Nederlandse crowdfunding?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Earthsuit
- Meeple
Nederlandse crowdfunding?
Ik zou best Kickstarter games willen backen, maar bijna álle spellen zijn in 't Engels of Duits. Monuments was eigenlijk zo'n beetje de enige uitzondering...
Heeft iemand een lijstje van games die bij release ook meteen in 't NL te spelen zijn?
Heeft iemand een lijstje van games die bij release ook meteen in 't NL te spelen zijn?
Labels:
-
MADG0BLIN
- Stamhoofd
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Nederlandse crowdfunding?
Een aantal die zo naar boven komen bij mij zijn:
Volgens mij alles van keepexploringgames.com, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Chartered
Hijacked!
Dutch Resistance: Orange Shall Overcome!
En je kan ook altijd kijken of iets niet taal afhankelijk is. Dat is soms ook nog een optie.
Volgens mij alles van keepexploringgames.com, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Chartered
Hijacked!
Dutch Resistance: Orange Shall Overcome!
En je kan ook altijd kijken of iets niet taal afhankelijk is. Dat is soms ook nog een optie.

-
BrokenMill
- Grote Dienaar
World Stitchers komt dit jaar op Kickstarter, en als er genoeg Nederlandse backers zijn zal ik daar ook een Nederlandstalige versie van maken. Je zult dan in de pledge manager kunnen kiezen welke taal je wil ontvangen.
https://www.kickstarter.com/projects/br ... -stitchers
https://www.kickstarter.com/projects/br ... -stitchers
-
Mistharfare
- Website beheerder
Alle spellen van Game Brewer zoals Hippocrates, Steoganov, Rulebenders, Oak en Amygdala zijn allemaal in het Nederlands te verkrijgen.
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
De spellen van Quined Games. Lopen niet allemaal via Kickstarter maar wel altijd met meerdere talen spelregels (waaronder Nederlands) of de optie voor een Nederlandse versie. Het meest recent is Carnegie Deluxe verschenen via Kickstarter.
-
BibKamp318
- Garnaal
En er zijn goede zielen zoals ik die zorgen voor Nederlandse spelregels.
Deze geeklist is nuttig: https://boardgamegeek.com/geeklist/1832 ... ranslation
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
-
Earthsuit
- Meeple
Dat is zeker prettig! Ik weet het hoor, Nederlanders kunnen goed Engels dus waarom vertalen zou je zeggen? Maar mijn spelpartner kan echt geen woord Engels en als ik dan steeds alle kaarten voor hem moet vertalen is de lol er snel af.... We hebben daarom besloten óf alleen Engelse spellen te spelen zonder ingame tekst of gewoon te wachten tot spellen vertaald worden, waardoor we echt een hoop spellen missen, maar dat is dan maar zoBibKamp318 schreef: En er zijn goede zielen zoals ik die zorgen voor Nederlandse spelregels.
-
gideongrim
- Sojaboon
- Persoonlijke Ondertitel: Schrijver, fantast
Interessant draadje.
Ik ben al enige tijd bezig met het bedenken en uitwerken van een spel en vroeg me af wat de haalbaarheid van een Kickstarter zou zijn wanneer het puur om een Nederlandstalig (kaart)spel zou gaan.
Is daar genoeg 'markt' voor? Dat zal uiteraard ook afhangen van het soort spel (+thematiek/aantal spelers)...
Ik ben al enige tijd bezig met het bedenken en uitwerken van een spel en vroeg me af wat de haalbaarheid van een Kickstarter zou zijn wanneer het puur om een Nederlandstalig (kaart)spel zou gaan.
Is daar genoeg 'markt' voor? Dat zal uiteraard ook afhangen van het soort spel (+thematiek/aantal spelers)...
Schrijver, ontwerper, fantast en fotograaf
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Afhankelijk van je target.gideongrim schreef: Interessant draadje.
Heb je een hoog bedrag nodig dan vrees ik er voor.
