shared game timer. Nodig?

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik kwam recent deze website tegen.
https://sharedgametimer.com/

het is een tool om bij te houden hoe lang een spel (en individuele beurten) duren. Het heeft allerlei features en manieren om het makkelijk te maken het te gebruiken. Maar ik vroeg me vooral af: "Is het nodig?"

Ik heb ook wel spelers in mijn groepen die traag spelen, of bij wie het lang duurt, maar mijns inziens is dit vooral een manier om dat ongemakkelijk te maken. Voor sommige spellen (als schaak) is het heel gebruikelijk dat er getimed wordt, maar hoe denken jullie over een tool als deze?
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door mazinho »

Ik heb vrienden die snel spelen en vrienden die alle opties doorrekenen: ik zit zelf in het midden. Sommigen vinden mij rap, anderen traag. Ik zou persoonlijk niet individueel de tijd bijhouden - we spelen immers een spelletje voor de gezelligheid. In alle speeltempo’s en bijbehorende karakters is moois te vinden toch?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door mazinho op wo 14 sep 2022, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Re: shared game timer. Nodig?

Bericht door Edwin84 »

AP is altijd een lastige. Een YouTube video over dit onderwerp deelde een interessante gedachte.

Mazinho je zegt we spelen voor de gezelligheid. En dat is juist de crux van AP. Je kunt zeggen de één speelt sneller dan de ander. Dat klopt deels, mensen zijn verschillend.
Van de andere kant. We spelen voor de gezelligheid. Niet om iedere optie uit te tekenen en het optimale pad te berekenen. Ik speel niet met als doel dat ik MOET winnen. Wel is de strijd leuk. Als niemand zijn best doet en er geen competitie is, is het ook maar saai.

Stel een spel duurt normaal 8 rondes maal 4 spelers maal 3 minuten per speler. Dan zit je op ongeveer anderhalf uur speeltijd. Nu is er éen speler bij die alles tot de komma uitrekent en zetten probeert en weer annuleert om na 3 pogingen te zeggen ik blijf bij deze zet. Deze speler doet 6 minuten erover per ronde. Puur omdat hij heel gefocused is op winnen en de optimale zet. Deze speler heeft een voordeel. Meer denktijd en rekentijd en uitproberen geeft hem een voordeel t.o.v. de andere spelers.

Stel dat iedere speler zoals hierboven zou spelen om gelijke kansen te hebben. Dan duurt een spel van anderhalf uur ineens 3 uur. Hoewel er spellen zijn die zich prima lenen om 3 uur te spelen, zal een spel dat normaal anderhalf uur duurt heel traag en slepend aanvoelen. Waar is dan nog het plezier en de gezelligheid?
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Ik ben persoonlijk wel fan van een timer om individuele beurten bij te houden hoor. In onze groep zijn enkele notoire ap-spelers en die vertragen het spel gewoon enorm hard voor iedereen waardoor het spel erg lang gerekt wordt. De andere spelers zitten dan soms echt lang te wachten en ja, je kunt dan wel een babbeltje doen, maar persoonlijk speel ik toch wel spellen voor de spellen en niet noodzakelijk voor de gezelligheid, voor de gezelligheid organiseer ik wel een gourmetavond of bbq :wink:
En het zijn dan ook vaak die ap-spelers die het spel dan winnen, maar ik weiger persoonlijk om mijn beurten helemaal uit te rekenen omdat dit niet fijn is voor medespelers, ook al wordt mijn winstkans dan kleiner.
Ik heb hier een DGT Game cube timer liggen (die spijtig genoeg niet meer verkocht worden) die je doorgeeft en op de juist zijde legt waardoor de tijd aftelt. Wat ik dan doe is de speelduur op de doos delen door het aantal spelers en iedereen zoveel tijd geven. Als de tijd op is, gaat je scorepion van het bord :twisted:
Wel enkel met toestemming van alle spelers én enkel bij lange en ap-gevoelige spellen :angel:
En dat werkt wel, ook trage spelers gaan dan plots veel sneller spelen. Is ook eerlijker vind ik.

Edit: ik sluit me ook helemaal aan bij Edwin hierboven :thumbup:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
mazinho
Gouverneur

Bericht door mazinho »

Ach, leven en laten leven. En als het spel van iemand je écht tegenstaat, kan je ervoor kiezen die persoon niet te vragen mee te spelen. Toch?

