Eerder deze week plaatste ik dit bericht: De laatste berichten lijken me voldoende aanleiding om een ideeëndraadje te starten “hoe geraakt nieuws over de Nederlandse Spellenprijs sneller bij een breed publiek”. Dat we jaarlijks een vakjury hebben die zich buigt over spellen uitgegeven in het Nederlands taalgebied is fantastisch. Voor mij is NSP een keurmerk van kwaliteit en voor een breder publiek een uitstekende garantie voor een aankoop van kwaliteit. Welke ideeën kunnen wij samen bedenken om het nieuws over NSP-genomineerden en -winnaars (en idem dito voor Gouden Ludo) sneller en breder te verspreiden? Ik zal later deze week een nieuw draadje openen.
Als we onze gezamenlijke denkkracht gebruiken, komen er vast heel veel ideeën en wat is nou leuker om over na te denken als een onderwerp dat te maken heeft met je hobby? Soms heeft iemand een idee en wordt het rijker als anderen er iets aan toevoegen, uit schrappen, of aan veranderen. En wie weet is er uit al onze ideeën wel één of meer bruikbaar. En wie weet, neemt de jury van NSP (delen van) onze ideeën over. En zo niet, dan hebben we een leuk draadje waarin we onze denkkracht over spellen eens op een frisse manier ingezet hebben.
Dus wat denk jij? Hoe geraakt nieuws over de Nederlandse Spellenprijs en de Gouden Ludo sneller bij een breed publiek? Hoe kan op een constructieve manier de bekendheid van beide spellenprijzen omhoog?
Ideeëndraadje over bekendheid NSP & Gouden Ludo
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Lord Leuber
- Party Animal
Re: Ideeëndraadje over bekendheid NSP & Gouden Ludo
Volgens mij heeft de NRC rond de feestdagen een rubriek met kleine verhaaltjes over bordspellen (een soort recensies). Of in elk geval dat was zo.
Misschien zou de organisatie dus contact op kunnen nemen met NRC om te kijken of ze specifiek de NSP winnaar kunnen meenemen in die rubriek, en dat dan ook noemen. Geen idee of dat geld/een recensieexemplaar kost...
Misschien zou de organisatie dus contact op kunnen nemen met NRC om te kijken of ze specifiek de NSP winnaar kunnen meenemen in die rubriek, en dat dan ook noemen. Geen idee of dat geld/een recensieexemplaar kost...
-
Amethyst141
- Regenmaker
Hier zijn ze afgelopen week weer mee begonnen!Lord Leuber schreef: Volgens mij heeft de NRC rond de feestdagen een rubriek met kleine verhaaltjes over bordspellen (een soort recensies). Of in elk geval dat was zo.

-
Jerome
- Gouverneur
Wist niet dat de trofee Gouden Ludo heette. Of misschien wel maar dan was ik het vergeten. Rare naam (jaja Latijn ik weet het). Gouden Pion zou vast een breder publiek aanspreken.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Na de bekendmaking van de winnaars volgt de spellenweek (vergelijk met boekenweek) en als je dan een spel koopt krijg je gratis een speciaal spellenweek-spel (een klein kaartspelletje, roll&write oid). Het moet wel echt een leuk spel zijn anders komen mensen er het jaar er na niet voor terug.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Leuk en sympathiek initiatief, Niels!
Mijn losse flodders:
Zorg voor meer budget voor de Nederlandse Spellenprijs. Dan kun je een prijsuitreiking houden op een locatie met uitstraling en op een tijdstip waarop journalisten willen opdraven.
Het zou verder helpen wanneer de organisator van het Spellenspektakel – via zijn persbureau – iets meer deed aan voorlichting van de pers. Daar zou de Spellenprijs op kunnen meeliften. Ik word vrolijk van de inzet van de Spellenspektakelorganisatie, ik word dat niet van hun PR-bureau.
Volgens mij zijn de winkels de belangrijkste plek om de prijs te promoten. Zorg daar voor posters, flyers en dergelijk promomateriaal (QR code naar leuke video’s erop, bijvoorbeeld). Daarmee help je consument en winkelier bij de keuze in een extreem groot aanbod. Kost uiteraard geld, dus ook hier heb je budget nodig.
We hebben vroeger wel eens gedroomd naar analogie van de boekhandelaren bij DWDD. Zoiets zou in december toch mooi zijn aan een talkshowtafel. Zet een paar charismatische, goed gebekte types aan tafel, die op basis van inhoudelijke kwaliteit een gelikte verkooppitch kunnen houden.
Mijn losse flodders:
Zorg voor meer budget voor de Nederlandse Spellenprijs. Dan kun je een prijsuitreiking houden op een locatie met uitstraling en op een tijdstip waarop journalisten willen opdraven.
Het zou verder helpen wanneer de organisator van het Spellenspektakel – via zijn persbureau – iets meer deed aan voorlichting van de pers. Daar zou de Spellenprijs op kunnen meeliften. Ik word vrolijk van de inzet van de Spellenspektakelorganisatie, ik word dat niet van hun PR-bureau.
