Organisator Bunnik:'We kunnen dit jaar een record verbreken'

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

speloptafel
Rooster Booster

Organisator Bunnik:'We kunnen dit jaar een record verbreken'

Bericht door speloptafel »

Speloptafel had deze week een interview/vooruitblik met Frank Bunnik, die met zijn team al jaren achter de organisatie zit van het Spellenspektakel. In het interview wordt er vooruit gekeken naar het Spellenspektakel, maar ook naar Facts (Gent), waar het Spellenspektakel ook een afdeling runt.

https://www.speloptafel.nl/spellenspekt ... bezoekers/

In de zeven de aflevering van de Speloptafel-podcast spreekt Bunnik zijn verwachtingen uit over het aantal bezoekers, dit jaar:

"Vorig jaar waren we uitverkocht, tenminste één dag, maar eigenlijk beide dagen was het vrijwel net zo druk. We stellen de capaciteit op de hoeveelheid tafels die er in de hallen staan. We zijn nog steeds bezig met de plattegrond. Vorig jaar eindigden we op 20.000 bezoekers in het weekend. Ik vermoed wel dat we dit jaar rond de 24.000 tot 25.000 kunnen eindigen.”

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Re: Organisator Bunnik:'We kunnen dit jaar een record verbre

Bericht door Pura Vida »

Hét nieuws rond SpSp is kennelijk dat het een stuk drukker wordt, groter, meer mensen. De link gaat vooral over aantallen en oppervlakten en groei. Ik vind dat opvallend, vooral als ik dat afzet tegen de berichten over Spiel, maar ook over SpSp van vorig jaar bijvoorbeeld. Berichten waarin behalve heel veel spellen toch ook heel veel mag ik zeggen geklaag voorkomt over almaar stijgende drukte.
Waarom moet alles altijd groter? Of is dat een economische wetmatigheid?
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Groei kan economisch gezien voordelen hebben, maar alleen als er ruimte voor is (of wordt gemaakt). Aan het laatste ontbreekt het dikwijls en dan heeft groei in mijn ogen meer nadelen dan voordelen. Met wachtrijen, dringen en een onprettige sfeer tot gevolg. Ik weet nog niet of ik het Spellenspektakel zal bezoeken dit jaar; als een bezoekersrecord vestigen het hoofddoel lijkt, klinkt dat niet als een lekker dagje uit nee.
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Pura Vida schreef: Hét nieuws rond SpSp is kennelijk dat het een stuk drukker wordt, groter, meer mensen. De link gaat vooral over aantallen en oppervlakten en groei. Ik vind dat opvallend, vooral als ik dat afzet tegen de berichten over Spiel, maar ook over SpSp van vorig jaar bijvoorbeeld. Berichten waarin behalve heel veel spellen toch ook heel veel mag ik zeggen geklaag voorkomt over almaar stijgende drukte.
Het is heel simpel hoe het werkt. Het spellenspektakel kan groeien als er steeds meer m2 verhuurd worden, dat betekend dus meer uitgevers of dat uitgevers meer m2 boeken. De bezoekers aantallen is een schatting of dat daad werkelijk zo zal zijn moet natuurlijk nog blijken. De laatste jaren is de populariteit flink toegenomen.
Maar je kan het ook zo zien groei bied meer tafels en meer bewegingsvrijheid?
Afhankelijk of het bezoekers aantal ook zo door stijgd.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Pura Vida schreef: Hét nieuws rond SpSp is kennelijk dat het een stuk drukker wordt, groter, meer mensen. De link gaat vooral over aantallen en oppervlakten en groei. Ik vind dat opvallend, vooral als ik dat afzet tegen de berichten over Spiel, maar ook over SpSp van vorig jaar bijvoorbeeld. Berichten waarin behalve heel veel spellen toch ook heel veel mag ik zeggen geklaag voorkomt over almaar stijgende drukte.
Bij het Spellenspektakel is de groei het gevolg van de verruiming van het aanbod. Een deel van een extra hal voor speelgoed en TCG’s. Mooie ontwikkeling. In mijn optiek in eerste aanleg kwalitatief, groei in aantallen is een logisch gevolg. Dat is voor mij hét nieuws.

Bovendien fijn dat de rest van die hal ruimte biedt voor groei van het evenement, zonder de druk op de vierkante meter te verergeren.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Het aantal spellen liefhebbers in Nederland stijgt gewoon enorm. Het is toch ook niet leuk als ze begin oktober moeten aankondigen dat vanaf 10 oktober kaarten online te koop zijn en deze dezelfde dag uitverkopen omdat er maar 10.000 kaarten zijn. Dit is het aantal bezoekers van SpSp in 2017 Eindhoven als referentie.

