Nav de discussie in de top 100 van 2024: persoonlijke inzendingen. Zoals beloofd hier de mijne.
Werkwijze/criteria voor mijn lijst:
1. Ik moest het spel afgelopen jaar minimaal 1x gespeeld hebben. Dat maakte het kiezen, weliswaar knarsetandend vanwege vele ontbrekende favorieten ietsje makkelijker. Want met 1200 spellen in huis krijg ik hooguit een derde daarvan gespeeld.
2. "Shortlist" van die gespeelde spellen maken die ik echt goed vond. Dat werder er iets meer dan 50, dus daar moesten er nog 30 van afvallen.
3. Selectie van de shortlist: max 1 per spelauteur. Niet uitsluitend lange strategische spellen (daar neig ik toe), maar ook minimaal wat korte en middellange spellen. Spellen die vaker gespeeld zijn mogen hoger dan nieuwe enthousiastelingen.
Dus dat werd dit jaar:
1. XIA - Legends of a drift system. De sandbox space opera die nooit 2x hetzelfde zal uitpakken! Vanwege de speelduur krijg ik het niet zo snel op tafel, maar wordt altijd blij als het lukt, want elke keer levert het zulke avonturen op dat er lang over nagepraat wordt.
2 tm 10 (volgorde maakt niet uit)
Hive - het 'schaken van deze eeuw'. Eenvoudige regels, overal te spelen, snelle potjes. Waarom staat dit niet in de top 100 staat en veel andere korte spelletjes wel? Vinden mensen nadenken lastig?
Vindication - Knap dat dit intrigerende spel in 90 minuten gespeeld kan worden. Door alle uitbreidingen kan ik er jaren mee vooruit.
Yokohama - De 'doordenk Euro'. Ik heb veel spellen van Hisashi Hayashi (wie weet ken je roll & write Metrolijn?) maar deze blijft zijn allerbeste. Vind het hilarisch dat je luie werknemers alleen maar aan de slag gaan als de baas zelf in de buurt is.
D.E.I. - Prachtig uitgevoerd (3d bord) spel waar je de strijd om grondstoffen aangaat in bevroren London van de maker van Barrage.
Funkenschlag (Hoogspanning) - Zelfs na meer dan 50 potjes blijf ik hier zin in hebben. Mijn favo klassieker
Klask - Behendigheidspellen zijn blijkbaar niet zo populair onder bordspelers? Deze is snel, adrenaline opwekkend en enorm verslavend. Na elk potje voel ik 'nog een keer'.
Pipeline - Het beste spel van nieuw talent Ryan Courtney. Zwaar economisch spel, lastig maar goed.
Sol - Last days of a star kwam direct op mijn 'must have' lijst nadat ik 'm een paar jaar geleden speelde. Ben erg blij met mijn 2e editie. Er zijn maar 3 acties in deze 'space race' maar er is zoveel interactie.
(Age of) Steam - Had ik wel verwacht in de top 100. Brainy pick up & deliver treintjes spel, klassieker van Martin Wallace die je kent van Brass
nr 11 t/m 20 (volgorde maakt niet uit)
In dit rijtje wat 'cult of the new'. Ben echt dol op space spellen, voor deze 5 mag je me wakker maken:
Voidfall - De nieuwste, en fraai uitgevoerde, space opera van David Turczi. Na het eerste potje wilde ik direct een nieuwe inplannen. Wow.
Twilight Imperium - Jaren vermeden vanwege de lange speelduur. Maar een spelmakker kocht 'm en ik ben om. Binnenkort staat er weer een sessie gepland en ik heb er nu al zin in.
Evacuation - De nieuwste van Vladimir Suchy. 'red de aarde' race, zonder plannen ben je hopeloos verloren. Erg goed thema, vandaar toch deze gekozen ipv Underwater Cities die ik ook erg goed vind.
Last Light - "4X in een uur", en verdomd het is nog waar ook. Als je spellen a la Eclipse leuk vind, maar ze vanwege de speelduur niet op tafel krijgt is dit fraaie spel iets om eens te proberen.
Terraforming Mars - De originele graag, niet de kaart variant. En liefst met ervaren spelers, zodat het 2 uur duurt ipv 4...
Maglev Metro - "Pick up & deliver met techtree" Fijne efficientie 'treintjes'race met veel concurrentie interactie.
Glory to Rome - Deze topper van Carl Chudyk maakte voor mij spellen als San Juan en Race for the Galaxy behoorlijk overbodig. Ik vind het zogenaamd 'lelijke' cartoon artwork prima. Jammer dat het nooit meer verkrijgbaar wordt.
Import/Export - In mijn lijst mag geen spel van Jordan Draper ontbreken. Lastig kiezen welke want Tokyo Metro en Tokyo Tsukiji Market zijn net zo goed. Maar deze krijg ik bij mijn wekelijkse clubje op tafel. Kruising tussen Container en Glory to Rome.
Dominant Species: (Marine) - Ik heb beide varianten. Marine voor 2, 3 of 4 spelers, en de gewone voor 4, 5 of 6. Dit jaar kwam deze weer op tafel. Geweldig thinky 'beesten in de oertijd' strategisch spel, wie overleeft er het beste na 3 uur spelen?
Hegemony - Dit asymmetrische economische spel heb ik helaas pas 1x gespeeld, maar sinds die sessie blijft ik hopen op de volgende. Speel als 'de arbeiders' 'de middenstanders' 'de kapitalisten' of 'de staat'. Goed uitgewerkt qua thema en zeer interactief. Wel heavy en lang.
Van deze voorraad hebben er helaas maar 2 de top 100 gehaald, dus ik val hier voor de meeste bezoekers vast uit de toon met mijn voorkeur voor langere strategische spellen ipv lichte familiespellen.
Ik snap dat veel uit mijn lijst niet iedereen kan bekoren. Maar voel je vooral vrij om mijn keuzes te bejubelen of zwaar af te branden! Liever dat dan 'best aardig'.
Ik help je vast met wat argumenten aan waarmee je me keihard om de oren mag slaan:
- Veel te snobby lijst waarbij je uit je patservoorraad express teveel obscure spellen hebt gekozen die je niet in een standaard spellenwinkel vind.
- Veel te veel space spellen! Boe, ik hou niet van space, stom want niet realistisch!
- Veel te veel lange spellen! Lange spellen zijn saaaaaaaaaaaaiiii, of lijken op werk, of moet ik veel te veel voor nadenken. Ik wil sowieso minstens 10 spellen per avond kunnen spelen, en niet een half uur bezig zijn met een uitleg!
- Er staan maar 2 van deze spellen in de top 100, daarom kan het niet anders dat deze lijst echt heel hard zuigt!
of anders geformuleerd:
- Veel te veel spellen die ik niet ken! Ik wil gewoon meteen kunnen spelen en niet weer een nieuw spel leren! Vooral niet als er directe confrontatie of andere narigheid in zit!
Uiteraard waardeer ik het meer als je je eigen afkraakmening over me uitkotst, hoe origineler hoe beter!
Maar natuurlijk mag je het ook gewoon helemaal, of anders af en toe, met me eens zijn. Graag zelfs. Ben benieuwd naar je reactie.
Groeten van het lokale muppetbalkonnetje. W/S
Top 20 2024 van MikeBzonderpuntje
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
WTULTC
- Elfenkoning
Re: Top 20 2024 van MikeBzonderpuntje
Inderdaad een behoorlijk pittig lijstje waarvan ik maar 3 heb gedaan (Hive, Klask en Terraforming Mars). De meeste titels ken ik overigens wel, maar dat ligt zoals je inmiddels weet vanwege de lengte niet mijn interesse.
Naar Glory to Rome ben ik het meest benieuwd naar uit je lijst. Ik heb deze al regelmatig in mijn handen gehad op de spellenclub maar steeds kan het er naar niet van om hem te spelen.
Qua space thema: dat vind ik zelf wel leuk. Ik zou zelf graag nog namelijk Space Base en Welcome to the moon aan mijn collectie willen toevoegen. Beide spellen heb ik elders al vaker gespeeld.
Verzamel je space thematische spellen of is het puur toeval?
Naar Glory to Rome ben ik het meest benieuwd naar uit je lijst. Ik heb deze al regelmatig in mijn handen gehad op de spellenclub maar steeds kan het er naar niet van om hem te spelen.
Qua space thema: dat vind ik zelf wel leuk. Ik zou zelf graag nog namelijk Space Base en Welcome to the moon aan mijn collectie willen toevoegen. Beide spellen heb ik elders al vaker gespeeld.
-
Hippe
- Professor Pimpel
Gewoon een mooie lijst! Daarbij jouw mening dus altijd goed!
Glory to Rome staat er bij mij ook altijd in!
Bij mij stonden er 8 niet in de top 100 dus ben iets meer mainstream denk ik
Glory to Rome staat er bij mij ook altijd in!
Bij mij stonden er 8 niet in de top 100 dus ben iets meer mainstream denk ik

-
Edwin84
- Elfenkoning
Vind het stukje wat je schrijft na jouw top 20 een beetje flauw. Hiermee geef je ook aan dat je wat reacties die je verwacht geen hoge dunk hebt van andere forumleden.
Komt dit omdat je je heel erg aangevallen voelt uit wat er gezegd is in het top 100 topic?
Dan wat jouw spellenkeuze betreft: Zelf hou ik niet van een space thema dus speel er weinig spellen van. TE spreekt me wel aan dan weer, maar de spelduur is voor mij te lang dus ook niet gespeeld. Zal mijn feedback dan geven op de spellen die ik wel gespeeld heb. Ik vind persoonlijk dat je zonder een spel gespeeld te hebben geen goede mening erover kan vormen om het af te kraken.
Hive: Goed spel, leuk om paar keer te spelen en snap dat dit onder de abstracte titels een toppertje is, maar lijkt me niet genoeg herspeelbaarheid hebben dat het zo hoog ranked. Vindt het wel knap dat het thema er goed bij past. Abstracte spellen met een thema zijn vrij zeldzaam.
Hoogspanning: Jaren geleden toen dit spel enorm populair was aantal keer gespeeld. Vond het destijds een heel goed spel. Vooral het bieden werkte erg goed en is heel origineel.
Nu jaren later vind ik wel dat het spel te lang duurt voor wat je doet en zal dan sneller iets anders op tafel leggen. Maar zeker een spel dat verdient hoog te eindigen. Heb nog wel de kaartversie in mijn collectie omdat die wat sneller speelt en met name om het bieden draait.
Klask: Leuk spel om zo af en toe te doen, maar net als sjoelen zal dit voor mij niet zo hoog eindigen.
Terraforming Mars: Dit spel greep me helemaal niet toen ik het speelde tijdens een demo op Spel Antwerpen. Zal voor een deel aan het thema liggen. Kan me wel inleven in wat anderen erin zien, maar zo populair als dit is ten opzichte van naar in mijn ogen betere titels snap ik niet.
Als ik naar het totaal van het lijstje kijk zie ik wel dat jij gewoon koopt en speel wat je leuk vindt. Niet iedereen hoeft altijd dezelfde populaire spellen te spelen.
Komt dit omdat je je heel erg aangevallen voelt uit wat er gezegd is in het top 100 topic?
Dan wat jouw spellenkeuze betreft: Zelf hou ik niet van een space thema dus speel er weinig spellen van. TE spreekt me wel aan dan weer, maar de spelduur is voor mij te lang dus ook niet gespeeld. Zal mijn feedback dan geven op de spellen die ik wel gespeeld heb. Ik vind persoonlijk dat je zonder een spel gespeeld te hebben geen goede mening erover kan vormen om het af te kraken.
Hive: Goed spel, leuk om paar keer te spelen en snap dat dit onder de abstracte titels een toppertje is, maar lijkt me niet genoeg herspeelbaarheid hebben dat het zo hoog ranked. Vindt het wel knap dat het thema er goed bij past. Abstracte spellen met een thema zijn vrij zeldzaam.
Hoogspanning: Jaren geleden toen dit spel enorm populair was aantal keer gespeeld. Vond het destijds een heel goed spel. Vooral het bieden werkte erg goed en is heel origineel.
Nu jaren later vind ik wel dat het spel te lang duurt voor wat je doet en zal dan sneller iets anders op tafel leggen. Maar zeker een spel dat verdient hoog te eindigen. Heb nog wel de kaartversie in mijn collectie omdat die wat sneller speelt en met name om het bieden draait.
Klask: Leuk spel om zo af en toe te doen, maar net als sjoelen zal dit voor mij niet zo hoog eindigen.
Terraforming Mars: Dit spel greep me helemaal niet toen ik het speelde tijdens een demo op Spel Antwerpen. Zal voor een deel aan het thema liggen. Kan me wel inleven in wat anderen erin zien, maar zo populair als dit is ten opzichte van naar in mijn ogen betere titels snap ik niet.
Als ik naar het totaal van het lijstje kijk zie ik wel dat jij gewoon koopt en speel wat je leuk vindt. Niet iedereen hoeft altijd dezelfde populaire spellen te spelen.
Laatst gewijzigd door Edwin84 op ma 13 mei 2024, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
kosterix
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: zucht
Hoogspanning ook al tientallen keren gespeeld. Heerlijk spel.
Hive gedoneerd, vonden we te eng, en de koningin verstikken.. zielig!
Glory to rome, Vond het vrij vaag maar heb het slechts 1x gespeeld. Ingewikkeld verhaal maar als ik het goed heb is er een kit te downloaden om je kaartjes naar eigen smaak te ontwerpen.
zelf heb ik geen top 20, want in 2024 heb ik geen 20 verschillende spellen gespeeld; niet dat het iemand wat zal zeggen, maar ik ben into roguelites (zeg maar nog een potje maar dan met meer) - dorfromantik en one deck dungeon (beide compleet met uitbreiding).
noot: link naar GtR gevonden https://gtr.stormtide.net/?fbclid=IwAR0 ... GNT1ssVzpF
Hive gedoneerd, vonden we te eng, en de koningin verstikken.. zielig!
Glory to rome, Vond het vrij vaag maar heb het slechts 1x gespeeld. Ingewikkeld verhaal maar als ik het goed heb is er een kit te downloaden om je kaartjes naar eigen smaak te ontwerpen.
zelf heb ik geen top 20, want in 2024 heb ik geen 20 verschillende spellen gespeeld; niet dat het iemand wat zal zeggen, maar ik ben into roguelites (zeg maar nog een potje maar dan met meer) - dorfromantik en one deck dungeon (beide compleet met uitbreiding).
noot: link naar GtR gevonden https://gtr.stormtide.net/?fbclid=IwAR0 ... GNT1ssVzpF
Laatst gewijzigd door kosterix op ma 13 mei 2024, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Waldorf: They aren’t half bad.
Statler: Nope, they’re ALL bad!
Ik zou willen zeggen "mooie lijst, Mike", maar ik ken de meeste spellen eigenlijk niet. Hive wel en die zou mijn top 100 niet halen. Erg leuk en lekker kort maar misschien benaderen wij het verkeerd? Wij krijgen nooit alle insecten op tafel, want dan is de insluitingsdans allang begonnen. Enorm onbevredigend vind ik dat elke keer. Evacuation staat op onze lijst, die gaat zeker nog geprobeerd worden hier in huis.
Statler: Nope, they’re ALL bad!
Ik zou willen zeggen "mooie lijst, Mike", maar ik ken de meeste spellen eigenlijk niet. Hive wel en die zou mijn top 100 niet halen. Erg leuk en lekker kort maar misschien benaderen wij het verkeerd? Wij krijgen nooit alle insecten op tafel, want dan is de insluitingsdans allang begonnen. Enorm onbevredigend vind ik dat elke keer. Evacuation staat op onze lijst, die gaat zeker nog geprobeerd worden hier in huis.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Ik ben het met je eens dat Glory to Rome wel in de lijst hoort. Beter dan alle tableaubouwers die wel in de lijst staan, met uitzondering van Race natuurlijk. Hm, ik vraag me nu af waarom ik deze zelf niet in mijn top-10 had staan…
Wat betreft lange spellen: die zijn in veel gevallen lang omdat je erg. lang. moet wachten op je beurt. Maar ook als dat niet zo is, zijn ze hun speelduur vaak niet waard. Het speelplezier per minuut is simpelweg aanzienlijk lager dan bij spellen van anderhalf à twee uur. Alle respect voor de spellen van Francis Tresham en consorten, maar ze zijn veel te traag in het aanbod van nu.
Wat betreft lange spellen: die zijn in veel gevallen lang omdat je erg. lang. moet wachten op je beurt. Maar ook als dat niet zo is, zijn ze hun speelduur vaak niet waard. Het speelplezier per minuut is simpelweg aanzienlijk lager dan bij spellen van anderhalf à twee uur. Alle respect voor de spellen van Francis Tresham en consorten, maar ze zijn veel te traag in het aanbod van nu.
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Nadat je in het commentaar-topic hoog opgaf over Hoogspanning, was ik erg benieuwd naar dit lijstje. Helaas moet ik constateren dat er verder niet veel raakvlakken zijn tussen jouw en mijn top-20 (Age of Steam en Terraforming Mars vallen er bij mij waarschijnlijk net buiten).
