Theetuin aangekondigd

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Theetuin aangekondigd

Bericht door SvAtje »

Vandaag niet alleen de aankondiging van 999 Games dat in 2025 het spel Theetuin bij hen gaat verschijnen. Als je vandaag - 31 december 2024 - inschrijft, ontvang je 20% korting zodra het spel beschikbaar is.
Tijdens Spiel 2024 was Tea Garden een van de populairste spellen van de designer Tomáš Holek, de recent ook de goed ontvangen spellen SETI en Galileo Galilei heeft ontworpen.

IMG_1036.jpeg

Als trotse eigenaar van een van de theetuinen in de Chinese regio Yunnan, is jouw missie in Theetuin om je rijk uit te breiden door nieuwe theetuinen te vestigen langs de serene riviervallei. Theebladeren zijn je meest waardevolle bezit, met zes verschillende kwaliteitsniveaus, waarbij elke regio een andere kwaliteit theebladeren produceert. Transformeer je frisse, levendige groene theebladeren door fermentatie, waardoor ze veranderen in rijke, aromatische bruine bladeren die in kwaliteit en waarde toenemen naarmate ze rijpen.

IMG_1037.webp
Bron foto: BoardGameGeek

Benut de kracht van je stapel kaarten om tot vier hoofdacties per speelronde uit te voeren. De kracht van deze kaarten is belangrijk voor het uitvoeren van de gekozen actie; hoe hoger de kracht, hoe beter de effecten die je zult behalen. Met je kaarten bouw je nieuwe theetuinen, verkrijg je nieuwe kaarten, handel je je thee met enthousiaste karavanen, fermenteer je je theebladeren en oogst je meer thee. Combineer je hoofdacties met de kracht van secundaire acties om de rivier te bevaren, theekopjes te produceren of theestudies te doen aan de universiteit.

Het design van Theetuin is verzorgd door Barbora Srp Zizková.

• Spelers: 2-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Speelduur: 90-120 minuten
Website uitgever:

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Theetuin aangekondigd met 20% inschrijfkorting op 31-12-2024

Bericht door Pura Vida »

Goeie actie en dank voor attentie. Bij mij zat die 999 mail in de spam en zou ik te laat zijn geweest... :thumbup:
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

De verschijningsdatum voor Theetuin is gepland voor april 2025.
Spelmaniac
Jakkiebak!

Bericht door Spelmaniac »

Voor mij de topper van Spiel 2024. Ik heb Tea Garden met veel plezier met verschillende groepen gespeeld. Zij waren allemaal gecharmeerd en enthousiast over deze titel. Het is een goed gebalanceerd spel, want welke strategie je ook kiest het komt toch neer op de einduitslag.

Ik vind het super dat 999 games deze titel uit brengt. Want dit spel verdient een Nederlandse uitgave.

Jammer van de titel. Want Tea Garden had in het Nederlands ook makkelijk gekund.

Theetuin klinkt gewoon sukkelig.

Guido
Voormalig recensent van Truus en Truus Bordspellen.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Ik vind het eigenlijk wel fijn dat de titel gewoon vertaald wordt. Het is tenslotte het Nederlandse taalgebied. Ik begrijp niet precies waarom Tea Garden zo veel hipper klinkt dan Theetuin. Dat heeft nog een mooie alliteratie!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: ma 27 jan 2025, 13:24 Ik vind het eigenlijk wel fijn dat de titel gewoon vertaald wordt. Het is tenslotte het Nederlandse taalgebied. Ik begrijp niet precies waarom Tea Garden zo veel hipper klinkt dan Theetuin. Dat heeft nog een mooie alliteratie!
+1. Het niet vertalen van titels van spellen in goed Nederlands is mij een doorn in het oog.
Afbeelding
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Zin in een potje Spanwijdte? Of Kaartje om mee te rijden? Wat dacht je dan van een tergend potje Alleenrecht. Of anders ouwe school een potje Risico.
"Rock over London. Rock on Chicago."
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Ik ben een groot voorstander van het vertalen van titels naar het Nederlands, maar Theetuin vind ik wel ongelukkig. Een theetuin is imo iets heel anders dan een tea garden.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

olavf schreef: ma 27 jan 2025, 15:04 Ik ben een groot voorstander van het vertalen van titels naar het Nederlands, maar Theetuin vind ik wel ongelukkig. Een theetuin is imo iets heel anders dan een tea garden.
Volgens mij is een tea garden precies hetzelfde als een theetuin en zit de verwarring tussen het spelthema en de titel al in de Engelse titel en dus niet in de vertaling. Oké, een tea garden kan óók een thee plantage zijn, maar die betekenis is wel verder weg dan wat tegenwoordig een tea garden wordt genoemd. Overigens snap ik prima dat ze juist het woord van plantation/plantage wilden vermijden, maar dat terzijde.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

MickyS schreef: ma 27 jan 2025, 14:40 Zin in een potje Spanwijdte? Of Kaartje om mee te rijden? Wat dacht je dan van een tergend potje Alleenrecht. Of anders ouwe school een potje Risico.
Een titelvertaling hoeft niet per se een letterlijke vertaling te zijn.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Tja, een goede vertaling van een slechte titel is natuurlijk niet de oplossing. De titel moet de lading dekken, en Theetuin doet dat niet.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Theetuin aangekondigd met 20% inschrijfkorting op 31-12-2024

Bericht door humske »

ik ken het spel niet, maar theetuin doet mij denken aan een mooie tuin waarin je een soort horeca hebt waar thee geschonken wordt, al dan niet met lekkere hapjes.
Zo hebben we namelijk hier om de hoek van Nijmegen de millinger theetuin.
https://www.millingertheetuin.nl/

is het zoiets en klopt de titel dus ?
of is het heel iets anders in het spel?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

humske schreef: ma 27 jan 2025, 17:34 ik ken het spel niet, maar theetuin doet mij denken aan een mooie tuin waarin je een soort horeca hebt war thee geschonken wordt, a dan niet met lekkere hapjes. Zo hebben we namelijk hier om de hoek van Nijmegen de millinger theetuin.

is het zoiets en klopt de titel dus ? of is het heel iets anders in het spel?
Dat is inderdaad wat ik een theetuin noem. In Theetuin draait het echter om een theeplantage.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Jerome schreef: ma 27 jan 2025, 15:30
MickyS schreef: ma 27 jan 2025, 14:40 Zin in een potje Spanwijdte? Of Kaartje om mee te rijden? Wat dacht je dan van een tergend potje Alleenrecht. Of anders ouwe school een potje Risico.
Een titelvertaling hoeft niet per se een letterlijke vertaling te zijn.
Yes I know, but then de grap don't werk.
"Rock over London. Rock on Chicago."
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

olavf schreef: ma 27 jan 2025, 18:29
humske schreef: ma 27 jan 2025, 17:34 ik ken het spel niet, maar theetuin doet mij denken aan een mooie tuin waarin je een soort horeca hebt war thee geschonken wordt, a dan niet met lekkere hapjes. Zo hebben we namelijk hier om de hoek van Nijmegen de millinger theetuin.

is het zoiets en klopt de titel dus ? of is het heel iets anders in het spel?
Dat is inderdaad wat ik een theetuin noem. In Theetuin draait het echter om een theeplantage.
ja dat is toch wel wat anders in mijn beleving, maar ik snap dat je onder theetuin ook een thee plantage kan zien in de letterlijke zin van het woord.

tsja, keuze van de uitgever, wel wat misleidend mi.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding