Dinner in Paris Wordt uitgegeven door MNKY Entertainment. Dit Nederlandse bedrijf staat nog in de kinderschoenen, toch prijken op hun site al 16 titels. Daarvan speelde ik er twee. To the Point, een tweespeler, kon me niet echt bekoren. Dinner in Paris stel ik graag voor.
Foto: MNKY Enternainment
De beste restauranthouder worden. Dat is het doel. Daarvoor moet u restaurants openen en terrassen plaatsen. Als extraatje kunt u ook doelen behalen en andere spelers blokkeren. De afrekening wordt op het eind gemaakt, als er voldoende restaurants of terrassen op het spelbord staan.
Het spelbord toont een vierkant plein met in het midden een fontein. Elke zijde van het plein biedt plaats voor een aantal restaurants. De rest van het plein kan met terrassen bedekt worden. Op het plein kuieren ook wat duiven rond.
U vangt het spel aan met een persoonlijk bord. Daarop staan 4 categorieën restaurants. Gerangschikt van simpel (frituur) naar sjiek (gastronomisch restaurant). Onder elke categorie worden een aantal (18, 18, 12 en acht) terrassen gelegd.
Uw beurt start met het trekken van een grondstoffenkaart. Daarna mag u nog twee acties uitvoeren. Het keuzemenu bestaat uit: grondstoffenkaarten trekken, een restaurant bouwen, terrassen bouwen en opdrachten afwerken.
Grondstoffenkaarten zijn nodig om restaurants te bouwen. Een frituur wordt gebouwd met twee zakken aardappelen, een bar à vin met kaas, vlees, bloem en brood bijvoorbeeld. Restaurants plaatst u op de buitenste rand van het plein. Uw inkomen stijgt direct als het geen frituur betreft.
Terrassen bouwen kan slechts één keer per beurt. De kostprijs van een terras staat netjes aangegeven op het spelersbord. U hoeft vanzelfsprekend minder diep in de buidel te tasten bij de aanleg van 'frituurterrassen' dan voor terrassen van een brasserie of gastronomisch restaurant.
Opdrachten zijn vaak gerelateerd aan de terrasbouw. U streeft een bepaald aantal of bepaalde vorm na. Het vervullen van opdrachten levert extra punten op.
Indien u met een terras een duif bedekt, krijgt u een bonuskaart. Het bouwen van terrassen levert ook extra inkomen en waardering op. Een terras bij de brasserie is duurder maar levert ook een hogere score op.
Foto: MNKY Entertainment
Dinner in Paris werd in 2020 uitgegeven door Funnyfox. Intussen is er een Roemeense, Japanse, Spaanse, Franse en dus ook Nederlandse uitgave. In de Nederlandse uitgave zijn alleen de spelregels en kaarten vertaald. De restaurants behouden hun Franse naam. Dat lijkt me logisch, u bouwt immers op een Frans plein.
Het spelmateriaal is – met uitzondering van de wat dunne kaartjes – zeer degelijk. De gebouwen zijn mooi en tijdens het spelen had ik echt de indruk dat er een gezellig plein ontstond. Alain Boyer slaagt er naar mijn mening in om de juiste sfeer te creëren.
De spelregels zijn duidelijk.
Dinner in Paris is een eenvoudig spel. Ik plaats het in de categorie instapspellen. Daar gaat niet iedereen mee akkoord. (Dat heb ik wel vaker.)
De keuzes die gemaakt moeten worden zijn vrij eenvoudig. Goedkoop staat gelijk aan snel, duur aan traag. Het is dan ook goed dat duurdere gebouwen meer inkomen opleveren en duurdere terrassen meer punten. Op die manier wordt de twijfel toch gevoed.
Het bouwen van terrassen is belangrijk om opdrachten af te werken en biedt de kans om andere spelers dwars te zitten. Terrassen van verschillende restaurants mogen elkaar namelijk niet raken. Dat maakt de frituur bij de start van het spel wel populair. De terrassen ervan zijn spotgoedkoop.
Houd echter in gedachten dat u er niet voldoende punten mee scoort.
Bij het bouwen van een restaurant mag u de locatie kiezen. Daar wordt best ook even over nagedacht.
Duiven leveren bonussen op die waardevol zijn. Toch liggen die meestal niet op de beste locaties wat betreft vervullen van extra opdrachten. Dat zorgt voor wat extra diepgang.
De link tussen ingrediënten bouwen van restaurants is wel duidelijk maar ook vreemd vind ik. Omdat elk restaurant een bepaalde combinatie aan etenswaren vereist, dwingt het aanbod u in een bepaalde richting. Dit zorgt, samen met de vermeerderingskaarten en doelen voor variatie. Ik ben van mening dat die variatie voor de familiespeler voldoet.
Dinner in Paris vind ik een prima gezins-/familiespel. Het oogt mooi, is eenvoudig, speelt vlot en biedt net voldoende variatie en uitdaging.
- Ontwerp: The Trolls
- Vormgeving: Alain Boyer
- uitgever: MNKY Entertainment
- 2 – 4 spelers vanaf 10 jaar
- €49