Verdant is een vervolg op het duo Calico en Cascadia. Dit keer geen katten op dekens of wilde dieren uit Stille Oceaan-gebied maar planten, planten in huiskamers.
Foto: White Goblin Games
In Verdant moet u kamers van planten voorzien. Planten die een goede standplaats krijgen, groeien goed. U kent het wel: directe zon, schaduw, halfschaduw, … planten zijn kieskeurig. Gelukkig zijn er ook de ‘trukken van de foor’. Mest, extra water en/of verplanten. Alles mag, zolang het meer gezonde planten oplevert. En, geen paniek, ook voor planten die uit hun pot groeien is er een oplossing.
U start het spel met een kamer - en een plantkaart. Het spel eindigt als iedereen een combinatie van 15 kaarten op tafel heeft liggen. 3 rijen van 5 waarbij plant – en kamerkaarten elkaar telkens netjes afwisselen.
In uw beurt kiest tuiniert u uit het aanbod dat uit 3 rijen bestaat. De bovenste rij bevat 4 plantenkaarten, de middelste 4 fiches en de onderste 4 kamers. Kies een fiche en de kaart eronder of erboven. De niet gekozen kaart krijgt een duimfiche ter compensatie. Na elke beurt wordt het aanbod aangevuld.
Een kamer heeft aan elke zijde een symbool voor lichtintensiteit. Planten hebben ook dit soort symbolen. Als een plant op de juiste plaats in de kamer wordt gezet, mag u daar direct een groeifiche op leggen. Elke plant heeft een aantal groeifiches nodig om volgroeid te zijn.
Volgroeide planten leveren meer punten op en krijgen bovendien een mooie bloempot. Het spreekt vanzelf dat u er eerst de mooiste bloempot-exemplaren uitkiest (die ook meer punten opleveren).
Verzorgingsfiches kunnen worden ingezet om planten beter te laten groeien. Met een gieter kunt u alle planten in één kamer een duwtje aan de stengel geven. Een mestkuur beloont 1 plant met 3 groeifiches en verplanten levert maximaal 3 gelukkige planten op.
Interieurfiches worden op kamers gelegd. 1 Fiche per kamer. U krijgt extra punten voor verschillende soorten interieur. Het is ook zo dat planten stijgen in waarde als ze matchen met het interieur. Om dat wat overzichtelijk te houden wordt met kleur gewerkt. Blauwe planten grenzen dan best aan blauwe kamers met een blauwe fiche erop.
Er zijn 5 soorten (kleuren) planten en kamers. Het volledige kleurenpalet bezitten levert 3 extra punten op. Dat geldt zowel voor de kamers als voor de planten.
Duimfiches verhogen de flexibiliteit, u kunt er het aanbod mee aanpassen of groeifiches mee kopen.
Verder zijn er ook 3 categorieën opdrachtkaarten (gevorderde variant) waarmee u extra kunt scoren.
Foto: Pjortr Wojtasiak
Geen opmerkingen wat kwaliteit van het spelmateriaal betreft. Verdant ziet er ook heel mooi uit, de spelregels zijn duidelijk en mooi geïllustreerd. Verdant legt vlot uit en is vrij makkelijk aan te leren.
Mocht u het toch moeilijk hebben om de scoremogelijkheden of de functies van de verzorgfiches bij te houden, dan kunt u gebruik maken van de handige samenvattingskaarten.
U hoeft zich daarvoor trouwens niet te schamen. Er is wel wat om rekening mee te houden: volgroeide planten, bloempotten, groeifiches, kamers en planten in dezelfde kleur met of zonder fiches in dezelfde kleur, alle soorten planten en kamers, verschillende soorten fiches en eventueel 3 extra opdrachten.
Heel wat opties, dat moet in principe toegejuicht. Toch ben ik van mening dat Verdant hier wat in overdrive gaat. Het is moeilijk is om de vergelijking met de tegenspelers te maken. Vaak heb ik geen idee of ik beter of minder goed aan het tuinieren/inrichten ben. Dat heeft dan weer als gevolg dat u echt wel solitair aan het spelen bent en, solitair spelen, dat gaat ten koste van vloeiend spelverloop.
De Verdant-puzzel wordt tijdens het spelen steeds minder flexibel. U moet zich immers houden aan een vaste grootte en een vooraf vastgelegd patroon. Hoe kleiner de flexibiliteit, hoe groter de geluksfactor, vind ik. De laatste kaart kan zowel een voltreffer als een tegenvaller zijn.
De extra opdrachten missen naar mijn mening wat creativiteit. Er zaten nochtans voldoende ontwerpers aan tafel. Ik vind het ook jammer dat deze soms ingaan tegen het basis scoresysteem.
Verdant lijkt meer op Calico dan op Cascadia. Cascadia vind ik superieur aan beide. Het speelt vlotter, er is meer overzicht en er zijn altijd opties. Ook wat thema betreft, ben ik minder enthousiast over de kamerplanten dan over wilde dieren in savannes, gebergten en moerasgebied.
Dat is mijn voorkeur. Mijn kinderen hebben het meer voor Verdant omdat het voor hen rechtlijnig (5 op drie en kamer met planten afwisselen) en daardoor eenvoudiger is.
Het hangt er dus vanaf welk type speler u bent.
- Ontwerp: Molly Johnson, Robert Melvin, Aaron Mesburne, Kevin Russ, Shawn Stankewich
- Vormgeving: Beth Sobel
- uitgever: White Goblin Games
- 1 – 5 spelers vanaf 10 jaar
- €50