Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
mazinho schreef:
Wie is hier al ingedoken? Als ik op BGG door de regels blader, lijkt het verdacht veel op Terra Mystica.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dat is ook zo; het is voor zo'n 80% hetzelfde. Ik heb mij er ook nog niet genoeg in verdiept, maar dat zullen een aantal BGG'ers en YouTube-contenders ongetwijfeld spoedig nog wel doen. Ik wacht zo'n vergelijkingsfilmpje of -artikel wel even af, alvorens ik er meer over wil weten.
Wat echt een heerlijk spel. Voor diegene die TM en GP ook gespeeld hebben; Zijn die spellen nog de moeite waard als je AoI eerst hebt gespeeld? Of voegt het dan niet zoveel meer toe.
Terra mystica vond ik erg gelijkend, als je aoi al hebt zou ik die niet meer aanschaffen. Omgekeerd zou je 't nog wel kunnen overwegen als je grote fan bent, omdat aoi extra variabele keuzes brengt.
Gaia project heb ik geen ervaring mee. Uit wat ik lees leid ik af dat het meer verschilt én er lijken best wat liefhebbers te zijn. Pura Vida schreef hier al leuke stukjes over.
Of GP en TM nog de moeite waard zijn als je AoI hebt gespeeld, weet ik niet eigenlijk. Bij mij is het andersom gegaan. GP was onze eerste in deze serie en hebben we intussen heel vaak gespeeld. TM later ook enkele malen, maar dat viel best tegen. Met twee spelers is TM niet zo goed als GP en het heeft geen solo, terwijl de automa van GP heel goed is. De cult-sporen van TM zijn ondermaats in vergelijking met de technieksporen van GP. Komt nog het modulaire bord bij (GP wel, TM niet) en de grotere variatie aan facties bij GP. TM is de deur weer uit en AoI heb ik uiteindelijk toch laten zitten (zag er teveel uit als TM 2 voor mij). Ongeveer tegelijkertijd kwam ook nog de uitbreiding van GP uit, dus daar ging al onze 'expert-speeltijd' naartoe. Ik durf zonder AoI te hebben gespeeld wel te beweren dat GP beter is en dat AoI vooral bedoeld is als verbeterde versie van TM. Maar of je dan GP in huis moet halen als je al AoI hebt? Misschien wel niet.
Wellicht irrelevant, want schoonheid is subjectief, maar toch wil ik niet onvermeld laten dat Gaia Project een van de aller-, aller-, allerlelijkste spellen is dat ooit op mijn tafel gelegen heeft. Zo lelijk, dat ik me amper op het spelen van het spel kon toeleggen. Nondeju, wat een gedrocht.
Jerome schreef: do 17 jul 2025, 18:56
Wellicht irrelevant, want schoonheid is subjectief, maar toch wil ik niet onvermeld laten dat Gaia Project een van de aller-, aller-, allerlelijkste spellen is dat ooit op mijn tafel gelegen heeft. Zo lelijk, dat ik me amper op het spelen van het spel kon toeleggen. Nondeju, wat een gedrocht.
Zo, dat is eruit.
(Serieus: TM is wel mooier ja. Met hout enzo. Maar ik vind GP dus ook echt schitterend mooi.)(Echt!)