Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dat de weide te weinig vervest wordt in Everdell ben ik het helemaal mee eens! Dit wordt echter wel gecorrigeerd in de uitbreiding Newleaf.
Wat ik wel een beetje mis in je artikel is de vraag of je Wondrous Creatures moet (kunt) aanschaffen als je Everdell al hebt. Visueel vind ik Wondrous Creatures wat minder aantrekkelijk. Het artwork an sich is wel oké, maar het is echt all over the place en oogt behoorlijk rommelig
Lucky Jack schreef: za 30 nov 2024, 08:01
Dat de weide te weinig vervest wordt in Everdell ben ik het helemaal mee eens! Dit wordt echter wel gecorrigeerd in de uitbreiding Newleaf.
Wat ik wel een beetje mis in je artikel is de vraag of je Wondrous Creatures moet (kunt) aanschaffen als je Everdell al hebt. Visueel vind ik Wondrous Creatures wat minder aantrekkelijk. Het artwork an sich is wel oké, maar het is echt all over the place en oogt behoorlijk rommelig
Dat was precies wat ik me ook afvroeg. Ik kom zelf maar tot de conclusie dat ik dat niet doe. Everdell spelen we niet heel vaak meer, en als we het spelen is dat verversen geen probleem. Met twee spelers werpen we elke ronde de solodobbelsteen en vervangen de kaart die gedobbeld wordt. Simpel en effectief. Je kunt dat ook variëren, door die dobbelsteen bijvoorbeeld alleen te gooien als de weide toch al deels ververst wordt. Op BGG vind je ook de zogeheten "border variant", waarbij je elke keer als de weide wordt ververst, een kaart extra open op een speciaal plekje legt. Die kaart is beschikbaar tot de volgende kaart erbovenop komt te liggen.
Overigens, klein puntje in de bespreking: de weide bij Everdell ververst natuurlijk niet alleen met de begrafenisondernemer, maar elke keer als er een kaart (of twee) uit de weide wordt gepakt en er aldus een nieuwe op de weide komt te liggen. Met drie of meer spelers gebeurt dat eigenlijk best vaak. Met twee spelers kun je bovengenoemde varianten prima proberen.
Ik zeg dat je ze zeker beiden kunt hebben. Ze vallen onder een genre. Tableau building gemixt met worker placement.
Net zoals dat je Endless Winter en Arnak ook kunt hebben, kan dat met deze ook.
Zelf vind ik Wondrous creatures beter. Bij Everdell moet je zoveel geluk hebben dat je de kans krijgt een bewoner gratis te huisvesten of net die karakters te kunnen pakken voor de doelen. Ook dat de punten vooral van de kaarten komt spreekt me tegen. Dit geeft je nog minder de mogelijkheid een strategie te bepalen of je taktiek aan te passen.
Bij Wondrous creatures is elke kaart uniek maar veel kaarten hebben dezelfde effecten. Hierdoor zijn er meer kaarten die een mooie combo maken of engine bouwen. Ook met de doelen heb je meer mogelijkheden om zelf te bepalen hoe je speelt en waar je de punten haalt.
Wat uiterlijk betreft vind ik de Workers minder mooi bij Wondrous creatures. De artwork kan ik dan wel week goed waarderen.
Grappig, we hebben pas geleden Wondrous Creatures gekocht en ik heb er helemaal niet over nagedacht of het op Everdell lijkt. We hebben die ook en we hebben beide spellen nu 2 keer gespeeld. Ik heb er geen moeite mee dat het op elkaar lijkt, ik vind het genoeg verschillend. Ik heb ook niet een directe voorkeur.
Wat mij direct opviel in de review van Spellenwijs, was een puntje waar ik het wel mee eens ben, de speciale kracht van de captain is niet zo bijzonder dat het heel veel invloed op het spel heeft.
Terechte vraag. Die - en mijn antwoord - zal ik nog toevoegen aan het blog. Maar bij dezen mijn gedachten daarover.
Vooropgesteld: Hoewel de spellen qua mechanics op elkaar lijken, vind ik de spelervaring anders genoeg om beide te hebben. Zoals gezegd: Everdell biedt een meer afgebakende gameplay en Wondrous Creatures voelt vrijer (met meer spanning richting het einde).
Vind je Everdell juist leuk vanwege het afgebakende spelverloop? Dan is Wondrous Creatures misschien wel 'te' vrij voor je. Dit werkt ook andersom. Vind je Everdell juist niet leuk omdat het soms wat beperkend is? Dan biedt de vrijheid in Wondrous Creatures misschien juist uitkomst.
Maar.
Mocht je in Everdell juist de 'luck of the draw' vervelend vinden? Dus het gegeven dat een speler geluk kan hebben om precies op het juiste moment de kaart te krijgen die hij of zij nodig heeft (en daardoor wint)? Dan denk ik dat je Wondrous Creatures ook niet kunt waarderen.
Beide spellen hebben namelijk dit element. En ja, in Wondrous Creatures verversen kaarten vaker en komt er meer voorbij. Maar toch kwam het in bijna al mijn potjes voor dat een speler richting het einde nét de juiste kaart kreeg die hem of haar pak 'm beet 10 punten meer gaf dan een ander (en daardoor won).
Zou dit jullie vraag beantwoord hebben?
(Ik ben het dus eens met Edwin84 dat je ze beide kunt hebben, al deel ik niet dezelfde ervaring m.b.t. kaarten. Qua looks ben ik het eens met Lucky Jack: Ik vind Everdell mooier en meer één geheel. Wondrous Creatures vind ik vooral de kaarten mooi, maar voelt de rest wat 'plat'.)
Bedankt voor je snelle en uitgebreide aanvulling. Ik merk dat ik de spellen nog te weinig gespeeld heb om er een oordeel over te hebben, maar neemt niet weg dat ik het interessant vind om te lezen hoe anderen het ervaren. Ik vind wel dat artwork bijvoorbeeld een kwestie van smaak is. Daar moet ik wel bij bekennen dat ik wel altijd erg af ga op de looks van een spel, dus het is voor mij niet onbelangrijk.
Ik heb nu wel zin om de spellen eens om en om te gaan spelen
siepie schreef: za 30 nov 2024, 11:05
Bedankt voor je snelle en uitgebreide aanvulling. Ik merk dat ik de spellen nog te weinig gespeeld heb om er een oordeel over te hebben, maar neemt niet weg dat ik het interessant vind om te lezen hoe anderen het ervaren. Ik vind wel dat artwork bijvoorbeeld een kwestie van smaak is. Daar moet ik wel bij bekennen dat ik wel altijd erg af ga op de looks van een spel, dus het is voor mij niet onbelangrijk.
Ik heb nu wel zin om de spellen eens om en om te gaan spelen
Graag gedaan. Jij ook bedankt voor jouw reacties natuurlijk. Ik deel het volledig. Met dit soort blogs trek je vaak wat discussies open die ik altijd bijster interessant vind. Puur omdat je (nog meer) andere ervaringen hoort.
Ik ben benieuwd hoe je om-en-om potjes bevallen .
En fair enough. Artwork en looks zijn smaak. Of looks een samenhangend geheel vormen kan naar mijn mening wat objectiever worden beantwoord .