Reviews op BSM
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
DeKerstman
- El Capitan
Reviews op BSM
De afgelopen jaren ben ik weinig actief geweest op dit forum. "Life happened", zeg maar. De afgelopen tijd heb ik getracht om me weer in te lezen in het forum.
Wat me hierbij opviel is dat 95% van de berichten reviews zijn van spellen of beter gezegd, links naar filmpjes/reviews van spellen. Op deze berichten wordt vervolgens niet of nauwelijks gereageerd. 1 reactie is vaak al veel. Zegt dit iets de relevantie? Dat denk ik wel, als ik een leuk bericht zie, zal ik daar in de regel op reageren.
Bovendien zijn dit regelmatig berichten over hele matige spellen en/of spellen uit "grootmoeders tijd", waar -maar dat is mijn bescheiden mening- vrijwel niemand op dit forum zit te wachten.
Natuurlijk kan het eens leuk zijn om een pareltje uit de jaren '80 of '90 tegen te komen of een spel dat in deze MOFO/COTN tijd heel snel ondersneeuwt, vaak ten onrechte omdat er wekelijks zo veel nieuws verschijnt. Dus als iemand vindt dat zo'n spel meer liefde en aandacht verdient, dan is dat uiteraard prima. Maar waarom een forum "vervuilen" met berichten over gedateerde en/of hele matige spellen? Het kost de makers een hoop tijd en moeite, dan hoop je wel dat het een doel dient.
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar voordat ik de handdoek wierp en klikte op de button "alle berichten als gelezen weergeven" heb ik enkele duizenden berichten geopend die ik eigenlijk niet wilde zien, om -hopelijk- uiteindelijk bij de wel relevante en interessante inhoud te komen.
Sta ik hier alleen in? Wat vinden jullie?
Wat me hierbij opviel is dat 95% van de berichten reviews zijn van spellen of beter gezegd, links naar filmpjes/reviews van spellen. Op deze berichten wordt vervolgens niet of nauwelijks gereageerd. 1 reactie is vaak al veel. Zegt dit iets de relevantie? Dat denk ik wel, als ik een leuk bericht zie, zal ik daar in de regel op reageren.
Bovendien zijn dit regelmatig berichten over hele matige spellen en/of spellen uit "grootmoeders tijd", waar -maar dat is mijn bescheiden mening- vrijwel niemand op dit forum zit te wachten.
Natuurlijk kan het eens leuk zijn om een pareltje uit de jaren '80 of '90 tegen te komen of een spel dat in deze MOFO/COTN tijd heel snel ondersneeuwt, vaak ten onrechte omdat er wekelijks zo veel nieuws verschijnt. Dus als iemand vindt dat zo'n spel meer liefde en aandacht verdient, dan is dat uiteraard prima. Maar waarom een forum "vervuilen" met berichten over gedateerde en/of hele matige spellen? Het kost de makers een hoop tijd en moeite, dan hoop je wel dat het een doel dient.
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar voordat ik de handdoek wierp en klikte op de button "alle berichten als gelezen weergeven" heb ik enkele duizenden berichten geopend die ik eigenlijk niet wilde zien, om -hopelijk- uiteindelijk bij de wel relevante en interessante inhoud te komen.
Sta ik hier alleen in? Wat vinden jullie?
-
Bert_
- Website beheerder
Re: Reviews op BSM
Interessant om het hier even over te hebben!
Ben benieuwd hoe dit voor andere forumgebruikers is.
Persoonlijk lees ik geregeld wat uit het reviewaanbod, zowel om nieuwe spellen te leren kennen maar ook om verschillende meningen over iets wat ik ken te lezen.
Ik zal wel minder snel reageren: soms klik ik door naar de externe site en lees ik dus daar, of heb ik simpelweg niet veel toe te voegen wanneer ik het spel niet goed ken.
Ben benieuwd hoe dit voor andere forumgebruikers is.
Persoonlijk lees ik geregeld wat uit het reviewaanbod, zowel om nieuwe spellen te leren kennen maar ook om verschillende meningen over iets wat ik ken te lezen.
Ik zal wel minder snel reageren: soms klik ik door naar de externe site en lees ik dus daar, of heb ik simpelweg niet veel toe te voegen wanneer ik het spel niet goed ken.
-
Hippe
- Professor Pimpel
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik zie het niet zo. Voor mij is het vaak een signaal van he er is iets leuks te lezen en omdat ik dan niet al die review websites af hoef, kan ik zo kiezen wat ik wil. Daarbij zijn er ook een hele hoop delen waar geen reviews staan.
