El Grande
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
El Grande
Dit topspel verdient toch zeker wel een eigen draadje, kijk alleen maar naar de nummer 1 notering in de spellendatabase.
Wat vinden jullie van dit topspel? Ik vind het lekker simpel wat betreft de regels, maar doordat je verschillende dingen kunt doen is het toch elke keer weer anders en leuk.
Wat vinden jullie van dit topspel? Ik vind het lekker simpel wat betreft de regels, maar doordat je verschillende dingen kunt doen is het toch elke keer weer anders en leuk.
Labels:
-
delia
- Party Animal
-
Ponto
- Jakkiebak!
-
Duiker
- Gouverneur
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
-
Duiker
- Gouverneur
-
Tom
- Professor Pimpel
-
cymric
- Wu Feng
Eigenlijk is het wel een goede plek om eens (voorzichtig) te polsen waarom mensen het zo'n geweldig spel vinden: de meningen zijn tamelijk eensgezind en dat verrast me wel een beetje. Normaal zijn er meer dissidente geluiden, maar vooralsnog ben ik op dit forum, geloof ik, de enige.
In El Grande speel je in totaal 9 rondes. Je hebt geen benul van de kaarten die nog zullen worden omgedraaid; je bent alleen op de hoogte van de kaarten die op het moment open liggen. (Een geoefend kaartenteller kan aanzienlijk profiteren van zijn kunsten, maar ik ga er altijd vanuit dat er maar weinig mensen zijn die dat kunnen en dat die niet met z'n vijven El Grande spelen.) Aangezien je in volgorde moet pakken, gaat je plannetje in rook op als die volgorde niet zo is als jij had gepland. Dat leidt in mijn ervaring tot langdurige speelpauzes als iedereen opnieuw zijn mogelijkheden optimaliseert op basis van wat er nog ligt. Een interessant dilemma is natuurlijk de keus of je voor een lage of hoge machtkaart kiest: lage betekent veel Caballero's, laatste keus in uitzoeken, maar wel als eerste een nieuwe kaart uitzoeken---maar óf die kaarten wat zijn, weet je niet. Je weet alleen de eigenschap van de Koningskaart en het feit dat er een aantal Caballero's vanuit je hof naar bepaalde regio's op het bord mag worden gezet.
Het spel kent veel geluk, maar omdat dit voor iedereen gelijk is (niemand weet welke kaarten worden omgedraaid), is de uitwerking anders dan in een écht geluksspel waar dobbelstenen worden gebruikt. El Grande is een chaotisch spel, in de wiskundige zin van het woord. Zonder de specifieke eigenschappen van de kaarten kun je redelijk goed voorspellen wat er gaat gebeuren en wie welke Caballerokaarten wanneer neerlegt. Maar het zijn nou juist die speciale eigenschappen die dat allemaal in het honderd laten lopen. Opeens is er een extra telling in een gebied waar je dat helemaal niet had gewild. Opeens wordt de waardetabel van een voor jou waardevolle provincie gewijzigd. Opeens zet iemand z'n Grande ergens anders neer. Opeens verkast een aantal van jouw Caballero's naar de provincie. De combinatie dwingt je om van moment tot moment te scoren in de hoop dat je dat aan het einde beter dan je tegenstanders hebt gedaan.
Die onvoorspelbaarheid is de reden dat ik El Grande vind tegenvallen. Het is zeker geen slecht spel: het heeft goede en gepolijste spelmechanismen die op een ingenieuze wijze in elkaar ingrijpen. Afgezien van de lange denkpauzes loopt het ook vrij soepel, en met El Castillo houd je er een leuk en niet al te moeilijk extra spanningselement in. MAAR: je kunt niet langere tijd aan iets bouwen waardoor je met recht van een overwinning kunt spreken. Je begint, iedereen doet wat en sprokkelt punten bij elkaar, het eindigt, en iemand wint zonder dat er heel veel zeggenschap is geweest over wat er tussenin is gebeurd.
Ik sta daarom altijd weer verbaasd hoe makkelijk mensen El Grande tot een 'topspel' betitelen. 'Goed' kan ik nog wel begrijpen, maar 'top'...?? Kan een fervent aanhanger eens uitleggen waarom hij/zij het een topspel vindt of wat hét element is waardoor je El Grande wilt blijven spelen?
In El Grande speel je in totaal 9 rondes. Je hebt geen benul van de kaarten die nog zullen worden omgedraaid; je bent alleen op de hoogte van de kaarten die op het moment open liggen. (Een geoefend kaartenteller kan aanzienlijk profiteren van zijn kunsten, maar ik ga er altijd vanuit dat er maar weinig mensen zijn die dat kunnen en dat die niet met z'n vijven El Grande spelen.) Aangezien je in volgorde moet pakken, gaat je plannetje in rook op als die volgorde niet zo is als jij had gepland. Dat leidt in mijn ervaring tot langdurige speelpauzes als iedereen opnieuw zijn mogelijkheden optimaliseert op basis van wat er nog ligt. Een interessant dilemma is natuurlijk de keus of je voor een lage of hoge machtkaart kiest: lage betekent veel Caballero's, laatste keus in uitzoeken, maar wel als eerste een nieuwe kaart uitzoeken---maar óf die kaarten wat zijn, weet je niet. Je weet alleen de eigenschap van de Koningskaart en het feit dat er een aantal Caballero's vanuit je hof naar bepaalde regio's op het bord mag worden gezet.
