Van lijnen en dynamiek tot de perfecte compositie: bordspellenfotograaf Henk Rolleman legt het uit

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
speloptafel
Rooster Booster

Van lijnen en dynamiek tot de perfecte compositie: bordspellenfotograaf Henk Rolleman legt het uit

Bericht door speloptafel »

(misschien geen ontwerper of designer, maar ik vond zelf dat het hier wel op zijn plaats was...)

Afbeelding

Hij kreeg bijna alle bordspelgrootheden voor zijn camera: van Reiner Knizia tot aan Stefan Feld. En in twintig jaar kwamen er vele honderden, misschien zelfs wel duizenden bordspellen ook voor zijn lens. Henk Rolleman is waarschijnlijk de bekendste bordspelfotograaf in de Benelux. En ook al ken je zijn naam niet, dan heb je vast wel eens zijn foto’s gezien.

Het maken van een bordspelfoto is iets anders dan snel even iets neerleggen en klik-klik wat foto’s schieten. Er zit een heel idee achter, legt Rolleman uit. En dan is het precisiewerk, laat hij ook zien. Lijnen, compositie, dynamiek; het zijn allemaal termen die over tafel vliegen, als Henk de beginselen van zijn werk uitlegt.

“Wat voor mij een goede foto maakt is dat de kleuren mooi zijn en het licht goed is”, vertelt Henk. “Het moet je naar het beeld toetrekken, zodat je zegt ‘hey, er ligt een mooi spel op tafel, daar schuif ik graag bij aan’.”

Afbeelding

Henk Rolleman had een uitgebreid gesprek met Speloptafel in aflevering 46 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.
https://www.speloptafel.nl/speloptafel- ... rdspellen/
Een hele reeks aan bordspelfoto’s van Henk Rolleman kan je hier terugvinden.
https://boardgamegeek.com/images/boardg ... 2&sort=hot
Laatst gewijzigd door Bart op zo 03 nov 2024, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst
Plaats reactie