En de volgende 10 spellen in de Spellengek Top 100 2025 zijn bekend (81-90)

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dagmar
Geheim Genootschap

En de volgende 10 spellen in de Spellengek Top 100 2025 zijn bekend (81-90)

Bericht door Dagmar »

En de volgende 10 spellen in de Spellengek Top 100 zijn bekend (81-90)

https://www.spellengek.nl/top-100-2025-81-90/

Met een paar verrassende herintreders! Zo zie je maar, sommige spellen verliezen nooit hun glans maar soms wel even de aandacht.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: En de volgende 10 spellen in de Spellengek Top 100 zijn bekend

Bericht door Pura Vida »

Verrassend inderdaad, al die terugkeerders. Weer geen top 20 spellen voor mij, maar de meeste heb ik dan ook nooit gespeeld. Heb niks met oorlogsspellen en op de een of andere manier trekken de spellen van Phillips of Tascini me net niet genoeg.
Codenames zou wel in mijn partyspellen top 10 terecht komen trouwens. Op één zelfs. Wordt veel gespeeld in een talige familie als de onze. Hetzelfde geldt voor Paleo, als ik een top 10 voor coöperatieve spellen zou mogen maken. Thematisch, gevarieerd, spannend. Na een potje of 40/50, met de uitbreiding, wel een beetje uitgespeeld... voorlopig dan. Zoon 2 begint er alweer over laatstelijk.

Tip voor Dagmar: zet de nummers van de dag (100-91... 90-81... etc) in de titel. Voor de terugvindbaarheid.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

Geen van deze spellen heb ik in de kast staan en slechts 1 spel heb ik gespeeld: Codenames.
Ik ben niet een fan van partyspellen, maar met familie komt er weleens eentje op tafel. Toevallig deze met kerst gespeeld. En ik moet toegeven, ik heb me er prima mee vermaakt.

Paleo staat al een tijdje op onze radar, maar horen/lezen verschillende reacties op dit spel. Ik zou het weleens willen spelen om te zien of het een aanschaf waard is. Volgens mij is dit spel weleens bij de Postcodeloterij weg gegeven dus misschien is dat de reden dat het terug in de lijst is gekomen nu er zoveel meer mensen gestemd hebben dit jaar?

Obsession zien we ook vaak langs komen, gezien het Britse thema en onze voorliefde voor het land heeft ook deze onze aandacht om een keer te spelen.

Verder heb ik het idee dat ik ook een keer iets van het Westelijk koninkrijk moet proberen. Ik zie het heel vaak voorbij komen en heb er eerlijk gezegd nooit serieus naar gekeken. Mis ik iets?
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Planet unknown is wat mij betreft een terechte nieuwe binnenkomer.
De rest heb ik minder mee.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

pieter.schutz schreef: wo 07 mei 2025, 09:20 Planet unknown is wat mij betreft een terechte nieuwe binnenkomer.
De rest heb ik minder mee.
Planet Unknown is voor mij echt unknown. Normaal krijg ik nieuwe titels wel mee, via beurzen of allerlei online kanalen, BGG artikelen of hotness etc. En deze blijkt ook nog van 3 jaar terug te zijn :o, toch maar eens een blik op werpen.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Overigens @Dagmar,

Mag ik voorstellen om de draadje titels te geven met de nummers?
(Dus 81-90 zijn bekend.)
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Goed idee. Ik zal het vanaf morgen doen. Ik kan bestaande titels namelijk niet aanpassen.
Pozman
Jakkiebak!

Re: Here we go: de eerste 10 spellen die de Spellengek top 100 hebben gehaald zijn bekend!

Bericht door Pozman »

91-100:

Gespeeld: 10
In bezit: 8

Toch vind ik de leukste van deze 10 eentje die ik niet bezit, namelijk de legacy van TTR. Die vond ik echt heel goed gemaakt.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: wo 07 mei 2025, 10:26 Overigens @Dagmar,

(Dus 81-90 zijn bekend.)
Dat had ik al voorgesteld ook. Moet ik daaruit opmaken dat de diverse bijdragen op dit draadje eigenlijk niet gelezen worden? :shifty:
Afbeelding
Pozman
Jakkiebak!

Bericht door Pozman »

Gespeeld: 10
In bezit: 9

Enkel Memoir 44 zit niet in de collectie, maar zal door het oorlogsthema er ook niet snel inkomen.

Moeilijk om een favoriet te kiezen, zeker omdat de meesten binnen hun genre wel goed zijn, maar uiteindelijk zou ik toch voor Marco Polo gaan denk ik.
Lord Leuber
Party Animal

Re: Here we go: de eerste 10 spellen die de Spellengek top 100 hebben gehaald zijn bekend!

Bericht door Lord Leuber »

Alterno schreef: di 06 mei 2025, 22:17want wat die Alterno allemaal over de gekozen spellen beweert, kan gewoon niet klakkeloos geaccepteerd worden :wink:.
Juist wel hoor, want je beweringen zijn van argumenten voorzien en/of uitgelegd als voorkeur. Dus, volkomen duidelijk en acceptabel. En deels ook zeker mee eens.

Ik heb zelf geen lijstje ingediend, daar ben ik eerlijk in. Dat zie ik dan deels ook terug als ik naar de eerste 10 kijk. Spellen zijn volledig aan mij voorbij gegaan (Let's Go Japan, Hadrian's Wall, TTR Legacy, nooit van gehoord voordat ik de 100-91 lijst zag) of spreken mij niet aan [/mopperpot aan]:

Tapestry: te veel negatieve dingen over gelezen die aansloten bij wat mij niet aanspreekt in spellen. Wil ik graag niet spelen.
TM Ares: de twee ervaringen met reguliere TM en een keer een blik op een Ares in progress zijn ruimschoots voldoende om mij te weerhouden deze ooit te willen spelen en actief niet mee te doen mocht het toch op tafel komen. De laatste keer dat de dreiging er was, kon ik gelukkig op de andere tafel Hoogspanning gaan doen.
Calico: is een soort voorganger van Cascadia, dacht ik, of zit ik helemaal fout? Zo ja, dan nee, niet mijn soort spel.
Andor: geen grote coop fan
[/m]

Dan blijven over Darwin's Journey, daar is een leuk verhaal bij want ik had hem willen kopen op de laatste Spiel, maar omdat het de Duitse versies waren en ik niet in de gaten had dat Darwin het thema was dat jaar heb ik een ander spel meegenomen (ja, echt waar) wat voor mij niet interessant is. Darwin's Journey zou ik als Luciani/Tascini liefhebber nog wel willen proberen.
Underwater Cities veel goeds over gehoord, nog nooit een Suchy gespeeld, en deze lijkt als beste ontvangen. Staat op de radar mits voor een leuk prijsje. En Paladijnen zou ook zeker kunnen, ik vind Rovers ook best ok. Al ben ik het met Alterno eens dat het artwork geen pre is van deze spellen.

Kortom: gespeeld 0.

off topic:

Te koop: In the Footsteps of Darwin, Duitse versie, in seal.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Zo, de staart is eraf. Normaal zeg je dat de kop eraf is, maar bij een lijst die aftelt vond ik dat nergens op slaan.

Gespeeld: 4 (Marco Polo, Codenames, Lords of Waterdeep, Memoir '44).
In collectie: 4 (zie boven).
Op gestemd: 0.