Kickstarter is iets te internationaal...
Is je target laag dan kan je het wel halen. Mits voldoende marketing. Maar eerlijk, het zal niet simpel worden.
-
gideongrim
- Sojaboon
In welke rangorde van 'targets' zou ik dan moeten denken? 500-1000 is mogelijk haalbaar, alles daarboven denkelijk niet?
Zou Gamefound ook een optie kunnen zijn, of zitten die helemaal niet in de Nederlandse markt?
En wat zou in grote lijnen 'afdoende marketing' zijn? Facebook-ads? Boardgamegeek(-ads)? Designer-blogs? Op beurzen staan? In spellenwinkels een aanwezigheid hebben? Er zijn veel opties, maar wat snijdt het meeste hout?
Zou Gamefound ook een optie kunnen zijn, of zitten die helemaal niet in de Nederlandse markt?
En wat zou in grote lijnen 'afdoende marketing' zijn? Facebook-ads? Boardgamegeek(-ads)? Designer-blogs? Op beurzen staan? In spellenwinkels een aanwezigheid hebben? Er zijn veel opties, maar wat snijdt het meeste hout?
-
Edwin84
- Elfenkoning
Het is denk ik lastig daar een eenduidig antwoord op te geven. Het hoogst haalbare hangt heel erg af van hoever je al bent in het proces. Kun je de kaarten laten zien met een definitief artwork? Heb je een trailer of filmpje met korte uitleg van het spel?gideongrim schreef: In welke rangorde van 'targets' zou ik dan moeten denken? 500-1000 is mogelijk haalbaar, alles daarboven denkelijk niet?
En wat zou in grote lijnen 'afdoende marketing' zijn? Facebook-ads? Boardgamegeek(-ads)? Designer-blogs? Op beurzen staan? In spellenwinkels een aanwezigheid hebben? Er zijn veel opties, maar wat snijdt het meeste hout?![]()
Zelf zijn dit dingen die ik eerst wil zien om een beeld te krijgen van het eindproduct voordat ik iets back.
Welke prijs wil je vragen voor het spel en minstens zo belangrijk: Wat worden de verzendkosten? Stel dat je 15-20 euro voor het kaartspel wilt vragen maar er komt 10 euro bij voor verzending, dan wachten mensen eerder tot het in de winkel ligt.
Als we het over zo een relatief klein bedrag hebbe: 500 tot 1000 euro om het te kunnen realiseren. Kun je dan niet beter eerst polsen bij spellenwinkel of boekhandels of ze jouw spel in het schap willen leggen? Dan kun je bij voldoende animo die 500 of 1.000 euro uit spaargeld zelf betalen en de energie en tijd in de verkoop steken. Bij een spel van 15 euro en 500 euro benodigd geld hebben we het over 34 exemplaren die je moet verkopen voor het streefbedrag.
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Als je al een beetje winst wil maken zal je de spellen ook goedkoop moeten kunnen laten maken: Wat zorgt voor veel stuks. Zeker als je het zelf doet.
Pols eens bij een uitgever?
Als je spel voor hen goed genoeg is ben je van al die last af...
-
gideongrim
- Sojaboon
Bedankt voor alle informatie! En ik snap dat het een breed onderwerp is waar niet zomaar meteen pasklare antwoorden op zijn te geven.Edwin84 schreef:Het is denk ik lastig daar een eenduidig antwoord op te geven. Het hoogst haalbare hangt heel erg af van hoever je al bent in het proces. Kun je de kaarten laten zien met een definitief artwork? Heb je een trailer of filmpje met korte uitleg van het spel?gideongrim schreef: In welke rangorde van 'targets' zou ik dan moeten denken? 500-1000 is mogelijk haalbaar, alles daarboven denkelijk niet?
