Nederlandse subreddit over bordspellen

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Florisofzo
Sojaboon

Nederlandse subreddit over bordspellen

Bericht door Florisofzo »

Ik hou van https://www.reddit.com/r/boardgames/

Er is nu ook een Nederlandse variant!

https://www.reddit.com/r/BordspelNederland/

Kom erbij :D
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Nederlandse subreddit over bordspellen

Bericht door Jerome »

Ik wilde kijken maar dat kan alleen via de app.
Wat voegt deze Reddit toe aan BSM?
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Jerome schreef: Ik wilde kijken maar dat kan alleen via de app.
Wat voegt deze Reddit toe aan BSM?
Concurrentie, vermoed ik. Zo wordt de info over nog meer sites verspreid en reageren er alweer minder personen op draadjes.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik doe niet aan Reddit maar misschien kan iemand die daar op zit iedereen naar BSM lokken? :lol: :thumbup:
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Pura Vida schreef: Ik doe niet aan Reddit maar misschien kan iemand die daar op zit iedereen naar BSM lokken? :lol: :thumbup:
:clap: :thumbup: :wave:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik ben geen actieve gebruiker van Reddit. Heb de app omdat ik er soms iets gericht wil zoeken.

r/BordspelNederland probeert zo'n beetje hetzelfde te doen als BSM. Op dit moment met 34 leden. Lijkt mij vooral een zinloze versnippering van aandacht.

Aan de andere kant wordt BSM stapje voor stapje oninteressanter en verbaast het mij niet dat anderen eens wat willen proberen. Maar ik zou het fijner vinden wanneer ze hun creatieve energie hier zouden besteden.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Erwin schreef: Ik ben geen actieve gebruiker van Reddit. Heb de app omdat ik er soms iets gericht wil zoeken.

r/BordspelNederland probeert zo'n beetje hetzelfde te doen als BSM. Op dit moment met 34 leden. Lijkt mij vooral een zinloze versnippering van aandacht.

Aan de andere kant wordt BSM stapje voor stapje oninteressanter en verbaast het mij niet dat anderen eens wat willen proberen. Maar ik zou het fijner vinden wanneer ze hun creatieve energie hier zouden besteden.
Wat maakt BSM stapje voor stapje minder interessant voor jou? Ik vind dat een draadje waard eigenlijk, maar dan omgekeerd: hoe maken we BSM interessanter voor alle deelnemers?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Helaas vind ik zelf, zijn internet fora een beetje stervende. Rond 2005 waren andere Social media nog niet zo actief en waren internetfora veel populairder.

Ik lees met veel plezier dit forum maar had ook liever gezien dat er veel meer activiteit is. Een draadje beginnen over een spel wat niet de populariteit heeft als een Ark Nova of Wingspan betekent toch al snel dat je maar weinig reacties krijgt.

Reddit vind ik omdat het zo massief is wel een fijn medium. Maar meer om op te googlen. Als je je iets specifieke afvraagt over een onderwerp of hobby en op Google je antwoordt niet vind: zet dan maar Reddit voor of achter je vraag. Vaak is er iemand met dezelfde vraag geweest. Kan ook een technische vraag zijn bij een computer probleem bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Edwin84 op zo 07 aug 2022, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Pura Vida schreef:
Erwin schreef:Aan de andere kant wordt BSM stapje voor stapje oninteressanter en verbaast het mij niet dat anderen eens wat willen proberen. Maar ik zou het fijner vinden wanneer ze hun creatieve energie hier zouden besteden.
Wat maakt BSM stapje voor stapje minder interessant voor jou? Ik vind dat een draadje waard eigenlijk, maar dan omgekeerd: hoe maken we BSM interessanter voor alle deelnemers?
Ik sluit me aan bij Erwin én de constructieve denkstarter van Pura Vida. We kunnen meer creatieve kracht gebruiken naast reactieve kracht. Onderstaand venndiagram diende zich aan bij lezen van dit draadje. Aardig ter reflectie van een ieder: waar zit u?

Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

mazinho schreef:
Pura Vida schreef:
Erwin schreef:Aan de andere kant wordt BSM stapje voor stapje oninteressanter en verbaast het mij niet dat anderen eens wat willen proberen. Maar ik zou het fijner vinden wanneer ze hun creatieve energie hier zouden besteden.
Ik sluit me aan bij Erwin én de constructieve denkstarter van Pura Vida. We kunnen meer creatieve kracht gebruiken naast reactieve kracht. Onderstaand venndiagram diende zich aan bij lezen van dit draadje. Aardig ter reflectie van een ieder: waar zit u?

Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mooie invalshoek. Ik twijfel wel of er iemand in het vak 'wel schrijven', 'niet lezen' en 'niet reageren' zal zitten :-)

Zelf zit ik trouwens pal in het midden.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: Helaas vind ik zelf, zijn internet fors een beetje stervende. Rond 2005 waren andere Social media nog niet zo actief en waren internetfora veel populairder.

Ik lees met veel plezier dit forum maar had ook liever gezien dat er veel meer activiteit is. Een draadje beginnen over een spel wat niet de populariteit heeft als een Ark Nova of Wingspan betekent toch al snel dat je maar weinig reacties krijgt.
Je eerste observatie vind ik een goeie en die klopt historisch ook, denk ik. Aan de andere kant is BGG nog springlevend in deze tijd. Dus het kan wel: een succesvol, levendig en informatief forum in tijden van Twitter en alle andere 'socials'.
Je noemt Wingspan en Ark Nova, maar ook hier geldt dat gesprekjes meestal toch snel één op één dialogen worden. Ook hier dus misschien een licht gebrek aan activiteit?

