Beursverslag Spiel Doch! 2022

De Duitse voorjaarsspellenbeurs voor familie- en gelegenheidsspelers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Gesloten
Piet
Beheerder
Contacteer:

Beursverslag Spiel Doch! 2022

Bericht door Piet »

Het eerste weekend van juli 2022 kon je in Messe Dortmund terecht voor de derde editie van Spiel Doch. We vermaakten ons kostelijk op de vorige editie (2019, zie verslag) waardoor we uitkeken naar de beurs van dit jaar. Ik trok ernaartoe met drie vrienden van mijn spellenclub. Doel van ons bezoek: veel spelen.

We waren goed op tijd bij het beursgebouw en we stelden meteen vast dat de mensen toch maar met mondjesmaat aankwamen. Er stond wel een wachtrij om binnen te gaan, maar veel was dat niet. Bij het openen van de deuren, keken we meteen even bij de stand van Amigo waar ik interesse had in het Kinderspiel des Jahres Zauberberg.
Zauberberg is een coöperatief spel waarin de spelers speelfiguren moeten verplaatsen waardoor een knikker in de knikkerbaan kan rollen.
De speler aan de beurt trekt een knikker uit het zakje. De kleur van de knikker bepaalt naar welke positie de figuren zullen moeten gaan. De speler kiest een knikkerbaan en laat het balletje rollen. De figuur die de knikker stopt (toverleerling of heks), moet naar beneden verplaatst worden. De spelers proberen om 4 toverleerlingen beneden te krijgen voor er 3 heksen de afdaling hebben gedaan.
Zauberberg werd door de jury geloofd omwille van de creatieve manier waarop er omgegaan is met de knikkerbaan. Helemaal terecht. Wij speelden met vier volwassenen en waren meteen helemaal aan het meeleven met de weg van de knikkers. Wat moet het dan niet zijn als je dit met kinderen speelt?

Aangezien er nog altijd nauwelijks volk was, bleven we nog bij Amigo voor Würfelhelden. Dit is een eenvoudig dobbelspel waarbij je probeert te scoren door geld te dobbelen of schatten te verzamelen.
Op de dobbelstenen staan 1, 2 en 3 zwaarden, 1 munt, 1 munt en een extra dobbelsteen. De speler aan de beurt mag drie keer dobbelen. Met de zwaarden probeert men de schat te bewaken, maar daarvoor moet je meer zwaarden hebben dan de speler die op dat moment waakt over de schat. Voor elke munt in de worp, ontvang je 1 munt (tenzij er geen enkel zwaard in de worp zit; dan verdubbelt het aantal munten). Als er een extra dobbelsteen afgebeeld staat, krijg je meteen een extra dobbelsteen voor de volgende beurt.
Als je aan het begin van jouw volgende beurt nog altijd de schat bewaakt, krijg je die meteen.
Het spel eindigt als alle schatten weg zijn. De speler met het meeste punten, wint.
Würfelhelden is een eenvoudig en vlot dobbelspel. Zeker een vlot tussendoortje, maar ik kan niet inschatten of dit zal opgepikt worden door een Nederlandstalige uitgever. Aarzel niet om een Engelse of Duitse versie te kopen. Het spelmateriaal bevat geen tekst.

We bleven nog even bij Amigo voor Milestones, een coöperatief dobbelspel. Elke speler krijgt een opdrachtkaart. Die opdrachten bestaan in het vormen van een paartje, trio, straat, full house,… in een kleur of een waarde.
In een speelbeurt mag een speler één keer dobbelen. Is de opdracht van één van de spelers uitgevoerd, dan maakt die dat onmiddellijk bekend en trekt een nieuwe opdracht. Daarna mag de speler aan beurt een aantal dobbelstenen doorgeven en de rest laten liggen. Daarmee geef je aan wat voor jou bruikbaar is. De volgende speler hoeft er echter geen rekening mee te houden: hij/zij dobbelt wat hij/zij wil.
Na 3 minuten eindigt de spelronde. Je telt het aantal punten en bekijkt de beoordeling van deze speelbeurt.
Ik schoof met plezier aan om dit spelletje te leren kennen, maar ik heb niet het gevoel dat ik dit nog heel vaak ga spelen. De tijdsdruk maakt dit spel meteen tot een partyspel waarbij je nauwelijks enige kans krijgt om wat strategie te ontwikkelen. Ik heb goede speelvrienden die kicken op dergelijke partyspellen. Voor mij is dat goed voor één keer…

