Spiel 2025: verslagjes, foto's, ontdekkingen, verhalen

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Piet
Beheerder

Spiel 2025: verslagjes, foto's, ontdekkingen, verhalen

Bericht door Piet »

Spiel 2025 is er!

Post hier alles wat je wil delen met onze lezers: verslagen, ontdekkingen, leuke foto's, fijne verhalen, ontmoetingen met BS'ers (bekende spelers),... We willen het dolrgraag lezen!

Afbeelding
Renehindriks
Grote Dienaar

Re: Spiel 2025: verslagjes, foto's, ontdekkingen, verhalen

Bericht door Renehindriks »

Hierbij mijn verslagje van mijn Spiel-avontuur. Ik kijk terug op 2 heerlijke dagen, maar waarbij er toch ook een aantal negatieve dingen waren.
Geparkeerd op P10, we waren er om 8.45, stonden vrij ver vooraan en konden om 9.15 de tweede bus pakken. Het duurde ff voordat de bussen op gang kwamen. Mede door de regen was het in een kruip-tempo naar de beurs, om iets voor 10 aankomst. Snel naar binnen, verliep snel en probleemloos!

Ik had dit jaar voor het eerst last van de drukte. Ik ben al 15 of 16 keer naar Spiel geweest, maar vond het dit jaar absurd druk. De eerste dag stond dan ook in het teken van wachten, wachten, wachten.
Tegen beter weten in, heb ik me de eerste dag tóch gehaast naar Feya's Swamp, maar om 10:05 bij de stand, was het al uitverkocht. Vervolgens snel naar Orbita, waar ik nog wel een kopie heb bemachtigd. Als derde naar Tenby.. na zo'n drie kwartier in de rij.. uitverkocht. Gelukkig boden ze aan het gratis naar je huis te verzenden na de beurs (ok.. 5 euro duurder), maar dit vind ik heel schappelijk. Alleen duurde ook dat ook nog erg lang voordat het geregeld was. Resultaat: 2 uur op de beurs en alleen nog maar 1 klein kaartspelletje op zak :D
Wat dit jaar heel erg opviel, was dat de standhouders verschrikkelijk sloom alle klanten afhandelden. Op zich prima als je de tijd neemt, maar dit was in veel gevallen onlogisch en niet goed voorbereid. Ik denk dat veel stands de drukte niet hadden verwacht, waardoor alles erg chaotisch oogde. Op een paar uitzonderingen na, waar de Deutche Grundlichkeit er vanaf spatte.
Vervolgens de 6 preorders opgehaald, jammer genoeg bijna allemaal in hal 3.. was amper doorheen te komen. Uiteindelijk ver na 14.00, dus 6 uur na binnenkomst de preorders binnen en eindelijk lunchen. Veel en erg lekker (wel duur!) eten beschikbaar. Helaas plenste het hard, waardoor we binnen op de grond moesten zitten, maar ach, heeft ook z'n charme.

Na de lunch nog rondneuzen, gewoon zonder doel en uiteindelijk rond 16.30 weggegaan. Bus stond klaar en vrij snel naar P10 gekomen.

Tweede dag rond 9.15 op P10, flink drukker, maar de bussen waren goed op gang gekomen, geen regen, geen file, dus uiteindelijk gewoon rond 10 uur aankomst. Maar daar aangekomen wist ik niet wat ik zag, rijen en rijen met mensen, búiten! Aangesloten in de wachtrij met denk ik uiteindelijk wel tienduizend mensen. De beurs ging laat open, rond 10.15. De reden heb ik niet kunnen achterhalen. Totaal verkleumd (kouder dan ooit tijdens Spiel) de hal naar binnen en kijken of we spelletjes konden spelen. Er waren uiteindelijk best veel tafeltjes vrij, dus nog iets van 6 spellen kunnen spelen.

Positief vond ik dat er best veel leuke deals waren! Board and Dice en Dranda Games waren goede voorbeelden. En er waren een aantal van die 'verkoop-fuiken', waar ook veel leuks was. Spiele-Offensive als vanouds chaos.. dat ze daar niet iets anders voor verzinnen is mij een raadsel, aan 2 kanten spellen en je dan als in een soort stroomversnelling er tussendoor laten glijden, tegelijkertijd links en rechts kijkend (want anders moet je nog een keer door de stroom), aan het eind bedenkend wat je nou eigenlijk hebt gezien en voor welke prijs. Wel mooi 'Eila und das glitzendes etwas' voor 25 euro kunnen bemachtigen.

De tweede dag grotendeels hal 3 vermeden, waardoor het goed te doen was. Bij Allplay aangesloten bij een uitleg van Twinkle Twinkle, bleek het de designer te zijn, samen met zijn vrouw. Leuk gesprek gehad, ze hadden Nederland hoog op hun verlanglijst staan om te bezoeken, omdat ze hebben gehoord dat het zo'n mooi land is en omdat haar voorouders Nederlands zijn. Spel was ook verrassend leuk, dus gekocht en laten signeren.

Uiteindelijk iets na 16.00 moe, maar voldaan weer de bus in en rond 20.00 thuis. Alweer zin in volgend jaar! De airbnb is al geboekt. We zijn thuis gekomen met 50 nieuwe spellen, we kunnen dus weer even een aantal weekjes verder ;)
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Renehindriks schreef: za 25 okt 2025, 15:49
Tegen beter weten in, heb ik me de eerste dag tóch gehaast naar Feya's Swamp, maar om 10:05 bij de stand, was het al uitverkocht.
Alle exemplaren van Feya's swamp waren al voor de opening van de beurs opgekocht door standhouders. Stonden 150 personen voor in de rij. Hier staat een hele discussie over hoe dat gegaan is https://boardgamegeek.com/thread/3597372/essen-sale.
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Gisterochtend vroeg vertrokken met onze groep naar SPIEL. Op P10 geparkeerd om 09:00. het vervoer naar de beurs ging dit jaar beter dan vorig jaar. Ze hebben er goed aan gedaan om iedereen langs de ticketshop voor de parkeertickets te leiden. Hierdoor stroomde het beter door.

Dat leek allemaal goed te gaan. Voor 10:00 uur bij de beurs. Daar was wel een lange wachtrij. Na een half uur konden we naar binnen en begonnen we in hal 7. Hier kwam ik een terugkerend thema terug van de beurs: Battle of Hoth en iemand met een strooien hoed op. Of er waren meerdere personen met diezelfde hoed of hij ging alle stands vliegensvlug af, want ik kwam hem continu tegen. :D

SPIEL had al aangegeven dat er per dag 55000 mensen werden toegelaten. Dit was zeker te merken. Zelfs met de toevoeging van hal 7 dit jaar. Hal 1 en 4 t/m 7 waren goed te doen. Weinig geslenter. Hal 2 en 3 waren zeer druk. Daarom maar besloten om na 16:00 uur deze zalen te bezoeken, want dan loopt het langzaam leeg.

Jammer genoeg waren veel spellen snel uitverkocht. Feya's swamp, Orloj en nog een aantal andere op onze shortlists. Daarbij wilde een standhouder een spel niet verkopen. Ik moest direct aan een scene uit Seinfeld denken. We wilden de Arkham Travel Guide kopen. Er waren nog drie exemplaren. De standhouder wilde dit niet, omdat ze anders geen voorraad voor de zaterdag zou hebben :? . De versie van Innsmouth mochten we wel kopen.

Al met al een leuke dag gehad. Veel nieuwe interessante titels gezien en leuke aankopen gedaan. De uitgevers hebben hun best gedaan. Daar aan toevoegend: Oh CMON, "How the mighty have fallen". Door de verkoop van zoveel IP's is er nauwelijks iets van deze uitgever overgebleven. Toen ik bij de stand langskwam moest ik een paar keer met mijn ogen knipperen om zeker te zijn dat het daadwerkelijk om hun ging.

In ieder geval komt er een nieuwe Kickstarter van Blood Rage en volgens mij ook wel een leuk spel: Primal Hex
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dat verhaal van Freyas Swamp: wat maakt dat spel zo bijzonder?

Doet me denken aan Woodcraft. Iedereen moest het hebben en overal uitverkocht op Spiel.
Ik heb daarna nooit iemand gehoord die het speelde en vertelde dat het een heel goed spel was of op tafel gezien in de spellenclub.

In februari is iedereen Freyas Swamp vergeten en van de 100 of 150 verkocht exemplaren die nu weg zijn staan er nog 25 in shrink in de kast ben ik bang.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Ugur »

Edwin84 schreef: za 25 okt 2025, 19:20 Dat verhaal van Freyas Swamp: wat maakt dat spel zo bijzonder?

Doet me denken aan Woodcraft. Iedereen moest het hebben en overal uitverkocht op Spiel.
Ik heb daarna nooit iemand gehoord die het speelde en vertelde dat het een heel goed spel was of op tafel gezien in de spellenclub.

In februari is iedereen Freyas Swamp vergeten en van de 100 of 150 verkocht exemplaren die nu weg zijn staan er nog 25 in shrink in de kast ben ik bang.
Het verbaast mij ook enigszins. Het is gebaseerd op Kaivai, wat bij mijn weten destijds nooit echt een hoogvlieger is geweest. Ik kan me voorstellen dat vooral het feit dat het door Helge Ostertag (van o.a. Terra Mystica) is ontworpen wat hype veroorzaakt.

Overigens vind ik het geklaag op BGG wat overdreven. Ik snap dat het natuurlijk leuk zou zijn om het spel op de beurs te bemachtigen en meteen mee naar huis te kunnen nemen, maar dit is geen spel waar eenmalig 100 stuks van beschikbaar zijn en dat daarna nooit meer te vinden is. Binnenkort komt het gewoon in brede distributie dus ieder krijgt zijn kans nog.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Edwin84 schreef: za 25 okt 2025, 19:20 Dat verhaal van Freyas Swamp: wat maakt dat spel zo bijzonder?

Het heeft meer mee te maken dat een spel al voor het begin van de beurs is uitverkocht. Een paar jaar geleden was dit ook zo met Great Western Trail Argentina. Die voor de start van de beurs door standhouders werd opgekocht zonder dat bezoekers de kans kregen om te kopen.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Nautilus schreef: zo 26 okt 2025, 09:53
Het heeft meer mee te maken dat een spel al voor het begin van de beurs is uitverkocht. Een paar jaar geleden was dit ook zo met Great Western Trail Argentina. Die voor de start van de beurs door standhouders werd opgekocht zonder dat bezoekers de kans kregen om te kopen.
Dat lijkt me ook enorm frustrerend, maar daar hebben ze toch regels voor? En ik zag ook excuses van de uitgever over het feit dat ze weinig meegenomen hadden. Maar dat ze dat in mei al moesten bepalen en toen geen idee hadden van de hype die zou komen. Ik heb niet heel de discussie gelezen maar kreeg niet het idee dat er regels zijn overtreden.

Maar het betreft spellen die gewoon verkrijgbaar gaan zijn in de winkels. Dus dan is het enkel de frustratie voor mensen die het spel als eerste willen hebben?
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

De hele dag door lootjes uitdelen, en om 15:00 de lootjes trekken en bekend maken en elk lootje 1 spel laten kopen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
BibKamp318
Garnaal

Bericht door BibKamp318 »

Toch niet om 15 uur. Dan gaat er een pak volk naar hal 8 om elkaar te zoeken.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Ook goed om 14:00 dan.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Het jaarlijkse Spiel bezoek, dit jaar op zondag, wat goed uitkwam met de wintertijd - 5.45 eruit is vroeg, maar het is 6.45 oude tijd en dat scheelt. Na het oppikken van twee medereizigers en de door de traditie vereiste stop bij Hünxe voor koffie en aftap waren we rond 10 uur op P10, na een kwartiertje file op het laatste stuk. De rij voor de bus, die vorig jaar (granted - toen waren we later, we waren dit jaar bewust een half uur eerder vetrokken) de hele breedte van P10 besloeg was nu best goed te doen. We hadden niet in de gaten dat we via de tickethokjes moesten lopen (omdat het ook logischer leek dat op de terugweg te betalen als het rustiger is) en eigenlijk liepen we bijna zo door de bus in. Binnen op Spiel 10.30, netjes wat mij betreft. Er kwamen ook veel bussen aanrijden, er zijn ook wel eens jaren geweest dat ik het gevoel had dat er lange tijd geen bus aankwam en dan eindelijk 1 of misschien 2...

Was het druk? Ja, maar as usual wat mij betreft, vond het niet extremer. Bovendien de stands met meuk waar je door iemand geleidelijk wordt toegelaten moeten ook druk zijn, dat hoort bij de charme. Snel op de smartphone proberen te kijken of een spel iets is, achteraf toch er voor willen gaan en nog een keer de (dit keer langere) rij in. Heerlijk. Mandala was dat trouwens, voor 10.
Ook bij Spiele Offensive hetzelfde idee. Ik denk uiteindelijk 3x doorheen gelopen en Total Domination opgepikt, ook voor 10. Een WOII wargame zonder dobbelstenen wat ongeveer 1,5 uur duurt, met kaarten die een beetje Twilight Struggle achtig op meerdere manieren te gebruiken zijn? Ok, het is niet best ontvangen, maar daarvoor is het wel een leuke Spiel probeer aankoop voor weinig. Het is wel treurig dat de voorraad Busen Memo, die altijd voor hilariteit zorgde als iemand dat probeerde te kopen, ter ziele lijkt te zijn gegaan. Ik zou het gewoon herdrukken alleen al voor de beleving bij die stand daar. Maar ok, het zal in deze tijd ook wel niet meer "wenselijk" zijn ben ik bang.
Helaas geen van de "in het achterhoofd targets" zoals Kraftwagen V6, Calimala, 1844/1854, Merv of Autobahn zien staan. Ja, Kraftwagen en Merv wel, maar voor 50, niet voor de rond de 20 die ik in gedachten had op basis van de bgg prijzen. Dus dan gegaan voor een niet verwachte aankoop, de Ketchup uitbreiding van Food Chain Magnate. Net nadat ik het pleidooi had beëindigd dat 80 euro een mooie prijs was omdat hij op bgg (nieuw en tweedehands) rond de 100 lijkt te beginnen stond hij bij een andere stand in Hal 3 voor 79. Heerlijk, ook dat is Spiel. Gelukkig viel deze mee, de verschillen zijn wel eens erger geweest. En zo veel goedkoper verwacht ik deze toch echt niet te vinden, zeker als er ook nog verzonden moet worden. FCM is een topper wat mij betreft die ik bij deze graag compleet heb gemaakt.
Mijn vaste medespeler had ondertussen wel Zapotec opgepikt bij Spiele Offensive (van de auteur die Calimala en Merv op mijn lijst had gekregen) en Undaunted Normandy met de solo/extras uitbreiding (wat toevallig weer dezelfde auteur als Mandala bleek te zijn, bijna ongelooflijk hoe de spellenwereld soms ook zo klein kan zijn). Ook nog een derde spelletje wat ik vergeten ben, dat was bij hem de 5 euro gok aankoop om eens te kijken of het wat is of dat het de vuurkorf inkan.

Of er spellen zeker op zondag uitverkocht waren oid heb ik geen idee van. Nieuwe spellen hebben we niet tot nauwelijks bekeken en al hadden er nog dozen vol met Feya's Swamp gestaan had ik niet zo maar 50 (?) euro neergelegd voor een spel waar het nog maar de vraag is hoe goed het daadwerkelijk is. Wat dat betreft spot on met dat Woodcraft voorbeeld hierboven, ik ben benieuwd of we over een jaartje of vier nog eens wat horen over dat soort spellen. Ik sluit het niet uit, daar niet van. Maar ik sluit ook niet uit dat we deze over een paar jaar op de Spiele Offensive stand kunnen oppikken. Maar het zal duidelijk zijn dat bij mij de behoefte om een spel per se op Spiel als eerste te willen hebben, minder dan 0 is. Als het leuk is, is het over twee jaar nog steeds even leuk, zou ik dan zeggen.

Rond 1700 gingen we weer richting de P10 bus en naar de - eveneens traditie vereiste - tweede Hünxe stop voor de Bratwurst of Schnitzel met brakke friet. Heerlijk, zo lang het 1x per jaar is. Onderweg nog in de buurt van Arnhem een verkoop overdracht geregeld van Het Koopmanshuis (erg efficient ipv verzenden) en iets voor 2100 weer thuis. Moe (Spiel icm een uurtje of 6-7 achter het stuur, zeker met dit weer), maar toch een leuke dag!
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik ben dit jaar drie dagen naar Spiel geweest en heb zojuist op Spellengek mijn beursverslag geplaatst: https://www.spellengek.nl/spiel-2025-re ... rd-dagmar/

Afdronk: ik heb het naar mijn zin gehad, leuke spellen gedaan, leuke mensen ontmoet, maar wat was het ongelofelijk druk. Daar kon ik dit jaar wat minder goed tegen, maar dat kan aan mij liggen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Dagmar schreef: ma 27 okt 2025, 13:06 Afdronk: ik heb het naar mijn zin gehad, leuke spellen gedaan, leuke mensen ontmoet, maar wat was het ongelofelijk druk. Daar kon ik dit jaar wat minder goed tegen, maar dat kan aan mij liggen.
Ja, vooral Hal 3 was werkelijk niet om door te komen. Pas na 17:00 kon je daar een beetje doorlopen in de gangpaden. Als je er niet naar een specifiek spel zocht, kon je er beter wegblijven.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

GOMO!
Die houden we erin :D