Martin Wallace is niet aan zijn proefstuk toe. Toch is het ‘ontdigitaliseren’ van een computerspel dat meer dan 1,5 miljoen spelers bereikt geen sinecure. Martin Wallace zette stevig zijn tanden in de opdracht en liet niet meer los. Het resultaat mag er zijn, vind ik.
Foto: WGG
Boek vooruitgang. Dat is een erg beknopte samenvatting van de opdracht waarmee u Anno 1800 aanvangt. In het starterspakket zitten enkele boeren en arbeiders, een haventje met schip en wat basis industrieën.
Boeren en arbeiders gaan aan het werk en intensieve ruilhandel zorgt ervoor dat ook ambachtslieden, ingenieurs en investeerders interesse krijgen in wat er op uw eiland gebeurt. Deze heerschappen moeten in de watten gelegd. Luxegoederen zijn schaars maar gewild. Goed doordacht productiemanagement is cruciaal. De haven maakt handelen met andere eilanden mogelijk en dat is een must als u wilt concurreren met de nabijgelegen exemplaren.
Het spelmechanisme is vrij eenvoudig.
Kosten worden betaald in de vorm van geproduceerde goederen of verkenningsfiches. Als een goed nodig is, moet een arbeider dat produceren. Zet de arbeider dan in de juiste fabriek. Voor de bouw van een ramenfabriek zijn bijvoorbeeld planken en glas nodig. Door een boer op de houtzagerij en een arbeider op de glasfabriek te zetten, worden de kosten betaald. U kunt ook goederen kopen van andere spelers, er wordt met goud betaald.
Verkenningsfiches krijgt u bijvoorbeeld bij het bouwen van schepen.
In uw beurt voert u één actie uit. Het keuzemenu bestaat uit:
- Fabrieken, werven of schepen bouwen. Betaal de kosten en leg het gebouw op uw eilandbord.
- Bevolkingskaarten spelen: betaal de kosten en profiteer van het voordeel.
- Maximaal 3 bevolkingskaarten ruilen.
- Inwoners aanwerven. Er zijn 5 types inwoners beschikbaar: boeren, werkers, ambachtslieden, ingenieurs en investeerders. Respectievelijk gaan die van vrij betaalbaar tot enorm duur.
- Inwoners opwaarderen. Dat mag u maximaal 3 keer doen. Ook dat is helaas niet gratis.
- De Oude Wereld ontginnen. Leg verkenningsfiches af en vergroot uw eiland met een extra tegel.
- De Nieuwe Wereld verkennen. Iets moderner dan de oude wereld. U kunt er waardevolle goederen ontdekken.
- Expeditiekaarten nemen. Indien de expeditie op het eind van het spel bevolkt is, levert die punten op.
- Een stadsfeest organiseren: zet alle inwoners terug in de woonwijken.
Foto: Wouter Debisschop
Het spelregelboekje is lijvig. Er is tijd nodig om alles te lezen en binnen te laten dringen. Ook het spelmateriaal klaarleggen, vraagt zijn tijd. Ik had eveneens een stevig kwartier nodig om het spel aan mijn medespelers uit te leggen. De doos met inlay is te klein om alle materiaal in op te bergen maar het spelmateriaal ziet er wel heel goed uit.
Anno 1800 biedt wel wat opties. Toch doet Wallace opnieuw waar ik hem sterk in vind. Hij voorziet een intuïtief spelmechanisme waardoor de spelregels vlotjes in de praktijk kunnen worden gezet. De logische opbouw van het mechanisme en de motor van het spel zorgen ervoor dat u het spelregelboekje niet meer tussentijds moet raadplegen. Het helpt ook dat het gebruik van symbolen duidelijk en logisch is.
Anno 1800 is een computerspel uitgegeven door mastodont Ubisoft over het ontwikkelen van industrieën, het aantrekkelijk maken van een stad voor toeristen en hoogopgeleiden, handel en militaire confrontaties waarin AI een grote rol speelt. Steden met veel industrie trekken geen toeristen meer aan, vervuiling heeft effect op de omliggende natuurgebieden, enz..
Dit alles is zo goed als onmogelijk in een bordspel te gieten. Wallace concentreert zich op de industriële ontwikkeling en voorziet zijn bordspel van enkele mooi opgebouwde productieketens. Onmogelijk om ze allemaal te ontwikkelen. Zeker omdat elk gebouw slechts twee keer beschikbaar is. Handelen is een must en de daaraan gekoppelde ontwikkeling van de haven dus ook.
Een haven met schepen zorgt er ook voor dat extra eilanden ontdekt kunnen worden. Dat is nodig indien u luxegoederen wilt bezitten en produceren.
Het militaire aspect ontbreekt en dat vind ik prima. Een spel waarin u twee uur ontwikkelt en opbouwt, wilt u niet vernield zien door een speler die vooral op militaire kracht zou focussen. AI is wordt vervangen door echte intelligentie en de kracht daarvan hangt natuurlijk af van de tegenspelers.
Anno 1800 is niet voor iedereen weggelegd. Het is naar mijn mening materiaal voor geoefende spelers. Ik ben een vrij grote Wallace fan. Dat ik Anno 1800 best kan smaken is een bijna logisch gevolg daarvan. Niet alle spelers zijn het met mij eens. Het spel speelt vrij solitair en soms voelt het – ondanks de vele mogelijkheden – toch wat repetitief.
Anno 1800 is naast lijvig ook prijzig, alhoewel €50 tot €60 lijkt de norm. Ik adviseer een kennismaking vooraleer u het aanschaft. Tenzij u, net als ik, grote fan van Wallace bent. Dan is het een 'no-brainer'. Kopen die handel.
- Martin Wallace
- 999 Games, 2021
- 2-4 spelers vanaf 12 jaar
- €55