Heel wat mensen kijken er niet meer van op als u een escapespel op tafel legt. Het genre is intussen zo ingeburgerd en er zijn heel wat varianten. Een mens durft er al eens eentje aan zich voorbij laten gaan. Onlangs botste ik op de puzzle adventures van Identity Games. Ik merkte voldoende nieuwsgierigheid om er eentje uit de rekken te halen.
(@Piet, ander verhaal, zelfde gevoel)
Om het avontuur voor u - beste lezer - niet te vergallen, beperk ik mij (graag) tot de essentie.
Het avontuur speelt zich af in het heelal. U moet een ruimteschip lokaliseren en proberen te achterhalen wat er zich juist in het ijzeren gevaarte heeft afgespeeld. De speldoos bevat 6 afgesloten vakken. Om van start te gaan moet u het aangegeven vak openen. Elk vak bevat wat inleidende tekst, een puzzel, eventueel extra materiaal en een raadsel.
Om het raadsel op te lossen moet u eerst de puzzel maken. De oplossing van het raadsel levert 4 puzzelstukken op. Die moet u op een decoder leggen om te achterhalen welk vak nu geopend mag worden. Op die manier wordt de puzzel steeds groter en geeft het mysterie steeds meer van zijn geheimen prijs.
Ik waagde mij aan deze queeste samen met mijn zoon van 12. Hoewel hij niet voldoet aan de aanbevolen leeftijd, zag ik hem met volle teugen genieten en naar oplossingen zoeken. De ‘puzzels’ zijn zeker haalbaar voor jongere ervaren avonturiers.
De aanbeveling om de uitdaging met maximum 2 spelers aan te gaan, begrijp ik goed. De puzzels zijn te klein om er met drie aan te frommelen. Doe dit met zijn tweetjes, gezellig naast elkaar.
De combinatie fysiek en mentaal puzzelen voelt heel intuïtief aan. Super ook dat zelfs de decoder met puzzelstukken werkt.
De fysieke puzzels bestaan uit een tachtigtal stukjes maar bieden voldoende uitdaging. Het is fijn dat u niet precies weet wat u aan het bouwen bent. Het resultaat is daardoor altijd een beetje een verrassing. Een beetje vergelijkbaar met een nieuwe deur openen in een ‘echte’ escape room.
De raadsels zijn op niveau en er is naar mijn mening voldoende variatie. Dit geldt trouwens ook voor de puzzels zelf. Als de verkeerde logica gebruikt wordt, geeft de decoder niet de juiste vorm, kleur of symbool aan. Als u echt een dood spoor te pakken heeft, kunnen de tips op de laatste pagina van de spelregels soelaas bieden.
De hoofdstukken zijn genummerd zodat u het direct merkt als wat overgeslagen werd.
Ik ondervond wat moeilijkheden om de doosjes te openen zonder scheuren te veroorzaken en misschien oogt de puzzel wat te donker maar in het algemeen vind ik dit een kwaliteitsvol product. Het artwork is mooi, de puzzelstukjes zijn voldoende dik en makkelijk te manipuleren.
Dit puzzle adventure heeft ons zeer aangenaam verrast en slaagde erin om onze aandacht 2 uur vast te houden. Dat is zowel voor mijn zoon als mezelf niet zo evident. Ik vind dit een zeer leuk concept. Ik moet deze gewoonweg aanbevelen. Het spel kan ook gereset worden. Achteraf kunt u er nog iemand anders een plezier mee doen. En, 18€, dat HETEN wij een batje.
Escape Room: The Game – Puzzle Adventures: Mission Mayday (2022)
- Ontwerp, design en uitgever: Identity Games International B.V.
- 1 – 2 spelers vanaf 16 jaar
- €18