Wingspan uitbreiding 4 komt eraan

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Wingspan uitbreiding 4 komt eraan

Bericht door Pura Vida »

Stonemaier Games kondigt nog niets officieel aan, maar die vierde uitbreiding op Wingspan gaat er dan toch echt komen. Hij staat sinds een paar dagen voor Q1 2026 op hun eigen voortgangstabel. Ontwerp, artwork en testspelen zijn gedaan. Grafisch ontwerp is bezig en productie kan bijna aanvangen.

Citaat uit de Newsletter van ontwerper Elizabeth Hargrave van eind mei waarin ze overigens ook meldt dat ze aan een nieuw spel werkt waarin het verzamelen van strandschelpen centraal staat:
I’m finally finished with the design work for the next Wingspan expansion! Thanks for your patience. It’s going to be beautiful, and the latest round of playtesters all loved the twist it adds. But that’s all I’ll say for now.

Ik ben benieuwd naar die "twist" en natuurlijk naar het continent dat aan de beurt is.

Ik ga ervanuit dat 999 deze 'gewoon' gaat uitbrengen in het Nederlandse taalgebied.
Laatst gewijzigd door Pura Vida op wo 18 feb 2026, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Wingspan uitbreiding 4 komt eraan

Bericht door Peter Hein »

Dat zal dan toch wel Afrika moeten zijn. Zo veel pinguïnsoorten zullen er op Antarctica ook weer niet zijn...
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: za 07 jun 2025, 19:54 Dat zal dan toch wel Afrika moeten zijn. Zo veel pinguïnsoorten zullen er op Antarctica ook weer niet zijn...
:D ...Een volwaardige uitbreiding zal Antarctica niet worden nee, maar je kunt best een aardig setje vogelkaarten maken met dit continent. Pinguïns natuurlijk, maar er leven ook diverse soorten albatrossen, stormvogels, jagers, aalscholvers, meeuwen en eenden.
Afrika maakt wel meer kans, maar behalve Afrika an Antarctica staat ook Zuid-Amerika nog op de planning van SM. Gezien de lange tijd die in het ontwerp is gaan zitten en de grote markt aan kopers, zou dat zomaar die vierde uitbreiding kunnen worden.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Ik heb de Big Box en daar zitten verdeelkaarten in.
nu kan het zijn dat men deze er preventief in hebben gedaan, maar stiekem hoop ik nog op drie nieuwe uitbreidingen.
Bijlagen
IMG_0938.jpg
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

roubosga schreef: zo 08 jun 2025, 10:02 Ik heb de Big Box en daar zitten verdeelkaarten in.
nu kan het zijn dat men deze er preventief in hebben gedaan, maar stiekem hoop ik nog op drie nieuwe uitbreidingen.
Stonemaier heeft bevestigd dat ze nog deze drie uitbreidingen doen, dus jouw hoop doet volledig leven.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Is dit een nieuw soort spam? Net doen of het bericht je interesseert, maar in je handtekening een link naar site zetten wat totaal niet bordspel gerelateerd is.

Over de nieuwe uitbreiding. Ik hoop dat het Zuid-Amerika gaat worden want daar leven met name in de Amazone de mooiste en kleurrijkste vogels van de wereld. Laat de toekans en papegaaien (oa ara's, gisteren nog gezien in de dierentuin) maar komen.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Spam verwijderd.

On topic: hier kijk ik erg naar uit!
Ik gaf iemand Wingspan cadeau. Vervolgens was hij erg fan en geef ik de uitbreidingen cadeau, en zit er bijna doorheen :D
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Het mag voor mij gewoon een uitbreiding met alleen nieuwe kaarten zijn, zonder (dure) toevoegingen zoals Wingspan Asia.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bert_ schreef: di 10 jun 2025, 20:22 Spam verwijderd.