Instagram @movetherobber
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Sommige beurten duren langer dan andere. Als er een strategische keuze gemaakt moet worden dan kan dat langer duren om te overdenken dan de tactische beurten die daarop volgen. Ik zou heel erg gestresst worden van een timer.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

The Iced One schreef: Wat ik dan doe is de speelduur op de doos delen door het aantal spelers en iedereen zoveel tijd geven. Als de tijd op is, gaat je scorepion van het bord :twisted:
Oef, ik ken maar weinig spellen waarbij die tijd ongeveer klopt dus dat is rigoureus.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Jerome schreef: Sommige beurten duren langer dan andere. Als er een strategische keuze gemaakt moet worden dan kan dat langer duren om te overdenken dan de tactische beurten die daarop volgen. Ik zou heel erg gestresst worden van een timer.
Dat de ene beurt al eens langer duurt dan de andere is inderdaad normaal, maar dat wordt dan gecompenseerd doordat de volgende beurten vaak korter zijn. Maar ik ken spelers bij wie elke beurt veel langer duurt dan die van de andere en als je daardoor met een spel dat normaal 60min duurt plots 3u bezig bent, is de fun er wel af hoor.
Ik gebruik de timer enkel in onderling overleg overigens hé, het is niet de bedoeling dat we mensen stress bezorgen tijdens hun hobby :wink:
Hoewel die tijdsdruk in mijn ogen wel een positief effect heeft, de ap-spelers gaan ipv 10x hun plan te herzien nu na 2x al een knoop doorhakken en voelen dan zelf ook wel opluchting heb ik soms het idee :lol:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

mazinho schreef: Ik heb vrienden die snel spelen en vrienden die alle opties doorrekenen: ik zit zelf in het midden. Sommigen vinden mij rap, anderen traag. Ik zou persoonlijk niet individueel de tijd bijhouden - we spellen immers een spelletje voor de gezelligheid. In alle speeltempo’s en bijbehorende karakters is moois te vinden toch?
De laatste zin was ook altijd mijn visie. Maar ik begin te schuiven. Ik heb steeds minder zin in potjes met trage rekenmeesters, die de eigen controlbehoefte belangrijker vinden dan het speelplezier van anderen. En die niet in staat zijn om een fonkelnieuw spel simpelweg met elkaar te verkennen, maar ook dan per se hun mannenkoor slakkenspoor act willen uitvoeren.

Dit AP egoïsme begint voor mij het speelplezier te verzieken.
mazinho
Gouverneur

Bericht door mazinho »

Ik heb nog wel een eerlijke aanvulling: spelers die traag spelen omdat ze het niveau niet aankunnen, wekken bij mij ergernis op. Ik kan er niets aan doen, het is mijn persoonlijke tekort. In mijn inwendige verwensingen zou ik af en toe een waag wensen in plaats van een timer. Zij die te licht bevonden worden… daarmee beleef ik minder spelplezier. Het is lelijk, maar als we open en eerlijk zijn, moet dat ook gezegd. Broens, hoe kijk jij daarnaar?

Instagram @movetherobber
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Als antwoord op Pieter of zo'n tool nodig is: je zou hopen van niet. Maar zoals meerdere mensen hierboven al aangeven kan het wel irritant worden als 1 speler veeeeeel langer over elke beurt doet dan alle anderen. De vraag is alleen of zo'n gametimer helpt bij een trage speler. Want als het effect alleen is dat die speler zich continu opgejaagd voelt, en vervolgens "dan maar iets doet" waardoor het spel ook in de soep kan lopen is ook niet prettig...

Kortom, ik denk dat het alleen werkt bij spelers die het "even niet in de gaten hebben", en het niet erg vinden om daar aan herinnerd te worden. Ik zou zelf bereid zijn om met zo'n app te spelen, moet ik maar sneller denken af en toe. Maar ik ken ook spelers die het spel dan helemaal niet meer willen spelen vanwege de druk.

Laten we wel wezen: een enkele keer een langere beurt is geen probleem. Doen we allemaal weleens, ik ook. Daar wil ik niet meteen een tikkende klok bij. Maar zoals Erwin aangeeft: spelers die meteen bij hun eerste potje al zo optimaal wensen te spelen dat ze daarvoor elke beurt minutenlang weten te rekken heb ik liever niet aan mijn tafel, want het gaat ten koste van mijn (en andere spelers') speelplezier.

Ik hoorde van bekenden dat ze laatst een nieuw spel speelden met een speler die er notoir lang over doet, en dan in ergerniswekkende mate bij het eerste spel. Dit keer met een nieuw record van een half uur per beurt! Dan houdt het voor mij echt op. Ik was blij dat ik niet aan tafel zat....

Omdat "het spel doorkrijgen" altijd tijdrovend werkt, pas ik soms andere methodes toe die voor mezelf tijdrovend zijn: ik speel vooraf weleens een paar proefrondjes met "zogenaamd" twee of drie spelers, domweg om het spel alvast wat beter te leren kennen. Voor mij is dat een must als ik een spel ga uitleggen dat ik zelf nog nooit heb gespeeld, en het ga spelen met mensen die zich nog niet in de regels hebben verdiept.