Al die space operas zijn niet echt aan mij besteed, met jouw nummer 1 voorop. Wat een slechte ervaring was dat.
Niet dat ik de trends in de top-100 goed kan waarderen trouwens. Maar die is gewoon een afspiegeling van de spellenwereld in zijn geheel. Steeds meer competitieve puzzels met weinig tot geen interactie, daar word ik ook niet blij van.
Al die space operas zijn niet echt aan mij besteed, met jouw nummer 1 voorop. Wat een slechte ervaring was dat.
Niet dat ik de trends in de top-100 goed kan waarderen trouwens. Maar die is gewoon een afspiegeling van de spellenwereld in zijn geheel. Steeds meer competitieve puzzels met weinig tot geen interactie, daar word ik ook niet blij van.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Sorry, een afkraakmening is me niet gelukt. Vermoedelijk omdat ik uit eigen ervaring weet hoe leuk het is om een speeltafel met jou te delen en/of over spellen te ouwehoeren.
Ik ben in 1979 in de hobby gerold en speelde aanvankelijk alleen maar zware, grote jongens. Halverwege de jaren ’80 kwam daar rollenspel bij. In 1989 werd ik verleid door het betere Duitse gezelschapsspel. Sindsdien ben ik een watje dat al onrustig wordt van de gedachte aan een avondvullend spel.
Je noemt een paar titels die ook mij goed zijn bevallen: Hive, Yokohama, Funkenschlag, Klask, Steam, Maglev Metro (ondanks de matige uitvoering met slecht passende stukken) en Glory to Rome.
Ik ben in 1979 in de hobby gerold en speelde aanvankelijk alleen maar zware, grote jongens. Halverwege de jaren ’80 kwam daar rollenspel bij. In 1989 werd ik verleid door het betere Duitse gezelschapsspel. Sindsdien ben ik een watje dat al onrustig wordt van de gedachte aan een avondvullend spel.
Je noemt een paar titels die ook mij goed zijn bevallen: Hive, Yokohama, Funkenschlag, Klask, Steam, Maglev Metro (ondanks de matige uitvoering met slecht passende stukken) en Glory to Rome.
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
Nou, dank aan iedereen voor de reacties. Dat vind ik fijne interactie! Ja ook de 'ik vind het niks reacties' waardeer ik. Heb liever dat je je uitkomt voor je mening dan dat je zwijgt. Dus ga gerust door, ik hou dit topic in de gaten.
Zal ondertussen even ingaan op wat reacties die naar mijn idee om wat verduidelijking van mijn kant vragen:
Space Thema: ik was op mijn 11e al dol op Science Fiction, Star Trek was vroeger mijn favo soap. Dus ik koop eerder een space spel dan het zoveelste 'iets in de middeleeuwen spel'. Het klinkt misschien raar, maar mijn grote collectie komt vooral voort uit mijn enthousiasme voor spellen. Ik hoef ze niet perse te verzamelen, maar ik wil er gewoon toegang toe. Vooral omdat ik veel verschillende spellenclubjes heb EN er hier in huis veel gespeeld wordt koop ik ook regelmatig iets dat ook al bij medespelers in huis ligt. Domweg omdat niet elke speler altijd aanschuift. En dan is kopen het makkelijkst....
Hive is mijn meestgespeelde spel (ruim boven de 100 sessies), dus ik vind het uitermate herspeelbaar.....
Inderdaad, ik koop en speel gewoon wat ik leuk vind, goed gezien!
Waar ik eerder een hekel aan heb zijn spellen waarbij je totaal niets kunt doen voordat je aan de beurt bent. Vandaar dat ik liever strategische dan taktische spellen speel, dan kan ik zelf andermans (al dan niet trage) beurt ook gebruiken om lekker na te denken ipv te wachten....
Zal ondertussen even ingaan op wat reacties die naar mijn idee om wat verduidelijking van mijn kant vragen:
Als je spellen als San Juan en Race for the Galaxy leuk vind wil je zeker Glory to Rome eens proberen. Of niet als je 'm zo leuk vindt dat je 'm daarna ook wilt hebben en er moeite mee hebt om er hoge prijzen voor te betalen op de 2e hands markt....WTULTC schreef: Naar Glory to Rome ben ik het meest benieuwd naar uit je lijst. Ik heb deze al regelmatig in mijn handen gehad op de spellenclub maar steeds kan het er naar niet van om hem te spelen.
Space Thema: ik was op mijn 11e al dol op Science Fiction, Star Trek was vroeger mijn favo soap. Dus ik koop eerder een space spel dan het zoveelste 'iets in de middeleeuwen spel'. Het klinkt misschien raar, maar mijn grote collectie komt vooral voort uit mijn enthousiasme voor spellen. Ik hoef ze niet perse te verzamelen, maar ik wil er gewoon toegang toe. Vooral omdat ik veel verschillende spellenclubjes heb EN er hier in huis veel gespeeld wordt koop ik ook regelmatig iets dat ook al bij medespelers in huis ligt. Domweg omdat niet elke speler altijd aanschuift. En dan is kopen het makkelijkst....
Nou, het ging er soms pittig aan toe inderdaad. Maar ik wilde gewoon ludiek aangeven dat er best stevig commentaar ter mag krijgen, omdat ik dat zelf ook regelmatig geef. Dus het was meer ludiek bedoeld als 'hou je niet in als mijn commentaar je tegenstaat en je met gelijke munt wilt terug betalen'.Edwin84 schreef: Vind het stukje wat je schrijft na jouw top 20 een beetje flauw. Hiermee geef je ook aan dat je wat reacties die je verwacht geen hoge dunk hebt van andere forumleden.
.....
.....
Hive is mijn meestgespeelde spel (ruim boven de 100 sessies), dus ik vind het uitermate herspeelbaar.....
Inderdaad, ik koop en speel gewoon wat ik leuk vind, goed gezien!
Ik snap het prima dat sommige mensen liever kortere spellen spelen hoor. Maar ik vind lange spellen soms gewoon spannender vanwege de opbouw. Daarnaast zit ik regelmatig aan tafel met trage spelers. En eerlijk gezegd vind ik dat minder irritant bij lange spellen waarbij het normaler is dat je lang nadenkt dan bij korte spellen, die dan ineens 4x zo lang duren, en ongeduldige ikke zich op loopt te vreten dat iemand zo ontzettend zit te treuzelen om een spelletje dat verdorie juist leuk is als het vlot gespeeld wordt.....Peter Hein schreef: Wat betreft lange spellen: die zijn in veel gevallen lang omdat je erg. lang. moet wachten op je beurt. Maar ook als dat niet zo is, zijn ze hun speelduur vaak niet waard. Het speelplezier per minuut is simpelweg aanzienlijk lager dan bij spellen van anderhalf à twee uur. Alle respect voor de spellen van Francis Tresham en consorten, maar ze zijn veel te traag in het aanbod van nu.
Waar ik eerder een hekel aan heb zijn spellen waarbij je totaal niets kunt doen voordat je aan de beurt bent. Vandaar dat ik liever strategische dan taktische spellen speel, dan kan ik zelf andermans (al dan niet trage) beurt ook gebruiken om lekker na te denken ipv te wachten....
-
lynyrdskynyrd
- Garnaal
Afbranden zit er niet in gezien het feit dat ik er 13 NIET gespeeld heb, en de overige 7 (zeer) goede spellen zijn. Van de niet gespeelde spellen heb ik Hegemony en Twilight Imperium III zelf, de eerste gaat dit jaar wel op tafel komen, de tweede is denk ik redelijk kansloos. Last light en vindication zou ik nog wel eens willen spelen, de overige kan ik -denk ik- prima zonder.
Van de gespeelde spellen:
1x Yokohama, (age of) steam, glory to Rome eigenlijk onvoorstelbaar dat het bij 1x spelen is gebleven
Hive is een heerlijk 2 persoons abstract spel, maar dan moet je wel aan elkaar gewaagd zijn.
Dominant Species, spelduur (keuze stress) is de grootste belemmering
Terraforming Mars en Funkenschlag staan in mijn persoonlijke TOP20, waarbij de laatste vaker gespeeld zou kunnen worden.
Conclusie: Je hebt een unieke TOP 20 samengesteld
Van de gespeelde spellen:
1x Yokohama, (age of) steam, glory to Rome eigenlijk onvoorstelbaar dat het bij 1x spelen is gebleven
Hive is een heerlijk 2 persoons abstract spel, maar dan moet je wel aan elkaar gewaagd zijn.
Dominant Species, spelduur (keuze stress) is de grootste belemmering
Terraforming Mars en Funkenschlag staan in mijn persoonlijke TOP20, waarbij de laatste vaker gespeeld zou kunnen worden.
Conclusie: Je hebt een unieke TOP 20 samengesteld