Het spel dat.... Jij hebt gekocht maar nog nooit gespeeld! Aflevering 6 🫣

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Meetle
Grote Dienaar

Het spel dat.... Jij hebt gekocht maar nog nooit gespeeld! Aflevering 6 🫣

Bericht door Meetle »

Hey iedereen!
De 6de aflevering van de reeks "Het Spel Dat..." is online op Meetle!

HET SPEL DAT... JIJ HEBT GEKOCHT MAAR NOG NOOIT GESPEELD!

De Shelf of Shame... zegt dat je iets?
Dat zijn die spellen die je ooit vol enthousiasme hebt gekocht, maar die nog steeds onaangeroerd in de kast liggen.
Misschien door gebrek aan tijd, zin, of simpelweg omdat je er gewoon te veel hebt gekocht! 😅
Vaak zelfs uit pure impuls...
In deze video stel ik deze vraag aan mijn vrienden Content Creators:
👉 Welk spel heb jij gekocht maar nog nooit gespeeld?

Dit is de 6de aflevering van deze reeks op het YouTube kanaal van Meetle.
Elke maand stel ik een andere vraag in verband met bordspellen.

Ga zeker kijken als jullie geïnteresseerd zijn 8)
Vrij aan jullie om ook op YouTube een commentaar te laten!
Of laat hier onder weten welke spel bij jullie ligt te vertoffen! :D

Veel kijkplezier! :thumbup:

Gregory en Celien van Meetle
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Re: Het spel dat.... Jij hebt gekocht maar nog nooit gespeeld! Aflevering 6 🫣

Bericht door Pura Vida »

Wij hebben nul spellen ongespeeld liggen. Alles wat we in huis halen, spelen we op dezelfde dag of op zijn laatst enkele dagen later. Ik vind het een interessant fenomeen, zo'n plank van schaamte.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Ik vraag meestal voor mijn verjaardag bordspellen (en de rest van het jaar koop ik dan weinig) zodat ik er toch al snel 5-7 in 1x ontvang. Dan ontstaat er wel enige backlog.

Maar 30 spellen ongespeeld op de plank hebben en dan maar blijven kopen... Dat is toch wel lichtelijk zorgelijk?

Verder hoor ik in het filmpje dat Geert en Marieke van DSV Seti nog nooit hebben gespeeld (en niet weten hoe je het uitspreekt) terwijl ze zelf de NL-versie uitgeven? :think:
Afbeelding
Meetle
Grote Dienaar

Bericht door Meetle »

Lucky Jack schreef: za 12 jul 2025, 19:28 Ik vraag meestal voor mijn verjaardag bordspellen (en de rest van het jaar koop ik dan weinig) zodat ik er toch al snel 5-7 in 1x ontvang. Dan ontstaat er wel enige backlog.

Maar 30 spellen ongespeeld op de plank hebben en dan maar blijven kopen... Dat is toch wel lichtelijk zorgelijk?

Verder hoor ik in het filmpje dat Geert en Marieke van DSV Seti nog nooit hebben gespeeld (en niet weten hoe je het uitspreekt) terwijl ze zelf de NL-versie uitgeven? :think:
Ja idd! 🤣 Maar de opnamens met Geert en Marieke waren iets voor kerst 2024. (Te zien aan de kerstboom in het achtergrond) Toen, denk ik, was er nog geen spraken van een NL versie door DSV Games. 😊
Daarom dat ik in de beschrijving van de video ook vermeld dat sommige antwoorden enkele maanden oud zijn, dus het kan dat ze intussen wél gespeeld zijn. 😉

Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: za 12 jul 2025, 18:14 Wij hebben nul spellen ongespeeld liggen. Alles wat we in huis halen, spelen we op dezelfde dag of op zijn laatst enkele dagen later. Ik vind het een interessant fenomeen, zo'n plank van schaamte.
Ik vrees dat niet iedereen hier gezegend is met huisgenoten die even enthousiast worden van nieuwe spellen…

Omdat ik zelf meestal alleen spellen koop die ik al eens gespeeld heb en die goed bevielen is mijn schaamplank doorgaans leeg. Op dit moment ligt alleen Res Arcana Duo erop. Maar omdat ik Res Arcana al meerdere keren gespeeld hebt telt dat misschien meer als een ongespeelde uitbreiding. En daar heb ik er veel meer van.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: za 12 jul 2025, 22:49
Pura Vida schreef: za 12 jul 2025, 18:14 Wij hebben nul spellen ongespeeld liggen. Alles wat we in huis halen, spelen we op dezelfde dag of op zijn laatst enkele dagen later. Ik vind het een interessant fenomeen, zo'n plank van schaamte.
Ik vrees dat niet iedereen hier gezegend is met huisgenoten die even enthousiast worden van nieuwe spellen…

Omdat ik zelf meestal alleen spellen koop die ik al eens gespeeld heb en die goed bevielen is mijn schaamplank doorgaans leeg. Op dit moment ligt alleen Res Arcana Duo erop. Maar omdat ik Res Arcana al meerdere keren gespeeld hebt telt dat misschien meer als een ongespeelde uitbreiding. En daar heb ik er veel meer van.
Ongespeelde uitbreidingen heb ik ook al niet, haha. Maar je hebt natuurlijk gelijk: het geluk van spelende huisgenoten is wel hier. Toch heeft het natuurlijk óók met koopgedrag te maken, of je een plank vol ongespeeld hebt liggen. Wij kopen relatief (!) weinig en spelen wat we hebben relatief vaak. Of niet, maar dan gaat het vrij snel de deur weer uit.
Afbeelding
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Ach, vier stuks, het is volgens mij weleens erger geweest
- Tinners' Trail (2008) Niet makkelijk denk ik, daarom is die nog niet aan de beurt geweest
- Santa Monica (2020) ik geloof dat ik nu de engelse of nederlandse spelregels heb, die zou dus aan de beurt kunnen komen :-)
- Mint Works (2017) Volgens een gratis of erg goedkoop iets ooit. Zou me niet verbazen als die het pand verlaat zonder ooit gespeeld te zijn
- Perilous Pond (2024) Sinds niet heel lang in mijn bezit. Gaat vast lukken :-)
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Peter Hein schreef: za 12 jul 2025, 22:49

Dit komt voor, maar iedereen kent ook wel iemand waarbij het een (koop)ziekte is geworden. Je herkent vast het beeld van de bordspelspeler die naar Essen gaat en met 20-30 nieuwe titels thuiskomt. Dit veelvuldig Kickstarters backed en er dit jaar nog 15 geleverd gaat krijgen.

Spellen die een paar jaar later te koop staan nieuw in seal om plek in de kast en geld vrij te maken voor nieuwe spellen.
En Kickstarters die alweer te koop staan voordat de Kickstarter aan backers is uitgeleverd omdat de hype en interesse alweer is gezakt.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Edwin84 schreef: wo 16 jul 2025, 09:20 Spellen die een paar jaar later te koop staan nieuw in seal om plek in de kast en geld vrij te maken voor nieuwe spellen.
En Kickstarters die alweer te koop staan voordat de Kickstarter aan backers is uitgeleverd omdat de hype en interesse alweer is gezakt.
Dit klinkt vrij ernstig, ik geloof niet dat ik mensen in mijn spellenkring ken bij wie het zo erg is.

Een eenvoudige remedie is om nooit iets op Kickstarter te backen, maar rustig af te wachten of het wat is zodra het is geleverd. Blijkt het de moeite waard, dan kun je het altijd nog kopen. Of niet, er komen genoeg leuke nieuwe spellen uit.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: wo 16 jul 2025, 09:59
Edwin84 schreef: wo 16 jul 2025, 09:20 Spellen die een paar jaar later te koop staan nieuw in seal om plek in de kast en geld vrij te maken voor nieuwe spellen.
Dit klinkt vrij ernstig, ik geloof niet dat ik mensen in mijn spellenkring ken bij wie het zo erg is.

Een eenvoudige remedie is om nooit iets op Kickstarter te backen, maar rustig af te wachten of het wat is zodra het is geleverd. Blijkt het de moeite waard, dan kun je het altijd nog kopen. Of niet, er komen genoeg leuke nieuwe spellen uit.
Dat is een winnende strategie hier in huis. Enige uitzondering afgelopen jaren is Phanerozoic, omdat ik de uitleg van dat spelletje op SpSp afgelopen keer zo sympathiek vond.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Spellen die ik als vergoeding heb ontvangen voor demoen op beurzen vind ik er eigenlijk niet bij horen, want dan zou mijn lijst behoorlijk zijn.

Le Havre heb ik nog steeds niet gedaan en die ligt hier al ruim 10 jaar denk ik.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Leuke vraag: ik heb mijn BoardGameStats op deze vraag losgelaten en kwam tot de volgende uitkomst:
- Age of Napoleon (Phalanx games): gekocht vanwege de looks, maar niet door te komen qua regels;
- Alexander de Grote (Phalanx games): zie boven, maar nooit aan begonnen; het leek me toch minder leuk dan gedacht;
- Bernini Mysterie (Identity games): gekregen voor mijn verjaardag; leek en lijkt me he-le-maal niks, dus nooit aan begonnen;
- De grote Dalmuti (PS-games): spel voor grote(re) groepen die ik nooit voorhanden heb gehad. Kaarten nog wel voor andere doeleinden gebruikt (bijv. Pairs);
- Im Jahr des Drachen (Alea games): leek me interessant, maar nooit aangedurfd om aan te beginnen (te veel ellende);
- Kaiser (999 games): leek me interessant, maar nooit medespelers voor kunnen vinden;
- North & South (Phalanx games): zie 'Age of Napoleon';
- Oh Hell (999 games): geen idee hoe ik hieraan ben gekomen, maar is gewoon Uno met een andere naam;
- Revolution (1568 - 1648) (Phalanx games): zie 'Age of Napoleon' met de toevoeging dat ik deze wel solo heb geprobeerd;
- Siena (Quined games): gekocht vanwege mijn voorliefde voor de stad, maar foeilelijk qua artwork en materiaal; bovendien niet door te komen qua regels;
- Voor de wind (Phalanx games): leek me interessant, maar nooit medespelers voor kunnen vinden;
- Waterloo: Napoleon's last battle (Phalanx games): zie 'Age of Napoleon'.

Heel veel spellen bovendien slechts één keer gespeeld.
Meetle
Grote Dienaar

Bericht door Meetle »

Bedankt voor al die leuke reacties!

Afbeelding