Mijn vriendin kan soms ook behoorlijk de tijd nemen bij een eerste speelsessie als het gaat om pittigere 'gamers 'games'. Dus soms neem ik de tijd om met haar een "oefenpotje" te doen, waarbij ik haar alle tijd geef om uit te vogelen hoe het spel nou echt werkt voordat ik het met haar en andere spelers speel. Ik heb mezelf aangeleerd om daarbij geduldig te zijn, en me te troosten met de gedachte dat de volgende sessie in de helft van de tijd gespeeld wordt. Maar mijn speelplezier is bij zo'n "oefenpotje" nooit zo groot als bij een "echte" sessie.

Dit lange verhaal samenvattend: bezint eer ge begint. Ik denk dat je er domweg rekening mee moet houden dat bij een eerste keer het altijd langer duurt. Hoe meer nieuwe spelers bij je speelsessie, hoe langer de speelduur. Dus ipv zo'n gametimer beperk ik de speeltijd dan liever door met minder spelers te spelen. In ieder geval met minder spelers dan het spel (al dan niet zogenaamd) aan kan. Ik moet er niet aan denken om iets als Dominant Species met nog 5 spelers te doen die het spel allemaal nog niet gedaan hebben, dat vertik ik gewoon....

Een andere oplossing is het spel uitzoeken bij de spelers. Sommige spelers kunnen domweg niet overweg met teveel keuzemogelijkheden in een spel. Bij dergelijke spelers speel ik dan liever alleen een spel dat ze wel aankunnen. Kies dan gewoon een ander spel. Of nodig andere spelers uit...
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

pieter.schutz schreef:
The Iced One schreef: Wat ik dan doe is de speelduur op de doos delen door het aantal spelers en iedereen zoveel tijd geven. Als de tijd op is, gaat je scorepion van het bord :twisted:
Oef, ik ken maar weinig spellen waarbij die tijd ongeveer klopt dus dat is rigoureus.
Ik vind het nogal mild. Als ik met mijn vrouw speel duurt elk spel 1/3 tot 1/2 van de tijd die aangegeven staat op de doos. Prima. Heel veel leuke spellen te spelen op deze manier. Helaas blijkt met andere spelers de speeltijd richting de 1 1/2 tot 2 keer te gaan. Vervelend? Zeker, het blijft hetzelfde spel in globaal 4x zoveel tijd.

Ik zou niet snel met een timer spelen, al hoop ik dat er nog eens een spel komt waarin tijd een “resource” is. Ik denk aan: je mag zolang over je beurt doen als je wilt, maar elke minuut dat je er langer over doet dan een andere speler ontvangt die speler een voordeel ( of jij een nadeel).
pieter.schutz
Geheim Genootschap

mazinho schreef: Ik heb nog wel een eerlijke aanvulling: spelers die traag spelen omdat ze het niveau niet aankunnen, wekken bij mij ergernis op.
Ik formuleer het zelf iets anders. Spelers die erg lang over hun beurt doen, maar waarbij het geen effect heeft. (Dat kan door niveau komen, of omdat ze juist vastlopen in hun ap)
Ik ken twee spelers bij wie dit vaak zo is. Lang over een beurt doen (soms wel de helft van de speelduur hun beurt met 4 spelers), maar nog steeds grandioos verliezen. Daar heb ik ook te weinig geduld voor.

Ik merk op dat een fenomeen wat door velen wel wordt ervaren of erkend (spelers nemen verschillend de tijd voor hun beurten) niet per sé op te lossen is met een timer-app of object. Stel dat iemand jou aanspreekt op de duur van je beurt. Hoe ga je daar dan mee om?

Ik zou het wel lastig vinden, omdat ik zelf vind dat ik snel speel. Het hangt natuurlijk van de situatie af, maar ik heb wel eens (om op te schieten) dat ik een beurt doe waarvan ik later denk: "Dat had wel beter gekund als ik de tijd had genomen", omdat ik aan andere spelers merk dat ik er te lang over doe.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Interessant topic. Ik ben wel voorstander van een klok, maar dat komt ook omdat ik jarenlang geschaakt hebt en eigenlijk niet anders gewend bent.
Zo'n game timer cube lijkt mij ideaal. Na een speelronde waarbij er zaken opgeschoond dient te worden zou je alle timers stuk moeten zetten.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

mazinho schreef: Ik heb nog wel een eerlijke aanvulling: spelers die traag spelen omdat ze het niveau niet aankunnen, wekken bij mij ergernis op. Ik kan er niets aan doen, het is mijn persoonlijke tekort. In mijn inwendige verwensingen zou ik af en toe een waag wensen in plaats van een timer. Zij die te licht bevonden worden… daarmee beleef ik minder spelplezier. Het is lelijk, maar als we open en eerlijk zijn, moet dat ook gezegd. Broens, hoe kijk jij daarnaar?
In de casus blijf ik graag weg van ergernis. (Al moet ik zo nu en dan mijn ongeduld in toom houden). Ik probeer dergelijke spelers weg te houden van complexe spellen met voor hen te ingewikkelde mechanismen. Dan liever iets op tafel waar we samen lol mee hebben.