Met Bondgenoten is er weer een nieuwe uitbreiding van Dominion en al die dozen nemen heel wat plaats in :s
Heeft er iemand een goede opbergoplossing (houten koffer,...) waar hij/zij tevreden van is?
Opbergoplossing Dominion
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Pozman
- Jakkiebak!
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Opbergoplossing Dominion
Ik heb alle kaarten in de grote vierkante Dominiondozen gedaan. In een doos is er precies genoeg ruimte voor drie rijen naast elkaar, gescheiden door een strook karton. Voor elke kaart heb ik een archiefkaartje gemaakt zodat ze makkelijk te vinden zijn. Het past nu precies in twee dozen, maar Menagerie en Bondgenoten zitten er nog niet in...
In een derde doos bewaar ik alle muntjes, fiches, matjes en dergelijke. Of het ideaal is weet ik niet. Met zo veel kaarten is dat ook eigenlijk niet meer mogelijk...

In een derde doos bewaar ik alle muntjes, fiches, matjes en dergelijke. Of het ideaal is weet ik niet. Met zo veel kaarten is dat ook eigenlijk niet meer mogelijk...
-
Eis-T
- Grote Dienaar
Ziet er goed uit! twee tips van mijn kant:
- Op boardgamegeek staat een tooltje om dividers te printen voor de sets die je hebt, als je geen zin hebt om die allemaal met de hand te maken.
- stop de stapeltjes van 10 kaarten in 1 sleeve. Dat is de oplossing die ik gebruik en het werkt voor mij ideaal. Ik heb voor alle dominion kaarten zo'n pakketje gemaakt en die vervolgens gesorteerd op hoeveel coins ze kosten. met opzetten van het spel pak je dan uit iedere kolom een paar kaarten en je bent ready to go. Sneller opzetten en randomizen: twee vliegen in 1 klap. Ook is een specifieke kaart terugvinden is nog wel aardig te doen als je weet hoeveel die in de markt kost. De enige uitzondering op dit systeem zijn de alchemie kaarten die ik apart bewaar.
- Op boardgamegeek staat een tooltje om dividers te printen voor de sets die je hebt, als je geen zin hebt om die allemaal met de hand te maken.
- stop de stapeltjes van 10 kaarten in 1 sleeve. Dat is de oplossing die ik gebruik en het werkt voor mij ideaal. Ik heb voor alle dominion kaarten zo'n pakketje gemaakt en die vervolgens gesorteerd op hoeveel coins ze kosten. met opzetten van het spel pak je dan uit iedere kolom een paar kaarten en je bent ready to go. Sneller opzetten en randomizen: twee vliegen in 1 klap. Ook is een specifieke kaart terugvinden is nog wel aardig te doen als je weet hoeveel die in de markt kost. De enige uitzondering op dit systeem zijn de alchemie kaarten die ik apart bewaar.
-
Peter Hein
- Burgemeester
Voor het kiezen van de 10 koninkrijkskaarten gebruik ik altijd DominGen, of ik schud de (inmiddels enorme) stapel met selectiekaarten (die met de blauwe achterkant). Maar jouw methode klinkt ook best efficiënt.
Het grootste nadeel van het spelen van Dominion is vooral de stapel met loodzware dozen die je elke keer uit je kast moet halen
Het grootste nadeel van het spelen van Dominion is vooral de stapel met loodzware dozen die je elke keer uit je kast moet halen
-
Edwin84
- Elfenkoning
Er zijn tal van apps. Deze zijn vooral handig voor de balans.Peter Hein schreef: Voor het kiezen van de 10 koninkrijkskaarten gebruik ik altijd DominGen, of ik schud de (inmiddels enorme) stapel met selectiekaarten (die met de blauwe achterkant). Maar jouw methode klinkt ook best efficiënt.
Het grootste nadeel van het spelen van Dominion is vooral de stapel met loodzware dozen die je elke keer uit je kast moet halen![]()
Als je kaarten trekt heb je kans op 5 aanvalskaarten of juist 5 punten kaarten. Dan krijg je niet de leukste potjes is mijn mening.
Met die app kun je dan kaarten uitzetten die je echt niet leuk vind of een maximum hangen aan kaarten van een bepaald genre. Of juist een minimum aan een groep kaarten uit een uitbreiding die je graag speelt.
-
Bruno
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Just my luck
Waarschijnlijk heb ik dit ooit wel eens eerder hier op het forum gedeeld bij een vergelijkbare vraag, maar ik heb voor m'n Dominion collectie ooit bij een wijnspeciaalzaak voor een paar euro een wijnkist gekocht waarin vier flessen passen.
Met een plaatje MDF van 5mm dik heb ik de indeling voor de kaarten passend gemaakt. Een vakje aan de voorkant waar de munten, mini-borden en fiches in passen. Een likje verf en groen vilt aan de binnenkant om het netjes te maken, et voilá. Momenteel zitten er tien uitbreidingen Dominion in, gesleeved en al.
Het was wat avonden werk, maar eigenlijk is het meeste werk gaan zitten in het maken van de tabs. Het is al met al wel een behoorlijke zware box geworden...

Met een plaatje MDF van 5mm dik heb ik de indeling voor de kaarten passend gemaakt. Een vakje aan de voorkant waar de munten, mini-borden en fiches in passen. Een likje verf en groen vilt aan de binnenkant om het netjes te maken, et voilá. Momenteel zitten er tien uitbreidingen Dominion in, gesleeved en al.
Het was wat avonden werk, maar eigenlijk is het meeste werk gaan zitten in het maken van de tabs. Het is al met al wel een behoorlijke zware box geworden...
-
Peter Hein
- Burgemeester
Ziet er heel cool uit! Hoe heb je die tabs gemaakt?
En ik hoop dat de kist op de groei is gemaakt...
En ik hoop dat de kist op de groei is gemaakt...
-
Bruno
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Just my luck
De tabs heb ik in Gimp (open source Photoshop alternatief) getekend en voor de labels gebruik gemaakt van hetzelfde font als op de Dominion kaarten (De Gimp files heb ik nog wel). Alles uitprinten, vervolgens op zwaar, zwart papier plakken en uitsnijden op de juiste maat. En ook daar weer sleeves omheen.

Ergens bij De Gilden ben ik gestopt met uitbreidingen kopen. De doos zit nu aardig vol, maar zo heel vaak speel ik het niet meer. Toch is het met afstand mijn meest gespeelde spel.
Ergens bij De Gilden ben ik gestopt met uitbreidingen kopen. De doos zit nu aardig vol, maar zo heel vaak speel ik het niet meer. Toch is het met afstand mijn meest gespeelde spel.
-
SuSuQie
- Regenmaker
Ik had ook een custom made houten doos, maar met basis, intrigue, alchemy, prosperity, cornucopia, hinterlands, dark ages (verkocht), guilds en adventures was het niet meer te tillen.
Ik ben terug gegaan naar de losse dozen, omdat ik het toch ook wel fijn vind om af en toe van die sets uit de spelregels te spelen.
En als ik alles door elkaar wil spelen doe ik dat op dominion.games.
Ik ben terug gegaan naar de losse dozen, omdat ik het toch ook wel fijn vind om af en toe van die sets uit de spelregels te spelen.
En als ik alles door elkaar wil spelen doe ik dat op dominion.games.