Volgens mij zijn de winkels de belangrijkste plek om de prijs te promoten. Zorg daar voor posters, flyers en dergelijk promomateriaal (QR code naar leuke video’s erop, bijvoorbeeld). Daarmee help je consument en winkelier bij de keuze in een extreem groot aanbod. Kost uiteraard geld, dus ook hier heb je budget nodig.
We hebben vroeger wel eens gedroomd naar analogie van de boekhandelaren bij DWDD. Zoiets zou in december toch mooi zijn aan een talkshowtafel. Zet een paar charismatische, goed gebekte types aan tafel, die op basis van inhoudelijke kwaliteit een gelikte verkooppitch kunnen houden.
Laatst gewijzigd door Erwin op wo 10 nov 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mazinho
- Gouverneur
Ik kan een subdraadje starten voor charismatische goed gebekte types… er kan er wel een paar bedenken. Zélfs met TV-ervaring op het palmarès!Erwin schreef: Leuk en sympathiek initiatief, Niels! We hebben vroeger wel eens gedroomd naar analogie van de boekhandelaren bij DWDD. Zoiets zou in december toch mooi zijn aan een talkshowtafel. Zet een paar charismatische, goed gebekte types aan tafel, die op basis van inhoudelijke kwaliteit een gelikte verkooppitch kunnen houden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
mazinho
- Gouverneur
Leuk! Ik heb dit idee afgelopen jaar een keer uitgeschreven. Groot voordeel: eerder landelijke pers en bijvoorbeeld deelname van scholen. Voor een uitgever wellicht een mooi vehikel. Al start je maar met een weekend. Even kijken hoe het loopt hier, misschien kunnen we vanuit dit idee wel uitwaaieren…Dagmar schreef: Na de bekendmaking van de winnaars volgt de spellenweek (vergelijk met boekenweek)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
In België-Vlaanderen besteedde Standaard Magazine (weekendbijlage bij dagblad De Standaard) af en toe wat aandacht aan nieuwe spellen. Het lijkt me logisch dat er dan ook ruimte is voor de kwaliteitsspellen die de Gouden Ludo winnen.
Anderzijds, als de eigen website van de Gouden Ludo drie weken na de bekendmaking van de nominaties nog steeds geen aanpassing gekregen heeft, dan vermoed ik niet dat er veel energie gestoken wordt in externe communicatie.
Anderzijds, als de eigen website van de Gouden Ludo drie weken na de bekendmaking van de nominaties nog steeds geen aanpassing gekregen heeft, dan vermoed ik niet dat er veel energie gestoken wordt in externe communicatie.
-
rvlieshout
- Geheim Genootschap
Goed/mooi initiatiefmazinho schreef: Dus wat denk jij? Hoe geraakt nieuws over de Nederlandse Spellenprijs en de Gouden Ludo sneller bij een breed publiek? Hoe kan op een constructieve manier de bekendheid van beide spellenprijzen omhoog?
-
Lord Leuber
- Party Animal
Als de insteek van dit draadje is om ideeën te genereren rond de bekendheid van oa de Gouden Ludo, lijkt dit me toch wel met stip #1. Ook al snap ik dat het een uitdaging is om op vrijwillige basis een website up to date te houden.Bart schreef: Anderzijds, als de eigen website van de Gouden Ludo drie weken na de bekendmaking van de nominaties nog steeds geen aanpassing gekregen heeft, dan vermoed ik niet dat er veel energie gestoken wordt in externe communicatie.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Dit is misschien meer een vraag dan een idee maar bij Spiel des Jahres krijgt een volgende editie zo'n logo op de doos, winnaar SdJ. Is dat bij de NSP of Gouden Ludo ook het geval? Misschien wel maar ik heb dat zelf niet in beeld.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het lastig wordt om alle uitgevers daarvan te overtuigen...
edit: los van de fysieke exemplaren, digitaal is natuurlijk relatief eenvoudiger te realiseren. Stel bijvoorbeeld dat de bovenste regel van de productbeschrijving van bol.com heeft staan: winnaar/nominee NSP.
Bijvoorbeeld bij boeken die de Gouden Strop hebben gewonnen staat dat er ook bij. Dat is zelfs een soort apart kopje, "expert beoordeling" waar in dat geval staat dat het de winnaar is.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het lastig wordt om alle uitgevers daarvan te overtuigen...
edit: los van de fysieke exemplaren, digitaal is natuurlijk relatief eenvoudiger te realiseren. Stel bijvoorbeeld dat de bovenste regel van de productbeschrijving van bol.com heeft staan: winnaar/nominee NSP.
Bijvoorbeeld bij boeken die de Gouden Strop hebben gewonnen staat dat er ook bij. Dat is zelfs een soort apart kopje, "expert beoordeling" waar in dat geval staat dat het de winnaar is.
-
Rubik
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Dat is bij Bol.com al het geval. Kijk bijvoorbeeld bij Azul: https://www.bol.com/nl/nl/p/azul-bordsp ... 086976904/. Daar staat al de ondertitel. Verder kun je ook het logo van de NSP en diverse andere op de doos zien.Lord Leuber schreef: Dit is misschien meer een vraag dan een idee maar bij Spiel des Jahres krijgt een volgende editie zo'n logo op de doos, winnaar SdJ. Is dat bij de NSP of Gouden Ludo ook het geval? Misschien wel maar ik heb dat zelf niet in beeld.