On topic: hier kijk ik erg naar uit!
Ik gaf iemand Wingspan cadeau. Vervolgens was hij erg fan en geef ik de uitbreidingen cadeau, en zit er bijna doorheen :D
:D Het wordt ook wel tijd, nietwaar? 3 jaar geleden alweer dat Azië uitkwam.
Lucky Jack schreef: di 10 jun 2025, 21:38 Het mag voor mij gewoon een uitbreiding met alleen nieuwe kaarten zijn, zonder (dure) toevoegingen zoals Wingspan Asia.
Wees gerust: er komt geheid nog een 'cards only' uitbreiding aan, sowieso met Antarctica. Maar ik denk dat we iets meer dan alleen kaarten krijgen deze keer, gezien het lange ontwerp proces. Azië vond ikzelf wel heel gaaf trouwens, omdat het tweepersoons spel er net weer anders en bepaald pittiger door werd. Enfin, we gaan het zien en zullen nog even geduld moeten hebben. Ze houden het goed geheim tot nu toe, maar ik ben erg benieuwd naar de "twist" van Hargrave.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Grappig, wij hebben alle uitbreidingen en tot nu toe alleen Azië gespeeld. Die we erg leuk vinden!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: wo 11 jun 2025, 21:53 Grappig, wij hebben alle uitbreidingen en tot nu toe alleen Azië gespeeld. Die we erg leuk vinden!
Dus ook de basis niet? Gewoon alleen Azië? In dat geval zou ik toch Europa daar eens bij gooien. Werkt uitstekend samen met Azië. En de vogels zijn bekender.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: wo 11 jun 2025, 22:03
siepie schreef: wo 11 jun 2025, 21:53 Grappig, wij hebben alle uitbreidingen en tot nu toe alleen Azië gespeeld. Die we erg leuk vinden!
Dus ook de basis niet? Gewoon alleen Azië? In dat geval zou ik toch Europa daar eens bij gooien. Werkt uitstekend samen met Azië. En de vogels zijn bekender.
Ah nee sorry, basis spelen we en daarnaast hebben we Azië paar keer gespeeld. Ja Europa moeten we ook gewoon erbij gooien natuurlijk! Is ook beetje dom van ons, zijn niet zo snel met de uitbreidingen erin gooien. Maar ga de eerst volgende keer Europa erbij doen :thumbup:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Azië vind ik wellicht een van de minste uitbreidingen.

Niet zozeer vanwege de extra 2 persoonsbordje maar juist omdat de vogels uit die uitbreiding gemiddeld genomen wat sterker zijn dan de andere uitbreidingen.
Dit merk je vooral als je de autorazzia speelt. Voorheen hadden we nog wel eens moeite om te winnen van het spel als een dichte kaart 6 punten waard is voor het doel. Bij Azië winnen we meestal zelfs makkelijk als een dichte kaart zelfs 7 punten waard is.

Gezien het ontwerp zo lang duurt moet het wel bijna zeker Zuid Amerika zijn omdat daar de mooiste vogels voorkomen en om die te tekenen ben je ook aardig lang bezig.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: do 12 jun 2025, 07:59 Azië vind ik wellicht een van de minste uitbreidingen.

Niet zozeer vanwege de extra 2 persoonsbordje maar juist omdat de vogels uit die uitbreiding gemiddeld genomen wat sterker zijn dan de andere uitbreidingen.
Dit merk je vooral als je de autorazzia speelt. Voorheen hadden we nog wel eens moeite om te winnen van het spel als een dichte kaart 6 punten waard is voor het doel. Bij Azië winnen we meestal zelfs makkelijk als een dichte kaart zelfs 7 punten waard is.

Gezien het ontwerp zo lang duurt moet het wel bijna zeker Zuid Amerika zijn omdat daar de mooiste vogels voorkomen en om die te tekenen ben je ook aardig lang bezig.
De samenwerk variant van Wingspan, bij Oceanië, heet niet Autorazzia, maar Automarazzi. Afgeleid van het woord 'paparazzi', irritante fotografen of in dit geval natuurfotografen die alles vertrappen onderweg naar hun beste foto en die je tegenstander is in het spel. Autorazzia suggereert toch iets heel anders en doet meer aan een soort vogel Gestapo denken.
De vogels uit Azië lijken iets sterker ja, maar dat geldt vooral het verkrijgen van voedsel. Omdat je Azië in principe gewoon op de oude bordjes speelt, is voedsel weer wat schaarser. Dus hebben ze meer manieren bedacht om toch aan je bessen, wormen e.d. te komen. Als je Azië met nectar speelt, vallen die voordelen weer behoorlijk weg en zijn de kaarten redelijk gelijk of soms zelfs iets zwakker. Uiteindelijk nauwelijks merkbaar als je met alle kaarten speelt. Dan wordt namelijk álles situationeel.
Het artwork voor de vierde uitbreiding heeft dit keer inderdaad erg lang geduurd. Als het Zuid-Amerika wordt, verwacht ik eigenlijk net zoveel kaarten als met het basisspel. Een enorme klus.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

In de Wingspan nieuwsbrief van Stonemaier Games stonden een paar interessante stukjes over Wingspan:

"One-Question Survey (Wingspan Expansion Box): Wingspan Expansion 4 is currently in graphic design. Historically, Wingspan expansion boxes are nice 2-piece boxes, though a survey we sent a while ago indicated that most people recycle their expansion boxes. For that reason, we're considering a folding 1-piece box like that of the Wingspan Fan Art Pack, as it serves the same purpose while saving you money. Before making this change, however, we'd like your input. Can you please answer this one-question survey about the Wingspan expansion box?

Expansion: Graphic design for Wingspan expansion 4 is in progress, and we're looking at an early 2026 release. We will announce the continent in a special online reveal later this year.
"

En als laatste

"Fan-Designed Bird Packs: In cooperation with Elizabeth Hargrave, fan creation coordinator Travis Willse, and a few selected designers, we're officially printing some fan-designed bird packs. Production will begin soon."

Ik ben benieuwd of 999 Games die fan-expansions ook uit gaat brengen. Ik hoop van wel!
Plaats reactie