Wat waren jouw ervaringen op het Spellenspektakel 2025?

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wat waren jouw ervaringen op het Spellenspektakel 2025?

Bericht door Bart »

Vandaag en morgen kan je in Utrecht naar het Spellenspektakel, de grootste spellenbeurs van de Benelux.

Heb je het Spellenspektakel bezocht? Deel je ervaringen hier, met woorden en/of beelden.
  • Welke spellen heb je er ontdekt?
  • Welke leuke ontmoetingen hadden jullie er?
  • Welke speluitleg(gers) is jullie in positieve of negatieve zin bijgebleven?
  • Welke spellen bracht je mee naar huis?
  • Welke spellen ontbraken er?
  • Wat was voor jou hét moment van de beurs?
  • ...
Nautilus
Garnaal

Re: Wat waren jouw ervaringen op het Spellenspektakel 2025?

Bericht door Nautilus »

Net weer terug van een bezoek aan het Spellenspektakel. De vorige keer was in 2022. Het is vergeleken met die keer een stuk drukker geworden, maar niet te druk. Bij aankomst rond 10:15 uur vanaf het centraal station kon je direct aansluiten in de wachtrij die buiten stond. Al lostte deze snel op. Er was genoeg te zien op de beurs. Vooral het toernooi gedeelte van CardCon is zeer groot aanwezig. In deze zaal was ook de Bring and Buy gedeelte. In verband met de lange wachtrijen is het een stuk betere plaats dan in 2022 toen in de eerste hal stonden. Helaas ben ik niet aan het spelen van games toegekomen. Had nog willen aansluiten bij Rise of the Wastelands, maar die was continu bezet.
Paar leuke spellen kunnen kopen op de beurs: Harmonies, Bombbusters, Sheep Showdown en Sidareal Confluence. Aangezien ik met de trein was heb ik mij niet gewaagd aan de Mysterybox die op de stands van 4yourgames werd aangeboden.
Prima dagje uit.
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10

Bericht door Tassie »

Mijn vorige keer was in 2021. Wat was het een stuk drukker. Veel te druk voor mij. Onmogelijk om een fatsoenlijk spel te testen, tafels constant vol of enorme wachtrij.

Was om 10:20 binnen en toen was het overal al druk behalve achterin de zaal bij TCG.
Ik zou de zalen toch anders inrichten zodat de mensenmassa wat meer verspreid is.

Prijzen van de horeca absurd hoog. Meest positieve van de beurs was de korte wachtrij bij de toiletten.

Om 13 uur de beursvloer afgevlucht en dit jaar was mijn laatste keer. Wat een hel op aarde!!
T.Huitema
Uno

Bericht door T.Huitema »

Mijn eerste keer op de spellenspektakel.

Ik vond het best druk, maar nog doebaar.. was rond 10:45 aangekomen en kon best vlot binnen komen. We waren daar met ze 3en en hebben ons best vermaakt en hebben het tot 17:45 vol gehouden.

Drukte en wachtrijen: ik vond het best meevallen hoelang je soms moests wachten in ons geval meestal rond de 5-10min, tenzij er echt een wachtrij stond voor dat spel dan kon het wel 30min zijn. In mijn ervaring stonden de echte rijen bij de shops maar had niet een idee hoelang die duurden omdat die we eerst skipten...

Personen die bij de spellen hoorden waren goed bezig, hielpen graag en waren vaak duidelijk in het vertellen van de regels en hoefte meestal niet zo lang te wachten voor hulp.

Al met al een zeer leuk dagje gehad, volgend jaar weer :thumbup:
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Gezellig dagje gehad. Bijna elk jaar geweest vanaf 2014 en tja, als je het vergelijkt met Eindhoven dan is het flink gegroeid. Het is flink drukker, maar ook veel meer te doen.

Na binnenkomst direct een plekje gevonden bij Black Forest. Het spel ziet er prachtig uit, en heeft veel elementen uit Glassroad die ik graag speel. Niet aangeschaft, maar komt zeker op mijn lijstje 'nog te kopen Uwe Rosenberg titels'.
Hierna bij de verkoop stand WGG Reizigers van de Zuidelijke Tigris en Scheepsbouwers van de Noordzee opgepikt.

Na even rond lopen bij DSV neergestreken. Knap hoe ze binnen relatief korte tijd zulke goede en mooie spellen hebben uitgegeven :ster: , en leuk om alvast aankomende titels te bekijken die nog vertaald gaan worden.
Saltfjord gespeeld, prima mee vermaakt, en hierna Pondscape. Voor een klein spel zat hier nog verrassend veel in, niet verwacht maar leuk!