Vooraf had ik Sailorman Dice van moses.de op mijn te-doen-lijstje gezet. Drie jaar geleden had ik dat ook gedaan met Calavera en dat bleek een toppertje in het genre.
Sailorman Dice werd meteen voorgesteld als een dobbelspel met strategie. En dat bleek ook. Elke speler krijgt hetzelfde scoreblad met rijen vakjes die onderverdeeld zijn in zones (rivier, bos, bergen, woestijn). De speler aan de beurt dobbelt vier dobbelstenen, twee met symbolen van de rijen en twee met cijfers van 1 tot 6. De speler aan beurt mag twee combinaties invullen (een cijfer invullen in de rij van het symbool). De andere spelers mogen één combinatie kiezen. Je mag de cijfers om het even waar invullen op het scoreblad, maar er is een belangrijke voorwaarde: getallen moeten altijd oplopen van links naar rechts. Als je een rij, kolom of een regio gevuld hebt, scoor je punten. De speler die als eerste 8 scores heeft, activeert het speleinde.
Sailorman Dice biedt echt veel spelplezier. Het is een roll & write met behoorlijke keuzes zonder dat je helemaal afhangt van de willekeur van de dobbelstenen. Tucker’s Fun Factory moet niet aarzelen om deze in het Nederlands te brengen. Wij kopen dan zeker een exemplaartje.

Op mijn lijstje stond ook nog Old London Bridge van Queen Games. De beide speeltafels waren bezet toen we er een eerste keer voorbij kwamen, dus namen we plaats aan de tafel met Kokopelli. Bij de demotafel had men duidelijk vermeld dat het een spel is van Stefan Feld is. We vroegen ons af of het spel niet voldoende volk lokte, waardoor ze maar de naam van de succesauteur vermeld hebben.
In Kokopelli heb je een zone waar je kaarten met bijzondere krachten kan plaatsen. Als er bij een buurman ook al een rij geopend is, dan mag je ook daar kaarten aanleggen. Je scoort punten door een rij af te werken (de vierde kaart aanleggen) of met de bijzondere eigenschappen van kaarten. Van zodra 9 van de 10 kaartsoorten twee of meer keer afgewerkt zijn, eindigt het spel.
Ik was niet meteen onder de indruk van het spel. Het is zeker niet slecht, maar ik heb het gevoel dat de krachten van de verschillende soorten kaarten niet evenwichtig genoeg zijn om dit spel veel diepgang te geven. Probeer gewoon zo snel mogelijk reeksen kaarten af te werken en geef zo weinig mogelijk prijs voor jouw buren… Misschien verandert mijn oordeel na een nieuwe speelsessie. Voor de fans: dit is geen typisch Feld-product met tal van keuze- en scoringsmogelijkheden. Je bent gewaarschuwd.

Intussen was het na 12. Tijd om iets te eten. En te evalueren dat het niet slecht was dat we al vijf verschillende spellen speelden. Het was nog steeds niet druk in de beurshal. Fijn voor ons, maar we veronderstelden dat de uitgevers dit niet geweldig vonden.
Bijlagen
20220703 SpielDoch (13).jpg
(117.21 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (14).jpg
(95.69 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (09).jpg
(64.61 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (10).jpg
(73.85 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (08).jpg
(85 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (06).jpg
(102.58 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (05).jpg
(74.22 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (04).jpg
(72.18 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (02).jpeg
(67.58 KiB) Nog niet gedownload
Logo.jpg

Labels:
Piet
Beheerder
Contacteer:

Re: Beursverslag Spiel Doch! 2022

Bericht door Piet »

Na de stop namen we de tijd om even rond te wandelen, zodat we de volledige beurs gezien hadden. Bij Oink waren de twee demotafels bezet. We kochten het laatste exemplaartje van Scout, zodat we deze genomineerde voor Spiel des Jahres thuis kunnen testen.
Bij Abacus wilden we Die wandelnden Türme testen, maar die was bezet. Dan maar bij Kosmos gestopt voor enkele lichte dingen.

