Vandaag nam het Spellenspektakel de draad weer op na een jaar onderbreking wegens corona. En hoe!
Het beloofde een topeditie te worden van het Spellenspektakel. Het aantal standhouders was groot, de beursvloer werd gevoelig uitgebreid en de voorverkoop liep veel vlotter dan in het verleden. Dat laatste zelfs in die mate dat er vorige week besloten werd om geen tickets meer te verkopen aan de deur. Je kon alleen online een ticket bestellen. 18000 mensen deden dat.
Dat alles voelden we meteen aan toen we deze morgen vroeg de Jaarbeurs in Utrecht binnenkwamen. Het Spellenspektakel was weer wat mooier. Steeds meer bedrijven nemen de moeite om alles uit de kast te halen om de beursbezoeker te verwennen. En te bekoren.
Met Bordspelmania hadden we dit jaar geen Uitgeversrally opgezet om de gekende redenen. De beurs zou dus een dagje rondstruinen worden met mijn vrouw. Bas was er ook, dus konden we spelen.
De laatste jaren heb ik al verschillende van de familiespellen van Haba zeer goed kunnen smaken. We gingen dus langs om
Dragondraft. Het is een eenvoudig familiespel waarbij je in vijf rondes 9 kaarten neemt uit een aanbod. Probeer goede sets kaarten te verzamelen of neem goblins waarmee je extraatjes kan kopen. Dragondraft is zeker de moeite om eens te proberen als je houdt van familiespellen met eenvoudige regels en een spelverloop waar je jouw keuzes alleen laat afhangen van het aanbod dat je voorgeschoteld krijgt.
Intussen was het op de beurs zo druk geworden dat het moeilijk werd om nog een vrije speeltafel te vinden. Een rondgang en een babbeltje met wat vrienden en kennissen is ook altijd fijn. De rijen voor de intake en de verkoopsruimte van de tweedehands waren intussen immens geworden. Altijd verbazingwekkend dat mensen er een half uur voor over hebben om eens te gaan kijken wat er te vinden is in het aanbod.
Uiteindelijk is de rondgang lang doorgegaan. In de late namiddag kwamen we voor Tucker's Fun Factory. Tijd om wat kleine tussendoortjes te testen.
Yu-ca-tan is een zeer eenvoudig push-your-luck dobbelspelletje. Voor je de twaalf dobbelstenen werpt, beslis je welke dobbelstenen je uit de worp zal halen: één van de cijfers (1 kans op 6 bij elke dobbelsteen), één van de vormen of kleuren (1 kans op 3 bij elke dobbelsteen) of even/oneven (1 kans op 2). Hoe lager de kans op succes, hoe meer punten je kan vangen.
Na de worp haal je alle dobbelstenen die voldoen aan jouw keuze uit de set. Je kan nu verder spelen met de rest van de dobbelstenen of stoppen. Als je verder speelt, kies je een nieuwe uitdaging. Je gaat verder tot je stopt of tot het moment je geen enkele dobbelsteen kan nemen die voldoet aan de uitdaging. Punten worden geteld. Wie na een vooraf afgesproken aantal rondes hoogst scoort, wint het spel.
Plezant, niet top.
The Genius Square en The Genius Star zijn snelheidsspellen waarin je probeert een aantal blokken (tetrisblokjes en dergelijke) in een raster te passen. Eerst wordt er gedobbeld om een aantal blokjes vooraf op het raster te schikken. Daarna komt het er op aan om de andere blokken zo snel mogelijk in het raster te plaatsen.
Het puzzelen vind ik fijn; het snelheidsgedoe is niets voor mij.
We lieten ons ten slotte
Beam me Up uitleggen. Weer zo'n heel eenvoudig dobbelspelletje.
Er wordt gedobbeld zoals in
Yahtzee maar de worp wordt ingezet op een bordje met cijfers 1 tot 6 en straten. Scoor je twee, drie, vier of vijf gelijke dobbelstenen, dan gaan bij het gedobbelde getal resp. één, twee, drie of vier plaatsen omhoog. Heb je meer dan één, dan gaan alle andere spelers één lager in diezelfde kolom.
Je probeert zo snel mogelijk alle cijferblokjes van de 0 te krijgen en 4 blokjes de ruimte in te sturen.
Fijn en goed speelbaar als tussendoor.
Na nog een reeks babbeltjes, vertrokken we naar ons hotelletje in Zeist. Een lekker avondmaal genoten en nu in bed.
Morgen meer Spellenspektakel. Het is top!