Oosterspel Nijmegen - 14 juni 2025

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Oosterspel Nijmegen - 14 juni 2025

Bericht door humske »

Op 14 juni is Oosterspel in het wonderschone Nijmegen!

https://oosterspel.nl/

Voorheen was het in Arnhem en nu is het stokje overgenomen qua organisatie door uitgever Michiel de Wit van Gam'inBIZ
https://www.speloptafel.nl/oosterspel-v ... -nijmegen/

Het is van 10.00 - 17.00 uur met een buiten en binnen programma.

Wie is van plan er heen te gaan?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Oosterspel Nijmegen - 14 juni 2025

Bericht door humske »

ik ben er zelf natuurlijk bij als Nijmegenaar :)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Dat is voor mij ook een soort van thuiswedstrijd. Ik gooi hem hier in de groep!
Bartolucci
Grote Dienaar

Bericht door Bartolucci »

Zeker weten. Oosterspel in Nijmegen, daar ben ik bij :-)
Bordspelfanaat
Uno

Bericht door Bordspelfanaat »

Wij hebben met onze spellenclub een tafel bij Oosterspel. Daar willen wij bezoekers van de beurs ook enthousiast maken voor spellen (en stiekem ook voor ons clubje). We moeten nog even kijken welke spellen we meenemen. Bij een dergelijk evenement werken kleinere spellen vaak beter dan de spellen die we op onze gebruikelijke donderdagavond spelen.
Als je ons ziet zitten, loop even langs voor een praatje. We zitten er immers om nieuwe mensen te leren kennen :P

Groeten,
Brian van de Bordspelfanaat
https://bordspelfanaat.nl/
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Duiker »

Wij staan op de markt met een kraam. Heb je interesse in onze spellen, kom dan zeker eens langs want ik mik hier op het algemene publiek en neem onze lichtere spellen mee tegen zeer scherpe prijsjes. Maar ik zal in principe de hele catalogus meenemen en ook de zwaardere spellen zal ik goedkoop prijzen.
Keep Exploring Games
BrokenMill
Veenboer

Bericht door BrokenMill »

Lekker dichtbij, maar die AI illustraties op de website... :cry: deze sla ik over.
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

BrokenMill schreef: zo 18 mei 2025, 09:53 Lekker dichtbij, maar die AI illustraties op de website... :cry: deze sla ik over.
Jouw keus natuurlijk, wat mij betreft iets te overdreven. Ik snap de aversie tegen AI art in bordspellen, maar deze vind ik persoonlijk geen probleem. Ook omdat het er nog best leuk uit ziet, ik had zelf niet direct een AI vibe erbij. Er zijn overigens ook genoeg mensen in de creatieve sector die er zelf ook gebruik van maken.
Ik snap wel dat men hier geen illustrator voor gaat inhuren, ik zie hier een beurs die gratis toegankelijk is, waar ook nog eens gratis een speciale uitgave van Spel! wordt verstrekt, kortom alleen maar kosten. Waarschijnlijk zal dat ook gedekt worden door de aanwezige uitgevers die een stand huren, maar lijkt mij altijd een balans die je zoekt. Want je wilt het ook voor die groep aantrekkelijk houden om te komen.
Uiteindelijk is dan denk ik die website met plaatjes ondergeschikt aan de dag, dus ik snap dat je daar dan minder geld aan uit wilt geven.
Afbeelding
BrokenMill
Veenboer

siepie schreef: zo 18 mei 2025, 10:56 Jouw keus natuurlijk, wat mij betreft iets te overdreven.
Uiteraard is iedereen vrij om te kiezen. Voor mijzelf trek ik graag harde lijnen. Ik werk enkel met menselijke illustrators voor mijn spellen en ik koop zelf geen spellen die gebruik maken van AI art.
Toen Spiel 1 jaar AI artwork gbruikte voor hun promotiemateriaal was er ook grote ophef over. Ik snap goed dat Oosterspel geen budget heeft, maar foto's ipv illustraties zouden ook prima werken, of je kan een illustrator een gratis tafel op de beurs aanbieden als vergoeding.

Maar dit is enkel mijn persoonlijke keuze. Ik hoop dat anderen veel plezier hebben op de beurs.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

BrokenMill schreef: zo 18 mei 2025, 12:01
siepie schreef: zo 18 mei 2025, 10:56 Jouw keus natuurlijk, wat mij betreft iets te overdreven.
Uiteraard is iedereen vrij om te kiezen. Voor mijzelf trek ik graag harde lijnen. Ik werk enkel met menselijke illustrators voor mijn spellen en ik koop zelf geen spellen die gebruik maken van AI art.
Toen Spiel 1 jaar AI artwork gbruikte voor hun promotiemateriaal was er ook grote ophef over. Ik snap goed dat Oosterspel geen budget heeft, maar foto's ipv illustraties zouden ook prima werken, of je kan een illustrator een gratis tafel op de beurs aanbieden als vergoeding.

Maar dit is enkel mijn persoonlijke keuze. Ik hoop dat anderen veel plezier hebben op de beurs.
Bij Spiel 2023 was het misschien wel meer verbazing dan ophef. De organisator had dat jaar een bekende illustrator ingehuurd voor een nieuwe mascotte met leuke plaatjes, om vervolgens de omgeving vol te hangen met posters met lelijke AI-plaatjes (met een vinger teveel). Idiote, domme beslissing.

Deze illustraties voor Oosterspel zijn niet mijn kopje thee, maar ze spelen een ondergeschikte rol op de website van het evenement. De poster ziet er prima uit, niks mis mee. Heb veel zin in de beurs.
michieldewit
Sojaboon
Persoonlijke Ondertitel: Oprichter Gam'inBIZ

Bericht door michieldewit »

BrokenMill schreef: zo 18 mei 2025, 12:01

Ik ben het helemaal met je eens, Pepijn. De AI illustraties waren een beetje een laatste redmiddel. We hebben nog geen goede foto's van eerdere edities en de paar foto's die we hadden tonen mensen die liever niet met hun gezicht op het Internet willen. Vandaar deze noodoplossing.

Maar misschien zou jij willen helpen om goede foto's (of illustraties) te vinden? Dan vervangen we de AI-plaatjes netjes door mooiere beelden. We hebben absoluut 0 budget voor illustraties, maar als je iemand kent die binnen dat budget iets kan tekenen, zou dat natuurlijk ook heel tof zijn. Onze vormgever Dick Poelen verzet al heldenwerk met de vormgeving, dus die willen we niet verder belasten door ook naar illustraties te vragen.
BrokenMill
Veenboer

michieldewit schreef: do 22 mei 2025, 09:51 Ik ben het helemaal met je eens, Pepijn. De AI illustraties waren een beetje een laatste redmiddel. We hebben nog geen goede foto's van eerdere edities en de paar foto's die we hadden tonen mensen die liever niet met hun gezicht op het Internet willen. Vandaar deze noodoplossing.

Maar misschien zou jij willen helpen om goede foto's (of illustraties) te vinden? Dan vervangen we de AI-plaatjes netjes door mooiere beelden. We hebben absoluut 0 budget voor illustraties, maar als je iemand kent die binnen dat budget iets kan tekenen, zou dat natuurlijk ook heel tof zijn. Onze vormgever Dick Poelen verzet al heldenwerk met de vormgeving, dus die willen we niet verder belasten door ook naar illustraties te vragen.
Ik zou zeggen: vraag het aan de uitgevers en verenigingen die op de beurs staan. Die hebben vast genoeg beeldmateriaal wat ze graag willen delen, en als het van spellen zijn die op de beurs te spelen zijn, dan is het ook meteen relevant. Ik ken wel redelijk wat artists, maar aangezien de beurs al over 3 weken is is dat een beetje kortdag om nog meerdere illustraties op maat te regelen.
michieldewit
Sojaboon
Persoonlijke Ondertitel: Oprichter Gam'inBIZ

Bericht door michieldewit »

BrokenMill schreef: vr 23 mei 2025, 09:37
michieldewit schreef: do 22 mei 2025, 09:51 Ik ben het helemaal met je eens, Pepijn. De AI illustraties waren een beetje een laatste redmiddel. We hebben nog geen goede foto's van eerdere edities en de paar foto's die we hadden tonen mensen die liever niet met hun gezicht op het Internet willen. Vandaar deze noodoplossing.

Ik zou zeggen: vraag het aan de uitgevers en verenigingen die op de beurs staan. Die hebben vast genoeg beeldmateriaal wat ze graag willen delen, en als het van spellen zijn die op de beurs te spelen zijn, dan is het ook meteen relevant. Ik ken wel redelijk wat artists, maar aangezien de beurs al over 3 weken is is dat een beetje kortdag om nog meerdere illustraties op maat te regelen.
Ik snap wat je bedoelt. Maar het is best lastig om goede foto's te vinden die de verschillende aspecten van Oosterspel illustreren, zoals de spellenmarkt, het spelen met auteurs enzovoorts. Enfin, ik kijk even waar we nog tijd voor hebben.
Bartolucci
Grote Dienaar

Bericht door Bartolucci »

Nieuwtje: de mannen van de Speloptafel podcast nemen op Oosterspel een aflevering op. Met Dave en Patrick, die onder andere het laatste nieuws doornemen en een Speloptafel Top 10 presenteren.

Spel op Tafel is een Nederlandstalige podcast voor bordspelliefhebbers, met reviews, gesprekken met uitgevers en reportages over de spellenwereld.

Meer informatie:
https://www.speloptafel.nl/woon-de-opna ... l-podcast/
Henri Jans
Jakkiebak!

Bericht door Henri Jans »

Ook Spellenclub Vierlingsbeek zal aanwezig zijn op Oosterspel met 3 speeltafels en een prijsvraag waarmee mooie prijzen te winnen vallen (De betoverde torens, Cubirds en Caldera park, alle 3 beschikbaar gesteld door de uitgever van het betreffende spel (respectievelijk HOT Games, Gam'inBIZ en Keep Exploring Games)).

Voor de lokale media heb ik een artikel geschreven over onze aanwezigheid op Oosterspel. Zie hiervoor onderstaande link.
https://www.ilovevierlingsbeekgroeninge ... oosterspel