Let op: Fout in Nederlandse spelregels van Ark Nova

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Spellenwijs.nl
Party Animal
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Let op: Fout in Nederlandse spelregels van Ark Nova

Bericht door Spellenwijs.nl »

Hi all!

Onlangs kreeg ik via m’n blog een vraag over de X-Fiches waarna ik verder onderzoek ben gaan doen.

Wat blijkt?

Er zit een fout in de Nederlandse vertaling. De Nederlandse spelregels vermelden expliciet dat je kracht niet hoger mag worden dan 5.

Afbeelding

Echter, dit mag met X-Fiches wel. Het geldt niet voor de actiekaarten Dieren en Kaarten, maar wel voor de anderen. Zo kun je dus sneller bouwen, meer samenwerken en meer geld krijgen.

Veel speelplezier gewenst!
Bijlagen
IMG_2544.JPG
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Let op: Fout in Nederlandse spelregels van Ark Nova

Bericht door Pura Vida »

Goeie. Zag ik ook gisteren. Net als deze, ook een foutje, door mij al verbeterd op de foto:
Afbeelding
Je draait dus 3 startconservatiekaarten open met 3 of minder spelers, géén 4!
Ik ben druk bezig dit spel te verkennen en zal wat ik tegenkom in dit draadje posten.
Ik kon het zelf niet doen, maar misschien kun je zelf een tag toevoegen, Hans? Zodat ook deze regelfoutjes terugvindbaar zijn en in het lijstje topics terecht komt van Ark Nova in de database?
Bijlagen
20220423_112842.jpg
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Stuur deze vondsten ook zeker door naar White Goblin Games! Dan kunnen ze een mooi erratavel maken.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Volgens mij kloppen de solo regels ook niet. Hier staat 3 spelers, moet 2 zijn volgens mij. Dit staat volgens mij ook verkeerd in de engelse regels. Bij de setup voor 3 spelers vind ik nergens terug dat je blokjes moet plaatsen. Dat is alleen bij 2 spelers volgens mij.

Afbeelding
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Klopt, Madgoblin. Engelse regels kloppen wel trouwens, want die verwijzen naar "zoals in 3 spelers spel" in plaats van "in tegenstelling tot de voorbereiding bij 3 spelers". In een solospel leg je geen enkel blokje waar dan ook, behalve op de speciale solokaart.
Alleen bij 2 spelers dek je zes velden af, dat deel klopt wél in de NL regels.
Niels: ik ga er 100% van uit dat WGG hier meeleest. Komt dus vast goed met dat erratum tzt. En overigens vind ik dit wel een fantastisch spel hoor weer. Foutjes zijn foutjes maar WGG pakt wel even uit met topspellen laatste tijd, vind ik. :thumbup:
Afbeelding
Sowieso
Rooster Booster

Bericht door Sowieso »

Voor het geval WGG meeleest:
Op pagina 15 staat hetzelfde deel van een zin 2x beschreven (waarvan 1x correct gespeld en 1x niet). Op zich geen drama, maar ik heb wel de indruk dat er vrij veel foutjes in de spelregels staan. Kreeg een beetje de indruk dat ik een conceptversie zat te lezen.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Foutjes zijn foutjes maar WGG pakt wel even uit met topspellen laatste tijd, vind ik. :thumbup:
Inderdaad, nu ook Wild serengeti aangekondigd. Lijkt me ook echt een leuk spel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Sowieso schreef: Voor het geval WGG meeleest:
Op pagina 15 staat hetzelfde deel van een zin 2x beschreven (waarvan 1x correct gespeld en 1x niet). Op zich geen drama, maar ik heb wel de indruk dat er vrij veel foutjes in de spelregels staan. Kreeg een beetje de indruk dat ik een conceptversie zat te lezen.
Ai, dat knippen van dit draadje in een foutjes en een insert deel wordt nog een hele puzzel zo. :lol: kwam deze idd ook tegen. Bekend foutje: zin typen, nieuwe zin ervan maken en deel van de oude per ongeluk laten staan... gebeurt de beste. Goed als er een erratum komt, maar alles is relatief en die foutjes hebben ons niet gestoord verder.

Edit: WGG heeft de foutjes geregistreerd en meldt het alvast netjes in de laatste nieuwsbrief. :thumbup:
Afbeelding
stp
Jakkiebak!

Bericht door stp »

WGG heeft vandaag inderdaad melding van gemaakt in een nieuwsbrief. Zie hieronder. Ik hoop wel dat in plaats van melding onder een kopje ergens in een aanbiedingsnieuwsbrief er ergens uiteindelijk iets te downloaden is ofzo wat ik in de doos kan stoppen. Vind het zo jammer van zo'n duur spel dat er meteen al best wat foutjes worden ontdekt. Zou het eigenlijk netter vinden dat over enige tijd gewoon een nieuw papieren regelboek besteld kan worden (gratis)
Errata Ark Nova
Let op: in de spelregels van Ark Nova zijn een aantal fouten ontdekt:
Op pagina 5 van de spelregels staat bij punt 5B de volgende regel: ‘Leg in een spel met 3 of minder spelers 4 kaarten open’. De juiste regel hiervoor is: ‘Leg in een spel met 3 of minder spelers 3 kaarten open’.

Op pagina 8 van de spelregels staat de volgende regel: ‘Een kracht kan nooit groter worden dan 5’. De juiste regel hiervoor is: ‘Bij sommige acties verbetert een kracht groter dan 5 de actie niet meer. Een kracht kan dus wel groter zijn dan 5.

Op pagina 20 van de spelregels staat onder voorbereiding: ‘In tegenstelling tot de voorbereiding bij 3 spelers’. De juiste tekst hiervoor is: ‘In tegenstelling tot de voorbereiding bij 2 spelers’.

De geüpgradede kaarten-kaart geeft aan dat je kan kiezen uit kaarten pakken uit het bereik van je reputatie of van de trekstapel. De juiste regel is: ‘Trek kaarten binnen het bereik van je reputatie en/of van de trekstapel OF hap’.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Nog eentje voor erratum en tweede druk:
In het spelregelboek wordt niet expliciet gemaakt dat je een actiekaart die je opwaardeert NIET in dezelfde beurt nog kunt gebruiken. Voorbeeld: je kunt dus NIET een samenwerk actie doen, als gevolg daarvan een paar stappen zetten op het conservatiespoor, als je de bonus passeert van 'waardeer je kaart op' je samenwerkingskaart opwaarderen en meteen daarna in dezelfde beurt NOG EEN samenwerkingsactie doen.
In de Duitse en Engelse tweede print van de spelregels wordt dat intussen expliciet gemeld, maar in de eerste druk van de NL regels dus nog niet. Als ze bij WGG toch een erratum gaan maken, kan dit er dus wel bij.
Zie ook officiële FAQ hier
Afbeelding
arjen88
Grote Dienaar

Bericht door arjen88 »

Ik krijg vandaag het spel binnen. Moet zeggen dat dit eigenlijk gewoon niet kan. Ik ben heel blij met Nederlandse spellen, niet eens perse voor mij maar zeker voor de spelers waar ik mee speel.

Het zou gewoon niet mogen dat je voor een volwaardig product niet de juist regels krijgt.... De spelers die niet op een forum zitten of op internet kijken spelen het spel dus gewoon verkeerd.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

arjen88 schreef: Ik krijg vandaag het spel binnen. Moet zeggen dat dit eigenlijk gewoon niet kan. Ik ben heel blij met Nederlandse spellen, niet eens perse voor mij maar zeker voor de spelers waar ik mee speel.

Het zou gewoon niet mogen dat je voor een volwaardig product niet de juist regels krijgt.... De spelers die niet op een forum zitten of op internet kijken spelen het spel dus gewoon verkeerd.
Ik vraag me af of na de eerste golf van verkopen, bordspel verkooppunten een errata krijgen toegestuurd zodat ze deze kunnen meegeven bij iedere verkoop.

Niet specifiek voor WGG maar in het algemeen
Infyra
Grote Dienaar

Bericht door Infyra »

Nee, die errata moeten de klanten zelf zien te vinden, dat een uitgever specifiek voor spellen errata meestuurt of nastuurt komt eigenlijk bijna nooit voor.
arjen88
Grote Dienaar

Bericht door arjen88 »

Infyra schreef: Nee, die errata moeten de klanten zelf zien te vinden, dat een uitgever specifiek voor spellen errata meestuurt of nastuurt komt eigenlijk bijna nooit voor.
Nee dat nasturen zou niet eens ter discussie moeten staan. Dit is naar mijn inziens een verplichte service. Als WGG de Nederlandse spelregels zouden online zouden releasen voordat het geprint wordt dan weet ik zeker dat alleen al bordspelmania.eu de spel en regelfouten eruit zouden kunnen halen.

Ik vind het maar een slecht. Ze betalen neem ik aan ook iemand om de vertaling te doen.....
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Ze hoeven het van mijn niet na te sturen, maar ze zouden een pdf op hun site kunnen zetten om te downloaden.
Overigens heb ik de errata al netjes geprint en in het regelboek gedaan.
Afbeelding