Creature Comforts

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Creature Comforts

Bericht door Fabrice »

Kindvriendelijke workerplacement met een twist.

KTBG staat voor Kids Table Board Gaming. Zoals de naam van deze uitgever doet vermoeden, zetten zij in op familiespellen. De Canadese uitgever maakt naar eigen zeggen: “Casual games for serious gamers and serious games for casual gamers.” (Knap gevonden, is het niet?)
Happy Meeple Games zag het potentieel en komt met een Nederlandse versie op de proppen. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn.

Foto: Happy Meeple Games

De winter komt er aan! Het idee bezorgt de bewoners van de esdoornvallei kopzorgen. Daar trekt u zich echter niks van aan. U bent immers voorbereid en sprokkelde tijdens lente, zomer en herfst voldoende lekkers om ongehavend niet alleen de winter door te komen, maar er zelfs van te genieten. Enfin, dat is althans de bedoeling.

Tijdens een beurt zet u 4 familieleden aan het werk. Wat een ander kan, doet u liever niet zelf. Familieleden trekken bijvoorbeeld naar de vallei waar afhankelijk van het seizoen verschillende goederen te vinden zijn. Ook bij de rivier is het aangenaam vertoeven en wordt vooral steen verzameld. De herberg is een ontmoetingsplaats waar met een toevallige passant gehandeld kan worden. Wie minder goede voorwaarden verkiest, kan op de markt handelen.

Ook comfort is belangrijk. Logisch, het is de titel van het spel. In het uilennest kunnen luxe producten zoals brood, soep, een bureau en zelfs een paraplu gekocht worden. Als een familielid zelf de handen uit de mouwen steekt is de werkplaats een optie, daar kunnen verbeteringen gebouwd worden.

Om een locatie met familielid te activeren, moet u een dobbelsteen of dobbelsteencombinatie afleggen die aan de voorwaarden van de locatie voldoet. Bij de start van elke ronde gooit elke speler 2 eigen familiedobbelstenen. Daarna worden de familieleden uitgestuurd. Dit gebeurt simultaan met als enige beperking dat op een locatie maximaal 1 lid per familie mag staan.
Vervolgens wordt gedobbeld met 4 neutrale dobbelstenen en krijgt elke speler 1 beurt waarin hij de zes dobbelstenen (2 eigen + 4 neutrale) gebruikt om locaties te activeren. Op die manier worden goederen, luxe producten en verbeteringen verzameld.

Bij de start van elke ronde worden bepaalde kaarten vervangen en/of aangevuld. De winter en daarmee het eind van het spel start na de 8ste ronde. De speler die dan het meest comfortabele nestje heeft gebouwd, wint.

Foto: Puma

Wauw! Zo ziet Creature Comforts er uit. De kleuren en daarmee ook de sfeer spatten van het spelbord. De meeples zijn echt leuk, de dobbelstenen zijn klassiek degelijk en de kwaliteit van de kaarten is prima. De spelregels lezen vlot, zijn duidelijk en bevatten voldoende voorbeelden.

Foto: Sean Jacquemain

Creature Comforts is eenvoudig maar biedt toch uitdaging. Die uitdaging is enerzijds klassiek anderzijds uniek.
Het plaatsen van figuren op actievelden om daarmee goederen en producten te verzamelen die dan terug ingewisseld kunnen worden voor verbeteringen en voorwerpen waarbij alles punten oplevert, is een oerdegelijk maar klassiek concept.
De combinatie met speculeren, gokken, raden, veronderstellen is naar mijn ervaring vrij uniek. Bij het plaatsen van de familieleden is slechts 1/3 van de dobbelstenen bekend. Dat zorgt er voor dat u vaak moet kiezen tussen een zeker kruimeltje of een mogelijke boterham. Dat concept is ons zeer goed bevallen. Zeker omdat u nooit met lege handen achterblijft. De wonde van een mislukte poging wordt met een pleister bedekt. Die kunt u daarna gebruiken om het resultaat van een dobbelsteen aan te passen.

Het is trouwens ook fijn dat elke speler over twee eigen dobbelstenen beschikt. Op die manier zijn de mogelijke combinaties voor elke speler anders en wordt vermeden dat spelers elkaar gewoon kopiëren. U moet de combinatie van 4 werkers en 6 dobbelstenen optimaliseren en dat is, zeker omdat de gevraagde combinaties steeds veranderen, een fijne uitdaging.

Creature Comforts is door zijn vormgeving en thema zeer kindvriendelijk. Ik vind het thema ook prima geïntegreerd. De icoontjes zijn makkelijk te interpreteren en ook dat draagt bij tot de kindvriendelijk. Ik twijfel echter of 8 jaar niet wat jong is. Uit ervaring weet ik dat kinderen van die leeftijd het moeilijk hebben om een vol uur aandachtig te spelen. Ook de korte versie van 6 rondes passeert makkelijk het uur. Dit komt omdat het activeren van de locaties wel wat tijd in beslag neemt. De wachttijden lopen soms op. Ik vind het fijn als spelers tijdens het wachten hun zet voorbereiden. Dat kan makkelijk omdat er weinig rechtstreekse interactie is. Er wordt niet gepest, en ook dat is kindvriendelijk!

Ik heb de gewoonte om na het schrijven van een recensie even te piepen op BGG. Vaak overloop ik dan wat commentaren om na te gaan hoe sterk ik in de pas loop. Ik merkte op dat Creature Comforts het podium haalt van ‘The Hotness’. Het verbaasde me niet echt. Creature Comforts is namelijk een heel toegankelijke kindvriendelijke workerplacement met een leuke twist. Naar mijn mening een fantastisch spel als het vlot gespeeld wordt.

Afbeelding
  • Roberta Taylor
  • Swawna J.C. Tenney
  • Happy Meeple Games
  • 1– 5 spelers vanaf 8 jaar
  • €50.95
P.S. Ik breek trouwens graag een lans voor Wim Goossens die met Oak ook doodleuk The Hotness binnenwandelt op plaats 7.
Bijlagen
meeples.jpg
creaturcomforts_spelmateriaal.jpg
CreatureComforts.jpg
(89.42 KiB) Nog niet gedownload
thehotness.jpg
(67.26 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
delia
Party Animal

Re: Creature Comforts

Bericht door delia »

Klopt het dat de foto van de deluxe editie is?
Anders is het misschien een teleurstelling dat in de retailversie geen houten resources zitten.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Voor zover ik weet brengt Happy Meeple Games maar 1 versie uit. Dat zal dan dus deze deluxe versie moeten zijn. Onlangs heb ik Red Outpost van HMG aangeschaft, die was ook standaard deluxe. Tot nu toe een fijne uitgever!
Afbeelding
delia
Party Animal

Bericht door delia »

Goed om te weten!
Ik had ook foto’s met fiches gezien, vandaar.
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Als ik het goed begrijp komt er wel een retail versie uit met de volgende verschillen:

Creature Comforts: Kickstarter Edition includes the following items:
• 1 Creature Comforts Kickstarter game (this version will not be sold in retail outlets, other than the games pledged for by retailers).
• 194 screened wooden tokens [including 20 custom-shaped screened wooden animal worker pawns + 20 custom wooden cottages + 154 fancy wooden resources] (not in Retail Ed. which has cardboard tokens and generic wooden houses)
• 4 wooden Improvements pieces [includes 2 Almanacs + 2 Wheelbarrows] (not in Retail Ed.)
• 1 big wooden Worm (start player marker)
• 20 double-sided screened wooden "Lessons Learned" pieces (not in Retail Ed.)
• 10 Pawprint Dice [note these REPLACE the standard dice] (not in Retail Ed.)
• Game Trayz Inserts Storage Solution (not in Retail Ed.)
• Talents Mini Expansion (not in Retail Ed. but may be sold separately later)
• Dreams Come True Mini Expansion (not in Retail Ed. but may be sold separately later)
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Fabrice
Spelauteur

Bericht door Fabrice »

De uitgever bevestigt dat de Nederlandse versie met houten Meeples komt.
StanTem
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Mr. group pledge

Bericht door StanTem »

Lucky Jack schreef: Voor zover ik weet brengt Happy Meeple Games maar 1 versie uit. Dat zal dan dus deze deluxe versie moeten zijn. Onlangs heb ik Red Outpost van HMG aangeschaft, die was ook standaard deluxe. Tot nu toe een fijne uitgever!
Deze informatie klopt niet.

Er is een retail versie (met houten resources) en een Deluxe versie (met naast de houten resources ook 2 mini expansions en een GameTrayz insert).

Ik heb via CrowdFinder een group pledge georganiseerd voor dit spel en heb zowel de Deluxe versies als de retail versies van Happy Meeple Games ontvangen.
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Deze voormiddag mijn Nederlandse versie van Creature Comforts met 2 getest en zeer zeker goedgekeurd! Er zit meer onder de motorkap dan op het eerste zicht lijkt. Ondanks de eenvoudige regels toch heel wat keuzes te maken, knap!
We vonden in ons spel wel één vertaalfout op een reiziger, maar moesten echt gaan zoeken naar foto's van de Engelse reizigers (die gelukkig op bgg stonden) om duidelijkheid te krijgen. En ook hier op het forum lijkt er per spel geen onderdeel voor regelvragen (gemis...), daarom maar even hier voor wie het spel nog zou spelen:
De blauwe gaai zegt 'Einde van de maand: elke speler mag een valleilocatie naar keuze activeren door er enkel een dorpsdobbelsteen te leggen. Er moet geen werker staan'.
Aangezien er momenten zijn dat er geen valleilocatie is die met 1 dobbelsteen geactiveerd kan worden ontstond er bij ons door het gebruik van de term 'een dorpsdobbelsteen' de vraag of je met 1 dobbelsteen dus ook een valleilocatie voor meerdere dobbelstenen kon activeren.

Maar in het Engels is de eigenschap als volgt: 'Each player may resolve one Valley location of their choice using the village dice only as if they'd sent a worker there'.

De Engelse tekst zegt iets helemaal anders en is wél duidelijk.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Mikkerd
Joker

Bericht door Mikkerd »

Creature Comforts heeft hier ook enkele dagen de speeltafel gedomineerd. De kinderen (11,16,18 en 20) waren er dol op.
KTBG doet telkens een goede Job. Ik heb Creature Comforts, Wreck Raiders, Powerplants en Fossilis telkens gebacked. Tot nu toe is enkel Fossillis bij ons geen hit geworden (volgens de kinderen te lang en omslachtig).
"Imagination is more important than knowledge." A.Einstein