Ik vind een citytrip best wel leuk. Helaas heb ik er niet altijd tijd of geld voor. Daar komt nu verandering in. Citytrip Antwerpen laat u kennismaken met de bezienswaardigheden van de ‘Stad van’t land’ en dit vanaf de speltafel.
Foto: citytripgames
U bent gids en leidt een groepje toeristen door de stad. Natuurlijk probeert u zoveel mogelijk bezienswaardigheden af te vinken maar dat is wat alle gidsen doen. U wilt uitblinken, excelleren en dat kan best door naar de pijpen van de toeristen te dansen.
Rekening houden met de wensen van toeristen vereist een flinke portie flexibiliteit. De route wordt à la minute samengesteld. Zorg dat u niet door de mand valt.
Elke speler ontvangt een stadsplan. Eén van de 23 startkaarten bepaalt het vertrekpunt.
3 opdrachtkaarten worden open op tafel gelegd. Dit zijn de wensen van de toeristen.
Vervolgens worden alle actiekaarten geschud. De stapel wordt in het midden van de tafel gelegd.
Elke actiekaart is dubbelzijdig en elke zijde bevat 3 acties. Een ronde start met het draaien van een actiekaart. Op die manier ontstaat een veld dat uit 3 keer 2 acties bestaat. Daarvan voert elke speler er 2 uit. De voorwaarde is dat deze acties elkaar horizontaal of verticaal raken. Het principe is eenvoudig: verleng de route en zorg onderweg voor entertainment.
Zo kunt u toeristen de tijd geven om een foto te nemen of een souvenirtje te kopen bijvoorbeeld. Houd er wel rekening mee dat u alleen acties kunt uitvoeren op het zopas afgelegde traject. Een foto nemen van een standbeeld dat twee rondes geleden voorbij werd gewandeld, kan niet. Dat is evident.
En, toeristen willen niet twee keer hetzelfde zien, zorg er dus voor dat de route zichzelf nooit kruist!
Met een verplaatsingsactie kan de route verlengd worden. De andere acties zorgen ervoor dat toeristen daadwerkelijk kunnen genieten van wat er in Antwerpen te beleven valt.
In totaal zijn er 9 zaken waarmee u toeristen kunt plezieren: standbeelden fotograferen, kerken fotograferen, historische gebouwen fotograferen, parken bezoeken, musea bezoeken, events bijwonen, souvenirs kopen, eten en drinken en voldoen aan de opdrachtkaarten. Elke categorie wordt apart gescoord. De insteek is eenvoudig, hoe meer u doet in een bepaalde categorie, hoe groter de beloning.
Het spel eindigt na 19 (of 15 bij een kortere versies) rondes. De waardes van de categorieën worden opgeteld. De gids met de hoogste score krijgt de grootste fooi.
Foto: citytripgames
Self-published heet het in Engels. De Nederlandse vertaling vind ik wat lomp klinken. Ik durf veronderstellen dat eenieder weet wat met self-published wordt bedoeld.
U moet daar als ontwerpen lef voor hebben of voldoende koppig zijn.
Heel wat enthousiaste ontwerpers onderschatten hoeveel tijd het volledige proces in beslag neemt, hoe nuttig de expertise van een uitgever met ervaring kan zijn en hoe moeilijk het is om een spel, ook als dat goed is, aan de man te brengen.
Ik vermoed dat Citytrip Antwerpen mits inmenging van een uitgever wel wat beter zou ogen. De speldoos ziet er eerder zakelijk dan aantrekkelijk uit. Het stadsplan staat propvol iets te kleine symbolen, het geheel vind ik wat droog. De spelregels missen wat duidelijkheid maar de voorbeelden maken dat goed.
Het spelmechanisme is een variant op datgene waarmee Welcome To mij van de sokken blies. Er is zelfs een naam voor: ‘flip and write’. De variant van Christof van Conkelberge werkt hier prima. Misschien moet u wat wennen aan de symbolen maar dat gaat snel als u de legende op het stadsplan begrijpt. Gebruik deze bij de speluitleg en ik garandeer een vlot spelverloop.
Het speldoel is duidelijk en eenvoudig. Toch kunt u niet zomaar wat lijntjes trekken en bezienswaardigheden afvinken. Er is wel degelijk een plan nodig. Er is namelijk geen tijd om alles te bezoeken en overal halt te houden. De drie opdrachtkaarten zijn naar mijn gevoel doorslaggevend bij het bepalen van dat plan. 44 opdrachtkaarten zorgen daarbij voor voldoende variatie.
Genoeg variatie ook bij het maken van de route. Er zijn 23 verschillende startplaatsen en er zijn voor het verlengen van de route altijd meerdere opties.
Ik mis wel variatie in het scoresysteem. Dat komt – los van de opdrachtkaarten – eigenlijk altijd op hetzelfde neer. Meer afvinken = hogere score.
Alleen de categorie eten en drinken wijkt af, daar moet u 6 verschillende types eetgelegenheden bezoeken om optimaal te scoren. Naar mijn mening een must vanwege de hoge score die u daarvoor krijgt.
Citrip Antwerpen vind ik thematisch knap. Bovendien kunt u daadwerkelijk heel wat over de stad en zijn bezienswaardigheden opsteken. Dit spel is duidelijk niet snel in elkaar geflanst. Er is over nagedacht, er werd heel wat informatie opgezocht en die is accuraat. Het spel ademt passie.
Citytrip Antwerpen speelt vlot, is heel toegankelijk en is daarmee een prima familiespel. Het is ook een alternatief souvenir voor wie de stad bezoekt en zou naar mijn mening standaard in de souvenirshop moeten aangeboden worden. Knap werk van Christof Van Conkelberge.
- Ontwerp: Christof Van Conkelberge
- Design: Christof Van Conkelberge
- Uitgever: Citytrip Games
- 1 – 6 spelers vanaf 8 jaar
- €24