Het spel kent veel geluk, maar omdat dit voor iedereen gelijk is (niemand weet welke kaarten worden omgedraaid), is de uitwerking anders dan in een écht geluksspel waar dobbelstenen worden gebruikt. El Grande is een chaotisch spel, in de wiskundige zin van het woord. Zonder de specifieke eigenschappen van de kaarten kun je redelijk goed voorspellen wat er gaat gebeuren en wie welke Caballerokaarten wanneer neerlegt. Maar het zijn nou juist die speciale eigenschappen die dat allemaal in het honderd laten lopen. Opeens is er een extra telling in een gebied waar je dat helemaal niet had gewild. Opeens wordt de waardetabel van een voor jou waardevolle provincie gewijzigd. Opeens zet iemand z'n Grande ergens anders neer. Opeens verkast een aantal van jouw Caballero's naar de provincie. De combinatie dwingt je om van moment tot moment te scoren in de hoop dat je dat aan het einde beter dan je tegenstanders hebt gedaan.
Die onvoorspelbaarheid is de reden dat ik El Grande vind tegenvallen. Het is zeker geen slecht spel: het heeft goede en gepolijste spelmechanismen die op een ingenieuze wijze in elkaar ingrijpen. Afgezien van de lange denkpauzes loopt het ook vrij soepel, en met El Castillo houd je er een leuk en niet al te moeilijk extra spanningselement in. MAAR: je kunt niet langere tijd aan iets bouwen waardoor je met recht van een overwinning kunt spreken. Je begint, iedereen doet wat en sprokkelt punten bij elkaar, het eindigt, en iemand wint zonder dat er heel veel zeggenschap is geweest over wat er tussenin is gebeurd.
Ik sta daarom altijd weer verbaasd hoe makkelijk mensen El Grande tot een 'topspel' betitelen. 'Goed' kan ik nog wel begrijpen, maar 'top'...?? Kan een fervent aanhanger eens uitleggen waarom hij/zij het een topspel vindt of wat hét element is waardoor je El Grande wilt blijven spelen?
-
Gretz
- Jakkiebak!
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Ik vind dit een briljante combinatie van tactisch pieken in de huidige ronde (herkennen welke acties deze ronde cruciaal zijn, per actie het belang voor de verschillende spelers afwegen – en daarbij oog hebben voor de mogelijkheid om te profiteren van de actie van een medespeler - en de juiste keuze maken) en voldoende rekening houden met strategische elementen (voorbereiden op de drie scorerondes, de toevoer van Caballero's plannen, bewaken wie welke machtkaarten heeft verbruikt en de scoremogelijkheden van je medespelers bewaken en frustreren).cymric schreef: Ik sta daarom altijd weer verbaasd hoe makkelijk mensen El Grande tot een 'topspel' betitelen. 'Goed' kan ik nog wel begrijpen, maar 'top'...?? Kan een fervent aanhanger eens uitleggen waarom hij/zij het een topspel vindt of wat hét element is waardoor je El Grande wilt blijven spelen?
-
Duiker
- Gouverneur
Ik zelf heb El grande alleen nog 2 keer met één medespeler gespeeld, er zat toen amper tactiek in. Gewoon steeds de koning pakken, en 5 caballero's op het veld zetten. Aan het eind van het spel staat alles op het bord en pak je de hoogste machtkaarten om als eerste een actie te mogen uitvoeren. Omdat ik het dus nog niet met meerdere spelers heb gespeeld, kan ik er nog niet echt een goede mening over geven, maar ik heb hier gestemd op best wel leuk. Pas als ik met meerdere heb gespeeld, kan ik een beter e mening geven. ik geef cymric trouwens geen ongelijk met zn zwaar gefundeerde mening.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Met twee spelers is er inderdaad weinig "strijd".Duikertje schreef:Ik zelf heb El grande alleen nog 2 keer met één medespeler gespeeld, er zat toen amper tactiek in. Gewoon steeds de koning pakken, en 5 caballero's op het veld zetten.
Ik ben overigens dol op tegenstanders die alleen voor de koning gaan en niet in de gaten hebben hoe belangrijk andere acties op het juiste moment kunnen zijn....
-
delia
- Party Animal
Ik ben het helemaal met Erwin eens!Erwin schreef: Ik vind dit een briljante combinatie van tactisch pieken in de huidige ronde (herkennen welke acties deze ronde cruciaal zijn, per actie het belang voor de verschillende spelers afwegen – en daarbij oog hebben voor de mogelijkheid om te profiteren van de actie van een medespeler - en de juiste keuze maken) en voldoende rekening houden met strategische elementen (voorbereiden op de drie scorerondes, de toevoer van Caballero's plannen, bewaken wie welke machtkaarten heeft verbruikt en de scoremogelijkheden van je medespelers bewaken en frustreren).
-
cymric
- Wu Feng
Ongetwijfeld. Maar lag het nou aan mij en mijn medespelers of wordt het spel écht een stuk trager als iedereen dat laatste in de gaten heeft?Erwin schreef:Ik ben overigens dol op tegenstanders die alleen voor de koning gaan en niet in de gaten hebben hoe belangrijk andere acties op het juiste moment kunnen zijn....