Dan naar het plaatje van Niels. Ikzelf zit volgens mij ook behoorlijk in het midden. Als analysemiddel wel leuk maar het activeert op zich natuurlijk nog niets. Dat moeten we echt zelf doen. Ik kan of wil niemand daartoe aanzetten. Wel kan ik melden wat en waarom ik zelf lees wat ik lees en schrijf wat ik schrijf:
1. Ik vind spelletjes spelen heel erg leuk.
2. Ik vind keuvelen over spelletjes heel erg leuk.
3. Ik was jarenlang volger van BSM om reden 1.
4. Ik zag dus alle waarderingen, discussies, speltips enzovoort en dacht op gegeven moment: waarom doe ik niet gewoon mee?
5. Volgende gedachte was: daar zit toch niemand op te wachten, wat ik van iets vind?
6. Mijn enthousiasme over bepaalde nieuwe spellen werd echter te groot, dat wilde ik gewoon kwijt. Ik heb het over begin 2019.
7. Aldus toch lid geworden. Eerste actie was een soort van 'voor wat hoort wat': ik ging alle spellen die ik had gespeeld hier waarderen. Motto: als ik zoveel aan deze minirecensies had gehad, dan hebben anderen misschien ook iets aan die van mij?
8. Van het een kwam het ander. En dus zit ik nu in het midden van 'schrijven', 'reageren' en 'lezen'. En misschien zit nog steeds niemand daarop te wachten, alleen ben ik die oorspronkelijke schroom kwijt.

Welnu, als iedereen iets meer het midden probeert te vinden tussen lezen, reageren en misschien zelfs schrijven, al was het maar in de geboden tekstruimte bij de waarderingen in de spellendatabase, dan komt er misschien vanzelf meer activiteit?

Last but not least: ik zie oude grootheden in spellenland de laatste tijd weer actief in het waarderen van spellen op BSM. Ikzelf waardeer dat enorm, word er zelfs blij van en ik denk dat daar ons mooie BSM in eerste instantie op drijft. En bedenk: iedereen kan die spellengrootheid zijn. Schrijf gewoon wat bij een spel en voila.

Wat een hoop tekst weer. Sorry. Het is slecht weer in Zweden. En overigens ben ik nog steeds benieuwd naar de analyse van Erwin en eventueel anderen op mijn vraag hierboven.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Kijk iedere dag wel even op Bordspelmania, lees altijd de nieuwste berichtjes, maar plaats niet zo vaak iets. Een mindere activiteit hier kan misschien ook verklaard worden door een erg enthousiaste bordspelcommunity op Instagram.
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Hier mijn poging om BSM nieuw leven in te blazen:

https://www.bordspelmania.eu/speladvies/topic32872.html

Ik reken op heel veel reacties en goede tips!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Allereerst had ik bijna niet dit topic geopend want ik heb juist niets met Reddit en veel recente social media die er bij is gekomen.

Forums blijven voor mij juist nog steeds fijn en wel hierom:
- Ze zijn over het algemeen overzichtelijker opgesteld dan de meeste recente social media.
- Er ontstaan over het algemeen betere langere reacties op forums bij posts.
- Subonderdelen zoals spellenbeoordelingen etc. zijn volgens mij op een forum makkelijker toe te voegen dan op andere social media's

Zelf val ik denk ik in het midden. Ik reageer behoorlijk veel. Kijk bijna elke dag wel op forum. Daarnaast kijk ik ook aardig op bbg. Wat wil je ook als je de BG-stats app gebruik. Daar ben ik minder actief dan hier en volg ik voornamelijk het maandelijks draadje van wat het meest wordt gespeeld door unieke spelers. Spellengek volg ik af en toe, maar dan houd het wel een beetje op.

Aangezien ik hier al vanaf 1 november 2010 lid ben hoor ik volgens mij tot de oude garde van het forum. Ik ging destijds ook nog naar de BSM-forumdagen (bordspelspeeldagen). Wellicht is het een idee om dat weer een keertje te doen. Was destijds oa in spellenruimte in Eindhoven. Een deel van de leden die daar waren komen nu nog nauwelijks tot niet op forum. Echter er zijn gelukkig een aantal actieve leden voor in de plaats gekomen.

Of het aantal reacties / actieve gebruikers etc. minder is geworden tov 10 jaar geleden kan denk ik beheerder beter beoordelen. Wellicht zijn daar statistieken van. Ik ben daar namelijk wel benieuwd naar en dan zou je ook gelijk kunnen zien of Erwin wel een punt heeft. Ervaar namelijk zelf dat het ongeveer gelijk is met die tijd. Als er nieuw spel op de markt komt dat populair aan het worden is en veel mensen hebben gespeeld, dan komen daar uiteraard meer reacties op.

Overigens waardeer ik van iedereen de reacties en uitgebreide waarderingen en spelverslagen.

Nog iets over Wingspan omtent Erwin zijn reactie. Als je goed kijkt naar de meeste topics daarvan zijn het voornamelijk Pura en ik die daar het meest op reageren, omdat we het spel enorm veel spelen (leest beide ruim meer dan 400x hebben gespeeld) en niet kunnen wachten op de uitbreiding.

Ik sluit af met deze zin: Voor mij staat dit forum nog steeds ruimschoots bovenaan als Nederlandstalig informatiekanaal over bordspellen en bordspelliefhebbers!
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Iris_ schreef: Een mindere activiteit hier kan misschien ook verklaard worden door een erg enthousiaste bordspelcommunity op Instagram.
Weet iemand hier meer van? Ik heb geen Instagramaccount en kijk er dus nooit, maar ik hoor dit vaker.
Afbeelding