Maar kan zijn dat als je helemaal gaat inlezen, dat dit anders is hoor. Er komen op weekbasis natuurlijk wel veel reviews beschikbaar.
Maar kan zijn dat als je helemaal gaat inlezen, dat dit anders is hoor. Er komen op weekbasis natuurlijk wel veel reviews beschikbaar.

-
Pura Vida
- Kardinaal
Interessante vragen. Er zijn al wel wat draadjes hier en daar over de waarde, functie en het gebruik van Bordspelmania. Die is heel divers, volgens mij. Ik kan dus alleen voor mezelf spreken eigenlijk. Hierbij:
1. Ik vind de spellendatabase nog steeds van onschatbare waarde. Ja ja, het staat in de schaduw van de database van BGG en sommige waarderingen zijn wel heel kort en krachtig, maar toch: de links naar recensies en reviews én de soms uitgebreide waarderingen bij het spel hebben mij altijd wel geholpen bij het op waarde schatten en kiezen van spellen.
2. Er staan inderdaad ook links naar reviews van spellen, soms ook oude spellen, maar er zit genoeg nieuws tussen vind ik. En er wordt leuk geschreven hier en daar. De vaste recensenten van BSM lees ik bijvoorbeeld altijd. De links naar Spellengek open ik ook altijd. Gewoon omdat ik weet dat ik dan leuk leesvoer heb dat ook nog helpt bij eigen wenslijstjes e.d. Linkjes naar sites waarvan ik intussen weet dat de recensies betaald zijn en (daardoor?) weinigzeggend, sla ik standaard over.
3. Ik schrijf zelf ook best veel van me af over spellen die ik leuk vind of vind tegenvallen. Soms blijft dat op mijn pc hangen ergens, maar soms plaats ik dat gewoon direct hier onder de categorie van 'bordspellen'. Daar wordt meestal best op gereageerd en als niet, dan is het misschien tóch nuttig voor sommige lezers. In elk geval ben ík het kwijt
.
4. Ik probeer ook vaak wel te reageren op anders posts over spellen. Behalve als een spel mij niks zegt natuurlijk. Maar ik ben denk ik wel bovengemiddeld actief hier.
5. Er zijn natuurlijk talloze andere redenen om hier rond te hangen. De quizzen bijvoorbeeld, nieuws over spellendagen en -avonden, clubs, regelvragen enzovoort. Ook de categorieën onder Spellencafé zijn soms meer soms wat minder actief.
1. Ik vind de spellendatabase nog steeds van onschatbare waarde. Ja ja, het staat in de schaduw van de database van BGG en sommige waarderingen zijn wel heel kort en krachtig, maar toch: de links naar recensies en reviews én de soms uitgebreide waarderingen bij het spel hebben mij altijd wel geholpen bij het op waarde schatten en kiezen van spellen.
2. Er staan inderdaad ook links naar reviews van spellen, soms ook oude spellen, maar er zit genoeg nieuws tussen vind ik. En er wordt leuk geschreven hier en daar. De vaste recensenten van BSM lees ik bijvoorbeeld altijd. De links naar Spellengek open ik ook altijd. Gewoon omdat ik weet dat ik dan leuk leesvoer heb dat ook nog helpt bij eigen wenslijstjes e.d. Linkjes naar sites waarvan ik intussen weet dat de recensies betaald zijn en (daardoor?) weinigzeggend, sla ik standaard over.
3. Ik schrijf zelf ook best veel van me af over spellen die ik leuk vind of vind tegenvallen. Soms blijft dat op mijn pc hangen ergens, maar soms plaats ik dat gewoon direct hier onder de categorie van 'bordspellen'. Daar wordt meestal best op gereageerd en als niet, dan is het misschien tóch nuttig voor sommige lezers. In elk geval ben ík het kwijt
4. Ik probeer ook vaak wel te reageren op anders posts over spellen. Behalve als een spel mij niks zegt natuurlijk. Maar ik ben denk ik wel bovengemiddeld actief hier.
5. Er zijn natuurlijk talloze andere redenen om hier rond te hangen. De quizzen bijvoorbeeld, nieuws over spellendagen en -avonden, clubs, regelvragen enzovoort. Ook de categorieën onder Spellencafé zijn soms meer soms wat minder actief.