High Score is een dobbelspel van 2021. Het spelletje was ons vorig jaar ontgaan, maar het leek ons de moeite om het een kans te geven. Het doosje bevat 7 dobbelstenen (1 tot 5 en spiraal). Elke ronde wordt er een nieuwe kaart open gedraaid die een uitdaging biedt. Op de kaart zie je de waarde van de spiraal tijdens deze ronde, wordt aangegeven hoe (vaak) er gedobbeld mag worden en wat de uitdaging is (bv. alle paartjes van gelijke dobbelstenen worden opgeteld en de som wordt verminderd met de waarde van de rest van de dobbelstenen). Diegene die in de ronde het hoogste scoort, krijgt 3 punten, de tweede 2 en de derde krijgt nog 1 punt.
High score biedt datgene wat je van een dobbelspel verwacht: een stevige portie geluk die je kan uitdagen met een beetje kansen berekenen. Goed voor een klein half uurtje speelplezier. Ik ben fan, maar ik vermoed dat dit kleinood nooit in een Nederlandstalige versie op de markt komt.

Nog bij Kosmos namen we tijd voor wat arbeid in de mijnen in My gold mine. Het spel is ook van 2021, maar het was ook hier de eerste keer dat we het spelletje speelden.
In My gold mine draaien de spelers kaarten van twee stapels. Ofwel kiezen ze een kaart van de graafstapel ofwel van de vluchtstapel. Als je graaft heb je kans op goudklompjes, maar kan je ook de draak dichterbij laten komen. Als je vlucht, kan je één of twee velden dichter bij de uitgang komen of kan je plaatsen wisselen met een andere speler. Als je in de grot ingehaald wordt door de draak, verlies je alles. Als je de uitgang bereikt, krijg je goudklompjes afhankelijk van wat je opgegraven hebt.
My gold mine met 4 spelers kon ons zeker bekoren. Een heerlijke push-your-luck die misschien iets te familievriendelijk is (de draak haalde ons geen enkele keer in). Ik kan mij voorstellen dat dit spel met 6 spelers wel wat meer tandengeknars kan opleveren. Ook hier zag ik nog niets verschijnen over Nederlandstalige edities. Van mij zou het mogen…

We waren eigenlijk naar Kosmos gegaan voor My City: Roll & Write. Na onze kennismaking met de vorige spelletjes, was er plaats vrijgekomen voor een rondje dobbelen in de My City sfeer.
Voor wie My City kent, brengt het R&W spel niets nieuws. De spelregels zijn meteen duidelijk. In dit spel worden de vormen die geplaatst moeten worden, bereikt door twee dobbelstenen die aan elkaar gepast worden. Alle spelers vullen dit in op hun scoreblad. Van zodra iedereen uit het spel gestapt is, worden er punten geteld.
In het doosje zit een groot blok met scoreblaadjes die, net zoals de grote broer, een groei in mogelijkheden en moeilijkheden in het spel brengen.
Ben je fan van My City? Aarzel niet om My City: Roll & Write te kopen. Er zit iets minder diepgang in het spel, maar het speelt zeer vlot weg. De keuzes die je telkens moet maken, zorgen voor een mooie spanningsboog. Volgens mij is het niet de vraag of maar wel wanneer 999 Games deze op de markt zal brengen. Iets anders zou me verbazen.

Op Spiel Doch is er een geweldige uitleenbalie. Je kan er alle toppers van dit jaar in meerdere exemplaren terugvinden. Daarnaast liggen er nog een massa succestitels van de voorbij jaren.
Mijn speelvrienden besloten om daar twee spellen (Die wandelnden Türme en The Border) zelf te bestuderen terwijl ik even de tijd nam voor een babbel met Stefan Wegner die Carnegie uitlegde bij Quined.

The Border is een verzorgde R&W van NSV. Het spel past in de lijn van Träxx maar werkt hier met dobbelstenen.
In een speelbeurt dobbelt de speler tot drie keer. Op dat moment vult de speler aan beurt alle dobbelstenen in die hij zelf kan gebruiken. De andere spelers mogen al de rest invullen.
De speler aan beurt heeft wel te maken met een heel belangrijke voorwaarde: bij het invullen van een kleurenrij, moet de hele rij ingevuld worden (2 tot 5 aansluitende velden). De andere spelers mogen de dobbelstenen om het even waar invullen, op voorwaarde dat het veld dat ze invullen, grenst aan een veldje dat al ingevuld staat.
Bij het aankruisen proberen de spelers om gebieden helemaal in te sluiten (The Border, weet je wel) en scoren daarvoor punten. Het spel eindigt als een speler 7 gebieden omsloten heeft.
The Border is aangenaam spelen, maar het heeft één groot nadeel: als je bij het dobbelen niets kan invullen, dan krijgen de andere spelers jouw volledige worp. Ik had het twee keer voor, zodat ik bij het einde van het spel niet één punt kon scoren. Een groot nadeel, als je het mij vraagt. De bestraffing voor een mislukte worp is te groot.
White Goblin Games is voorlopig niet van plan om deze titel naar de Nederlandstalige markt te brengen..

Die wandelnden Türme wekte mijn interesse omdat het een Kramer / Kiesling titel is. In het spel proberen de spelers de raventoren te bereiken met hun tovenaars. Maar de torens waarop ze staan, bewegen eveneens.
In een speelbeurt kan de speler twee kaarten uitspelen. Met die kaarten kan je torens verplaatsen of jouw tovenaars. De kaart geeft aan of je een vast aantal plaatsen beweegt of dat je ervoor moet dobbelen. In de loop van het spel kan je ook onder een toren terechtkomen. Dat levert een bonus op: één van jouw flessen wordt gevuld met een toverdrankje. Het is wel zaak om te onthouden waar jouw tovenaars onder een toren verdwenen zijn om die later weer tevoorschijn te halen.
Dit is een eenvoudig en knap strategisch spelletje. Het past een beetje in de lijn van That’s Life. Het zal waarschijnlijk nooit de verkooptoppen bereiken van deze laatstgenoemde, maar ik raad je aan om het spel een kans te geven als je houdt van korte en degelijke familiespellen zonder complexe spelregels.

Na 16u liep de Messe al flink leeg. Geen probleem om een vrije tafel te vinden bij Old London Bridge. In dit spel bouwen spelers een nieuwe brug over de Thames in London. En die brug moet volgebouwd worden met huizen. Iedereen probeert zo gunstig mogelijk huizen te bouwen. Daarvoor wordt een eenvoudig biedsysteem gebruikt. Elke speler speelt een kaart (waarde 0 tot 4) uit. De speler die het meeste geboden heeft, mag als eerste een gebouw kiezen. Je krijgt 1 tot 3 punten afhankelijk van de waarde op dat moment en de voordelen van het gebouw. Dat kan zijn: nieuwe biedkaarten, verhogen op een militair spoor (of wat het ook is), verhogen op het kerkspoor of geld winnen. Dit hangt af van het gebouw dat je kiest en de schildjes boven de gebouwen die je al op de brug hebt gebouwd. De twist zit er in dat een nieuw gebouw altijd een lager huisnummer moet hebben dan het vorige gebouw. Lukt dat niet meer, dan kan je een parkje bouwen of een bestaand gebouw vervangen door een nieuw. Het is altijd beter als dit niet hoeft…
Old London Bridge is bijzonder fraai uitgegeven, maar eigenlijk gaat het om een zeer eenvoudig biedspel. De keuze die je telkens moet maken: bied ik zwaar door om te krijgen wat ik wil of ben ik tevreden met een wat minder gebouw met het risico dat ik later in ademnood kom met mijn handkaarten of huisnummers? Fijn spel, maar vooral een goed familiespel met matige diepgang.

Er bleef nog wat tijd over voor iets kleins. We kozen nog maar eens voor dobbelplezier bij moses.de met het spelletje Namaste. Het auteursduo Bernhard Lach en Uwe Rapp kon ons in het verleden al blij maken met dobbelspellen zoals Kruiswoord en Qwinto. Met Namaste lukt dat ook.
De speler aan de beurt moet dobbelen met een blauwe dobbelsteen. Verder mag er gekozen worden om 1, 2 of 3 witte dobbelstenen mee te rollen. Op de dobbelstenen staan de waardes 2, 3, 4, 5, 6 en 1/7. Bij die laatste mag je zelf kiezen of je 1 of 7 bij de worp telt.
De speler aan de beurt vult de som van alle dobbelstenen in. De andere spelers vullen alleen de som in van de witte dobbelste(e)n(en). Het scoreblad toont een raster van rijen en kolommen die gaan van 1 tot 7 velden. Van zodra een complete rij of kolom ingevuld is, scoor je voor die rij.
Namaste is een dobbelspel pur sang. Je beproeft jouw geluk door bij elke zet een keuze te maken die de rest van het spelletje beïnvloedt. Later vervloek je die keuze of je geniet omdat alles netjes uitkomt zoals je gepland had.
Het spel staat op de radar van Tucker’s Fun Factory. De kans bestaat dat het volgend jaar verschijnt in een Nederlandstalige uitgave.

Intussen was het 17u45. De meeste standhouders waren al een tijdje aan het opruimen. Je verwacht dit eigenlijk niet als bezoeker, maar het valt volkomen te begrijpen. Tijd voor ons om de rit naar huis aan te vatten. We speelden 12 spellen, waarvan eentje twee keer. Niet slecht, maar het was vooral licht spul dat we testten.
Bijlagen
20220703 SpielDoch (25).jpg
(64.44 KiB) Nog niet gedownload
old_london_bridge.jpg
Wandelnden.jpg
TheBorder.png
20220703 SpielDoch (22).jpg
(53.58 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (23).jpg
(102.86 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (18).jpg
(80.23 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (20).jpg
(88.62 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (16).jpg
(54.05 KiB) Nog niet gedownload
20220703 SpielDoch (15).jpg
(137.79 KiB) Nog niet gedownload
Piet
Beheerder
Contacteer:

Re: Beursverslag Spiel Doch! 2022

Bericht door Piet »

Tot slot.

Spiel Doch blijft de prachtige beurs die ze in het verleden was. Zeer degelijke georganiseerd, een heel ruime keuze aan spellen die uitgelegd worden, een prima spellenbibiliotheek met veel vrije speeltafels, ruimte zat, goede catering,… Niet de beurs om te kopen, wel om volop te spelen.
Maar de editie van 2022 heeft zeer veel last gehad van corona: 2 jaar uitgesteld, dan nog eens verplaatst van de lente naar de zomer en tenslotte nog eens verplaatst van locatie. De terugval van het bezoekersaantal (van 14000 in 2019 naar 11200 in 2022) heeft daar zeker mee te maken.
Als bezoeker is het geweldig om overal zomaar te kunnen gaan zitten om te spelen. Dat is natuurlijk helemaal anders dan op Spiel. Zelfs op het Spellenspektakel heb je zelden die luxe.
Maar als uitgever kan je niet anders dan er jeuk van krijgen. Een beursstand kost geld en moeite. En daar moet wat tegenover staan. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de organisatie blij geworden is van de vele momenten dat er nauwelijks volk rondliep. Ik begreep dat het zaterdag drukker was. Gelukkig maar.

(De foto's in mijn verslag werden gemaakt door Henk Favoreel, Greet Lefebvre en mijzelf. We vergaten enkele spellen te fotograferen. Ik plukte de foto's van die spellen bij de uitgevers.)
Bijlagen
signal-2022-07-03-21-34-04-272-5[33831].jpg
(98.45 KiB) Nog niet gedownload
Gesloten