En wat zou in grote lijnen 'afdoende marketing' zijn? Facebook-ads? Boardgamegeek(-ads)? Designer-blogs? Op beurzen staan? In spellenwinkels een aanwezigheid hebben? Er zijn veel opties, maar wat snijdt het meeste hout?![]()
Zelf zijn dit dingen die ik eerst wil zien om een beeld te krijgen van het eindproduct voordat ik iets back.
Welke prijs wil je vragen voor het spel en minstens zo belangrijk: Wat worden de verzendkosten? Stel dat je 15-20 euro voor het kaartspel wilt vragen maar er komt 10 euro bij voor verzending, dan wachten mensen eerder tot het in de winkel ligt.
Als we het over zo een relatief klein bedrag hebben: 500 tot 1000 euro om het te kunnen realiseren. Kun je dan niet beter eerst polsen bij spellenwinkel of boekhandels of ze jouw spel in het schap willen leggen? Dan kun je bij voldoende animo die 500 of 1.000 euro uit spaargeld zelf betalen en de energie en tijd in de verkoop steken. Bij een spel van 15 euro en 500 euro benodigd geld hebben we het over 34 exemplaren die je moet verkopen voor het streefbedrag.
Met 500-1000 bedoelde ik overigens 'stuks'. In prijzen ben ik nog niet gedoken. Het gaat om een kaartspel voor 2+ spelers (elk spel breidt het spelersaantal uit met 1 of 2 spelers) van rond de 150 kaarten (doosje, kaarten, spelregels).
Geloof het of niet, maar winst hoef ik er echt niet op te maken. Dus als ik zelf een dergelijke Kickstarter-stap zou overwegen, dan scheelt dat al natuurlijk.lordyazos schreef: Als je al een beetje winst wil maken zal je de spellen ook goedkoop moeten kunnen laten maken: Wat zorgt voor veel stuks. Zeker als je het zelf doet.
Maar zelf bij een uitgever polsen, daar zat ik ook al aan te denken. Het speelveld is tegenwoordig in Nederland gelukkig al iets groter dan 999 geworden.
-
gideongrim
- Sojaboon
Heeft iemand al ervaring met https://gamefound.com/ trouwens (als alternatief voor Kickstarter)? En dan vanuit het perspectief van een crowdfundcampagne starten.
Hmm: https://www.bordspelmania.eu/nieuws-en- ... 32089.html
Hmm: https://www.bordspelmania.eu/nieuws-en- ... 32089.html
-
BrokenMill
- Grote Dienaar
500 Kickstarter backers ga je niet halen, als je je alleen op Nederland richt. Rond de 100 zou een stuk realistischer zijn voor een nieuwe uitgever. Mijn eerste 2 Kickstarters hadden ook rond de 100 Nederlandse backers. Maar je zou wel 500-1000 exemplaren kunnen laten drukken en hopen dat je de rest aan winkels en op beurzen kan verkopen. Veel drukkers hebben een minimum van 1500, maar er zijn er ook wel een paar die een oplage van 500 kunnen doen.gideongrim schreef: In welke rangorde van 'targets' zou ik dan moeten denken? 500-1000 is mogelijk haalbaar, alles daarboven denkelijk niet?
Gamefound is een optie, maar ik heb het idee dat het momenteel vooral interessant is voor grote spellen van bekende uitgevers. Als kleine uitgever heb je op Kickstarter op dit moment denk ik nog net iets betere kansen, maar dat kan in de toekomst zeker veranderen.
Promotie op beurzen is zeker een goede manier om je spel te promoten, en als je je toch alleen op de Nederlandse markt wil richten is dat ook een stuk makkelijker. Facebook ads zijn relatief goedkoop, dus vaak wel een goed idee. BGG ads zijn prijzig, en afhankelijk van het type spel hoeveel impact het heeft omdat BGG vaak naar zwaardere spellen neigt. Goede artwork is enorm belangrijk, want een mooie doos trekt meteen de aandacht.
Het scheelt je wel een hoop zorgen met belastingen en verzendkosten als je het binnen Nederland houdt, dus dat zou wel een voordeel zijn.
Succes met je spel!