Daarom ben ik wel blij dat er niet alleen meer kaarten worden verkocht maar ook zeker de beurs zelf veel groter wordt in oppervlakte. Een grotere beurs betekent ook dat het minder druk aanvoelt.

Als ik kijk naar spellen die veel publiek trokken destijds zoals een Terra Mystica of Great Western Trail bijvoorbeeld, ook toen was het erg druk en lastig een plekje te bemachtigen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Op een gegeven moment zal de groei wel ophouden. Niet zozeer vanwege dat de bezoekers niet zouden willen komen, maar ik denk eerder dat er een probleem zal zijn in het aantal beschikbare demoers.
Vergis je niet daarin hoeveel demoers er op SpSp tegelijkertijd bezig zijn tov de veel kleinere beurzen zoals Zuiderspel. Het vinden van voldoende demoers is voor SpSp voor een aantal uitgevers echt een uitdaging. Het zit zo maar eens kunnen dat uitgevers niet meer (extra) m2 willen huren omdat ze daarvoor geen demobezetting voor kunnen vinden.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Aan de andere kant: Hoe meer bezoekers ieder jaar, hoe meer mensen actief in de hobby en hoe meer potentiële demoërs.
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Ik woon in de buurt van Utrecht. Er zijn best een aantal bestaande spellen die ik als liefhebber zou willen demoën.

Ik vraag me af hoe uitgevers aan hun demoers komen, ik zie zo'n vraag nooit ergens voorbij komen. Dus wellicht ligt daar ook nog een taak voor de uitgevers zelf.

Ik denk dat er met mijn nog best meer potentiele demoërs rondlopen.
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

SuSuQie schreef: Ik woon in de buurt van Utrecht. Er zijn best een aantal bestaande spellen die ik als liefhebber zou willen demoën.

Ik vraag me af hoe uitgevers aan hun demoers komen, ik zie zo'n vraag nooit ergens voorbij komen. Dus wellicht ligt daar ook nog een taak voor de uitgevers zelf.

Aanmelden bij de uitgever naar keuze, en dan hopen dat ze nog een plekkie vrij hebben.
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

SuSuQie schreef: Ik woon in de buurt van Utrecht. Er zijn best een aantal bestaande spellen die ik als liefhebber zou willen demoën.

999games heeft sowieso voor de zondag nog demoërs nodig. Pb me gerust bij interesse
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Asmode had een oproepje op hun Facebook pagina gezet en waarschijnlijk zoeken de kleinere uitgevers mogelijk ook nog mensen.

Overigens vergis je niet in wat je moet doen als demoer. Goed gestructureerd een spel uitleggen is namelijk best een kust. Zeker als je dit meerdere keren moet doen en je meerdere tafels hebt is het soms best een drukte.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

999games heeft vorig jaar een grootschalige oproep gedaan voor meer demoërs, en dat hebben ze geweten. Veel nieuwe demoërs erbij, maar zoveel dat ze nog niet allemaal werden uitgenodigd om te demoën want daarvoor waren er dan weer teveel. Dus dan ontstaat er ook weer onvrede helaas. De pool is nu nog steeds groot, maar er zijn wel wat mensen afgevallen. Zodoende dat er inderdaad, zoals in de post hierboven werd aangegeven, nu bijna schaarste is voor de zondag om te demoën op spsp, maar daar hebben ze dan ook veel mensen voor nodig.
Zelf ben ik er 2 dagen voor 999games op spsp.

En inderdaad, al die uitgevers hebben demoërs nodig en dat zijn er een hoop op spsp.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
xkneepkens
Grote Dienaar

Bericht door xkneepkens »

Vanuit Jolly Dutch doen wij vaak in het voorjaar en najaar een oproepje om je aan te melden. Dit doen we via onze social media kanalen. We zorgen er wel altijd voor dat we maar een paar demo'ers hebben die echt voor het eerst mee doen, zodat de meer ervaren demo'ers een oogje in het zeil kunnen houden en kunnen bijspringen. Voor een jonge/kleine uitgever zoals wij is het dodelijk als je op beurzen slechte uitleg krijgt, dus we letten goed op kwaliteit en nodigen sommige demo'ers ook niet meer uit voor nieuwe beurzen (en geven feedback).

Voor wie het leuk lijkt om te demo'en, sluit ik mij aan bij wat hiervoor is gezegd: zoek een uitgever uit die je leuk lijkt (en waarvan je weet dat die naar beurzen gaat) en stuur ze een berichtje om te melden dat je interesse hebt.
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Om de groei in goede banen te leiden hoop ik op iets bredere gangpaden tussen de stands. Het voelde afgelopen jaar een stuk drukker en benauwder op het spellenspektakel dan op de beursvloer van Essen SPIEL. N.a.v. Covid hebben ze daar de ruimte tussen de stands wat groter gemaakt en het verschil is echt merkbaar.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers