Flip 7

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Piet
Beheerder
Contacteer:

Flip 7

Bericht door Piet »

Waarom Flip 7 een plaats verdient in de Hall of Fame van flinterdunne spelletjes
Een tijd geleden raadde Lode me aan om Flip 7 eens te bekijken. Hij was zeer enthousiast over dit kleinood: “Wat aan de dure kant, maar heel veel spelplezier,” zo wist hij me te overtuigen. Nu moet je weten dat Lode een diehard speler is. Voor hem is Seti een vlot tussendoorspelletje. Wat is zijn oordeel over een tussendoortje waard?
Ik volgde zijn advies en ben ondertussen even enthousiast.

Flip7cover.png

In het doosje van Flip 7 vinden we een set kaarten van 0 tot 12. De 1 zit er één keer in, de 2 twee keer, enzovoort. De 0 komt één keer voor. Daarnaast zitten er zes aanpassingskaarten in de set; deze geven wat extra punten. De negen actiekaarten zorgen voor wat extra actie (Draai drie, Tweede kans, Vast).
Tijdens een speelbeurt draait een speler een kaart van de trekstapel open en legt die aan de rij die hij of zij al heeft. Een speler kan ook beslissen om uit te stappen.
Als je een kaart opendraait en die verschilt van alle kaarten in je rij, dan blijf je in de ronde. Als de kaart al in je rij ligt, val je onmiddellijk af en scoor je geen punten. Wanneer een speler besluit om uit te stappen, krijgt die de punten van alle kaarten in zijn of haar rij.
Wanneer een aanpassingskaart gedraaid wordt, komt die naast de rij te liggen. De punten worden bij het totaal van de rij geteld.
Een actiekaart Draai drie kun je laten spelen door een andere speler of voor jezelf houden. Het betekent dat de speler die ze uitvoert meteen drie kaarten moet opendraaien en aan zijn of haar rij leggen. Een Vast-kaart zorgt ervoor dat de speler aan wie je ze geeft onmiddellijk uit de ronde moet stappen. Die speler ontvangt de punten uit zijn of haar rij. Een Tweede kans mag je bijhouden en gebruiken op het moment dat je een kaart opendraait die je al had in je rij.
De ronde is afgelopen als iedereen is uitgestapt of verbrand is. De ronde kan ook eindigen wanneer een speler een zevende kaart in zijn of haar rij legt zonder verbrand te zijn.
De punten worden genoteerd. Als niemand boven de 200 uitkomt, wordt een volgende ronde gestart.

Flip7spel.jpg
Foto: Henk Rolleman

Je hebt meteen begrepen dat Flip 7 een push-your-luck-spel van de zuiverste soort is. Het spel daagt je voortdurend uit om nog wat door te gaan, net als jouw medespelers. Maar als je al een 10, 11 en 12 hebt liggen, is dat niet de beste keuze. Die kaarten vormen immers bijna de helft van het pak. Toch is de spanning als je het waagt heerlijk.
Ik heb zelden meegemaakt dat een speler rechtveerde aan de speltafel met een luide “Yes!” omdat een andere speler zich verbrandde in zijn beurt. Diepe emoties die er zomaar uit kwamen. Heerlijk moment.
Flip 7 speelt heerlijk vlot met om het even welke groep. We hebben potjes gespeeld met veelspelers, met mensen voor wie dit het eerste gezelschapsspel in hun leven was, met gelegenheidsspelers… altijd succesvol. De kracht zit in de eenvoud: eenvoudige spelregels, eenvoudige keuzes, eenvoudig om te mislukken. Maar het spelletje bevat een extraatje als het einde in zicht is: spelers die nog kans maken om te winnen, worden gedwongen om door te gaan om meer te scoren dan een andere kanshebber op de overwinning. Als dat maar goed gaat!
Flip 7 verdient een plaats bij de allergrootste kleine spelletjes uit de geschiedenis omdat het iedereen kan aanspreken en altijd garant staat voor een pak sfeer (en leedvermaak) aan de speltafel.
Aarzel niet: ga naar je spellenwinkel en haal dit kleinood in huis. Want Lode had gelijk.
***Over de mening dat het wat duur is: Lode had het over de Engelstalige editie, die €18 kostte.

Flip 7 (999 Games, 2025)
Eric Olsen
3–18 spelers, vanaf 8 jaar
20 minuten
https://www.999games.nl/product/flip-7/8721184282748
Adviesprijs: €11,99

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Flip 7

Bericht door Pura Vida »