-
siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Interessant en ik herken er wel iets in. Er zijn dagen dat ik hier kom en de nieuwste 5 berichten allemaal van dezelfde persoon zijn en linkjes zijn naar een youtube filmpje. Dan denk ik wel, is dit nu nodig? Ik snap dat je mensen naar je kanaal wil lokken en dus op zoveel mogelijk plekken bekend wil maken dat je iets nieuws hebt geupload. Maar als je er 5 op 1 dag upload, dan zie ik liever de manier die SpinLi hanteert, die post gewoon steeds in het zelfde topic. En dan gaat het nog over een blog. Bij een youtube kanaal hebben de mensen de mogelijkheid om zich te abonneren en dan krijg je het ook wel te zien. (kan bij blogs ook, weet ik)DeKerstman schreef: Wat me hierbij opviel is dat 95% van de berichten reviews zijn van spellen of beter gezegd, links naar filmpjes/reviews van spellen. Op deze berichten wordt vervolgens niet of nauwelijks gereageerd. 1 reactie is vaak al veel. Zegt dit iets de relevantie? Dat denk ik wel, als ik een leuk bericht zie, zal ik daar in de regel op reageren.
En dat er geen reacties staan, tja, heeft dat zin? Op youtube kan je ook reageren. Ik krijg altijd het idee dat men het hier plaatst maar verder niet zal kijken of er mensen reageren. Maar dat is wat ik er nu in mijn hoofd van maak.
Het tweede deel weet ik niet, ik zie meestal toch reviews van nieuwe spellen, of in elk geval voor mij onbekende spellen.
Dit alles zo eens bekijkend, beleef ik zelf wel meer plezier aan topics waar een spel gewoon in besproken wordt en waar op gereageerd wordt. En ik denk wel dat men eerder reageert op een echt bericht en niet op een linkje.
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Ik ben het wel grotendeels met Siepie eens. Al die youtube filmpjes die apart ge-upload worden zijn behoorlijk vervuilend. Als ik er behoefte aan heb ga ik wel naar het kanaal van de betreffende recensent om af en toe de nieuwe reviews achter elkaar te bekijken.
Maar ik lees wel altijd de reviews van Spellengek en Pura Vida, en ik word steeds weer verrast door de voor mij onbekende spellen op de blog van van Spinli, dat werkt behoorlijk inspirerend. Ik reageer er niet vaak op, want dat voegt meestal niet veel toe. En I love de spellendatabase
!
Maar ik lees wel altijd de reviews van Spellengek en Pura Vida, en ik word steeds weer verrast door de voor mij onbekende spellen op de blog van van Spinli, dat werkt behoorlijk inspirerend. Ik reageer er niet vaak op, want dat voegt meestal niet veel toe. En I love de spellendatabase
-
Edwin84
- Elfenkoning
Als ik een review lees en het spel trekt met niet of ik heb het niet gespeeld reageer ik niet omdat ik niks zinnigs te melden heb.
Als het me leuk lijkt reageer ik of als ik het gespeeld heb en viel tegen. Ik kraak het spel dan niet af maar geef aan wat voor mij tegenviel.
Valt me wel op dat mensen soms een review droppen. Je reageert dan in het topic maar daarna geen reactie meer.
Ben het ook eens dat het leuker is om een spel te bespreken in een topic. Maar tegenwoordig komen zoveel spellen uit dat alleen titels zoals Ark Nova of Wingspan veel reactie krijgen. De helft van de titels staat bij niemand op de radar of reageert niemand op.
Als het me leuk lijkt reageer ik of als ik het gespeeld heb en viel tegen. Ik kraak het spel dan niet af maar geef aan wat voor mij tegenviel.
Valt me wel op dat mensen soms een review droppen. Je reageert dan in het topic maar daarna geen reactie meer.
Ben het ook eens dat het leuker is om een spel te bespreken in een topic. Maar tegenwoordig komen zoveel spellen uit dat alleen titels zoals Ark Nova of Wingspan veel reactie krijgen. De helft van de titels staat bij niemand op de radar of reageert niemand op.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
We plaatsen links naar onze recensies op verzoek van BSM en doen dat graag als service voor onze lezers (en natuurlijk ook omdat we hopen dat meer mensen ons weten te vinden). Voor onze andere schrijfsels plaatsen we geen links (incidentele uitzonderingen daar gelaten).
Soms lokken onze revieuws reacties uit (hier of op onze eigen site) en daar worden we altijd blij van. Vraag het dus gerust als iets niet duidelijk is en laat je (op een nette manier) horen als je het niet of juist wel met ons eens bent. Hoe meer meningen hier ingebracht worden, hoe interessanter het wordt. Zonder wrijving geen glans.
Soms lokken onze revieuws reacties uit (hier of op onze eigen site) en daar worden we altijd blij van. Vraag het dus gerust als iets niet duidelijk is en laat je (op een nette manier) horen als je het niet of juist wel met ons eens bent. Hoe meer meningen hier ingebracht worden, hoe interessanter het wordt. Zonder wrijving geen glans.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Wat mij vooral intrigeert is wat op mij overkomt als de behoefte om alle topics te lezen, als ik het goed begrijp tenminste.
Zijn er meer mensen die dat zo doen op het forum? Ik kijk altijd vanuit portaal bij toon nieuwe berichten of er iets bijstaat wat me interesseert, en topics waarbij ik dat gevoel niet krijg laat ik ongelezen. Dat kunnen inderdaad (links naar) reviews zijn van spellen waar ik om wat voor reden dan ook geen interesse in heb, maar ook verkooptopics (als ik even niet naar iets nieuws op zoek ben) of ook het laatste aanwinsten topic.
Zijn er meer mensen die dat zo doen op het forum? Ik kijk altijd vanuit portaal bij toon nieuwe berichten of er iets bijstaat wat me interesseert, en topics waarbij ik dat gevoel niet krijg laat ik ongelezen. Dat kunnen inderdaad (links naar) reviews zijn van spellen waar ik om wat voor reden dan ook geen interesse in heb, maar ook verkooptopics (als ik even niet naar iets nieuws op zoek ben) of ook het laatste aanwinsten topic.
-
siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Helemaal mee eens, zo doe ik dat ook. Maar het valt mij dan wel op wanneer er meerdere berichten staan van dezelfde persoon bijvoorbeeld. "Vervuilt" wel een beetje mijn overzicht.Lord Leuber schreef: Wat mij vooral intrigeert is wat op mij overkomt als de behoefte om alle topics te lezen, als ik het goed begrijp tenminste.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Ik schrijf niet dagelijks recensies, dus ik hoop maar dat ik niet van gespam beticht word. Ik vind het ook altijd leuk om reacties te lezen, hier of op Spellengek zelf. Wat me eraan doet denken dat ik hier nog geen melding van Marabunta had gedaan. Bij dezen verholpen 
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Een aantal review / blogs/vlogs of wat dan ook, kijk of lees ik als het een titel is die me interessant lijkt. Daarna klik ik op de button: markeer alles gelezen in dit forum voor de dingen die ik niet wil lezen en erg is het uit mijn lijstje met 'toon ongelezen berichten'. Bam, in 1x ervan bij een topic waar je (de rest) nietwil lezen.
~ Always look on the bright side of life ~

-
WTULTC
- Elfenkoning
Op de website of met name onder de YouTube filmpjes van de review wordt meer gereageerd ipv hier. Logisch ook want dat is de hoofdplaats van de review. Ik zie het dus ook niet als een probleem dat er hier nauwelijks op wordt gereageerd.
Ik vind het juist wel fijn dat bijv Nox en Spellengek ze hier ook post. Dan hoef ik maar een kanaal (Bordspelmania) in de gaten te houden en niet telkens afzonderlijk naar alle diverse sites etc te gaan. Dus reviewers en filmpjes makers. Blijf ze vooral hier posten!
Ik vind het juist wel fijn dat bijv Nox en Spellengek ze hier ook post. Dan hoef ik maar een kanaal (Bordspelmania) in de gaten te houden en niet telkens afzonderlijk naar alle diverse sites etc te gaan. Dus reviewers en filmpjes makers. Blijf ze vooral hier posten!
-
marcomarcomar
- Jakkiebak!
ik lees wel altijd de reviews van Spellengek en Pura Vida
-
delia
- Party Animal
Ik lees alle reviews, met nadruk op lees. De filmpjes sla ik altijd over, daar houd ik niet zo van.
Ik zou het inderdaad mooi vinden als die in 1 bericht zouden komen, ipv 5 berichten tegelijk. Maar snap ook dat de poster(s) dan minder aandacht krijgen voor hun werk.
Ik zou het inderdaad mooi vinden als die in 1 bericht zouden komen, ipv 5 berichten tegelijk. Maar snap ook dat de poster(s) dan minder aandacht krijgen voor hun werk.