Marco Polo: leuk, maar stevig worker (dice) placement spel. Ik blijf bij mijn mening dat ik veel liever aanschuif bij een sessie van de opvolger, Marco Polo II: op bevel van de Khan. Waarom? Omdat die wat meer vergevingsgezind is dan het spel wat nu voor het voetlicht staat: althans, dat is mijn ervaring;
Codenames: leuk associatie-/woordspel; twee teams die o.b.v. aanwijzingen van een speler 'hun' woorden moeten raden. Ik heb hier best lol mee gehad, maar het komt nu amper meer op tafel. Ik denk dat het meer geschikt is voor grotere groepen (teams), omdat dan het overlegaspect beter tot zijn recht komt;
Lords of Waterdeep: vrij basale worker placement die op zich lekker wegspeelt. Mensen knappen af (of worden enthousiater) vanwege de Dungeons&Dragons-look-and-feel: mij laat het hoegenaamd koud. Spel is officieel niet in mijn bezit, maar wel binnen de muren van mijn huis (vrij vertaald: het spel is een verjaardagskado voor mijn oudste zoon);
Architecten van het westelijk koninkrijk: lekker dan, de tweede Shem Phillips in ultrakorte tijd. Hoe kom ik hiermee weg zonder in herhaling te vervallen? Nou ja, wat moet, dat moet: me nooit in verdiept, omdat de artwork mij afstoot;
Obsession: hmmz, dit is een lastige. Ik heb deze wel eens voorbij zien komen en ik heb me er ook wel eens in verdiept (BoardGameArena!), maar dat heeft er nog niet toe geleid dat ik bij een sessie aangeschoven ben. Wat niet is, kan nog komen;
Paleo: een coöperatief spel over het leven in de steentijd. Nog nooit iets mee gedaan; kan niet goed aangeven waarom niet: ik ben namelijk nogal gecharmeerd van coöperatieve spellen;
Rovers van de Noordzee: toen ik dit spel op deze positie in de lijst zag staan, was ik echt tot de overtuiging gekomen dat de organisator van deze lijst me een kunstje wilde flikken, want dit is de derde Shem Phillips in ultrakorte tijd. Probeer dan maar eens origineel te blijven in je commentaar. Laat ik er dan een positieve noot doorheen gooien: ik kan geen oordeel vellen over de drie spellen van Shem Phillips, maar dat vindt de oorzaak in het artwork van Mihajlo Dimitrievski (naming and shaming!);
Teotihuacan: het spel met de Mahjongg-stenen dat brandt door de vele kruiden. Ik heb mijn spellenmaaltijd liever een ietsje minder pittig, dus ben hier nog niet (nooit?) aan begonnen. Ook hik ik nogal aan tegen het feit dat je de naam van het spel moet uitspreken: "Zullen we een potje Teo ...Teohituna ...Teatocitu ... dat spel met die Mahjongg-stenen spelen?";
Planet Unkonwn: "What's in a name?", vroeg Shakespeare zich al af. Nou kijk ik vaak naar de vlogs van Tom Vasel (the Dice Tower: dit was tevens de reclame tot zover) en daar kwam deze voorbij. Nou ben ik geen groot science-fiction-fan en ben ik deze ook nog niet echt in spellenwinkels tegengekomen (of straal aan voorbijgelopen), dus kan ik hier geen zinnig woord over zeggen;
Memoir '44: laten we eindigen on a high note. Ik vind Memoir '44 een leuk spel: niet door het thema, wel door de eenvoud van hetgeen geboden wordt, de variatie van de verschillende scenario's en het spelmateriaal en hoe dicht het tegen de werkelijkheid aanschurkt (sterker: elk scenario WAS de werkelijkheid). Ik heb onlangs weer een aantal scenario's gespeeld en me kostelijk vermaakt. Enige minpuntje is nog steeds dat ik te veel materiaal van dit spel bezit en daardoor het opzetten van een scenario nogal een klus is.

1/5e deel van de lijst zit er alweer op. Ik word nu wel benieuwd naar de rest van de lijst, door de grote hoeveelheid vaste waarden die vrij indrukwekkend naar beneden gesode .... (Alterno, let op je taalgebruik) zijn.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Pura Vida schreef: wo 07 mei 2025, 11:17

(Dus 81-90 zijn bekend.)
Dat had ik al voorgesteld ook. Moet ik daaruit opmaken dat de diverse bijdragen op dit draadje eigenlijk niet gelezen worden? :shifty:
Nou, maar bij jou was het maar heul klein :D
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: wo 07 mei 2025, 17:22
Pura Vida schreef: wo 07 mei 2025, 11:17

(Dus 81-90 zijn bekend.)
Nou, maar bij jou was het maar heul klein :D
Hahahaha
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Lord Leuber schreef: wo 07 mei 2025, 11:29 off topic:

Te koop: In the Footsteps of Darwin, Duitse versie, in seal.
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding