Spiel 2025 - naar welke spellen kijk jij uit?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spiel 2025 - naar welke spellen kijk jij uit?

Bericht door Bart »

Nog ruim drie maanden vooraleer spelers van over de hele wereld naar Spiel 2025 in Essen trekken. Spiel, dat is het internationale spellenhoogtepunt van het jaar. Spiel 2025 vindt plaats van 23 tot 25 oktober. Jaarlijks worden op Spiel meer dan duizend nieuwe spellen, uitbreidingen en heruitgaves gepresenteerd.

Daarom willen we jullie opnieuw een aantal vragen voorleggen (niet limitatief):
  • Naar welke spellen kijk jij vooral uit?
  • Waarom?
  • Zijn er al zekerheden? ZIjn er spellen die je eerst wil testen alvorens te kopen?
  • Trek jij dit jaar naar Essen? 1ste keer? Jubileumbezoek? Andere?
  • Voor één dag of meerdere dagen?
  • ...
We kijken uit naar jullie reacties.

Logo_SPIEL_Essen.jpg
SuSuQie
Regenmaker

Re: Spiel 2025 - naar welke spellen kijk jij uit?

Bericht door SuSuQie »

Ik heb altijd een vrij bescheiden lijstje voorafgaand aan Spiel.
Vooralsnog op mijn lijstje (in willekeurige volgorde)

Repos Production - 7 Wonders Dice
kijken of het wat is... de basis van 7 wonders vind ik leuk met de uitbreidingen wordt het te ingewikkeld. 7 wonders duel speel ik zonder uitbreidingen ook graag. 7 wonders Architects vind ik niks. Eens kijken of dit iets kan gaan toevoegen aan mijn huidige collectie roll en write.

Lookout Games - Forest Shuffle: Dartmoor
Hoop deze te kunnen spelen. Ben benieuwd hoe "anders" het is dan reguliere forest shuffle.

Grand Gamers Guild - Holiday Hijinks
Thematische escape room achtige game van slechts 18 kaarten
Afgelopen jaar had een vriend #7 The Turkey Trial gekocht om uit te proberen en we hebben ons echt vermaakt. Spel is in het engels in zit vol "pun" :lol:
Puzzles may test your perception, wordplay, and lateral thinking. English language fluency is required.

Devir - The White Castle Duel
Het originele bordspel was leuk, maar duurt elke keer te kort om dat te doen wat ik allemaal wil doen. Hoop deze te kunnen spelen in Essen.

Flatout Games - Cascadia: Alpine Lakes
Cascadia: Alpine Lakes is a standalone follow-up to the hit spatial puzzle game Cascadia!
Deze staat ook op het lijstje om uit te proberen. Meer van hetzelfde of wel degelijk anders?

Whales Entertainment - Lucha lucha
Omdat ik al een paar keer veel lol beleefd heb aan luchador: the mexican wrestling game

Voor de rest kijken wat er hoog staat op andere mensen hun lijstjes of waar we toevallig tegenaan lopen.
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Ik ben wel heel benieuwd naar D&D Baldur’s Gate.

Lijkt me leuke combi van strategie, tactiek, bouwen en elkaar dwarszitten.
Martyn F
Board game designer
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

SuSuQie schreef: za 19 jul 2025, 20:01 Repos Production - 7 Wonders Dice
kijken of het wat is... de basis van 7 wonders vind ik leuk met de uitbreidingen wordt het te ingewikkeld. 7 wonders duel speel ik zonder uitbreidingen ook graag. 7 wonders Architects vind ik niks. Eens kijken of dit iets kan gaan toevoegen aan mijn huidige collectie roll en write.
Deze heb ik tijdens UK Games Expo kunnen spelen.
Hij viel ons wat tegen, het is een dertien-in-een-dozijn roll-and-write, maar dan in het thema van 7 Wonders.
Iedereen heeft bij elke "roll" ook keuze uit alle dobbelstenen, dus geen first-pick voordeel ofzo voor de actieve speler.

Het was een prototype, maar volgens mij lag alles al wel bij de drukker klaar.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

syroit schreef: di 22 jul 2025, 09:52 Iedereen heeft bij elke "roll" ook keuze uit alle dobbelstenen, dus geen first-pick voordeel ofzo voor de actieve speler.
Dat vind ik dus ook de minst interessante roll & writes, dan kan je evengoed solo spelen. Ik speel tegenwoordig enkel nog roll & writes waarbij de te kiezen dobbelstenen afhankelijk zijn van of beïnvloed worden door je medespelers.

Ik ben nog niet helemaal mee met de lijst, maar ik kijk wel uit naar 'ANTS' (Mieren van Mirmar in het Nederlands). Vooral door de gelijkenis met Ratten van Wistar (qua thema en artwork en ook het belang van je kaartentableau). Speltechnisch heb ik het nog niet helemaal doorgenomen, maar het lijkt wel nog eens iets anders te zijn dan we gewoon zijn. Alleen de actieselectie waarbij je in principe altijd de keuze hebt uit 6 acties vind ik wat minder. Het actierondel bij Ratten van Wistar is net het interessantste aspect.

Voor de rest ben ik wel benieuwd naar de tips die hier gaan passeren hopelijk...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]