Zuiderspel 2022: jouw verslag(je)
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Piet
- Beheerder
We moesten het nog even melden: je zal ons dit weekend niet aantreffen op Zuiderspel. Door het verschuiven van de datum van deze geweldige spellenbeurs, waren er geen moderatoren van Team Bordspelmania vrij om een stand te bemannen. En een bijhorende leuke wedstrijd te voorzien. Jammer. Voor het eerst sinds 2014 zullen we dus geen standje hebben op Zuiderspel.
Bovendien was er geen enkele van onze nieuwsredacteurs vrij om een dagje langs te komen voor live verslaggeving.
Maar wij zijn ongelofelijk benieuwd naar jullie ervaringen. Vul hier dus gerust eerste reacties en uitgebreide verslagen aan.
Wat is top? Wat is flop?
Wat moet iedereen spelen? En wat gaat snel vervelen?
We lezen het hier graag. (Foto's zijn ook welkom, natuurlijk.)
Bovendien was er geen enkele van onze nieuwsredacteurs vrij om een dagje langs te komen voor live verslaggeving.
Maar wij zijn ongelofelijk benieuwd naar jullie ervaringen. Vul hier dus gerust eerste reacties en uitgebreide verslagen aan.
Wat is top? Wat is flop?
Wat moet iedereen spelen? En wat gaat snel vervelen?
We lezen het hier graag. (Foto's zijn ook welkom, natuurlijk.)
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Re: Zuiderspel 2022: jouw verslag(je)
Ik kan helaas dit jaar ook niet gaan. Dit weekend hebben we een logee uit Italië die het bloemencorso komt bekijken (dat rijdt zo ongeveer door onze straat). Ik vind het heel jammer dat ik niet naar Zuiderspel kan gaan want ik heb me daar altijd heel prima vermaakt.
Voor wie wel gaat: heel veel plezier gewenst en ik zou het erg leuk vinden om via dit draadje wat zout in mijn wond te wrijven door te zien wat ik heb gemist.
Voor wie wel gaat: heel veel plezier gewenst en ik zou het erg leuk vinden om via dit draadje wat zout in mijn wond te wrijven door te zien wat ik heb gemist.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Vandaag besloten niet al bij openeningstijd al bij de deur te staan, maar lekker in rustig tempo richting beurs te gaan. het is mooi geregeld nu met de aparte afslag voor de koningshof!
We kwamen rond 10.45 aan, en konden met de gewonnen kaartjes (dank BSM!) soepeltjes naar binnen. Kennelijk hadden meer mensen dezelfde gedachte van wat later gaan, want het voelde de rest van de ochtend erg rustigjes aan. Gedurende de dag werd het wat voller, drukker en voelde het wat gezelliger en kon het meegenomen vestje in de tas omdat het ook daardoor wat warmer werd. Maar overal nog volop speelgelegenheid, bij kortere maar ook langere spellen.
De bordspelmania stand werd door mij bij binnenkomst gelijk al gemist! Geen piet of een van de andere bekende gezichten! Hopelijk volgend jaar wel weer van de partij!
Leuk om de diverse bekende gezichten weer te zien, praatjes te maken en spelletje te spelen natuurlijk!
Een leuke quiz van nox waarbij er na de eerste vraag nog slechts ongeveer 10 mensen over waren en de anderen de vraag allemaal fout hadden. En ook bij de vervolgvragen er al heel snel mensen afvielen en er 2 personen doorgingen naar de finale.
Zelf met name wat kortere spelletjes gespeeld door energieniveau, waar normaal de voorkeur juist naar de wat strategischere uitgaat. Maar daar ons uitstekend mee vermaakt. Met een lunchbreak even buiten in het zonnetje en rond een uur of 17.15 weer huiswaarts gegaan.
Een geslaagde dag! Dank aan de organisatie van zuiderspel!
We kwamen rond 10.45 aan, en konden met de gewonnen kaartjes (dank BSM!) soepeltjes naar binnen. Kennelijk hadden meer mensen dezelfde gedachte van wat later gaan, want het voelde de rest van de ochtend erg rustigjes aan. Gedurende de dag werd het wat voller, drukker en voelde het wat gezelliger en kon het meegenomen vestje in de tas omdat het ook daardoor wat warmer werd. Maar overal nog volop speelgelegenheid, bij kortere maar ook langere spellen.
De bordspelmania stand werd door mij bij binnenkomst gelijk al gemist! Geen piet of een van de andere bekende gezichten! Hopelijk volgend jaar wel weer van de partij!
Leuk om de diverse bekende gezichten weer te zien, praatjes te maken en spelletje te spelen natuurlijk!
Een leuke quiz van nox waarbij er na de eerste vraag nog slechts ongeveer 10 mensen over waren en de anderen de vraag allemaal fout hadden. En ook bij de vervolgvragen er al heel snel mensen afvielen en er 2 personen doorgingen naar de finale.
Zelf met name wat kortere spelletjes gespeeld door energieniveau, waar normaal de voorkeur juist naar de wat strategischere uitgaat. Maar daar ons uitstekend mee vermaakt. Met een lunchbreak even buiten in het zonnetje en rond een uur of 17.15 weer huiswaarts gegaan.
Een geslaagde dag! Dank aan de organisatie van zuiderspel!
~ Always look on the bright side of life ~

-
freeze
- Stamhoofd
Bedankt voor het verslag, leuk om te lezen!
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik had gehoopt op feedback van wat meer bezoekers. Wie volgt het goede voorbeeld van Humske?
Wat hebben jullie gespeeld? Wat was jullie indruk van de beurs?
Ben ik mis of is de algemene activiteit op BSM aan het afnemen?
Hoe komt dit? Is er geen behoefte meer aan uitwisseling van info enz. of zijn er andere kanalen (Instagram, Twitter, ...) die nu meer populair zijn?
Wat hebben jullie gespeeld? Wat was jullie indruk van de beurs?
Ben ik mis of is de algemene activiteit op BSM aan het afnemen?
Hoe komt dit? Is er geen behoefte meer aan uitwisseling van info enz. of zijn er andere kanalen (Instagram, Twitter, ...) die nu meer populair zijn?
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Ik denk dat fora in algemene zin aan het uitsterven zijn. Bij bijvoorbeeld gaming fora (waar de doelgroep ook wat jonger is) zie je dit al jaren.Kire schreef: Ben ik mis of is de algemene activiteit op BSM aan het afnemen?
Persoonlijk volg ik het meeste bordspellen nieuws en recensies ook het liefst via YouTube. Je hebt er direct beeldmateriaal bij en het geeft voor mij absoluut een beter beeld over een spel t.o.v. een geschreven recensie. Ik wordt ook vaak veel enthousiaster van videorecensies.
Ik denk ook dat de mobiel onvriendelijkheid van BSM niet heel erg meehelpt.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Gisteren en vandaag stond ik op de beurs.
Zaterdag stond ik voor Geronimo te demoen. Met name bij Candy Lab en Cross Clues die een paar maanden geleden beschikbaar op de Nederlandstalige markt zijn gekomen. Beide erg lekker spellen en de toeloop was goed. Ik heb zelfs nog aan Els en Esmeralda en hun kids Candy Lab uitgelegd. Het was een gezellige drukte. Niet te en er was heel veel ruimte tussen de tafels wat erg fijn was. Ook kwam Bruno van het forum langs om een spel aan mij af te geven. Dus toch nog een paar mensen van het forum gezien en gesproken. Leuk om weer een gezicht achter een naam te zien.
Zondag stond ik bij Golliath in de buurt van het kinderplein/hoek. Hier was het vrij rustig, maar het spel de vloer is lava was wel een hit bij de kinderen. De stand naast die van Golliath, zat een beetje achter een scherm. Dat was zonde voor die mensen met het dartspel.
Voor mijn gevoel was het twee dagen rustiger dan voor de coronatijd op Zuiderspel al is het altijd al een gemoedelijke beurs geweest.
Zaterdag stond ik voor Geronimo te demoen. Met name bij Candy Lab en Cross Clues die een paar maanden geleden beschikbaar op de Nederlandstalige markt zijn gekomen. Beide erg lekker spellen en de toeloop was goed. Ik heb zelfs nog aan Els en Esmeralda en hun kids Candy Lab uitgelegd. Het was een gezellige drukte. Niet te en er was heel veel ruimte tussen de tafels wat erg fijn was. Ook kwam Bruno van het forum langs om een spel aan mij af te geven. Dus toch nog een paar mensen van het forum gezien en gesproken. Leuk om weer een gezicht achter een naam te zien.
Zondag stond ik bij Golliath in de buurt van het kinderplein/hoek. Hier was het vrij rustig, maar het spel de vloer is lava was wel een hit bij de kinderen. De stand naast die van Golliath, zat een beetje achter een scherm. Dat was zonde voor die mensen met het dartspel.
Voor mijn gevoel was het twee dagen rustiger dan voor de coronatijd op Zuiderspel al is het altijd al een gemoedelijke beurs geweest.
Laatst gewijzigd door WTULTC op zo 24 apr 2022, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Tip: Installeer Tapatalk en je leest BSM de heel dag door met plezier op je mobiel.Lucky Jack schreef: Ik denk ook dat de mobiel onvriendelijkheid van BSM niet heel erg meehelpt.![]()
Wellicht is Zuiderspel dit jaar minder goed bezocht; ik ken meer mensen die niet gingen dan die wel gingen dit jaar.
En voor recensies is BSM zeker minder geschikt dan YouTube; voor persoonlijk contact en met plezier lezen waar mensen zich druk over maken dan weer wel
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jerome
- Gouverneur
Zaterdagmiddag ben ik een paar uurtjes naar de beurs geweest. Het waaide hard dus was het ritje op de fiets iets minder relaxed dan gehoopt maar de zonneschijn maakte veel goed.
Dit was de eerste keer sinds corona dat ik een spellenbeurs bezocht en het rumoer in de hal kwam hard binnen. Om te acclimatiseren heb ik eerst m’n bestellingen bij Spelspul opgehaald en daarna een biertje gedronken op het horecaterras.
Bij HOT legde een van de ontwerpers van Café zijn spel uit, dat ik samen met Arno (Quined) gespeeld heb. Hem had ik ook alweer drie jaar niet meer gezien dus dat was gezellig. Het spelletje beviel overigens zo goed dat ik het meteen gekocht heb. Daarna heb ik ook nog Lemur Tails gespeeld maar toen ik en complete staart van de demoër wist over te hevelen naar mijn lemur was het welletjes. Leuk spelletje, maar waarschijnlijk beter geschikt voor kinderen.
Ook Qango heb ik nog even gespeeld maar ik kon de tegenspeler snel genoeg in de val lokken om mijn vijf-op-een-rij te maken. Het lijkt me onmogelijk te winnen als je geen startspeler bent.
Het was leuk om eindelijk weer een spellenbeurs te bezoeken en nog leuker om een paar bekenden na al die tijd te ontmoeten.
De oogst (inclusief wat eerder die week met de post kwam) is die middag uitgestald op de tuintafel:

Dit was de eerste keer sinds corona dat ik een spellenbeurs bezocht en het rumoer in de hal kwam hard binnen. Om te acclimatiseren heb ik eerst m’n bestellingen bij Spelspul opgehaald en daarna een biertje gedronken op het horecaterras.
Bij HOT legde een van de ontwerpers van Café zijn spel uit, dat ik samen met Arno (Quined) gespeeld heb. Hem had ik ook alweer drie jaar niet meer gezien dus dat was gezellig. Het spelletje beviel overigens zo goed dat ik het meteen gekocht heb. Daarna heb ik ook nog Lemur Tails gespeeld maar toen ik en complete staart van de demoër wist over te hevelen naar mijn lemur was het welletjes. Leuk spelletje, maar waarschijnlijk beter geschikt voor kinderen.
Ook Qango heb ik nog even gespeeld maar ik kon de tegenspeler snel genoeg in de val lokken om mijn vijf-op-een-rij te maken. Het lijkt me onmogelijk te winnen als je geen startspeler bent.
Het was leuk om eindelijk weer een spellenbeurs te bezoeken en nog leuker om een paar bekenden na al die tijd te ontmoeten.
De oogst (inclusief wat eerder die week met de post kwam) is die middag uitgestald op de tuintafel:
-
rober
- Standaard moderator
Het was weer heerlijk om op Zuiderspel te staan. Ook deze keer weer demoend voor WGG. Maar toch was het anders dan anders. Dit was de eerste keer sinds jaren dat ik niet de hele beurs aanwezig was. Begin 2020, net voor de pandemie uitbrak,had ik besloten met mijn coördinatie taken te stoppen en weer als gewone demoer door het leven te gaan en het daarbij ook wat rustiger aan te doen. Na 2 dagen Spellenspektakel vorig jaar wist ik het zeker, vanaf nu maar 1 dag.
Maar goed, het was gezellig druk op de zaterdag. De tafels met de zwaardere spellen zaten zowat de hele dag vol ( Ark Nova, Paladijnen en Everdell). Bij de lichtere spellen wisselde het met vlagen (Cubitos, TEN, MicroMacro, Lang leve de koning, railroadInk, Alles op 1 kaart, Roam en Unmatched). Dus dat liep de hele dag lekker door, ook dankzij de fijne collega’s.
Fijn om mensen weer op weg te helpen met spellen, en zeer fijn om veel bekende gezichten weer te zien. Met deze en gene een babbeltje gemaakt.
Zelf viel het me op dat er naast veel Nederlanders en wat Belgen, toch ook redelijk wat andere nationaliteiten rondliepen. Een paar keer in het Engels mogen uitleggen. De regio Eindhoven wordt steeds internationaler.
Aan het einde van de beurs nog even met de Portugese ontwerper van Café kunnen kletsen. Volgende keer hopelijk onder het genot van een Bica.
Ook weer wat nieuwe spellen mee naar huis genomen via Spelspul.
Al met al een zeer geslaagde dag.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maar goed, het was gezellig druk op de zaterdag. De tafels met de zwaardere spellen zaten zowat de hele dag vol ( Ark Nova, Paladijnen en Everdell). Bij de lichtere spellen wisselde het met vlagen (Cubitos, TEN, MicroMacro, Lang leve de koning, railroadInk, Alles op 1 kaart, Roam en Unmatched). Dus dat liep de hele dag lekker door, ook dankzij de fijne collega’s.
Fijn om mensen weer op weg te helpen met spellen, en zeer fijn om veel bekende gezichten weer te zien. Met deze en gene een babbeltje gemaakt.
Zelf viel het me op dat er naast veel Nederlanders en wat Belgen, toch ook redelijk wat andere nationaliteiten rondliepen. Een paar keer in het Engels mogen uitleggen. De regio Eindhoven wordt steeds internationaler.
Aan het einde van de beurs nog even met de Portugese ontwerper van Café kunnen kletsen. Volgende keer hopelijk onder het genot van een Bica.
Ook weer wat nieuwe spellen mee naar huis genomen via Spelspul.
Al met al een zeer geslaagde dag.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne

-
Morri
- Jakkiebak!
Er zijn een hoop mensen op vakantie gegaan deze week. Schoolvakanties + toch al een dag vrij op woensdag. En een hoop mensen ziek (griep, Corona). We waren op zaterdag op de beurs, die inderdaad redelijk rustig was. Zondag zijn we wat gaan wandelen en daarna neergestreken op een terras waar het normaal gesproken met zulk weer afgeladen vol is. Ook dáár was het opvallend rustig.WTULTC schreef: Voor mijn gevoel was het twee dagen rustiger dan voor de coronatijd op Zuiderspel al is het altijd al een gemoedelijke beurs geweest.
En ik kan me zo voorstellen dat voor sommigen het parkeergeld een probleem is. Dat maakt het allemaal nét wat duurder als je langer dan 3 uur blijft.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Van de organisatie heb ik begrepen dat er iets meer dan 2.000 bezoekers zijn geweest. Uiteraard zitten hier de bezoekers die 2 dagen gaan ook bij.
Op de parkeergelden heeft Zuiderspel geen invloed op. Dit zijn de tarieven die Naaldhof hanteert.
Persoonlijk vind ik dat de relatief goedkope entreeprijs het parkeergeld wel opheft.
Wat Rober zegt over Engelstalige bezoekers viel mij ook op. Ook ik heb een spel in het Engels uitgelegd en dat was wel eventjes schakelen geblazen, maar ik kwam er gelukkig aardig uit. Candy Lab is gelukkig taalonafhankelijk en werkt met symbolen op de zuurstokken.
@ Kire, wellicht heb je je berichtje iets te vroeg geplaatst. De meeste mensen posten pas een dag nadat ze de beurs hebben bezocht een verslagje. Eerst even bijkomen van de beurs etc... Jouw berichtje had je al geplaatst tijdens de beurs.
Op de parkeergelden heeft Zuiderspel geen invloed op. Dit zijn de tarieven die Naaldhof hanteert.
Persoonlijk vind ik dat de relatief goedkope entreeprijs het parkeergeld wel opheft.
Wat Rober zegt over Engelstalige bezoekers viel mij ook op. Ook ik heb een spel in het Engels uitgelegd en dat was wel eventjes schakelen geblazen, maar ik kwam er gelukkig aardig uit. Candy Lab is gelukkig taalonafhankelijk en werkt met symbolen op de zuurstokken.
@ Kire, wellicht heb je je berichtje iets te vroeg geplaatst. De meeste mensen posten pas een dag nadat ze de beurs hebben bezocht een verslagje. Eerst even bijkomen van de beurs etc... Jouw berichtje had je al geplaatst tijdens de beurs.
-
aicirtap
- Critico
Voor mij is de locatie gewoon onhandig met OV. Als het in Eindhoven was dan had ik waarschijnlijk wel gegaan. Maar Veldhoven is gewoon te ver.Morri schreef:Er zijn een hoop mensen op vakantie gegaan deze week. Schoolvakanties + toch al een dag vrij op woensdag. En een hoop mensen ziek (griep, Corona). We waren op zaterdag op de beurs, die inderdaad redelijk rustig was. Zondag zijn we wat gaan wandelen en daarna neergestreken op een terras waar het normaal gesproken met zulk weer afgeladen vol is. Ook dáár was het opvallend rustig.WTULTC schreef: Voor mijn gevoel was het twee dagen rustiger dan voor de coronatijd op Zuiderspel al is het altijd al een gemoedelijke beurs geweest.
En ik kan me zo voorstellen dat voor sommigen het parkeergeld een probleem is. Dat maakt het allemaal nét wat duurder als je langer dan 3 uur blijft.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
-
Edwin84
- Elfenkoning
Veldhoven ligt direct naast Eindhoven. Valt toch wel mee?
-
WTULTC
- Elfenkoning
Precies, de bus die vanaf Centraal Station Eindhoven vertrekt stopt zelfs voor de deur!