Dominion - welke uitbreidingen?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Kabôuter1st
Joker

Dominion - welke uitbreidingen?

Bericht door Kabôuter1st »

Ik heb Dominion nu een paar weken en het speelt echt super.

Wij hebben hijs de zeilen er al bij gekocht, maar wat zijn de beste/leukste uitbreidingen? Dan weet ik welke uitbreiding ik binnenkort ga kopen.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Dominion - welke uitbreidingen?

Bericht door Mac-S »

Ik heb zelf de eerste acht (ongeveer) uitbreidingen gespeeld, maar de nieuwere niet. Ik speelde een tijdlang heel veel Dominion, maar de laatste jaren toch wat minder en er zit nog genoeg variatie in de kaarten die we al hebben, dus ik vond die nieuwe de investering niet waard.

Elke uitbreiding geeft je 25-30 nieuwe kaarten dus een heleboel variatie, zeker ook doordat de nieuwe kaarten niet alleen zelf leuk zijn maar ook mooie combo's kunnen vormen met de oude. Dus een echt slechte keuze kun je mijns inziens niet maken.

Dat gezegd hebbende, ik zou de volgende sets het meest aanraden:

1. Hijs de Zeilen (die heb je al, goed bezig!)
2. Avonturen
3. Donkere Middeleeuwen
4. Welvaart
Kabôuter1st
Joker

Bericht door Kabôuter1st »

Avonturen en hijs de zeilen lees ik idd het vaakst terug samen met welvaart.

En donkere middeleeuwen ook wel eens.
Dus ik denk dat ik al welvaart of avonturen ga beginnen straks.

Dank je wel
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Hallo
wat mij betreft zijn dit mijn favoriete uitbreidingen.

Hijs de Zeilen
Welvaart
Menagerie

Donkere Middeleeuwen had ik ooit gekocht, maar is de enige uitbreiding die ik weer verkocht heb.

Wil je meer weten over dominion. Kijk dan eens op https://wiki.dominionstrategy.com/index.php/Main_Page
Steve
Meeple

Bericht door Steve »

Intrige zou ik hier nog willen toevoegen (naast idd hijs de zeilen en welvaart)
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Ik ga het even omgekeerd aanpakken. Er zijn genoeg sets beschikbaar en die zijn eigenlijk allemaal gewoon goed. Toch zijn er een paar die voor mij niet zo geslaagd waren (maar misschien zijn het straks jouw favorieten, wie weet!)
- Alchemisten. Het idee is leuker dan de uitvoering en het voegt vaak niet zo veel toe. ook zijn kaarten als "posession" vooral heel veel gedoe. Deze zou ik einde van het rijtje zetten als je de rest al hebt en meer nodig hebt.
- Nocturne. Voegt een nachtfase toe die voor mij te veel rommelt aan het fijne ritme van dominion. Pak je kaarten, speel je kaarten, koop kaarten, volgende speler. De paar keer dat ik met deze uitbreiding speelde werd het spel er aanzienlijk langer door en hadden we niet per se een betere tijd. Het is er wel een smaakmaker qua thema.
- Achterland. In deze set zitten een aantal van mijn favorieten, maar veel kaarten zijn toch wel erg situatie-afhankelijk en zullen in veel potjes gewoonweg niet gekocht worden.
- en in mindere mate, Gilden. Helemaal prima maar de meeste kaarten hebben wel erg veel tekst waardoor het lastig onthouden is wat ze ook alweer doen, ook het spelmechaniek van overbetalen voor eenmalige acties voegt voor mij meestal niet veel toe.

Zelf zou ik gaan voor iets van de latere sets. Renaissance bijvoorbeeld. Die projecten en extra score condities voegen echt een leuke laag toe aan dominion en in de latere sets zitten voor mijn gevoel de leukste kaarten om mooie combinaties te bouwen.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Plaats reactie