Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hey iedereen!
De 2de aflevering van de reeks "Het Spel Dat..." is online op Meetle!
HET SPEL DAT... TE DUUR IS!
De prijs van bordspellen is altijd een ingewikkeld onderwerp geweest.
Wie heeft nog nooit een bordspel gekocht en gedacht dat het spel het niet waard was?
Awel, ik stel vandaag deze vraag:
Welk spel vinden jullie te duur?
Dit is de 2de aflevering van deze nieuwe reeks op het YouTube kanaal van Meetle.
Elke maand stel ik een andere vraag in verband met bordspellen.
Ga zeker kijken als jullie geïnteresseerd zijn
Vrij aan jullie om ook op YouTube een commentaar te laten! Dank u!
Veel kijkplezier!
Eens met iedereen die Queen games noemt. Die Stephan Feld reeks met name is erg aan de prijs
Mijn nominatie is de Insider. Party spel met mix tussen codenames en weerwolven. Het kost gemiddeld 25 euro. Er zitten iets van 6 of 7 kaartjes in met woorden erop. In totaal maar 42 of 48 woorden als ik het me goed herinner. Dat is echt heel karig
Volgens mij is dit het spel ook dat de meeste mensen zelf met bestaande spelmaterialen maken omdat de prijs voor die paar woorden te duur is
Ik vind de laatste aanwinsten in de Tiny Epic Series echt veel te duur worden.
De oudere kickstarters waren vaak ongeveer 20/25 euro voor een redelijk spel in een klein doosje.
Tegenwoordig zijn ze al 50 euro voor een matig spel in twee kleine doosjes. Wat mij betreft een verkeerde ontwikkeling.
Faraway, een klein doosje met daarin een paar kaarten voor (toen ik ‘m kocht) 25 euro of zo, dat vond ik echt te veel. Spel is wel aardig, maar die prijs kon ik moeilijk plaatsen.
DeKerstman schreef: zo 16 mar 2025, 00:39
Faraway, een klein doosje met daarin een paar kaarten voor (toen ik ‘m kocht) 25 euro of zo, dat vond ik echt te veel. Spel is wel aardig, maar die prijs kon ik moeilijk plaatsen.
Je had misschien de gele versie moeten kopen. Die vond ik ons geld wel waard.
Alle uitbreidingen van Everdell: veel te duur. Grote dozen, veel opvulling, nauwelijks materiaal. Klap op de vuurpijl is Pearlbrook waar je ook nog de Freshwater extra's bij kunt kopen. Bij elkaar 90 euro voor een paar kaartjes, een bordje en wat parels. Slechte uitbreiding ook nog. Haalt alles weg wat Everdell leuk maakt.
Alle uitbreidingen van Everdell: veel te duur. Grote dozen, veel opvulling, nauwelijks materiaal. Klap op de vuurpijl is Pearlbrook waar je ook nog de Freshwater extra's bij kunt kopen. Bij elkaar 90 euro voor een paar kaartjes, een bordje en wat parels. Slechte uitbreiding ook nog. Haalt alles weg wat Everdell leuk maakt.
Maak je een grapje of vind je de gele versie beter dan de andere?
Maak je een grapje of vind je de gele versie beter dan de andere?
Sorry. Was licht ironisch bedoeld. Alle kleuren doos bevatten exact hetzelfde spel.
Ben het juist volledig eens met Kerstman. Erg leuk spel maar had in zo'n 10.95 doosje gepast.
De Nederlandse uitgaven van Creature Comforts en Maple Valley vind ik veel te duur. Nou is voor ons Engels geen probleem, dus we hebben afgelopen weekend de Engelse versie gekocht van Maple Valley in een fysieke spellenwinkel voor 40 euro. Daarbij nog de wooden bits, waren we voor 55 euro klaar. De Nederlandse versie is veel duurder en dan heb je ook nog niet altijd de upgrade pack er gelijk bij.
Als je alles van Everdell koopt, ben je zeker veel geld kwijt. Maar elke uitbreiding biedt wel wat nieuws. Wat is er in jouw ogen dan mis met Pearlbrook?
Als je alles van Everdell koopt, ben je zeker veel geld kwijt. Maar elke uitbreiding biedt wel wat nieuws. Wat is er in jouw ogen dan mis met Pearlbrook?
Pearlbrook geeft een totaal nieuwe focus in het spel, waarmee het bouwen van een stad met allerlei mini-kaart-combo's alleen nog maar ten dienste staat van parels en die super gebouwen die in het spel komen. Ik vond er echt geen bal aan. Ik was geen Everdell meer aan het spelen maar parels aan het verzamelen.
Overigens heb ik verder nooit wat gekocht aan uitbreidingen. Ik vond ze namelijk veel te duur.
Gemiddeld genomen zijn nieuwe spellen tegenwoordig wel aan de prijs. Zoals ik al schreef doen we veel spellen die (enkel) voor twee spelers geschikt zijn en dan liggen de prijzen op een vriendelijker niveau.
Op spellenbeurzen zijn er vaak tweedehandsstands waar je leuke spellen voor een vriendelijke prijs op de kop kunt tikken. Zo hoeft het niet altijd een aanslag op je portemonnee te zijn.
Bert B. schreef:Gemiddeld genomen zijn nieuwe spellen tegenwoordig wel aan de prijs. Zoals ik al schreef doen we veel spellen die (enkel) voor twee spelers geschikt zijn en dan liggen de prijzen op een vriendelijker niveau.
Op spellenbeurzen zijn er vaak tweedehandsstands waar je leuke spellen voor een vriendelijke prijs op de kop kunt tikken. Zo hoeft het niet altijd een aanslag op je portemonnee te zijn.
Mwah wat is aan de prijs? Uitzonderingen daar gelaten zoals in dit topic benoemd.
Klein frietje was 1,20 in 2002 toen euro.kwam nu 25 jaar later 3 euro.
Biertje was 1,40 nu ook 3 euro.
Om over boodschappen maar niet te spreken.
Heb het idee dat bordspellen in 20-25 jaar tijd ongeveer 25% duurder zijn. Dat valt dan wel mee toch?
Mijn gevoel zegt me eerder dat ze verdubbeld zijn. De prijs destijds in guldens is tegenwoordig de prijs in euro’s. And than some. Maar goed, dat is inflatie en je zou daar eigenlijk een correctie op moeten toepassen om er iets zinvols over de kunnen zeggen.
Mijn referentie is dat ik in rond 2009 kan herinneren spellen zoals Ticket to Ride of Small World voor 45 euro te kopen. Nu kosten nieuwe titels van deze omvang en spelmateriaal 55-58 euro ongeveer.
Wel zien we dat spellen meer Deluxe worden uitgebracht. Kickstarter met uitbreidingen en miniaturen is het uiterste. Maar ook zie ik geen spellen meer zoals Kingsburg waar hout en goud gele en bruine blokjes zijn.
Ik heb net even zitten Googelen, maar ik kan er geen informatie over vinden, behalve een item op spelvinden.nl dat bordspellen sinds 2019 alleen al 25% duurder waren geworden (zij vermelde als bron het AD). Daar zit natuurlijk ook een Corona effect in.
Verder worden er veel meer spellen uitgebracht. Dus het kan ook zijn dat de verkopen per spel minder zijn geworden (ondanks dat in het eerder genoemde artikel werd vermeld dat de omzet in bordspellen tijdens de corona jaren verdubbeld is). Dat kan natuurlijk een reden zijn om de prijs per spel te verhogen. Hoe groter de oplage, hoe lager de kosten per stuk natuurlijk zijn.