen hun kajuit te verlaten.
Tijdens het uitchecken worden familieleden op locaties en activiteiten terug in de voorraad gelegd. Is daarmee de volledige familie op zijn wenken bediend, dan verlaat deze familie het schip om plaats te maken voor een nieuwe familie.
De cruise stopt als de stapel familiekaarten leeg is. De spelers ontvangen punten voor vaarroutes (probeer locatiekaarten te verzamelen met hetzelfde symbool), familiekaarten en gasten die nog op een activiteit aanwezig zijn.
Foto: Start2Game
De vormgeving van droomhuis vind ik eerder sober. Een aantal familiekaartjes bevat wel grappige tekstjes en zinspelingen. De speluitleg kwam bij mij wat chaotisch binnen, ik had ook niet direct door wat ik na een ronde met de locatiekaarten diende aan te vangen. Gelukkig is het spel zo eenvoudig dat alles tijdens het spelen duidelijk wordt. Het thema komt goed tot zijn recht.
Omdat 4 van de 5 fasen simultaan gespeeld worden, verloopt het spel heel vlot. Helaas versterkt dit ook het solitair gevoel. Alleen het selecteren van de activiteitkaarten biedt wat interactie maar ook die fase is vooral ik-gericht.
Wat overblijft is een puzzel waarbij de spelers optimaal proberen te profiteren van de beschikbare activiteiten. Per activiteit mag slechts 1 lid van dezelfde familie opdagen waardoor het uitzoeken van de beste combinatie wel wat uitdaging biedt. Geluk speelt vanzelfsprekend ook een rol maar omdat telkens gekozen wordt uit 2 of 3 kaarten, beïnvloedt u zelf een beetje hoe hard u Lady Fortuna nodig hebt.
Droomcruise is het eerste spel van Malte Kischkel en Moritz Schuster. Zowel de titel van het spel als het selectiesysteem van de activiteiten doen mij vermoeden dat ze wat afgekeken hebben van Droomhuis. Misschien kunnen ze wat meeliften op het succes daarvan.
Droomcruise is een familiespel dat naar mijn mening ook heel wat gezinnen zal plezieren. Het thema is kindvriendelijk en het spelsysteem is erg toegankelijk. Ik vermoed dat ervaren spelers hier snel op uitgekeken zullen zijn. Zij zijn dan ook niet de doelgroep.
Droomcruise (Jumping Turtle Games - 2021)
- auteurs: Malte Kischkel, Mortiz Schuster
- illustraties: Sabrina Miramon
- spelers: 1-4 spelers vanaf 8 jaar
- speelduur: 30 tot 45 minuten
- adviesprijs: €30