Engelse versie kost net geen tientje en voor dat geld ben ik het helemaal met je eens. Je hebt er toch een keer of twintig lol van. Daarna verdwijnt het in het donkere stukje van de kast waar ook UNO ligt.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: do 13 nov 2025, 23:27 Engelse versie kost net geen tientje en voor dat geld ben ik het helemaal met je eens. Je hebt er toch een keer of twintig lol van. Daarna verdwijnt het in het donkere stukje van de kast waar ook UNO ligt.
Je speelt te weinig buiten je bubbel. Tenzij je twintig keer per jaar bedoelt ;-)
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: vr 14 nov 2025, 13:32
Pura Vida schreef: do 13 nov 2025, 23:27 Engelse versie kost net geen tientje en voor dat geld ben ik het helemaal met je eens. Je hebt er toch een keer of twintig lol van. Daarna verdwijnt het in het donkere stukje van de kast waar ook UNO ligt.
Je speelt te weinig buiten je bubbel. Tenzij je twintig keer per jaar bedoelt ;-)
Goeie. Maar nee. Elk jaar komt er wel zo'n spel uit namelijk en dan is Flip allang vergeten. Wie speelt er trouwens buiten zijn of haar bubbel? Vingers graag.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik kan die vinger wel opsteken.

Met bubbel wordt denk ik bedoeld met bordspelliefhebbers onder elkaar. Mijn schoonfamilie speelt ook graag spelletjes maar daar hoef ik met een El Dorado al niet aan te komen en thema's zoals Zombies of Cthulhu ook niet. Soms hebben we ook vrienden op bezoek die wel een spelletje willen spelen maar niet vaak spelen. Die nemen zelf dan ook iets mee als SkipBo.

Een spelletje zoals Take 5, Ratjack of Diamant komen dan wel op tafel. Het is niet zo dat we die elke week spelen, maar avonden waar we met de familie samen zijn wordt dan wel 2 uur lang dit soort spelletjes gespeeld.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: vr 14 nov 2025, 16:19 Ik kan die vinger wel opsteken.

Met bubbel wordt denk ik bedoeld met bordspelliefhebbers onder elkaar. Mijn schoonfamilie speelt ook graag spelletjes maar daar hoef ik met een El Dorado al niet aan te komen en thema's zoals Zombies of Cthulhu ook niet. Soms hebben we ook vrienden op bezoek die wel een spelletje willen spelen maar niet vaak spelen. Die nemen zelf dan ook iets mee als SkipBo.

Een spelletje zoals Take 5, Ratjack of Diamant komen dan wel op tafel. Het is niet zo dat we die elke week spelen, maar avonden waar we met de familie samen zijn wordt dan wel 2 uur lang dit soort spelletjes gespeeld.
Wij hebben elk een andere definitie van bubbel misschien, want ik zou familie en schoonfamilie (en spellenclub en vrienden) toch tot mijn bubbel rekenen.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Wat Edwin zegt. Binnen de bubbels van spellenliefhebbers komt Flip 7 niet zo vaak op tafel, maar als ik met buren/familie/niet-spelende vrienden iets doe komt Flip 7 altijd op tafel en is altijd een succes. Bijna iedereen die het voor het eerst speelt koopt het zelf ook. Dit soort spelletjes komt niet iedere tien jaar uit, wil ik maar zeggen. Ik durf wel te beweren dat Flip 7 nog steeds gespeeld wordt als Wingspan een vage herinnering is...
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: vr 14 nov 2025, 17:13 Wat Edwin zegt. Binnen de bubbels van spellenliefhebbers komt Flip 7 niet zo vaak op tafel, maar als ik met buren/familie/niet-spelende vrienden iets doe komt Flip 7 altijd op tafel en is altijd een succes. Bijna iedereen die het voor het eerst speelt koopt het zelf ook. Dit soort spelletjes komt niet iedere tien jaar uit, wil ik maar zeggen. Ik durf wel te beweren dat Flip 7 nog steeds gespeeld wordt als Wingspan een vage herinnering is...
:lol:
Afbeelding
Lotranto
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: Gamer

Bericht door Lotranto »

Er komen veel te veel spellen uit, niet meer te volgen bijna. En de ervaring leert mij dat je de zwaardere spellen toch best een aantal keren speelt om echt te realiseren hoe goed (of slecht?) ze zijn… bij een eerste spelbeurt had ik bijvoorbeeld nog twijfels na Revive, Darwin’s Journey en recent Men-Nefer maar hoe meer je ze speelt, hoe meer je de rijkdom er van ziet en hoe beter ze worden. Federation en SETI behoren ook tot onze recente uitblinkers zonder ook The White Castle (én de uitbreiding) te vergeten.
Maar dat alles vraagt al heel wat speluren- en de juiste spelvrienden.

Maar zelf wil ik dus ook gelegenheidsspelers triggeren. Met spellen waar uitleg (het lastigste onderdeel voor de meesten) beperkt blijft.En dan leer je spellen appreciëren zoals Just One, Agent Avenue, Trio en andere Take Time’s. En bovenstaande Flip 7 past dus perfect in dit rijtje. Alle blijven ze voor altijd in mijn spellenkast.
En wie in dit genre nog iets leuks zoekt moet eens het minder bekende Passt Nicht bekijken (alias Match). Zoveel beter en leuker dan Uno en ook voor veelspelers geen straf. Al vele malen gaf ik het als geschenkje - en steeds met positieve feedback.
Maar ja, de gustibus…
Plaats reactie