Inmiddels was het bijna 14.00 uur, de tijd vloog. Dus lekker rond gaan struinen, overal en beetje snuffelen. Nog even gedacht om bij de bring&buy naar binnen te gaan maar weer niet gedaan. Verwacht daar niet heel veel pareltjes te vinden om die tijd, maar misschien zit ik daar helemaal naast :silent:

Nog heel goedkoop Aqua gekocht, wie weet is het wat. Kortom, gespeeld wat ik wilde spelen en kijk terug op een geslaagde dag!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

marman schreef: za 08 nov 2025, 23:38

Nog heel goedkoop Aqua gekocht, wie weet is het wat. Kortom, gespeeld wat ik wilde spelen en kijk terug op een geslaagde dag!
Aqua is zeker leuk!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

20 jaar geleden was ik op het Spellenspektakel in Eindhoven en sindsdien was ik er steeds weer. Nu dus ook. Ik vond direct een tafel bij bij Dierenrijk bij WGG, waar ik mee mocht spelen met een moeder en zoon. Ik was een beetje bang voor een slap aftreksel van Ark Nova. Maar het spel was verrassend leuk en gaf een totaal ander spelgevoel dan Ark Nova. Ik heb het gelijk gekocht.
Intussen was mijn zus er ook met haar zoons. We speelden De betoverde Torens (Ja, ik weet het, het is best erg dat ik dat spel nog nooit gespeeld had). Nu snap ik waarom dit spel prijs na prijs won erg leuk.
Daarna schoven we aan in de rij voor Nuns on the Run. Dat is een leuk spel met iets grotere groepen. wij speelden het met 7 en hadden er veel plezier mee. Mijn zus kocht één van de laatste exemplaren.
Toen was er na 5 minuutjes wacht een plekje vrij bij Komeet. We bleken het achteraf verkeerd gespeeld te hebben. Maar ik denk dat als je het met de juiste spelregels speelt, het een goed spel is.
In 5 minuutjes speelden we nog Tic tac trek. typisch een spelletje om te spelen terwijl je op je drankje wacht. Grappig, maar niet bijzonder.
We schuifelden in de rij me naar de stand met koopjes. Daar kocht ik Hutan op de gok en Aqua om nog eens aan iemand kado te geven, omdat ik het zelf al heb.
Eigenlijk zijn we de hele dag alleen in hal 11 geweest en hebben het meeste niet eens gezien. We hebben een leuke dag gehad, maar het was wel erg druk en moeilijk om een lege tafel te vinden helaas. Ik had bijv. nog wel Critter Kitchen willen spelen, maar de wachrijen die er steeds stonden, hielden me tegen. Er ging veel tijd verloren met wachten de hele dag en dat ik vond ik toch wel heel jammer.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Zaterdag een dagje geweest met zoon 2. Veel te druk maar dat wisten we tevoren, dus niet geklaagd en door. Meteen om 10 uur zaten we al Dierenrijk te spelen. Helaas voor ons met een ander stel dat geen idee had wat hen overkwam, zodat we lang bezig waren met slechts enkele rondjes. Wel waren we meteen verkocht, als verwacht, en tot mijn verrassing had WGG het al in stapels liggen. Prachtig spel weer. Maar die doos, daar begrijp ik geen moer van. Waarom nou precies 2 cm te groot aan beide zijden? Mijn autistische brein kan dat toch niet aan, mensen. Enfin.
Daarna waren alle tafels in alle hallen vol, soms met wachtrijen ernaast. Geen Black Forest dus voor ons, of Bomb Busters. Ook bij de kleine uitgeverijen was het opvallend vol. Moet trouwens even zeggen dat ik groot, zeer groot respect heb voor alle demoeërs. In die enorme drukte de hele dag door uitleggen, helpen, geduldig blijven, vriendelijk doen enzovoort. Ik vind het knap en zonder jullie zouden al die spellenverkopers helemaal niets beginnen.
Bij De SpellenVrienden hadden we na enig wachten beet en konden we Rebirth spelen. Zoals altijd met Knizia waren we weer verrast door de eenvoud van regels en de pittigheid der keuzes. Hoe eenvoudig kan het zijn dan: pak een fiche en leg het op het speelbord. Scoor en door. Spannend, interactief, snel. Dat moest beloond worden met een aankoop, ondanks een sterk voorgevoel dat óók deze Knizia na een tiental vlotte en leuke potjes in de vergetelheid gaat geraken. Daarna wilden we nog Forestry proberen, maar dat duurde te lang voordat er een tafel vrij kwam.
Het werd tijd voor poffers. Geen rij, meteen geholpen, lekker heet en vet en zoet. Daarna nog wat rondgekuierd en gekeken of er nog ergens plek was voor een spel. Ook bij Asmodee nog even rondgekeken of ik De Badge kon vinden. Noppes. Wel Piet nog gezien, maar die kent mij natuurlijk niet en dat lieten we maar zo. Op naar huis. Met twee spellen in de tas die thuis meteen op tafel geraakten. Het was een mooie dag.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Jammer, dat je me uiteindelijk niet hebt gespot Pura.

Ik stond ook bij oa een spel van Knizia, namelijk The Hobbit: There and back again. Hier was ook behoorlijk veel vraag naar zelfs blijkbaar zoveel dat het halverwege de zaterdag al uitverkocht is geraakt op de beurs. Ik denk dan ook dat deze titel wellicht wat langer houdbaar is zeg maar.

Ook andere spellen zoals LORD pandemie en 5 Minutes Dungeon raakten uitverkocht. In

Qua koopjes sprong Asmode (en dat is niet omdat ik voor demo) er het meest uit. Windmill valley werd voor maar 22,50 verkocht (vorig jaar was die minstens 50 euro). Letterlijk en weggeefprijs voor zo'n top titel dat ook genomineerd was voor de Nederlandse spellenprijs.

Verder heb ik fijn gedemoed. De 2e dag was ik behoorlijk veel bezig. Soms zoveel dat van de ene uitleg in de andere rolde zonder dat ik effe op adem kon komen. Dan zeg ik tegen de volgende groep dat ik effe een slokje moet drinken voordat ik verder kan.

Leuk waren de meeste groepen. Kinderen die helemaal opgaan in het spel, maar wellicht was het meest bijzondere eeen bezoek die een uitschuifbare kruk bij had. Zo kon ik toch mooi op een stoel gaan uitleggen ipv krom over de tafel te moeten hangen wat ik niet fijn vind. Gelijk zittend aan tafel legt namelijk zoveel fijner uit.

Ook leuk om te horen waar mensen vandaan komen en een aantal keren heb ik spellen in het Engels uitgelegd. Ik merk als demoer dat er steeds meer bezoekers die geen Nederlands kunnen op de beurs komen. Dat lijkt iedere jaar meer te worden. Wat ik had vernomen zouden er in totaal bij elkaar 33.000 bezoekers zijn geweest.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik ben zondag's geweest met zoontje van nog-net0geen-zes.

We waren vroeg, en zijn bij hal 12 naar binnen gegaan (geen rij, in tegenstelling tot de hoofdingang). Best veel kunnen spelen en hoewel het druk was, vond ik het echt erg meevallen met de schuifelruimte en gedring. We speelden bij MegaBleu (Kattenkwaad, en iets met een hond die zich uitschud). simpel en grappig.
We speelden bij HABA dobbelkoning en fonkelschat. dobbelkoning was best leuk, maar een beetje te lang.
Daarna bij WGG King of tokyo origins. Zoals ik al verwachtte een saaiere versie van het origineel. Waar de duel versie echt een leuke twist heeft is dit alleen maar saai. Zelfs die van 6 (die duel fantastisch vind) vond er niets aan. Nog een beetje puzzelen bij smart games, en een tijdje staan bewonderen welke gravitrax-modules hij voor zijn verjaardag wil en onderweg naar huis schoven we ineens aan bij Oh No, Volcano! van asmodee. Dat was echt een hit, en was voor € 15,- een koopje dat we niet wilde laten liggen, dus die is mee naar huis (en thuis meteen weer gespeeld). Was een klein dagje, om 3 uur weer richting huis, maar wat mij betreft erg geslaagd.

We misten wel het kinderplein, waar kinderen zelfstandig konden blijven. zoonlief wilde daar graag een tijdje alleen spelen ("Want dat vind ik echt niet meer eng nu ik al bijna zes ben"), maar dat was er dit jaar helemaal niet leek het.
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

WTULTC schreef: zo 09 nov 2025, 20:38 Qua koopjes sprong Asmode (en dat is niet omdat ik voor demo) er het meest uit. Windmill valley werd voor maar 22,50 verkocht (vorig jaar was die minstens 50 euro). Letterlijk en weggeefprijs voor zo'n top titel dat ook genomineerd was voor de Nederlandse spellenprijs.
We zijn niet geweest, maar die hadden we denk ik wel meegenomen dan. Heb de eerste advertentie al op Marktplaats zien staan nu van Windmill Valley. Maar dat kan toeval zijn. :roll:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Je hebt gelijk. Ik zie 3 spellen bij een aanbieder staan die gisteren erg goedkoop bij Asmode op de stand te koop waren.
Best wel triest dat mensen er zo een slaatje uit proberen te slaan. Het zijn namelijk specifieke beursaanbiedingen.
De breukvoorraad (bordspellen waar de doos schade heeft, waardoor ze goedkoop worden verkocht) is wellicht een ander verhaal.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Wat is daar dan eigenlijk het probleem aan?
Als ik niet naar de beurs kon gaan, of de toegang te duur vind is het voor mij prima om het op die manier te krijgen.
Voor de beursaanbieder maakt het geen drol uit, het is toch gekocht?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

In dit geval valt het wel mee. Het spel is ook nog voor de normale prijs in de winkel te koop. Maar heb zelf een hekel aan scalping zoals het fenomeen heet.

Denk aan mensen die alleen maar iets kopen voor de doorverkoop om er rijker van te worden en de echte fans te benadelen. Enkele voorbeelden:

-Tienermeisjes zijn fan van een artiest die alleen bij deze doelgroep populair is. 70 euro voor een kaartje is al veel geld (zeker voor tienermeisjes met een bijbaan), maar scalpers kopen alle kaartjes op om ze daarna voor 150 euro of meer te koop te zetten.

-Nieuwe spelcomputer komt uit, alles wordt opgekocht via bots om via marktplaats en dergelijke partijen te koop te zetten voor 200 euro extra.

-Zeeman komt met limited edition Zeeman design sneakers voor 30 euro. Na een dag uitverkocht en voor de dubbele of driedubbele prijs 100x te koop aangeboden op marktplaats.
xanthie
Garnaal

Bericht door xanthie »

Zoals de voorgaande jaren was ik samen met mijn echtgenote twee dagen aanwezig op het spellenspektakel. Opnieuw een topweekend voor ons, dankzij o.a. ons gezellig verblijf in onze traditionele B&B in Oudewater (heel leuk stadje met enkele goeie restaurants).

Keurig op tijd aanwezig op zaterdag (omstreeks 09.40 uur) stond er al een lange rij wachtenden voor ons. Gelukkig gingen de deuren al om 09.45 uur open en konden we meteen onze meebestelde spellen bij ons inkomticket ophalen bij de 4 Your Gamesstand, geen wachtenden voor ons, dus binnen de twee minuten geregeld. Daarna snel naar White Goblin waar er nog aan alle tafels plaats was. We schoven aan bij Middeleeuwen met een bevriend koppel waar we het volledige weekend mee op stap zouden gaan.

Middeleeuwen is een heruitgave van Majesty met enkele aanpassingen en net zoals zijn voorganger een heel leuk spel. Simpele regels, vlot te spelen en spannend tot op het einde. Goed bevonden, blij dat die al in onze collectie zat.

Eens klaar met Middeleeuwen zat de volledige stand van White Goblin overvol. Voor bepaalde spellen stonden ze zelfs in rijen aan te schuiven. Daar hadden wij geen zin in, dus gingen we op zoek naar vrije speeltafels. Die vonden we bij Jolly Dutch Games waar we Tectonic Tribes, een kaartspel uit hun Jolly Club-reeks, speelden. Ook bij Jolly Dutch stond er een lange rij, maar dit was niet om een spel te spelen maar om een gratis ijsje te scoren (promotie voor hun nieuwe spel Gelati).

Een enthousiaste speluitlegster loodste ons voortreffelijk door Tectonic Tribes. Dit is een aanlegspelletje. In jouw beurt leg je een kaart aan het speelbord aan. Je probeert zo groot mogelijke gebieden van hetzelfde terrein te maken (water, akker, bos, lava, ...). Lava mag je niet overbouwen. Je probeert daarna een gebied te claimen door een van jouw vijf kaarten met tenten aan te leggen. Wie een meerderheid aan tenten aanpalend aan een gebied heeft, scoort punten. Leuk maar niet vernieuwend.

Bij dezelfde uitgever kwam ook een tafel met If it Fits vrij. Opnieuw een kaartspel waarin kaarten dozen vormen waarin je jouw kat wil huisvesten. De dozen kunnen kattensnoepjes (positieve punten) of plantenspuiten (negatieve punten) bevatten. Je speelt het best op een grote tafel want als je geen kaarten meer kan aanleggen omwille van plaatsgebrek (If it fits) stopt het spel meteen. Omdat ik de vorige twee spellen gewonnen had, besloten mijn medespelers mij op alle manieren te dwarsbomen. Iets waar ze wonderwel in slaagden. Hoe dan ook, If it Fits was leuk om te spelen maar voor mij niet voor herhaling vatbaar.

En opnieuw hadden we geluk, want er was ook een tafel met Gelati vrij. Ik liet echter mijn medespelers in de steek om de jaargang van de Jolly Club aan te kopen en een sanitaire stop in te lassen. Toen ik terugkwam waren mijn drie medespelers net klaar met Gelati. Ze waren niet echt overtuigd, vonden het nogal eenvoudig en niet echt te sturen. Ik heb de laatste drie ronden meegemaakt en ik zag iedere speler quasi hetzelfde doen en drie punten scoren. Leek me niet zo interessant.

We boekten bij Jolly Dutch nog een tafel om op zondag Kuldhara te kunnen spelen en verplaatsen ons naar hal 10 waar een aantal kleinere uitgeverijen hun spellen voorstelden. De stand van Barpig zag er indrukwekkend uit en een enthousiaste uitlegger wist ons tot een spelletje te verleiden. Man, wat was me dat? Barpig is een partygame. Je doet maar iets, en wie weet doe je het goed genoeg om punten te scoren. Of ook niet. Hoe dan ook , niet onze cup of tea. Dus we begroeven heel snel de strijdbijl om bij de buren, Pontifex Games, Abbates te spelen.

Pontifex Games is een nieuwe Vlaamse uitgever die hun eigen spellen op de markt brengen. Drijvende kracht is de spelauteur Robby Boey die heel sterk ondersteund wordt door zijn echtgenote Pia. Haar aanstekelijk enthousiasme, haar fantastische speluitleg en haar ongelooflijke liefde voor haar job als medewerker in de abdij van Bornem zorgde bij ons voor een heel mooie spelervaring. Abbates speelt zich af in de abdij van Bornem, hoe kan het ook anders, is heel mooi uitgegeven en speelt heel vlot. Het is een biedspelletje. Je probeert kostbare boeken, brandglasramen of kostbare relikwieën te verwerven en zo jouw opdracht te vervullen. Je probeert ook in het spoor van de abt te blijven. Wie te ver voorop loopt of achterop komt hinken, krijgt bij de eindtelling negatieve punten aangesmeerd. Abbates, beste spelvrienden, was voor ons een heel aangename ontdekking. Een uitgebreide recensie volgt.

Naast Abbates bracht Pontifex Games ook al een tweede spel op de markt, zijnde Sacra Maioritas, pas uit en voor het eerst voorgesteld op Spellenspektakel. We namen het ongespeeld mee naar huis. Doordat we bijna de volledige dag hadden kunnen spelen, merkten we niet veel van de drukte. Maar de lange rijen die we overal zagen (catering, Wc's, bring and buy stand, de wachtenden bij de grotere uitgeverijen,..), getuigden van een heel veel aanwezigen.

We hadden opnieuw geluk toen we de langs de stand van Bad Rule Games passeerden. De tafel waar Pompeii gedemonstreerd werd, kwam vrij. We schoven meteen aan. Spelauteur Michiel Siebelt deed er tien jaar over om zijn spel te verfijnen. We kregen opnieuw een vakkundige uitleg. Pompeii is een wat langer spel, en daarom speelden we een kortere versie. Maar dankzij de speluitlegger kregen we een heel goed beeld over wat Pompeii inhield. In een eerste fase probeer je zoveel mogelijk te bouwen, te produceren en te handelen. Je bereidt je goed voor, want je weet wat er gaat komen. Die Vesivius zal ooit wakker worden. Er zit ook een coöperatief aspect in het spel, want door te overleggen en samen te werken, kan je het uitbarsten van de Vesivius uitstellen. En dat overleg en samenwerken is heel leuk, als een van de medespelers in een van de vorige beurten je geweldig gedwarsboomd heeft. De kennismaking met Pompeii viel dusdanig mee dat een exemplaar mee naar huis ging. De spelauteur was blijkbaar in de voormiddag aanwezig geweest op de stand van Bad Rule Games en een gesigneerd exemplaar siert nu onze spellenkast.

Een drukke maar zeer leuke dag, zeven spellen gespeeld waaronder een zeer leuke ontdekking, Abbates. Een dikke duim voor alle speluitleggers die we hadden. Gedreven, enthousiast, bekwaam en met heel veel gevoel voor humor. Ik blijf erbij een goeie speluitlegger op een spellenbeurs kan een spel maken of kraken. En wij hadden alleen maar goeie. Op naar zondag.
Laatst gewijzigd door xanthie op do 27 nov 2025, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie